[QUOTE="mie";29232806]NÄIN JUURI!
Itselläni on 3 ystävää, jotka toimivat lto:na päiväkodissa, kukin heistä eri päiväkodissa ja jokainen heistä on lapsensa hoitanut kotona 3-vuotiaaksi (kituuttaneet pienillä tuloilla). Kyllähän se jo jotain kertoo!! He kaikki ovat kertoneet, että päiväkoti ei ole pienten lasten paikka ja jos on pakko laittaa päiväkotiin, niin mieluummin yli 2-vuotiaana kuin 1-vuotiaana. He itse myöntävät sen, että resursseja näin pienten lasten hoitamiselle ei ole, ei ole aikaa pitää tarpeeksi sylissä ja pienet lapset itkevät paljon (sattuu kaatumisia ja haavereita) syliin ei välttämättä juuri silloin pääse, jos toinen hoitajista on vaikka pukemassa juuri lapsia ja kolmas vaihtamassa vaippoja ja itsellään on juuri yksi itkevä pieni sylissä. Hoitajat saattavat myös vaihtua tiuhaan sairastelukauden alkaessa, sijaisia palkataan lyhyiksi jaksoiksi, mikä ei tosiaankaan ole hyväksi pienelle lapselle, jolle tuttu hoitaja on ensisijaisen tärkeä. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta mitä se hyödyttää? Kultalusikka suussa syntyneet äidit roudaavat silti pieniään hoitoon jo 1-vuotiaana (ja alle), näin ollut jo iät ajat. Ymmärrän pienituloiset, opiskelijat ja mt-potilaat, joiden lasten on pakko päästä päivähoitoon, mutten näitä "Oli pakko laittaa lapsi hoitoon, että saatiin ostettua uusi Bemari -tyyppejä".
Onneksi omalta osaltani olen voinut vaikuttaa siihen, ettei minun ole tarvinnut jättää 1-vuotiasta itkemään perääni vaan olen saanut kasvattaa kaikki lapseni kotona 2-3-vuotiaiksi asti, vaikka pelkällä kotihoidontuella olinkin. Ne on ne valinnat...[/QUOTE]
Kyllähän se kertoo vain siitä, että niiden palkat on sen verran pienet, että kotona on sama kituutella hoitamassa omia lapsia kun vaihtoehto on hoitaa toisten.. eihän silloin saisi olla kotona laiskottelemassa.