Kaiken se kestää...miksi?

[QUOTE="vieras.";29292007]Mikä siinä sinua nyt niin hiertää, että joku haluaa kirkossa naimisiin ja vihkikaavassa puhetta rakkaudesta? Kaunis vihkipaikka ja rakkaus on kai kuitenkin ihan kaikille sallittuja.[/QUOTE]

No ei ehkä sinänsä haittaa, mutta jos toisessa yhteydessä halveksitaan uskovia, niin on se mielestäni aika törkeää. En nyt sano, että kaikki näin tekisivät, mutta palstalla saa ainakin sen käsityksen, että uskovat mielletään mielenvikaisiksi höpöhöpötarinoissa eläjiksi ja valitetaan, miten heidän arvonsa ovat niin käsittämättömiä. Sitten ne arvot kuitenkin kelpaavat, kun halutaan joku juridinen paperi ja siinä sivussa vähän prinsessaleikkejä ja juhlallisia puheita. Anteeksi nyt kärjistys, mutta palstalla tällainen kuva on kyllä minulle syntynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29291876:
No jaa, hyviä kysymyksiä ja omalta osaltani meni nyt kyllä aika saivarteluksi, myönnän. Alkuperäinen pointtini oli se, että miksi sitä korinttolaiskirjeen sisältöä kauhistellaan, jos ei edes uskota siihen kirjaan. Tämä muu lähti vähän lapasesta.

No ei sitä monikaan kauhean kirjaimellisesti ota. Voihan se tarkoittaa jollekin, että kaiken se kestää, paitsi rakkauden puutteen, kunnioituksen puutteen jne.

Ihan tervettä, vaikka sen vihkikaavan haluaisikin, ja ajattelisi, että kaiken se kestää, kunhan me olemme samalla puolella.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29292031:
No ei ehkä sinänsä haittaa, mutta jos toisessa yhteydessä halveksitaan uskovia, niin on se mielestäni aika törkeää. En nyt sano, että kaikki näin tekisivät, mutta palstalla saa ainakin sen käsityksen, että uskovat mielletään mielenvikaisiksi höpöhöpötarinoissa eläjiksi ja valitetaan, miten heidän arvonsa ovat niin käsittämättömiä. Sitten ne arvot kuitenkin kelpaavat, kun halutaan joku juridinen paperi ja siinä sivussa vähän prinsessaleikkejä ja juhlallisia puheita. Anteeksi nyt kärjistys, mutta palstalla tällainen kuva on kyllä minulle syntynyt.

Mieltymys kauneuteen ja rakkauden korostaminen häissä on uskovien arvoja? Muut eivät niistä saa pitää?

[QUOTE="hjkl";29292035]No ei sitä monikaan kauhean kirjaimellisesti ota. Voihan se tarkoittaa jollekin, että kaiken se kestää, paitsi rakkauden puutteen, kunnioituksen puutteen jne.

Ihan tervettä, vaikka sen vihkikaavan haluaisikin, ja ajattelisi, että kaiken se kestää, kunhan me olemme samalla puolella.[/QUOTE]

Juu ei varmasti. Mielestäni esimerkiksi missStar (menikö nikki oikein) sanoi hyvin.

Halusin vain muistuttaa, mistä tuo lause tulee ja että sitähän ei ole pakko sinne kaavaan sisällyttää.

[QUOTE="vieras.";29292045]Mieltymys kauneuteen ja rakkauden korostaminen häissä on uskovien arvoja? Muut eivät niistä saa pitää?[/QUOTE]

No aloittaja ja Jenis ainakin sanoivat, ettei rakkaus liittynyt kyllä heidän häihinsä. Ja kirkollinen vihkiseremonia ja raamatun jakeet ja niiden noudattamisen lupaus on kyllä mielestäni aika lailla uskovien arvoja.

Ja minä en tule ketään ei-uskovaa estämään pitämästä kirkkohäitä. Ei ne nyt minulle niin iso juttu ole. Ihmetyttää vain se, miten joillakin asiat menevät ihan huomaamatta sekaisin ja lupaukset ja periaatteet ja arvot ovatkin yhdentekeviä silloin, kun halutaan se iso juhlapäivä.

Mutta kukin tyylillään.

En osaa sanoa kuinka yleistä.

Parisuhde on myös esimerkki lapsille.
Mielummin kai sitä näyttäisi lapsilleen sitä aitoa onnea kuin kulisseja.

Mäki tiedän yhden viiskymppisen pariskunnan, jotka ei ole voinut sietää toisia ainakaan kymmeneen vuoteen, mutta eivät halua erota ettei kulissit mene rikki. Varsinkaan uskovaisten vanhempien takia ei halua erota. Ne elää sitten niin, että yrittää viettää mahdollisimman vähän aikaa yhdessä: aina vuorotellen yrittää saada projektityön jostain toisesta kaupungista ettei tarvi asua saman katon alla.

No jaa, tuo korinttilaiskirje on todella tunnettu ja monen mielestä hyvä määritelmä rakkaudelle - eiköhän sitä saa lainata jopa kirkkoon kuulumaton kun keskustellaan rakkaudesta, varsinkin kun ottaa huomioon kuinka paljon kristinusko on lainannut muualta...

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29292069:
No aloittaja ja Jenis ainakin sanoivat, ettei rakkaus liittynyt kyllä heidän häihinsä. Ja kirkollinen vihkiseremonia ja raamatun jakeet ja niiden noudattamisen lupaus on kyllä mielestäni aika lailla uskovien arvoja.

Pääseekö siellä kirkossa ilman pappia naimisiin? Jos ei, niin kai se on sitten pakko ottaa kaupan päälle. Valtion verovaroin ylläpitämät kirkot ovat kaikkien käytettävissä.

No jaa, tuo korinttilaiskirje on todella tunnettu ja monen mielestä hyvä määritelmä rakkaudelle - eiköhän sitä saa lainata jopa kirkkoon kuulumaton kun keskustellaan rakkaudesta, varsinkin kun ottaa huomioon kuinka paljon kristinusko on lainannut muualta...

Saa toki. Jos nyt sitten onkin kyse rakkaudesta eikä siitä juridisesta sopimuksesta. Ja jos sen kirjeen ajatuksen muutenkin sisäistää. Aloittajallahan näin ei ollut. Siitähän tämä keskustelu lähti, että miksi tuollainen on vihkikaavassa, jos se on morsiamen mielestä ihan puutaheinää.

[QUOTE="vieras.";29292089]Pääseekö siellä kirkossa ilman pappia naimisiin? Jos ei, niin kai se on sitten pakko ottaa kaupan päälle. Valtion verovaroin ylläpitämät kirkot ovat kaikkien käytettävissä.[/QUOTE]

No niin tähän jo kommentoin tuolla aiemmin. Ovat käytettävissä, mutta sitten on turha ihmetellä, miksi se pappi sanoi näin.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29292097:
Saa toki. Jos nyt sitten onkin kyse rakkaudesta eikä siitä juridisesta sopimuksesta. Ja jos sen kirjeen ajatuksen muutenkin sisäistää. Aloittajallahan näin ei ollut. Siitähän tämä keskustelu lähti, että miksi tuollainen on vihkikaavassa, jos se on morsiamen mielestä ihan puutaheinää.

Sitten kai pitäis miettiä et miks ei ole omaa vihkikaavaansa halunnut muuttaa omanlaisekseen, eikä niputtaa tiettyä porukkaa jonkun toiminnan taakse

[QUOTE="vieras.";29292168]Aaa, sä siis puhut vain aloittajasta, et ei-uskovista yleisesti. No sitten.[/QUOTE]

No niin ja samalla tavalla ajattelevista. Tai oikeastaan en enää tiedä, kenestä puhun, kun jossain vaiheessa kävi ilmi, että aloittaja ei ole edes mennyt kirkossa naimisiin, mutta jostain syystä kokee, että tuo "kaiken se kestää" velvoittaa myös häntä. Alun perin ihmettelin, miksi pitää luvata jotain, johon ei halua sitoutua ja sitten ihmettelin, miksi rakkaus kulminoituu tuohon korinttolaiskirjeeseen, jos pitää raamattua ihan turhana. Jälkimmäisen kuitenkin tajuan siinä mielessä, jos kuitenkin tajuaa sen kirjeen ajatuksen.

Mutta aika paljon kärjistin tässä nyt. Joskus vain törmää aika omituisiin ajatusmalleihin.

Päinvastoin.
Mun rakkautta miestäni kohtaan ei voi verrata yhteenkään ystävyyssuhteeseen. Kukaan ystävä ei ole mulle todellakaan niin rakas kuin mieheni, joka on mulle maailman tärkein ihminen yhteisten lapsiemme kanssa. Sairasta edes ajatella että ystävällä olisi likimainkaan samanlaista merkitystä kuin elämänkumppanilla.
Kyllä minä miehelle annan 100 kertaa enemmän anteeksi ja minulla on HALU korjata hänen kanssaan säröt joita pitkä suhde tuo, minä TAHDON olla hänen kanssaan ja HALUAN antaa asioita anteeksi koska ei ole mitään mihin meidän suhdettamme voisi verratakaan. Se on vain jotain niin SUURTA ja sydäntä riipivää.
Sen sijaan ystävyyssuhteet eivät ole mielestäni sellaisia että niissä edes tarvitsisi nähdä vaivaa riitojen ja sopimisten muodossa ja antaa anteeksi, niiden pitää toimia kitkatta ja rehellisesti 100% tai sitten ne voi nakata mäelle.
Ystävyyssuhteista ja rakkausavioliitosta ei voi puhua samana päivänä
.

Sulla ei vissiin oo kovin hyviä ystävyyssuhteita? Mää olen tuntenut mun parhaan ystävän yli 30 vuotta, ja todellakin ollaan nähty vaivaa että saadaan ystävyys säilytettyä muuttuvien elämäntilanteiden keskellä. Parisuhteeseen en ystävyyttämme vertaa, koska romanttinen rakkaus ei ole osa sitä, mutta se on ehdottomasti yksi elämäni tärkeimmistä ihmissuhteista.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Sulla ei vissiin oo kovin hyviä ystävyyssuhteita? Mää olen tuntenut mun parhaan ystävän yli 30 vuotta, ja todellakin ollaan nähty vaivaa että saadaan ystävyys säilytettyä muuttuvien elämäntilanteiden keskellä. Parisuhteeseen en ystävyyttämme vertaa, koska romanttinen rakkaus ei ole osa sitä, mutta se on ehdottomasti yksi elämäni tärkeimmistä ihmissuhteista.

On, yli kymmenen vuotta kestäneitä ja lapsuudesta asti kestäneitä. En vain heidän kanssaan ole koskaan joutunut riitelemään/pettymään.
Sitten on jokunen ystävyyssuhde jotka kestäneet jokusen vuoden mutta kusseet sitten epäluotettavuuden takia. Ei ole ollut mielenkiintoa lähteä korjaamaan ja sopimaan asioita kun en niissä ole itse syyllistynyt mihinkään.
Vaivaa nähdään tottakai siinä mielessä että yhteyttä pidetään säännöllisesti ja järkätään naisten saunailtoja ja tuetaan suruissa. Mutta mitään puukkoja selässä en siedä "ystäviltä", sellaiset saavat poistua elämästäni.

Yhteistyössä