"Pakko mennä töihin, että saadaan rahaa - ostettiin just uus auto" Vuoden ikäinen VAUVA menee tarhaan.

jo 45-vuotias
Minä vein ainakin lapseni aikoinani hoitoon liian pienenä. Silti en ole saanut ostettua uutta autoa palkoillani, vaan samalla 17 vuotta vanhalla autolla ajan edelleen. Melko hyväpalkkaisia töitä on ihmisillä, jos palkoilla saa heti uuden auton ostettua.

Nonniin
Miten te äidit pystytte selittämään ja perustelemaan itsellenne pienen lapsenne (vauvan!) työntämisen tarhaan
Jo tämä aloitus kertoi ap:sta kaiken tarvittavan. Äidit! Niin, miksi nimenomaan äidit? Miksi juuri he ovat yksin syyllisiä? Mikseivät isät ole syyllisiä? Miksi juuri äidin pitäisi olla kotona, miksei isän yhtähyvin?
Ja mikseivät lapset ulkomailla traumatisoidu muutaman kuukauden iässä hoitoon viemisetä?

voihan vieras
Ja mitä vittua, että on päästään vialla jotenkin, jos menee töihin äitiysvapaiden päätyttä..?

Onks nää tälleen ajattelevat niitä, jotka kyselee, miks pitäis työttömänä ottaa vastaan työ, josta ei tienaa kuin ehkä satasen enemmän kuussa kuin työttömänä ollessa? Uskomaton asennevamma isolla joukolla ihmisiä! Kyllä lähtökohta on se, että ITSE tienataan oma elanto. Jos joku siitä päätään aukoo, niin kyllä vika on silloin sen aukojan päässä.

voihan vieras
Rahankiilto silmissään...? :LOL:

Joo. Eiköhän suurin osa ole ihan normaalipalkkaisia, että älä pelkää heidän pääsevän liikaa rikastumaan -ei tarvi siitä olla kade. Se vaan on niin, että eläminen ei ole ilmaista. Pelkkä asuminen maksaa aika perkeleesti.

Vai luuletteko te tollot, että jotain luksuselämän viettoa varten painetaan duunia ja viedään lapsi hoitoon? :LOL: Ihan tavallisen duunarin arkikin pitää jollain rahoittaa, eikä kaikki halua sitä loputtomiin rahoittaa yhteiskunnan varoin jos on työpaikkakin olemassa.

Kertokaapa kuinka pilalla lapset on niissä maissa, joissa ei juuri äitiysvapaita pidetä lapsen syntymän jälkeen?

Ja mitä ap:een tulee, niin tuo kodin- ja lapsenhoitamiseen liittyvä kommenttinsa (taaperon sotkujen siivous viidettä kertaa peräkkäin, tjsp) kuulosti oikeasti lähinnä siltä, että nyt on yksi mamma saanut pahan kolhun marttyyrinkruunuunsa. Olisko oma mies unohtanut kehua kuinka ihanan uhrautuvainen kodinhengetär hänellä onkaan? Hakee sitten hyväksyntää täältä. Hei, hyvä olet, jatka vaan, mutta annapa muidenkin elää elämäänsä tavoillaan. Enemmän sä sitä kaipaamaasi hyväksyntää saat, kun olet suvaitsevainen itsekin.

Ja totuushan on, että elämäänsä tyytyväisen ihmisen ei tarvitse koittaa nostaa itseään jalustalle polkemalla muita sen jalustan alle. Joten toivon sulle ap elämääsi jotain uutta iloa ja sitä, että opit siitä nauttimaan :hug: Katkera ihminen on rasite itselleenkin, älä lankea siihen.

voihan vieras
[QUOTE="äiti88";29233338]Noh melko typerää jos ostaa uuden kalliin auton, ja sen takia pitää pistää vauva hoitoon, vaikka ei haluaisi.[/QUOTE]

No melko typerää uskoa, että se töihinmeno pelkästään uudesta autosta johtuisi. Mikä ihmeen velvollisuus kellään on muille selvittää omaa taloustilannettaan? Esitellä kavereille tiliotteet ja laskelmat, jotta he voi siitä päätellä onko kyseessä pakko vai mikä?

Nahjus
Heippa sinne maailman mahtavaan Suomeen.
Täällä päin Eurooppaa äitiysloma on 16 viikkoa josta voi pitää pari viikkoa ennen lapsen syntymää jos ei jaksa synnytykseen asti olla töissä (siis silloin lyhenee tietenkin synnytyksen jälkeinen äitiysloma). Aika yleinen käytäntö tuntuu olevan Euroopassa Skandinaviaa lukuunottamatta. Ai paitsi Unkarissa jossa asuin ja työkaverit olisivat ruhtinaallisesti saaneet pitää 3 vuotta "lapsilomaa" ja jopa saaneet yhteiskunnalta n 80 euroa tukia tulojenmenetyksestä. Eipä moni siihen pystynyt.
Että juu, en viitsi edes tähän lisätä mitä mieltä olen teistä kukkahattumammoista jotka tuomitsestte täällä muita ihmisiä. Tuskin teidän kersanne on onnellisempia nyt tai myöhemminkään kuin meidän huonojen äitien.

"äiti88"
No melko typerää uskoa, että se töihinmeno pelkästään uudesta autosta johtuisi. Mikä ihmeen velvollisuus kellään on muille selvittää omaa taloustilannettaan? Esitellä kavereille tiliotteet ja laskelmat, jotta he voi siitä päätellä onko kyseessä pakko vai mikä?
Ei tietenkään tarvi. Mutta jos keksii typeriä selityksiä, niin ei kannata ihmetellä jos joku vähän katsoo vinoon.

"Niiiiiiin haluaisin olla vaavin kaa kotona vielä mutta kun ei milläään oo varaa kun just ostettiin tää uuuus bemari mulle pruumpruuuum..."

Mua ei kiinnosta yhtään kenenkään syyt, mutta jos niitä kerrotaan ihan pyytämättäkin (niinkuin monet auliisti tekee) niin eipä sille mitään voi jos itselle kumpuu siitä jotain ajatuksia.

Hyvä vedenkeitin. En lukenut ketjua, mutta yhden asian olen oppinut tämän lyhyen äitiyteni aikana (12 vuotta ). Minulle, eikä muillekkaan kuulu toisten henk.koht. asiat elleivät he itse halua niitä kertoa tai perustella, en myöskään retostele niitä julkisesti, vaan pidän mölyt mahassani, kunnes osaan käsitellä niitä asianmukaisella tavalla.
Vastaan on tullut tilanteita, joiden perusteita en hyväksy (siihen minulla on oikeus ), mutta joita pystyn ymmärtämään ja näkemään niiden syy yhteyden.

Kovin monilta tämän päivän aikuisilta puuttuu syy seuraussuhteiden ymmärtämiseen ja kykyyn lukea rivien välistä. Ja kykyä ymmärtää toisten ratkaisuja, niin järjettömiltä kuin ne ehkä tuntuvatkin.

Rauhaa sisaret.

no niinpä
[QUOTE="harmaa";29233360]Tosi hyvä juttu! Kannattaa kaikkien lukea. Juuri tällaista yhteisöllisyyttä Suomikin tarvitsisi kipeästi.[/QUOTE]

Toi oliskin hienoa, mutta eiköhän meidän yhteiskunta ole jo niin maailmannapa-mentaliteetilla kasvatettu, ettei siitä naapurin lapsesta voi huolehtia kun sen äiti ei tee asioita samoin kuin minä eli tekee väärin... siis you know, samalla asenteella kuin aloittaja ja ne tuhannet muut. Ei meistä ole siihen, koska meitä ei ole kasvatettu kuten noita heimon pienokaisia ;)

voihan vieras
[QUOTE="äiti88";29233384]Ei tietenkään tarvi. Mutta jos keksii typeriä selityksiä, niin ei kannata ihmetellä jos joku vähän katsoo vinoon.

"Niiiiiiin haluaisin olla vaavin kaa kotona vielä mutta kun ei milläään oo varaa kun just ostettiin tää uuuus bemari mulle pruumpruuuum..."

Mua ei kiinnosta yhtään kenenkään syyt, mutta jos niitä kerrotaan ihan pyytämättäkin (niinkuin monet auliisti tekee) niin eipä sille mitään voi jos itselle kumpuu siitä jotain ajatuksia.[/QUOTE]

Ei hitto ja apua, sä et tajunnut yhtään... :headwall:

voihan vieras
[QUOTE="äiti88";29233400]No selvennäppä, odotan oikeen mielenkiinnolla.[/QUOTE]

Hei se oli ihan selvästi sanottu jo aiemmin, mä en voi mitään sille jos sun hoksottimet ei toimi.

Mutta ymmärrän kyllä, ei itselläkään aina terävimmin leikkaa jos on vauvan kanssa valvonut yöt ja päivät :hug:

"Liisi"
Ihmetyttää lyhytkatseisuus, lapsuus ei lopu siihen kolmeen vuoteen ja menot kasvaa sitä myötä kun lapset vanhenee. Jos on työpaikka ja osaamista, ei kannata roikkua kotona vuosikausia "lapsen edun parhaaksi", vaan yrittää pitää työpaikka ja osaaminen äitiysvapaista huolimatta. Kädestä suuhun eläminen ei ole kenellekään hyväksi, suosittelen säästämään varoja myös tulevaisuuteen. Vaikka kelalta saa rahaa, sen ei pitäisi olla ensisijainen tulonlähde kenellekään joka on kykenevä töihin.

Yhteistyössä