Onko yleistä, että PK-seudulla rakennetaan tai perusparannetaan ilman rakennuslupaa?

• Viestiketjun aloittaja rakas naapuri
  • Ensimmäinen viesti
ap.
Kerran vielä laitan vaikka en ymmärrä edes miksi. Sinunkin lainaamassasi pätkässä puhutaan, että jos eivät rakenna vastoin kaavaa tai liian lähelle rajaa, niin sinua ei tarvitse kuulla. Saat korkeintaan ilmoituksen kunnan rakennusvalvonnan kautta.
Ja sä olet lainannut laajennusta koskien. Alussa et kyllä puhunut mistään laajennuksesta vaan perusparannuksesta.
Mutta soita sinne rakennusvalvontaan hyvä ihminen, huomennahan se selviää.
Olen soittanut. Ei mulla ole ongelmaa tarttua luuriin, en ymmärrä miksi aletaan jankkamaan soitosta rakennusvalvontaan. He ovat jo kertoneet, että rakennuslupa pitää olla. Ks. tämän keskustelun otsikko.

Blue
Olen soittanut. Ei mulla ole ongelmaa tarttua luuriin, en ymmärrä miksi aletaan jankkamaan soitosta rakennusvalvontaan. He ovat jo kertoneet, että rakennuslupa pitää olla. Ks. tämän keskustelun otsikko.
Sulla on nyt tässä ketjussakin termit niin hakusessa että kannattaa kysäistä ensin naapurilta että mitä tekevät (muutostöitä vai kohennusremppaa) ja sitten sen jälkeen soitat rakennusvalvontaan ja käytät samaa termiä mitä naapurikin niin saat oikean vastauksen siihen että tarvitaanko lupia vai ei.

Tai oikeammin, tarvitaanko naapurien kuulemisia vai ei. Koska voihan olla että naapuri on lupansa hankkinut mutta kun siihen ei teitä tarvita niin rakennusvalvonta ei sen tarkemmin lähtenyt sinulle asiaa selvittämään koska asia ei sinulle kuulu.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Blue
[QUOTE="vieras.";29325265]Haittaako se sinua nyt yhtäkkiä kuukauden jälkeen? Anna naapurin korjata ja mene sinä vaikka avuksi.[/QUOTE]

Tottakai häiritsee. Ap olisi halunnut päästä kieltäytymään ihan vain piruuttaan koska niin mukava on toisten asioihin puuttua.

ap.
[QUOTE="vieras.";29325265]Haittaako se sinua nyt yhtäkkiä kuukauden jälkeen? Anna naapurin korjata ja mene sinä vaikka avuksi.[/QUOTE]

En tiedä suoraan sanottuna. Katsos kun en tiedä, miltä se talo tulee näyttämään. Jos siihen vaikka tulee vihreä katto ja orassit seinät.

Jos homma olisi tehty asianmukaisesti, niin mä tietäsiin asiasta, eikä olisi ilmeiesti mitään valitettavaa.

Mua kiinnotikin, miten yleinen käytöntö tämä on, ettei rakennusvalvontaan ilmoiteta mitään.

"vieras."
En tiedä suoraan sanottuna. Katsos kun en tiedä, miltä se talo tulee näyttämään. Jos siihen vaikka tulee vihreä katto ja orassit seinät.

Jos homma olisi tehty asianmukaisesti, niin mä tietäsiin asiasta, eikä olisi ilmeiesti mitään valitettavaa.

Mua kiinnotikin, miten yleinen käytöntö tämä on, ettei rakennusvalvontaan ilmoiteta mitään.
Ja ne oleellisesti huonontaisivat Sinun asumismukavuuttasi?

Oletko ajatellut naapurilta itseltään kysäistä?

ap.
Sulla on nyt tässä ketjussakin termit niin hakusessa että kannattaa kysäistä ensin naapurilta että mitä tekevät (muutostöitä vai kohennusremppaa) ja sitten sen jälkeen soitat rakennusvalvontaan ja käytät samaa termiä mitä naapurikin niin saat oikean vastauksen siihen että tarvitaanko lupia vai ei.

Tai oikeammin, tarvitaanko naapurien kuulemisia vai ei. Koska voihan olla että naapuri on lupansa hankkinut mutta kun siihen ei teitä tarvita niin rakennusvalvonta ei sen tarkemmin lähtenyt sinulle asiaa selvittämään koska asia ei sinulle kuulu.
Mitkä termit mulla on hakusessa? Mä en ole kysynyt naapurilta mitään, koska en ole nähnyt häntä silloin kun olen kotona, eikä mulla ole hänen yhteystietoja. Hän ei siis asu talossa.

Mä näen toki omin silmin, että kattoa on alettu tekemään uudestaan ja se on erimuotoinen. Lisäksi julkisivua on revitty irti ja alettu tekemään eri materiaalista.

Asia kuuluu mulle, koska olen naapuri ja mulle pitää tehdä kuuleminen tai antaa ilmoitus rakennusluvasta, jotta mulla on se tietty valitusaika.

ap.
Tottakai häiritsee. Ap olisi halunnut päästä kieltäytymään ihan vain piruuttaan koska niin mukava on toisten asioihin puuttua.
Palstalaiset tietää näköjään asiat aina paremmin. Huomasit varmaan kyllä aloitusviestistä, että mietin edes mitä pitäisi tehdä, vai pitäiskö mitään.

Jos mä olsiin pirullinen, niin olisin varmaan käräyttänyt hänet suoraan rakennusvalvontaa tänään? Miksi en tehnyt sitä?

ap.
[QUOTE="vieras.";29325372]Ja ne oleellisesti huonontaisivat Sinun asumismukavuuttasi?

Oletko ajatellut naapurilta itseltään kysäistä?[/QUOTE]

Ne todellakin huonontaisivat mun asumismukavuutta, koska en viitsisi katsella rumaa taloa omasta ikkunasta. Lisäksi mikäli hän tekee jotain kaavamääräysten vastaista, niin silloin mun mielestä asiaan pitää puuttua.

Voin toki kysäistä naapurilta, mutta en ole paikalla siellä seuraavaan 1-2kk, enkä tiedä kuka naapuritalon omistaa. Hän ei asu siellä.

ap.
[QUOTE="vieras.";29325394]Eli sä haluat nyt vaan ihan periaatteesta, että naapuri "kuulee" sinua tässä asiassa? Vie sinne raksalle lappu ja yhteystietosi ja pyydä ottamaan yhteyttä.[/QUOTE]

En halua, että nyt periaatteessa naapuri kuulisi minua, koska miten voin edes ilmaista mielipiteeni hänen hankkeesta, kun en edes tiedä mitä hän aikoo tehdä.

Mun siis pitäisi päästä "kuulemaan" naapuria. Jos edes tietäisi kuka hän on. Viimeksi kun olin kotona, siellä oli joku puolainen työmies keskiyöllä kaivurin kanssa naapurissa.

"vieras."
En halua, että nyt periaatteessa naapuri kuulisi minua, koska miten voin edes ilmaista mielipiteeni hänen hankkeesta, kun en edes tiedä mitä hän aikoo tehdä.

Mun siis pitäisi päästä "kuulemaan" naapuria. Jos edes tietäisi kuka hän on. Viimeksi kun olin kotona, siellä oli joku puolainen työmies keskiyöllä kaivurin kanssa naapurissa.
No jospa se johtuu siitä, että hänellä on kaikki luvat kunnossa ja sinua ei tarvitse kuulla mitenkään eikä näin ollen mielipidettäsi katsota tarpeelliseksi?

Edelleen, vie ne omat yhteystietosi sinne raksalle. Kai siellä joskus joku on.

ap.
[QUOTE="vieras.";29325424]No jospa se johtuu siitä, että hänellä on kaikki luvat kunnossa ja sinua ei tarvitse kuulla mitenkään eikä näin ollen mielipidettäsi katsota tarpeelliseksi?

Edelleen, vie ne omat yhteystietosi sinne raksalle. Kai siellä joskus joku on.[/QUOTE]

Ei ole rakennuslupaa. Rakennuslupaan tarvitaan se naapurien kuuleminen tai jos sitä ei ole, niin sen tekee rakennusvalvonta maksullisena. Jos rakennuslupa olisi, olisin tietoinen hankkeesta.

Mä olen seuraavan kerra siellä vasta 1-2kk päästä. Viimeksi kävin paikanpäällä joksus keskiyöllä, jolloin näkyi vain yksi ulkomainen työmies. En viitsinyt jättää mitään lappuja, kun sen jälkeen olen vasta alkanut miettimään, mitä asialle pitäisi tehdä.

Blue
Palstalaiset tietää näköjään asiat aina paremmin. Huomasit varmaan kyllä aloitusviestistä, että mietin edes mitä pitäisi tehdä, vai pitäiskö mitään.

Jos mä olsiin pirullinen, niin olisin varmaan käräyttänyt hänet suoraan rakennusvalvontaa tänään? Miksi en tehnyt sitä?
Koska et ole varma että oletko oikeassa (että siihen tarvitaan rakennuslupaa ja etteikö jonkinlainen lupa, mihin ei naapureita tarvita, jo ole olemassa)?

"vieras."
Ei ole rakennuslupaa. Rakennuslupaan tarvitaan se naapurien kuuleminen tai jos sitä ei ole, niin sen tekee rakennusvalvonta maksullisena. Jos rakennuslupa olisi, olisin tietoinen hankkeesta.

Mä olen seuraavan kerra siellä vasta 1-2kk päästä. Viimeksi kävin paikanpäällä joksus keskiyöllä, jolloin näkyi vain yksi ulkomainen työmies. En viitsinyt jättää mitään lappuja, kun sen jälkeen olen vasta alkanut miettimään, mitä asialle pitäisi tehdä.
No ehkä siellä sitten on se maksullinen valvonta. Tai mitään lupia ei edes tarvita. Jos et tiedä edes mitä naapuri tekee, et ole voinut kovin tarkkaa ohjetta saada sieltä virastosta toisin kun naapurisi, joka on kertonut sinne tarkasti kaiken mitä aikoo tehdä.

No mietit sitten lisää parin kuukauden päästä. Ehkä remppa on silloin jo valmis ja pääset kertomaan mielipiteitäsi naapurille itselleen kun hänkin on palannut uuteen kotiinsa. Hän voi sitten kertoa kiinnostaako vaiko eikö. Jankutat vastaan, niin saat varmaan sen "kuulemisenkin" samaan rahaan.

ap.
Koska et ole varma että oletko oikeassa (että siihen tarvitaan rakennuslupaa ja etteikö jonkinlainen lupa, mihin ei naapureita tarvita, jo ole olemassa)?
Rakennusvalvonnan lakimies kyllä vahvisti, että rakennuslupa tarvitaan.
Mulla ei ole mitään tarvetta aiheuttaa naapurille ongelmia, mutta ihmettelen oikeasti, mitä hän aikoo rakentaa ja millaienn talosta tulee. Mun mielestä aika röyhkeää alkaa isoon hankkeeseen ilman lupia.

Multa meni nyt ohi mitä siellä tehdään, mutta ainakin meidän kaupungissa riittää julkisivun värin vaihtoon toimenpidelupa samoin oli kattoremontissa, jos vaihtaa materiaalia tai väriä piti olla toimenpidelupa, kumpaankaan ei tarvittu rakennuslupaa, eikä naapurien kuulemista. Haettiin lupa seinien värin vaihtamiseen, mutta kattopysyi peltisenä ja väri samana vaikka profiili vaihtui, ei tarvittu toimenpidelupaakaan.

Blue
Rakennusvalvonnan lakimies kyllä vahvisti, että rakennuslupa tarvitaan.
Mulla ei ole mitään tarvetta aiheuttaa naapurille ongelmia, mutta ihmettelen oikeasti, mitä hän aikoo rakentaa ja millaienn talosta tulee. Mun mielestä aika röyhkeää alkaa isoon hankkeeseen ilman lupia.
Mutta hän ei tiedä mitä naapurisi on jo hankkinut, tai vaikka tietäisikin niin ei saa rapaortoida niistä (onko vai ei) sinulle. Saa ainoastaan sanoa tarvitaanko jotain ja senhän hän sanoi.

ap.
Multa meni nyt ohi mitä siellä tehdään, mutta ainakin meidän kaupungissa riittää julkisivun värin vaihtoon toimenpidelupa samoin oli kattoremontissa, jos vaihtaa materiaalia tai väriä piti olla toimenpidelupa, kumpaankaan ei tarvittu rakennuslupaa, eikä naapurien kuulemista. Haettiin lupa seinien värin vaihtamiseen, mutta kattopysyi peltisenä ja väri samana vaikka profiili vaihtui, ei tarvittu toimenpidelupaakaan.
Se, mitä siellä tehdään ei ollut mun kesksutelun avauksena. Siellä tehdään tosi isoa perusparannusremppaa, joka muuttaa taloa tosi paljon. Tarvitsee rakennusluvan.

Kysymys lähinnä oli, että onko tämä normaalia toimintaa kun lupia ei jakseta hakea.

ap.
Mutta hän ei tiedä mitä naapurisi on jo hankkinut, tai vaikka tietäisikin niin ei saa rapaortoida niistä (onko vai ei) sinulle. Saa ainoastaan sanoa tarvitaanko jotain ja senhän hän sanoi.
Ei millään pahalla, mutta kenennäköhän on asiat vähän hakusessa tässä ketjussa?
Rakennusluvat ovat julkista tietoa ja ovat tarjolla netissäkin kaikille useimmissa kunnissa, kun osaa vähän kaivaa.

Kyllä toki rava tietää, onko rakennuslupaa vai ei ja tiedän toki minäkin.

Yhteistyössä