miten selitätte joulupukin ja lahjoissa lukevat sukulaisten nimet?

• Viestiketjun aloittaja "vinci"
  • Ensimmäinen viesti
"vinci"
Tuli vähän hölmö otsikko mutta siis tarkoitan tilannetta että lapsi vielä uskoo joulupukkiin ja sitten osaa jo lukea ja kaikissa paketeissa lukeekin että salla-mummulta tai kummeilta tmv. Miten siis selitätte ne nimet jne. Jos sanoo että ne on ihmisten sinulle toivomia lahjoja jotka joulupukki sitten tuo niin onko se hölmöä? aiemmi vaan joulupukilta on tullut lahjat ja se siitä mutta nyt kun nuo jo malttaa lukea kortteja niin mite se selitetään niin ettei se usko joulupukkiin lässähdä. enkä nyt tarkota että yritetään huijata lasta mahdollisimman pitkälle joulupukilla vaan ei haluta paljastaa sitä karua totuutta koska toinen on ihan kybällä uskomassa sitä ihanaa tarua että jossain se pukki tehtailee lahjoja toisen perää ja tuo iitä porolla mitä ihmeellisimpiin paikkoihin eikä sitä aina kerkiä edes näkemäänkään kun se o niin nopea :eek:

Kyllä me kerrotaan, että tämä paketti on kummeilta jne. vaikkei lapsi osaakaan vielä lukea. Jotenkin ollut ihan luontevaa sanoa, että kummit ja muut ovat auttaneet pukkia lahjojen hankkimisessa, ei ole ainakaan aiempina vuosina herättänyt minkäänlaista ihmetystä.

"rrr"
Vaikka näin: sselitä että joskus ihmiset vähän auttaa joulupukkia kun se on niin kiireinen. Voitte vaikka yhdessä käydä ostamassa jonkun lahjan ja toimia apulaistonttuina. Muksu pääsee pikku hiljaa jyvälle mutta taika ei haihdu yhtäkkiä. :)

No mie oon miettiny samaa kun meillä esikoinen osaa lukea just mummon ja papan ja muitakin nimiä. ikää 5v. Mut me ollaan päätetty et sanotaan, että kyseiset henkilöt on vinkanneet tontuille että tyttö saattais niistä tykätä...

"vinci"
meillä on osa jotka ei laita nimiä mutta osa laittaa. aiemmin ne paketit aukastiin niin kiirellä ettei kauheesti oo tarvinnu sanoo kuin että joulupukki on käynyt ne tuomassa. Nuorimmainenkin kuusi vuotias ja lukee mut kuitenki uskoo kaikkiin keijuihin ,joulupukkiin ja metsäntonttuihin ymv. Noista muumihahmoista on sanottu aikaa sitten että ne on vaan pukuja koska lapset pelkäs niitä ihan hysteerisenä pienenä. Ja on noita kaupan pukkeja sanottu joulupukin apupukeiksi mutta aina on ollut se "yksi ja oikea" siellä korvatunturilla.

"xxx"
Munkin mielestä lukeva lapsi on jo valmis tajuamaan totuuden. En usko, että itse enää kuusivuotiaana olisin uskonut pukkiin. Sen kyllä muistan, että oli vaikea olla kertomatta nuoremmille, jotka vielä uskoivat.

Omalle siskolle jouduttiin aikanaan kertomaan, että pukki on satua, kun ei muuten tajunnut totuutta. Mun mielestä vähän harmillinen tilanne oikeastaan - eli ei ehkä kannattaisi ihan niin hyvin valehdella!

Voisko niille sukulaisille kertoa että toivotte ettei lapuissa lukisi antajan nimeä?
Minä ainakin tunnistan käsialasta keneltä paketti on, sikäli jos ehdin katsoa mitä mistäkin paketista tuli.

"vierailija"
Sanoisin varmaankin että se lahja on siltä sukulaiselta. Meidän 3v uskoo Joulupukkiin mutta ollaan hänen kanssaan myös ostettu sukulaisille joululahjoja. Meillä siis lahjoja saa sekä sukulaisilta että Joulupukilta. Kaikki minun ja miehen lapselle ostamat lahjat on "Joulupukilta". :D Lapsi halusi itsekin ostaa sukulaisille lahjoja. Jotkut sukulaiset ei halua ollenkaan "syöttää joulupukkipaskaa" ja vaikka lapseni uskookin Joulupukkiin, kunnioitan sukulaisten toiveita.

halipupu harmaana
[QUOTE="rrr";29296805]Vaikka näin: sselitä että joskus ihmiset vähän auttaa joulupukkia kun se on niin kiireinen. Voitte vaikka yhdessä käydä ostamassa jonkun lahjan ja toimia apulaistonttuina. Muksu pääsee pikku hiljaa jyvälle mutta taika ei haihdu yhtäkkiä. :)[/QUOTE]

Mä oon käyttäny tätä selitystä aika paljon ja myös silloin, kun oon vanhemman lapsen kanssa käynyt ostamassa joitakin joululahjoja. Näin lapsi saa pikkuhiljaa selville sen, että joulupukki ei anna lahjoja, vaan ihmiset antavat niitä toisilleen, mutta voihan joulupukkiin silti uskoa, onhan se olemassa.

kummitätsy
Itse kirjoitan kummilasten lahjoihin nimeni ja toivon, että vanhemmat kertovat että lahja on minulta. Samoin omillle lapsille kyllä kerrotaan keneltä mikäkin lahja on. Joulupukki on meillä vain satuhahmo, ei mikään pohjaton lahjasampo. Haluan, että lapseni arvostavat lahjojen saamista ja että ne eivät tule itsestään selvyytenä tyhjästä.

..
Me kaikki voimme auttaa joulupukkia, hankimme lahjoja ja tontut vievät ne korvatunturille, josta pukki sitten jakaa ne. Lapset itsekin auttavat pukkia näin. Tosin neiti 5v ei enää usko pukkiin, naapurinpoika oli kertonut, että se on aikuisten huijausta. Eikä tuo traumoja ole saanut.
Tosin, koitan muistuttaa, että liika uteliaisuus tappaa joulun taian.

"tiipii"
Meillä lapset ovat saaneet uskoa joulupukkiin niin pitkään, kun se on heille ollut ihan tosijuttu.. Ja se taas tarkoittaa, että tosi pitkään.. Olemme myös kertoneet, että läheiset ja ystävät haluavat muistaa heitä lahjoilla, joten siksi joissakin (useimmissa siis) paketeissa on terveiset kummeilta jne...Ja edelleenkin, vaikka ovat jo isoja, he tekevät lahjatoivelistansa kuistille, josta "me tontut" sen haemme.. Joulun odotuksessa pitää ja saa olla taikaa ja tonttuja, ei lasten tarvitse kärsiä vanhempien kyynisyydestä ja pessimistä, eihän?

Kaikki lapseni tietävät jo pienestä pitäen totuuden pukista. Eli sen että pukki tuo lahjan/kaksi jokaiselle maailman lapsille ja äiti, isit sekä sukulaiset ostaa loput. Selittää myös sen miksi toiset saa yhden lahjan ja toiset sata. Suoraan verrannollinen perheiden tuloihin.

"viv"
Me kerromme, että joulupukki hankkii niin monelle lapselle lahjoja, että kaikki auttavat häntä lahjojen hankinnassa. Alunperin ei pitänyt kertoa joulupukista muuta kuin, että se on kaunis satu, mutta sitten huomasin kuinka upea apukeino tontut ikkunan takana ovat. :xmas:

Yhteistyössä