Miten kotihoidontuki jatkossa, jos on yh?

• Viestiketjun aloittaja Epäselvää
  • Ensimmäinen viesti
Epäselvää
Hmm, itse asiassa olen opiskelija ja tällä hetkellä (hoitaessani 1-vuotiasta lastani kotihoidontuella) suoritan opintojani samalla. Mikäli kotihoidontuki tippuu pois, täytyy miettiä uudestaan, pystynkö enää opiskelemaan. Ja minua siis kiinnostaisi, miten tämä yksinhuoltajien osalta menee jatkossa oikeasti, ei niinkään palstalaisten asenteet - ja sitä paitsi samalla lailla ne parisuhteessa ja miehen rahoilla elävät ovat sitä kotihoidontukea nostaneet, jos ovat kotona olleet.

Epäselvää
Jos oot yli 25v voit opiskella työttömyyskorvauksella kaksi vuotta.
Ei se noin yksinkertaisesti mene. En ole työtön, joten tuo ei koske minua - mähän olen nyt perustutkinto-opiskelija jo ennestään. Eikä tuota automaattisesti saa muutenkaan. Minulla on yksi ystävä, joka opiskeli ansiosidonnaisella, mutta toiselta se taas evättiin, vaikka molemmilla sama tilanne: riittävä aika työelämässä, molemmat sillä hetkellä työttömiä, molemmilla selkeät opintosuunnitelmat.

Epäselvää
Eihän siitä ole mitään päätöksiä tehty, eikä esityksessä otettu kantaa yksinhuoltajiin. Käytännössä varmasti yksinhuoltaja saa yksin pitää sen vapaan mikä muuten menee vanhempien jaettavaksi.
No toivottavasti saisi! Ja jossain vaiheessa kai pitäisi ottaa kantaa yksinhuoltajiin. Ja onhan toki muitakin, joiden kohdalla pitäisi miettiä, miten tuo menee - miten esim. perheet, joissa toinen vanhempi on sairaana (sairaslomalla, työkyvyttömyyseläkkeellä, sairaseläkkeellä, tms)?

[QUOTE="huoh";29223676]Siten että menet töihin niinkuin muutkin vastuulliset aikuiset ihmiset ja lakkaat räpistelemästä yhteiskunnan turvaverkossa.[/QUOTE]

Itseasiassa yhteiskunnalle on paljon halvempaa että tämä lapsi ei mene päivähoitoon, päivähoito on yhteiskunnalle paljon kalliimpaa kuin kotihoidontuen maksaminen. Varsinkin opiskelevan yksinhuoltajan päivähoito jää luultavasti kokonaan yhteiskunnan maksettavaksi.

vvvv
Itseasiassa yhteiskunnalle on paljon halvempaa että tämä lapsi ei mene päivähoitoon, päivähoito on yhteiskunnalle paljon kalliimpaa kuin kotihoidontuen maksaminen. Varsinkin opiskelevan yksinhuoltajan päivähoito jää luultavasti kokonaan yhteiskunnan maksettavaksi.
Ja höpö höpö. Minä ainakin maksan paljon enemmän veroja kuin päivähoitokustannukset kahdesta lapsesta. Ja täytyy myös muistaa että yhteiskunnalle työtä tekevä ihminen on aina kannattavampi; hän tuottaa työnantajalleen, työnantaja maksaa veroa ja työssäkäyvä yleisesti kuluttaakin enemmän kuin kotonaoleva henkilö.

Ja höpö höpö. Minä ainakin maksan paljon enemmän veroja kuin päivähoitokustannukset kahdesta lapsesta. Ja täytyy myös muistaa että yhteiskunnalle työtä tekevä ihminen on aina kannattavampi; hän tuottaa työnantajalleen, työnantaja maksaa veroa ja työssäkäyvä yleisesti kuluttaakin enemmän kuin kotonaoleva henkilö.
Joo mut kun tää ihminen onkin opiskelija. Hän opiskelee jotta voisi laillasi tehdä töitä tuottavassa työssä :)

Eihän siitä ole mitään päätöksiä tehty, eikä esityksessä otettu kantaa yksinhuoltajiin. Käytännössä varmasti yksinhuoltaja saa yksin pitää sen vapaan mikä muuten menee vanhempien jaettavaksi.
Hyvä juttu, jos yksinhuoltajat saa pitää sen vapaan kokonaan, mutta se on ihan saatanan väärin, jos meidän muiden on pakko laittaa lapset hoitoon, koska talous ei kestä sitä, että se enemmän tienaava osapuoli jää pois työelämästä.

Tai eihän meidänkään mikään pakko ole lapsia hoitoon laittaa. Tottahan toki me voidaan tehdä niinkin, että mies jää kotiin hoitamaan lapsia, mä palaan pienipalkkaiseen duuniini ja sitten me mennään anomaan Kelasta asumistukea ja sossusta toimeentulotukea.

Kysyn vaan, että kuka tässä voittaa? Ei ainakaan valtio, eikä se lapsikaan. Tai siis meidän tapauksessamme kolme lasta. Ei taida kukaan nyt päästä tässä kohtaa ykköspallille.

• Tykkää
Reactions: PeskyPixie
hahhaa
Ai maksat sitten yli kolme tonnia veroja kuukaudessa...
Päiväkotihoidon kustannus oli vuonna 2009 noin 72 euroa päivää kohti per lapsi ja nyt jo varmaan enemmänki!
72x20 =1440x2=2880 = lapsesi hoito kustannukset

"Xxxx"
Eikä sun kuulu kuin kattaa omat pk kulut verorahoistasi?

"huoh"
No voi jumaliste. Miltä tuntuu olla pöljä? Miltä tuntuu elää aikuisena yhteiskunnassa jonka rakennetta ja toimintaa ei ymmärrä? Mikä siinä kokonaiskuvassa on niin vaikeaa ymmärtää?

"vieras."
Tuota joo mitenhän sitten sellaiset perheet joissa mies ei kerta kaikkiaan voi jäädä kotihoidontuelle? Mikäli mä olen oikein ymmärtänyt niin perhe menettää sitten tuen kokonaan. Erotako pitäisi että yh:na saisi tuen alusta loppuun itselleen?

Menee kyllä elämä tosi hankalaksi sen jälkeen jos näin tulee tapahtumaan. Mä jään äitiyslomalle tuossa maaliskuussa ja tarkoitus oli olla kotona sen 2-vuotiaaksi asti mutta kai sitä täytyy sitten laittaa vauva hoitoon jo vuoden ikäisenä. :O

Hghh
[QUOTE="vieras.";29224189]Tuota joo mitenhän sitten sellaiset perheet joissa mies ei kerta kaikkiaan voi jäädä kotihoidontuelle? Mikäli mä olen oikein ymmärtänyt niin perhe menettää sitten tuen kokonaan. Erotako pitäisi että yh:na saisi tuen alusta loppuun itselleen?

Menee kyllä elämä tosi hankalaksi sen jälkeen jos näin tulee tapahtumaan. Mä jään äitiyslomalle tuossa maaliskuussa ja tarkoitus oli olla kotona sen 2-vuotiaaksi asti mutta kai sitä täytyy sitten laittaa vauva hoitoon jo vuoden ikäisenä. :O[/QUOTE]

Mitä on ne syyt ettei voi jäädä? En keksi muuta kuin tekosyitä.

vvvv
Ai maksat sitten yli kolme tonnia veroja kuukaudessa...
Päiväkotihoidon kustannus oli vuonna 2009 noin 72 euroa päivää kohti per lapsi ja nyt jo varmaan enemmänki!
72x20 =1440x2=2880 = lapsesi hoito kustannukset
Kyllä maksan tuon itsekin, mutta pitää ottaa huomioon myös työnanatajani maksamat verot + työni tuottavuus + minun kulutus verrattuna kotiäitiin.

Mitä on ne syyt ettei voi jäädä? En keksi muuta kuin tekosyitä.
Totta. Kyllä kaikki voivat jäädä. Mekin voidaan. Ainahan on mahdollisuus mennä sossun ja kelan luukuille, jos omat varat ei enää sen jälkeen riitä, kun mies jää töistä pois. Mikäs sen kätevämpää, kun heittäytyä koko perheen voimin yhteiskunnan varoille. Jos vaikka vielä nuo kaksi isompaa laitettaisiin päivähoitoon, niin saatais niitä yhteiskunnan varoja tuhlattua vielä enemmänkin.

Mikään muu tässä elämässä ei ole pakko, kuin kuolema. Kaikki muu on vapaahetoista. Myös se lapsen vieminen päiväkotiin ennen 3v ikää...tai ylipäänsä lainkaan.

"Jenny"
[QUOTE="vieras.";29224223]Mies tienaa enemmän kuin minä. Siksi toisekseen mulla ei ole työpaikkaa mihin palata kun olen ollut kotona kohta neljättä vuotta. Meillä siis kaksi muutakin lasta.[/QUOTE]

Mihin tarvitset kotihoidontukea, jos olet kuitenkin työtön työnhakija kotona, ja miehesti töissä kun kotihoidontuki kohdaltasi loppuisi?

Olen kyllä täysillä tämän uudistuksen puolella, niin paljon ihmeellisiä tekosyitä kuullut miksi mies on muka työelämässä niin korvaamaton, ettei pois voi olla kotihoidontuella millään. Ehkä saadaan pikkuhiljaa tasa-arvoinen asenne työelämään ja naisten palkka miesten tasolle, kun pakotetaan ihmiset muuttamaan asenteita. Itsestään se ei ole näköjään onnistunut.

Hffh
[QUOTE="vieras.";29224223]Mies tienaa enemmän kuin minä. Siksi toisekseen mulla ei ole työpaikkaa mihin palata kun olen ollut kotona kohta neljättä vuotta. Meillä siis kaksi muutakin lasta.[/QUOTE]

Arvasinkin ettet sinäkään löydä kuin tekosyitä että voit jatkaa kattoon räkimistä ja yhteiskunnan sekä miehesi tuloilla elämistä. Lokki.

Yhteistyössä