Sanoja tai sanontoja joita et ymmärrä etkä jaksa ottaa selville!

  • Viestiketjun aloittaja selvitetääs
  • Ensimmäinen viesti
Tästä tulikin mieleeni huvittava juttu.

Pienenä oli tapana esim juoksukisoissa huutaa "ääään-yyyyyy-teeeee-nyyyyyt".

Tajusin vasta hyvin myöhään, että huudot "ääään-yyyyy-teeeee muodostavat sanan NYT.:LOL:

Oletin että se oli vain joku värssy mikä huudellaan ennen tuota nyt sanaa (paikoillanne valmiit -tyyliin).:LOL::ashamed:
Sama...:ashamed:
Ja täst ei oo kuin muutama vuosi kun tajusin sen. Menin vielä innoissani kerskumaan, upealla älynväläykselläni..Sain vaan hämmentyneitä "niiin...?"-vastauksia :D
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
ploppis
[QUOTE="Veiras";29251987]

Erkkikään ei (..jotakin)![/QUOTE]

Ennen oli kiertonimityksiä Saatanalle. Uskottiin, että nimen lausuminen toisi tämän paikalle, joten käytettiin muita ilmauksia. Erkki on yksi näistä lempinimistä. Tosin en tiedä mitä reittiä on tuohon erkkiin päädytty...
 
"Mis"
"No pentele, ei alkuperää tiedossa. Oiskohan löytyny ensimmäinen tämän ketjun sanonta, jolle ei löydy oikeaa alkuperää? Spekuloisin, että hermostumisessa kasvojen ilme jotenkin muistuttaisi jonkin vetämistä nenään. Dunno. "

Täh, eiks tämä nyt ole ihan selvä juttu? Mä olen ainakin aina ajatellut, että juontaa juurensa jonkin sortin tapaukseen, jossa lapsi on tunkenut herneen nenäänsä ja on aika pirun kiukkuinen, kun ei saa sitä pois sieltä.
 
"jepulis"
Matti kukkarossa.

Tulisko se tablettitietokone siitä, että tabletti (lääke) on aika pienikokoinen. Ja tablettitietokone on pienempikokoinen kuin normaali tietokone (meillä se vaan on keskikokoinen tietokone, kännykkä on pikkutietokone;-)). Eli jos se tabletti viittaa siihen pieneen kokoon.
Samoin se pöydälle laitettava tabletti on pienempi kuin tavallinen pöytäliina. En tiäh. Näin mää kuvittelisin.;-)
 
tietäjä ien ikuinen
Vituttaa kuin pientä oravaa!

Eikö keskikokoista tai isoa oravaa vituta ollenkaan? Vituttaako oravaa yleensä, vaikuttako se jotenkin vittuuntuneelta?

Vai onko tämä lyhenne sanonnasta: "Vituttaa kuin pientä oravaa pakkasella kun käpy on jäässä"

Tuossakin ihmetyttää se, että eikö isoa tai keskikokoista oravaa häiritse jäätynyt käpy.:D
No ensinnäkin jos orava vaikuttaa vittuuntuneelta, niin se ei vain vaikuta siltä, vaan se on oikeasti vittuuntunut.

Emme tiedä vituttaako keskikokoista tai isoa oravaa, mutta tiedämme että pientä oravaa vituttaa.

Jäätynyt käpy vituttaa pikkuoravaa enemmän siksi koska sen on vaikeampi saada sitä rikki, ja se juuri tarvitsisi enerkiaa kasvaakseen isommaksi.
 
"Riksu"
http://www.kysy.fi/kysymys/mista-tulee-sanonta-etta-vedetaan-herneet-nenaan

No pentele, ei alkuperää tiedossa. Oiskohan löytyny ensimmäinen tämän ketjun sanonta, jolle ei löydy oikeaa alkuperää? Spekuloisin, että hermostumisessa kasvojen ilme jotenkin muistuttaisi jonkin vetämistä nenään. Dunno.
Mä olen ajatellut niin, että kun pahastuu, niin tavallaan tuhahtaa nenällään :D Ja kun oikein kovin ärsyyntyy, niin siinä tuhahduksessa voi vaikka imaista jotain pientä (herne) nenäänsä :D
Kun eikös sanota, että "vetää herneen nenäänsä"? Siis ei sitä sinne ole tungettu, vaan imaistaan ihan itse.
 

Yhteistyössä