En haluais erota, mutta mitä vaihtoehto tässä enää on?

  • Viestiketjun aloittaja "Miira"
  • Ensimmäinen viesti
"Miira"
Yrittää vaan kestää miestä, jota en vaan kestä... Rakkaus on niin totaalisen loppu ja voin vaan ihmetellä mitä tapahtui.

Menimme yhteen 13 vuotta sitten, silloin pidin häntä unelmana, hän käyttäytyi siihen ikään nähden hyvin, oli puhelias ja hoisi työnsä ja raha-asiansa hyvin, ostettiin talo vaikka mä vielä opiskelin ja arvostin sitä, miten hän osasi hoitaa talouden hyvin, tarkoitan että monet siinä iässä asuivat vuokralla tai laittoivat baariin rahansa ja siksi mieheni tuntui fiksulta ja kypsältä. Lapsen tultua hän heräsi öisin, hoivasi ja teki ruokaa, osallistui arkeen eikä ole kymmeneen vuoteen käynyt baareissa. Eli tavallaan kaikki on hyvin, mutta sitten tulee se suuri mutta.

Milloin tuo mies muuttui ei fiksuksi, mä häpeän häntä, hänen juttujaan ja junttiuttaan tai sivistymättömyyttää ja kyllä, olen niin tyhmä etten nähnyt tätä ensimmäiseen viiteen vuoteen, kun tiedän että tähän vastataan, että miks tuollaisen miehen otit.

Emme voi keskustella mistään, kun hän ei osaa keskustella, väittelee vaan. Mielestäni hän ihmisten ilmoilla ihan sikailee, siis vaikka ravintolassa pitää ihme meteliä, tönii tuoleja, puhuu rumasti tarjoilijoille jne. Niin että mä oikeesti häpeän. Hän ei osaa asettua toisen ihmisen asemaan, vaikka kun meillä on vanhempani yötä niin hän voi heidän nukkuessaan illalla alkaa korjaamaan jotain konetta ja metelöitä huoletta tai mennä vessaan jättäen oven auki jne. Asioita joista mä olen ihan suu auki, että mikä tota ihmistä voi vaivata.

Hän voi vieraassa seurassa möläyttää mun henkilökohtaisia asioitani ihan tyhmyyttään koska ei tajua, että ne on henkilökohtaisia enkä vaikka ekaa kertaa tavatessa jotain hänen koulukaveriaan halua, että kerrotaan vaikka mun käyneen raskausaikana pelkopolilla. Ihan esimerkkinä tuo edellinen.

Jos olemme vanhempainvartissa noin hän voi alkaa vaahdota tai saarnana jostain oomasta koulumuistostaan niin että saan täniä häntä hiljaiseksi, että hei tässä on lyhyt aika vaan varattuna ja piti puhua lapsestamme. Ja aina hän on noloilla ja typerillä jutuillaan suuna päänä, niin että saan oikeasti hävetä hänen typeriä puheitaan. Hän ei lue ikinä mitään tai seuraa edes tv-ohjelmia mutta silti hänellä on mielipiteet ja hän tosiaan luulee tietävänsä asiasta kuin asiasta ja väittelee vaikka Uutisvuoto-ohjelmasta ihmisten kanssa itse ikinä ohjelmaa katsomatta. Tekisi mieli vajota maan alle, kun kuulen kuinka typeriä hän puhuu.

Tälläinen on niin raskasta, hävetä miestään joka hetki ja se, etten pysty hänelle omista asioistani puhumaan.

Ja lasten hieman kasvettua hän ei osaa heidän kanssaan olla, hän tiuskii ja kiukuttelee lapsille kuin lapsi itsekin niin että joudun koko ajan puuttumaan tilanteisiin ja puolustamaan lapsia ja ohjaamaan häntä, kun hän kaiken lisäksi käsittää lapset väärin. Vaikea selittää näitä ilman esimerkkejä. Mutta asia on oikeesti niin vakava, että olen miettinyt etten voi erotam kun en voisi antaa lapsia hänen hoiviinsa viikonlopuiksi, kun mun pitäisi olla puuttumassa tilanteisiin. Yksi esimerkki voisi nyt olla se, että lapsilla on vaikka Afrikan tähti -peli kesken, mutta mies päättää että nyt iltapesun aika. Ja sitten pitäis sillä sekunnilla olla pesulla, jolloin mä tietysti sanon, että haloo, lapsilla on peli kesken, sen jälkeen menevät pesulle. Jos en sanoisi niin peli olisi heti jätettävä kesken ja molemmat lapset kiukuttelisisvat ja itkisivät. Juuri tuollaista mitä en voi edes ymmärtää, miten voi olla ettei aikuinen ymmärrä edes noin alkeellista asiaa, että lapset ei ole robotteja ja peli annetaan pelata loppuun, jos siihen nyt alunperin on lupa siinä hetkessä annetti pelatakin.
Toki eri asia on jos lapset pyydettäisivät iltapesulle ja siinä kohtaa repisivät pelin esiin.

Mies on itse yksi niin suuri lapsi, etten vaan jaksa enkä kestä. Oikeesti, mitä mä voin tehdä, tää arki on niin järjettömän rankkaa näin.

Ja tää oli vaan jäävuoren huippu mitä kirjoitin...
 
"Miira"
Ja aina kun luen parisuhde ongelmista niin ne on jotain pettämisiä tai muuta, mutta ei meillä sellaiset ole ongelmia. Miten tälläistä voisi ratkoa edes terapiassa, jos toinen on tyhmä kuin saapas niin ei sitä terapiassa muuteta? Vai näkeekö joku muu jonkun vaihtoehdon?
Mä niin kateellisena seuraan isejä, jotka rauhallisesti selittää ja opettaa lapsillee jotain, kun mun mies holtittomasti huutaa lapsille ja puhuukin mitä sattuu, noloja alapäävitsejäkin tuolle esimurkulle jne. Siis saa toki vitsailla, mutta kun se kaikki on sellaisia epäasiallista sikailua mielestäni.
 
"Miira"
Ja samalla mulla on tosi huono omatunto, että ajattelen miehestäni näin rumasti. Mutta tää on vaan niin raskasta, en kehtaa meille pyytää vieraitakaan enää sen vuoksi, että tiedän joutuvani vain häpeemään. Lasten synttärit kun lähestyy ja sukulaisia on tulossa, niin stressaan etukäteen sitä mitä mies taas suureen ääneen suuna päänä mölisee ja kun hän tosiaan tietää muka kaiken.
Ja se hänen tyhmyys on ihan sellaistakin, että jän voi väittää että 100-20=30 ja mä joudun lähes suuttumaan, että ota nyt hyvä kies järki käteen ja laske uudestaan. Asioita jotka siis yleisesti tulee ihmisille jo automaattinsesti ajattelematta oikein, niin hänelle ne tulee väärin.
 
"minsku"
Joihinkin asioihin voin samaistua omassa parisuhteessani. Tosin ei ihan noin kärjistetysti.
Mutta mä kyllä rakastan miestäni paljon, enkä eroa voisi ikinä kuvitellakaan!!
Muuta en osaa sanoa, kun temppiä!
 
"Miira"
[QUOTE="...";29290255]Tyhmyys on vittumaista. Noloa ja rasittavaa. Ja parisuhteen kuolema. Miten voi edes haluta tyhmää miestä/naista?[/QUOTE]

En häntä haluakaan, mutta tää on taas tätä eli lasten takia... Tunnen olevani niin jumissa tässä tilanteessa, ero rikkois lapsilta niin paljon. Asumme pienellä paikkakunnalla, jossa vain ok-taloja eli yksin en pystyis tänne jäämään, joten lapsilla muuttuis koulut ja kaverit. Ja lapset rakastaa tätä luontoa ja metsää jne. Miten voisin repiä heidän juuriltaan jonnekin isomman kaupungin lähiöön? En väitä, että sellainen on huono paikka asua, mutta kun tiedän miten lapseni ovat niin kiintyneitä tuohon luontoon tässä ympärillämme. Kaikki tälläinen mietityttää. Ihan totta, tilanne itkettää ja ahdistaa ihan hirveästi.
 
"Miira"
[QUOTE="minsku";29290272]Joihinkin asioihin voin samaistua omassa parisuhteessani. Tosin ei ihan noin kärjistetysti.
Mutta mä kyllä rakastan miestäni paljon, enkä eroa voisi ikinä kuvitellakaan!!
Muuta en osaa sanoa, kun temppiä![/QUOTE]

Kumpa olisikin se rakkaus, muttei ole kuin häpeä ja halu olla erossa miehestä mahdollisimman paljon.
 
Keittiönoita
No mutta tässähän on just mies, joka sanoo, mitä ajattelee. Toisessa ketjussa sellaisia pidetään arvossa.

Noh, rakastuneena olet katsonut häntä vaalenapunaisten lasien läpi. Et ole nähnyt hänen huonoja puoliaan. Nyt, kun ne lasit on jo heitetty roskiin, miehen todellinen minä on tullut esiin.

Toisessa ketjussa kehotettiin puhumaan suoraan. kerro siis miehellesi, että hänen junttiutensa ärsyttää sinua etkä halua olla hänen kanssaan muiden ihmisten seurassa, koska häpeät häntä. Tällainen suoraan sanominen kuulemma parantaa suhdetta. (Mä saatan olla eri mieltä, mutta sillä ei ole nyt väliä :D)
 
humba
[QUOTE="Miira";29290211]Ja aina kun luen parisuhde ongelmista niin ne on jotain pettämisiä tai muuta, mutta ei meillä sellaiset ole ongelmia. Miten tälläistä voisi ratkoa edes terapiassa, jos toinen on tyhmä kuin saapas niin ei sitä terapiassa muuteta? Vai näkeekö joku muu jonkun vaihtoehdon?
Mä niin kateellisena seuraan isejä, jotka rauhallisesti selittää ja opettaa lapsillee jotain, kun mun mies holtittomasti huutaa lapsille ja puhuukin mitä sattuu, noloja alapäävitsejäkin tuolle esimurkulle jne. Siis saa toki vitsailla, mutta kun se kaikki on sellaisia epäasiallista sikailua mielestäni.[/QUOTE]

Onhan tuossa jo ainesta terapiaankin, jos mies kohtelee lapsia tuolla tavalla.
Teille on tapahtunut se klassinen erilleen kasvaminen, sinä olet kasvanut sivistyneeksi aikuiseksi, ja miehelle ei jostain syystä ole kehittynyt sosiaalisia taitoja. Tai ehkä mies on junttiintunut vasta viime vuosien aikana? :)
Sinuna sanoisin asiasta miehelle suoraan. Kyllä aikuinenkin voi oppia käytöstapoja ja muuttaa tapaa, jolla kohtelee toisia ihmisiä, mutta ensin ihmisen pitää tajuta kasvaneensa vähän kieroon.
Älä hauku juntiksi ja tyhmäksi vaan kysy, miksi mies käyttäytyy nykyään niin huonosti toisia ihmisiä kohtaan.
Toinen vaihtoehto on ostaa joku 10 vuoden kalenteri ja alkaa laskea päiviä, viikkoja, kuukausia, vuosia siihen, kun lapset lentävät pesästä ja sinä voit jättää miehen.
Tai sitten se ero...
 
....
Voihan sitä tietenkin suoraanki yrittää sanoa, mutta jos kyseessä on oikeasti tyhmä ihminen, ei siitä apua voi olla, koska minkä hän sille voi? Joillakin se ei vaan leikkaa tuolla aivojen välissä.
Ei sitä fiksuksi muututa yhdessä yössä, vaan sen eteen pitää oikeasti alkaa tekemään töitä!
 
"Miira"
Onhan tuossa jo ainesta terapiaankin, jos mies kohtelee lapsia tuolla tavalla.
Teille on tapahtunut se klassinen erilleen kasvaminen, sinä olet kasvanut sivistyneeksi aikuiseksi, ja miehelle ei jostain syystä ole kehittynyt sosiaalisia taitoja. Tai ehkä mies on junttiintunut vasta viime vuosien aikana? :)
Sinuna sanoisin asiasta miehelle suoraan. Kyllä aikuinenkin voi oppia käytöstapoja ja muuttaa tapaa, jolla kohtelee toisia ihmisiä, mutta ensin ihmisen pitää tajuta kasvaneensa vähän kieroon.
Älä hauku juntiksi ja tyhmäksi vaan kysy, miksi mies käyttäytyy nykyään niin huonosti toisia ihmisiä kohtaan.
Toinen vaihtoehto on ostaa joku 10 vuoden kalenteri ja alkaa laskea päiviä, viikkoja, kuukausia, vuosia siihen, kun lapset lentävät pesästä ja sinä voit jättää miehen.
Tai sitten se ero...
Kiitos vastauksestasi.
Olen kyllä kysynyt häneltä, miksei ravintolassa käyttäydy hyvin tarjoilijoita kohtaan jne. Mutta tuntuu ettei mikään auta kun niitä tilanteita tulee koko ajan vastaan, jolloin häntä pitäis "ohjata" käyttäytymään kunnolla.
 
Käyn itse terapiassa, mies ei halua tulla.

Mulle annettiin ekana neuvoksi laittaa esim. kalenteriin muistiin päivät joko + tai - .
Kolmen kuukauden jälkeen lasken, kumpia päiviä on enemmän.

Toki käyn juttelemassa terapeutin kanssa 2 viikon välein.

Tsemiä Sinulle ja lapsille.
 
"vieras."
Tunteesi ovat kuolleet, mutta älä ala siitä miestä syyttelemään. Ei hän ole muuttunut tyhmäksi saappaaksi ihanasta, vastuuntuntoisesta ja sosiaalisesta miehestä. Sinä olet muuttunut, ei hän. Tai voihan sitä sanoa, että olette kasvaneet erillenne, jos se paremmalta tuntuu.

Joo, ehkä mies on vähän juntti ja harkitsematon, toisaalta itse vaikutat kovin estyneeltä ja kireältä. Eihän se nyt sinun asiasi ole hävetä ja "ohjata" aikuista miestä, koittaisit vähän rentoutua.

Mutta tuskin tuohon arvostuksen puutteeseen mikään auttaa. Mikset muka voi sellaista ok-taloa ostaa sieltä pikkupaikkakunnalta? Kun olet niin paljon miestäsi älykkäämpikin, niin kai sen verran olet menestynyt työelämässä, että yhden pienen syrjäseudun ok-talon lyhennykset saat ominpäin maksettua? Kerrostaloasunnot isojen kaupunkien lähiöissä ei sen halvempia ole.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
"Miira"
[QUOTE="vieras.";29290414]Tunteesi ovat kuolleet, mutta älä ala siitä miestä syyttelemään. Ei hän ole muuttunut tyhmäksi saappaaksi ihanasta, vastuuntuntoisesta ja sosiaalisesta miehestä. Sinä olet muuttunut, ei hän. Tai voihan sitä sanoa, että olette kasvaneet erillenne, jos se paremmalta tuntuu.

Joo, ehkä mies on vähän juntti ja harkitsematon, toisaalta itse vaikutat kovin estyneeltä ja kireältä. Eihän se nyt sinun asiasi ole hävetä ja "ohjata" aikuista miestä, koittaisit vähän rentoutua.

Mutta tuskin tuohon arvostuksen puutteeseen mikään auttaa. Mikset muka voi sellaista ok-taloa ostaa sieltä pikkupaikkakunnalta? Kun olet niin paljon miestäsi älykkäämpikin, niin kai sen verran olet menestynyt työelämässä, että yhden pienen syrjäseudun ok-talon lyhennykset saat ominpäin maksettua? Kerrostaloasunnot isojen kaupunkien lähiöissä ei sen halvempia ole.[/QUOTE]

Toki tässä olen koittanut rentoutua jo monta vuotta ja yrittää hyväksyä tilanteen. Ja olen itse tietysti muuttunut, molemmat me olemme 13 vuodessa kasvaneet ja muuttuneet, se on kai luonnollistakin. Kummallista mielstäni olisi jos mitään muutosta ei olisi tapahtunut.

En ole missään kojtaa väittänyt olevani älykäs ja tai menestynyt tms. Halusit itse vaan ilmeisesti ottaa ilkeän kannan ja asenteen? Täällä ok-talot maksaa alkaen 260 000€, joten en sellaista kyllä itsekseni ostaisi, pitäähän minun vastuu tuntea, etten ajaisi talouttani täysin nurin lasten kanssa yksin asuessani, päälle vielä hurjat bensakulut, joita toki nytkin työpaikalle tulee, kun täältä syrjästä työmatkoja ajaa.
 
Keittiönoita
[QUOTE="Miira";29290440]Toki tässä olen koittanut rentoutua jo monta vuotta ja yrittää hyväksyä tilanteen. Ja olen itse tietysti muuttunut, molemmat me olemme 13 vuodessa kasvaneet ja muuttuneet, se on kai luonnollistakin. Kummallista mielstäni olisi jos mitään muutosta ei olisi tapahtunut.

En ole missään kojtaa väittänyt olevani älykäs ja tai menestynyt tms. Halusit itse vaan ilmeisesti ottaa ilkeän kannan ja asenteen? Täällä ok-talot maksaa alkaen 260 000€, joten en sellaista kyllä itsekseni ostaisi, pitäähän minun vastuu tuntea, etten ajaisi talouttani täysin nurin lasten kanssa yksin asuessani, päälle vielä hurjat bensakulut, joita toki nytkin työpaikalle tulee, kun täältä syrjästä työmatkoja ajaa.[/QUOTE]
Ehkä teidän kohdallanne on tapahtunut juuri se, mitä kutsutaan erilleen kasvamiseksi?
 
"Miira"
[QUOTE="...";29290454]Paikkakunnallanne asuu siis vain varakkaita ihmisiä tai velkaisia pariskuntia? Missäs Aurinkorannikolla tämä tuppukylä olikaan?[/QUOTE]

Hmm, en paljastumisen vuoksi halua sanoa... Mutta tosiaan isomman kaupungin kupeessa 3500 asukkaan kunta. Tänne on 2000-luvulla rakennettu ihan hirveesti taloja, joten ei ne hinnat tosiaan kovin halpoja ole. Täällä ei ole kuin yksi kerrostalo keskustassa ja se on vanhainkotina. Oletko nyt tyytyväinen vai haluatko vittuilla lisää? Tai mitä muuta voisin sanoa, tälläisiä velkaisia kolmekymppisiä täällä paljon asustaa, vaika varmaan kohta kuntaliitos tulee eteen ja liitytään tuohon isoon kaupunkiin. Ja aurinkorannikoksi en tätä kutsuisi, kallioista mäntymetsää ja peltoa pääosin.
 

Yhteistyössä