Mies kehuskelee kinkkurahoilla, veronpalautuksilla ja ylityökorvauksilla :(

• Viestiketjun aloittaja äiti kotihoidontuella
  • Ensimmäinen viesti
KAUHEAA
Alkuperäinen kirjoittaja äiti kotihoidontuella;29309282:
Siinäpä se tiivistetysti tuli. Mun menee koko kotihoidontuki lainan maksuun, penniäkään ei jää käteen. Kiva, kun mies elää leveästi :( Ostelee itselleen kaikkea kivaa.
Se nyt vielä puuttuisi että se pieni tukisumma menisi johonkin sinun omaan kivaasi lainanmaksuosuuden sijasta. Sillä ei kummoisia lainoja maksella joten leijonanosa menee varmasti miehen tuloista.

"Anne"
[QUOTE="vierailija";29309751]Ei elatusvastuu tarkoita, että kotona olevalla puolisolla olisi rajaton käyttöoikeus työssäkäyvän puolison rahoihin. Jos ap saa katon päänsä päälle, ruokaa, vaatteet päälleen sekä välttämättömimmät puhtaus- ja terveysmenot maksetaan, niin elatusvastuu on täytetty.[/QUOTE]

Plus että lapsi on yhteinen. Mies maksaa puolet hankinnoista.. Ja jos on sovittu että ap hoitaa lasta, eli ap käyttää aikansa yhteiseen lapseen eikä työssä tienaamiseen, niin luulisi miehen ymmärtävän, ettei sekään aika ole ap:lle ilmaista.

"vierailija"
[QUOTE="Anne";29309798]Plus että lapsi on yhteinen. Mies maksaa puolet hankinnoista.. Ja jos on sovittu että ap hoitaa lasta, eli ap käyttää aikansa yhteiseen lapseen eikä työssä tienaamiseen, niin luulisi miehen ymmärtävän, ettei sekään aika ole ap:lle ilmaista.[/QUOTE]

Se on sen naisen valinta sitten eikä siitä voi miestä syyttää.

ö+ö+ö
[QUOTE="vierailija";29309818]Se on sen naisen valinta sitten eikä siitä voi miestä syyttää.[/QUOTE]

Miksi kotihoidontuelle jääminen automaattisesti olisi yksin naisen valinta ja vastuu? Voi se toki olla sitäkin, mutta ei minusta läheskään aina.

"Sari"
Taas on pillunomistaja kokenut suurta vääryyttä kun mies ja yhteiskunta tarjoavat elatuksen ja katon pään päälle mutteivät kaikkea sitä kivaa mitä sattuu tekemään mieli! Ja mies vielä KEHTAA itse ansaitsemiaan rahoja käyttää muuhunkin kuin pillunomistajan mukavuuksiin!

Tämä on huutava vääryys! Kyllä NAISEN pitää saada AINA riittävästi fyrkkaa käyttöön omiin kivoihin juttuihin vaikkei töissä kävisikään!
Ap tarjoaa yhteiskunnalle tulevan veronmaksajan ja miehelle jälkikasvua ja kärsii tästä hyvästä taloudellisesti vielä eläkevuosinaankin.

vierailija vaan
Yhteiset rahat meillä, ei ongelmaa! Sitä rahaa ollut kyllä niin vähän, ettei ole tarvinnut taistella ylimääräisn rahan käytöstä.. Ja minä, nainen, olen meillä ollut se tienaaja jo useamman vuoden, mies ollut hoitovapaalla, opiskelija..

Suhteellista
Ap:lla menee kaikki rahat "lainan" maksuun. Liekö edes asuntolaina vai joku oma kulutusluotto? Joka tapauksessa mies siis maksaa muut asumiskulut, lapsen kulut, perheen ruoat, todennäköisesti auton, jne jne... Minusta ei ole väärin jos hän sen LISÄKSI käyttää rahaa myös itseensä, sillä elättäähän hän nyt käytännössä koko perheen yksin.

Taas on pillunomistaja kokenut suurta vääryyttä kun mies ja yhteiskunta tarjoavat elatuksen ja katon pään päälle mutteivät kaikkea sitä kivaa mitä sattuu tekemään mieli! Ja mies vielä KEHTAA itse ansaitsemiaan rahoja käyttää muuhunkin kuin pillunomistajan mukavuuksiin!

Tämä on huutava vääryys! Kyllä NAISEN pitää saada AINA riittävästi fyrkkaa käyttöön omiin kivoihin juttuihin vaikkei töissä kävisikään!
On eri asia haluta miehen kaikki rahat omaan käyttöön tai haluta edes jotain tunnustusta (= myös taloudellista apua) siitä kun hoitaa YHTEISTÄ lasta kotona YHTEISESTÄ sopimuksesta.

Nykyaikana ei oikeasti ole itsekyydellä rajaa. Ja tällaiset ihmiset sitten tekee vielä lapsia. Edes lähimmäistään ei voi auttaa vaan oma perse menee kaiken edelle. Monikohan näistä olisi valmis laittamaan sen vauvansa hoitoon alle vuoden ikäisenä jos vaimo ilmottaisi ettei haluaisikaan kituuttaa kotona kun mies ei osallistu siihen vastuuseen? Jäisikö kukaan mies kotiin itse lapsensa kanssa kituuttamaan samalla kun vaimo leveilisi omalla elintasollaan? Helppo on olla sijoittamatta itseään toisen saappaisiin. Kyseenalaistan kokonaan rakkauden olemassaolon sitä puolisoa kohtaan kun kohdellaan noin.

"Tikruemo"

Mikä ihme täällä palstoilla ihmisillä on? Hyvin harvoin osataan keskustella asioista asiallisesti ja fiksusti. Haastetaan riitaa, keljuillaan ja käytetään alatyylistä kieltä. Tämä yhteiskunta on ilmeisesti täynnä katkeria ja vihaisia ihmisiä, joilta puuttuvat empatikyky, lämpö ja myös käytöstavat ovat pahasti hukassa! Vai liekö tämä nykyajan tapa "keskustella"...itse en ainakaan nauti näin huonotasoisesta keskustelusta. Fiksumpaa kiitos!

"vieras."
Yhteinen lapsi, yhteinen vastuu. En voi käsittää tässäkin keskustelussa esiintyneitä mielpiteitä, joiden mukaan on ihan oikein, että lapsen hoidosta aiheutuneen tulonalentuman pitäisi mennä kotihoidon tuelle jäävän piikkiin. Kotiin jäävä uhraa usein paljon omasta urakehityksestään, joten tulojen tasaus hoitovapaajakson aikana ei edes riitä kompensoimaan kotiin jäävän taloudellisia menetyksiä!

Meillä oli tilanne oli aikanaan sellainen, että molemmat oltiin samaa mieltä ettei alle vuotiasta viedä päivähoitoon. Mies ei kuitenkaan suostunut jäämään hoitovapaalle, vaikka minä olin pitänyt perhevapaat siihen asti. Näin ollen itse jouduin jäämään kotiin, vaikka olisin halunnut palata jo töihin. Kun näin ilmoitin työpaikalle, tilalleni palkattiin vakituinen työntekijä ja jouduin aikanaan palaamaan aiempaa heikompitasoisiin tehtäviin. Mies taas jatkoi uralla etenemistään. Olisko jollain pokkaa väittää, että minä nyt tästä järjestelystä hyödyin, kun mies maksoi hoitovapaan aikana asumiskulut yksin? Ennen perhevapaita tienasin enemmän kuin mieheni, niiden jälkeen miehen palkka oli 50 % omaani korkeampi, koska hän oli saanut käyttää nuo tärkeät ajat uralla etenemiseen.

Ehkä juu jotkut naiset halua lorvia vuositolkulla kotona miehen mielipiteestä piittaamatta, mutta hyvin yleistä on myös se, että mies ei suostu vastuutaan kantamaan. Eikä vastuunkannoksi minusta edes riitä se, että osallistuu kuluihin, vaan myös ajallisesti pitäisi uhrata yhtä paljon yhteisiin lapsiin. Paitsi jos toisin sovitaan, mutta luonnollisesti silloinkin lapsenhankinnan kulut (sis. ansionmenetykset) jaetaan, jos lapsi on yhteinen toive ollut.

Vieraas
Ap voisi ilmoittaa miehellensä, että jää sinä hoitamaan lapsia kotiin ja menisi itse töihin. Saisi mies kituutella hoitorahalla. Meillä vastaava tilanne sillä erotuksella, että mies maksaa kaiken elämisen, matkat ym ja "antaa minulle käyttörahaa". En toki pysty/kehtaa vaatia liikoja (esim. kalliita merkkivaatteita).

perheen parhaaksi
Aika erikoista touhua..... Miten olitte päättäneet alunperin raha-asiat? Meillä onneksi sujunut hyvin, kun jo ennen raskautta alettiin säästää hoitovapaata varten ihan yhdessä. Mä sitten sieltä tililtä otin, kun oli tarvetta. Ja ihan hyvällä omallatunnolla! Yhteisen lapsen kanssa jäin kotiin ja oli selvää että mulla ei silloin työtuloja tietenkään ollut. Se oli lyhyt aika elämän kokonaisuutta ajatellen ja nyt taas normikuviot käynnissä. Toki edelleenkin käytetään rahoja suht tasan, se maksaa enemmän laskuja kummalle on tullut isompi tili.....

"Vierailija"
Mistä te noita suhteita revitte?

Toivottavasti on provo.
Meillä mies on töissä, itse lapsen kanssa kotona ja ihan yhtälailla itse kulutan niitä rahoja. Ei ole "minun" rahoja ja "miehen rahoja".

vieruus
Tämä nykyajan ihme kotkotus sun ja mun -rahat on ihan syvältä. Miksi ihmiset ei kasva aikuiseksi ja toisiaan ajattelevaksi ja unohtavat itsekkyyden. Meillä menee kaikki rahat samalle tilille ja sieltä maksellaan laskut ja hankitaan mitä on tarvis, kasvakaa aikuiseksi ja ottakaa muut huomioon. Ja toisaalta jos itse elää sellaisessa parisuhteessa että on sovittu jotta on omat rahat niin sitten tiukan paikan tullen elää niin, omaa tyhmyyttähän se on sellaiseen suostua.

M32
Alkuperäinen kirjoittaja ö+ö+ö;29309834:
Miksi kotihoidontuelle jääminen automaattisesti olisi yksin naisen valinta ja vastuu? Voi se toki olla sitäkin, mutta ei minusta läheskään aina.
Minun on vaikea kuvitella tilannetta, jos nainen ei jäisi vapaaehtoisesti kotihoidontuen varaan. Miten se onnistuu?

Alkuperäinen kirjoittaja vieruus:
Tämä nykyajan ihme kotkotus sun ja mun -rahat on ihan syvältä
Tasavertaisuuden kannalta on erittäin tärkeää, että sekä naisella että miehellä on käytettävissään omaa rajaa ja omia tulonlähteitä. Historiallisesti nainen on pitkään ollut miehen tulojen armoilla. Nyt kun taloudellinen itsenäisyys on muutaman vuosikymmenen ollut mahdollista myös naisille, en näe oikein arvoa siinä, että palataan vanhaan.

Yhteistyössä