Onko yleistä, että PK-seudulla rakennetaan tai perusparannetaan ilman rakennuslupaa?

• Viestiketjun aloittaja rakas naapuri
  • Ensimmäinen viesti
rakas naapuri
Naapuri sit aloitti okt:n perusparannukset ilman mitään lupia, ei ole ainaklaan multa kukaan kysynyt mitään. Onko tämä yleistä?

Mietin vaan, et mitä tehdä. En toki halua mitenkään rajoittaa naapurin elämää, mutta mietittyttää et millaienn talosta oikeasti tulee.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29324886:
Mihin ne sun lupaa tarvitsee, jos kyseessä on perusparannus. Jos ne on toimenpideluvalla.
Hah hha, mä olen luullut, että okt on rakennus tähän mennessä.
"Toimenpidelupa tai -ilmoitus tarvitaan rakennelmiin, joita ei pidetä rakennuksena"

Katon mallin muutos, julkisivun muutos yms. Kyllä tuo rakennusluvan mielestäni vaatii.

ap.
[QUOTE="mnm";29325021]Vaatii muutosluvan. Uskoisin että myös naapurin kuuleminen vaaditaan. Itse rakennuslupaa ei varmaan tarvita enään.[/QUOTE]

Muutoslupa on sama kuin rakennuslupa. Rakennuslupaa ei kyllä saa, ennen kuin on kuultu naapureita, eikä multa ole kysytty mitään.

"mnm"
Ja mikä hiton naapurin kuuleminen?
"Laajennukset ja lisärakennukset tulee sijoittaa asemakaavan tai rakennusjärjestyksen sallimalle alueelle. Aiotusta rakennushankkeesta on aina ilmoitettava kirjallisesti naapurille. Jos kaavan tai rakennusjärjestyksen mukaisesta rakennuksen sijoituksesta tai muusta kaavamääräyksestä poiketaan (esim. etäisyydestä rajaan), poikkeamisesta on kuultava kirjallisesti naapureita ja heidän mielipiteensä voi vaikuttaa ratkaisuun." Vahva veikkaus että pätee myös julkisivumuutoksiin, katot, ulkoseinäpinnat. Kaikkialla ei asiat toimi niinkuin Hesassa Inssi-hyvä...

raksainssi
Tietty tää menee erilailla eri kaupungeissa ja itse en toimi pk-seudulla. Mutta jos ne ihan kaavaan mukaan toimii ja siis remppaa, niin ymmäretäisin, että teille tulee korkeintaan ilmoitus, että rakennuslupa on hyväksytty, jos ovat sen tarvinneet. Ellei ne tosiaan jotain täysin kaavan määräyksiä vastaan toimi siellä.

Näin
No ei tosiaan tarvita rakennuslupaa, jos perusparannusremppaa tekee. Siis vaihtaa ikkunoita, kattoa tms. Jos laajennuksia tekee tau rakentaa uutta, se on eri asia. Näin meillä Espoossa.

"mnm"
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29325106:
No ei tosiaan tarvita rakennuslupaa, jos perusparannusremppaa tekee. Siis vaihtaa ikkunoita, kattoa tms. Jos laajennuksia tekee tau rakentaa uutta, se on eri asia. Näin meillä Espoossa.
Katon mallin muutos ei ole perusparannus...

raksainssi
Kerran vielä laitan vaikka en ymmärrä edes miksi. Sinunkin lainaamassasi pätkässä puhutaan, että jos eivät rakenna vastoin kaavaa tai liian lähelle rajaa, niin sinua ei tarvitse kuulla. Saat korkeintaan ilmoituksen kunnan rakennusvalvonnan kautta.
Ja sä olet lainannut laajennusta koskien. Alussa et kyllä puhunut mistään laajennuksesta vaan perusparannuksesta.
Mutta soita sinne rakennusvalvontaan hyvä ihminen, huomennahan se selviää.

raksainssi
Voi olla että lähestymistapas oli hieman ylimielinen + mitä h*lvettiä rakennusinssi tekee tähän aikaan mammapalstalla...
Mä olen äitiyslomalla. Tosin tulipa työt ikävästi mieleen. En tajua, miten edes mitään vastailin. Huh, ehkä tälläkin on trakoituksensa ymmärtää, etten koskaan vaihda ainakaan rakennusvalvontaan.

ap.
Tietty tää menee erilailla eri kaupungeissa ja itse en toimi pk-seudulla. Mutta jos ne ihan kaavaan mukaan toimii ja siis remppaa, niin ymmäretäisin, että teille tulee korkeintaan ilmoitus, että rakennuslupa on hyväksytty, jos ovat sen tarvinneet. Ellei ne tosiaan jotain täysin kaavan määräyksiä vastaan toimi siellä.

Mitään ilmoitusta ei ole tullut. Työt ovat alkaanet jo lähes 1kk sitten.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29325106:
Jo vaihtaa katon muotoa tai materiaalia, pitää rakennuslupa hakea. Samoin julkisivusta. Jos vaihtaa vain katson väriä, niin ei tarvita.

Yhteistyössä