Uusioperhekokemuksia näin pyhäiltana, kommentteja toivon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitinen"

Vieras
Tänään huomaan olevani äiti. Tämän perheen Äiti.

Kotiin palaa nälkäisiä, koti-ikäväisiä lapsia parista eri osoitteesta. Ja ei heti alkuun, kaikki eivät ole mun biologisia. Mutta mun näköjään, tai sitten mut on omittu äidiksi.

Lähetimme myös joitain lapsia pois viikonlopun vietosta meiltä. Puhelimet soi, kun on vaikeaa siellä toisessa päässä olla. Myös lähivanhemmat valittavat kun ei ole niin mukavaa eikä helppoa. Meidän, etäkodin, täytyy selvittää asioita mitkä täällä kotona selvitetään paikan päällä. Yksi mummo sanoi että kaikkien lasten pitäisi asua täällä meillä.

Meillä oli sovittu täksi viikonlopuksi jo kauan etukäteen että meillä on meidän vanhempien välistä aikaa. Vain yksi yö. Ja kuinka kävi; mä soitin illalla lapsille, aamulla lapsille ja vielä kaikille aikuisillekkin. Mitäs luulette mitä meidän "yöstä" tuli...?

Mun tekisi mieli kerätä kaikki "loputkin" meille asumaan, mutta asia ei ole niin yksinkertaista, varsinkaan noitten teini-ikäisten kohdalla.

Kohtalotovereita, mielipiteitä..?

Ja en mä valita, ihan hauskaa kun kaikki "omat" ovat kotona ja jääkaapin ovi käy kuin mikäkin.. suihku huutaa tauotta ja sauna taitaa pyytää lomaa ennen joulua :D Onneksi ei enää ole vauvoja....

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Kyllä meillä ainakin arki elämä muuttuu ikävään suuntaan silloin kun miehen lapsi tulee meille. Mä joudun hoitamaan yhteisiä paljon enemmän kun miehen pitää keskittyä vanhimpaan kun tuntuu että hän työllistää eniten meitä kun tulee vaikka yhteiset ovat vasta vauva ja leikki ikäinen. Ja isoin koululainen. Arki menee jotenkin sekaisin kun kaikki hakee paikkaansa uudestaan, selkeää meillä on kun olemme omalla porukalla. Mies kyllä muistaa hoitaa lapsen asiat mutta kasvattaa ei kyllä tunnu joutavan, ja sen saan hoitaa omienkin lisäksi. Olen väsynyt että pienemmät jäävät varjoon vaikka eikö se niin pitäs mennä että lapsien kasvaessa helpottaa kun ovat omatoimisempia. Meillä alle koulu ikäisen kanssa on helpompaa kun silloin kun vanhin on läsnä. Olen ihmetellyt miten se voi olla niin, ja voimille ottaa kun normaali arki sekoittuu vähän väliä...

Semmosta se vaan on uusperheen elämä. Täytyy ottaa huomioon exät ja niitten nyxät ja niitten yhteiset lapset ja omat lapset ja oman puolison lapset ja omat yhteiset lapset ja vielä kaikkien isovanhemmatkin.

Isommille lapsille vois melkein jo sanoa, että yrittäkää nyt vaan selvitellä ne ongelmat siellä toisessa kodissa, isovanhemmille että pitäkää te huoli omista asioistanne ja tottakai niille toisille vanhemmille että hoitakoon he tietyt asiat omalla tavallaan siellä kotonaan

Itse äitipuolena olen kyllä sitä mieltä että ei kuulu yhteisten lasten hoito pelkästään mulle vaikka meille tuli kymmenen miehen lasta meille. Ja kasvatustyö on yksi rankimpia juttuja lasten hoidossa, ei sen sysääminen toiselle vanhemmalle kuulu edes ydinperheessä. Eikö isä ole naurettava jos jättää sen äitipuolen harteille..en ymmärrä miten sanotte äitipuolta kylmäksi, ihan normaalia ettei tuollaisessa tilanteessa voi nauttia arjesta.

Kannattaa muistaa, että lapset osaavat vedättää. He yrittävät sitä ydinperheissäkin. Uusperheissä se on vain normaalia helpompaa, kun on enemmän aikuisia, joiden välillä on erilaisia jännitteitä eikä kommunikointi suju yhtä sujuvasti kuin ydinperheen sisällä.

Itse äitipuolena olen kyllä sitä mieltä että ei kuulu yhteisten lasten hoito pelkästään mulle vaikka meille tuli kymmenen miehen lasta meille. Ja kasvatustyö on yksi rankimpia juttuja lasten hoidossa, ei sen sysääminen toiselle vanhemmalle kuulu edes ydinperheessä. Eikö isä ole naurettava jos jättää sen äitipuolen harteille..en ymmärrä miten sanotte äitipuolta kylmäksi, ihan normaalia ettei tuollaisessa tilanteessa voi nauttia arjesta.

Kokemukseni mukaan se on aina äitipuoli, joka näissä ketjuissa saa lokaa niskaan ;) Johtuisko siitä, että palstan enemmistö on ydinperheen äitejä?

Kyllä meilläkin menee aina kuviot uusiksi kun etälapsi on paikalla, vaikka tätä hommaa on jo 10 vuotta pyöritetty. Itsekin olen sitä mieltä, että helpointa ois jos kaikki lapset asuis meillä.

Kannattaa muistaa, että lapset osaavat vedättää. He yrittävät sitä ydinperheissäkin. Uusperheissä se on vain normaalia helpompaa, kun on enemmän aikuisia, joiden välillä on erilaisia jännitteitä eikä kommunikointi suju yhtä sujuvasti kuin ydinperheen sisällä.

... ja tätä mä oisin seuraavaksi tullut kommentoimaan. Lapset on fiksuja, kyllä ne näkee miten kutakin aikuista parhaiten pyörittää. Eikä omista teinivuosista ole vielä niin kauaa, etten muistaisi miltä se aikuisten manipulointi teinistä tuntuu, hauskaahan se on ;)

Joo, laa laa laa... ne lapset osaa todella. On kyllä ikävää ettet ton paremmin ole osannut olla aikuinen, kun lapsia pidät ihme tunnekoukussa kokoajan. Oikeaa vanhemmuutta on se että antaa lapselle luvan olla onnellinen muuallakin, ilman riippuvuutta.

Yhteistyössä