Uskallatteko jättää vauvan hetkeksi yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "melinda"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"melinda"

Vieras
On lastensuojelurikos, jos vauvan jättää kotiin, kun lähtee kauppaan. Mutta kai sitä saa käydä postilaatikolla, pihalla tms. jos vauva nukkuu? Entä käyttekö suihkussa?

Lapsettomana näitä vaan kyselen, kun mietityttää. Jotkut eivät uskalla missään tapauksessa jättää vauvaa yksin missään tilanteessa, mutta onko se sitten ylisuojelua vai ihan normaalia?

Kyllä myö käytiin eilen saunassa vauvan nukkuessa seinän takana omassa sängyssään, mutta en jättäisi vauvaa edes tuolle erittäin vastuuntuntoiselle 12veelle siksi aikaa, että lähikaupassa kävisin. Otan vauvan vessaan mukaan sitterissään, jos on hereillä, nukkuva vauva voi olla eri huoneessa kuin minä, mutta en lähde asunnosta ja jätä vauvaa yksin. Jos menis ulos ja jäis auton alle, miten vauvan kävis yksin kotona? Jos vauva joutuu huutamaan kauan, eikä kukaan tule, rakenteilla oleva perusturvallisuus horjuu.

Kyllä myö käytiin eilen saunassa vauvan nukkuessa seinän takana omassa sängyssään, mutta en jättäisi vauvaa edes tuolle erittäin vastuuntuntoiselle 12veelle siksi aikaa, että lähikaupassa kävisin. Otan vauvan vessaan mukaan sitterissään, jos on hereillä, nukkuva vauva voi olla eri huoneessa kuin minä, mutta en lähde asunnosta ja jätä vauvaa yksin. Jos menis ulos ja jäis auton alle, miten vauvan kävis yksin kotona? Jos vauva joutuu huutamaan kauan, eikä kukaan tule, rakenteilla oleva perusturvallisuus horjuu.

Entäs jos kompastuisit siellä kotonasi ja löisit pääsi pahasti? Melkein parempi vauvan kannalta tuupertua julkisella paikalla ehkä joku nopeammin hoksaisikin toisin kuin seinien sisällä. Postin todellakin haen, en ole ääliö.

En ole ikinä ymmärtänyt äitejä jotka ottavat vauvan mukaan vessakäynneille. Toki jos kotona on toinen pieni joka voi vauvalle tehdä pahaa sillävälin niin sitten ymmärrän erikoisjärjestelyt, muuten en. Itse en ole koskaan ottanut vauvaa/ taaperoa mukaan vessaan, yleensä on huutanut oven takana mutta siinähän huutaa. Ei ne lapset niin kovin äkkiä rikki mene, pieniä haavereita sattuu aina lapsille oli äiti vieressä tai ei.

Entäs jos kompastuisit siellä kotonasi ja löisit pääsi pahasti? Melkein parempi vauvan kannalta tuupertua julkisella paikalla ehkä joku nopeammin hoksaisikin toisin kuin seinien sisällä. Postin todellakin haen, en ole ääliö.

En asu yksin, joten jos koti tyhjentynyt klo 9 mennessä muista niin klo 13 jälkeen alkaa koululaisia palata.

Mitä vessareissuun tulee niin en itse kykene keskittymään siellä asiointiin, jos toinen huutaa hengenhädässä ulkopuolella.

Lapsia on erilaisia, tytöt olivat temperamentiltaan ihan erilaisia ja sain paljon enemmän aikaankin.

Kun vauva nukkui, saatoin kyllä esim. kipasta esim. pihalla ja hakea autosta jonkun jutun, mutta aika harvoin.

Vessaan en ottanut sisälle, jätin sitterissään wc:n ulkopuolelle ja juttelin sen ajan kun siellä olin.

Vaikka vastasin nopeasti itkuihin ja huutoihin, olen sitä mieltä kuten joku sanoikin, että ei vauva rikki mene itkusta. Sitä väsyy hyvin äkkiä jos ei mitään voi tehdä vauvan takia..

Vessassa, suihkussa yms käyn yksin, toki ajoittaen niin ettei vauva juuri silloin itke. Mukaan tuonne olen ottanut vain silloin jos vauva on tyyliin ollut sitterissä ja ylikiinnostunut pieni isosisarus on tunkemassa kokoajan kimppuunsa.

Muuten siis omassa asunnossa liikun vapaasti vauvan nukkuessa ja saatan käydä vaikka alakerrasta varaamassa pyykkituvan, viemässä/hakemassa varastosta rattaat/pyörätuolin ja saattamassa isoveljen koulutaksille tuohon ulko-ovelle. Kerrostalosta siis kysymys.

Suihkussa kävin vauvan nukkuessa tai "leikkiessä!" sitterissä tai lattialla.
Postinhaku, roskien vienti ym pihatyöt tein samalla kun vauva nukkui ulkona vaunuissa.

Jos vauva on hereillä en jättänyt yksin. Muuten kyllä olen eri huoneessa tai käväisin jopa ulkona. Mun mielestä postilaatikolla tai roskiksella käyminen vastaa esim. saunassa käyntiä. Yhtä "kaukana" olet silloin vauvasta ja kummassakin paikassa voi käydä yhtä paha vahinko.

Sitä pelkasin vanhassa asunnossa että kun käväsen ulkona niin jäisin jostain syystä lukkojen taakse eri puolelle kuin vauva. Sen takia tätä taloa rakentaessa tähän tuli sellaiset ovet/lukot mitkä menevät lukkoon vain avaimella. Eli en missään nimessä voinut jäädä lukkojen taakse. Ja nyt sama toimii hyvin lapsien kanssa. Avain ei jää ikinä sisään kun ovi on lukittava avaimella.

Käyn kyllä postilaatikolla ja varastossa, kun vauva nukkuu. Jos kaadun ja lyön pääni pihallamme (sillä postinhakureissulla), niin kaikki naapurit kyllä tietävät, että mulla on lapsia...oletan siis, että joku kävisi meillä kotona tilanteen varmuudeksi tsekkaamassa. Ulko-oven jätän aina näiden reissujen ajaksi lukitsematta ja koirat siirrän lukkojen taakse (en jätä koiria ja lapsia samaan tilaan valvomatta sekunniksikaan).

Aikoinaan, kun asuin kerrostalossa ja kipaisin pikaisesti ulkona, soitin aina kaverille, joka puhui kanssani puhelimessa sen aikaa, että palasin takaisin sisälle. Jos puhelu olisi katkennut, eikä mua olisi saanut välittömästi uudelleen kiinni, olisi kaveri lähtenyt välittömästi tarkistamaan tilannetta. Jokusen kerran tein niinkin, että laitoin lapun takintaskuun, jossa luki kuka olen, missä asun ja että asunnossa on lapsi yksin, jos en saanut kaveria puhelimella kiinni.

Liioittelua? Ehkä, mutta toi mulle hieman turvallisemman olon lapsen suhteen.

Suihkussa käyn, kun vauva nukkuu. Muut lapset kyllä ilmoittavat, jos vauva herää ja jos olen vauvan kanssa kaksin kotona ja koen pakottavaa tarvetta mennä suihkuun (yleensä haluan siitä hetkestä nauttia rauhassa ja käyn silloin, kun mies on kotona), käyn suihkussa vain pikaisesti, eli ei siinä montaa minuuttia mene. Meidän vauvalla ei ole tapana herätä täyttä kurkkua huutaen, joten vaikka vauva heräisi heti, kun hanan käynnistän (ja sen kyllä kuulisin), ei huuto hirmuiseksi ehtisi yltymään, vaan se olisi lähinnä kitinää.

kun vauva nukkuu, on meillä käyty postilaatikolla ja viety roskat ja jotain pientä pihalla tehty. myös käynyt suihkussa ja saunassa silloin. kotoo ei voi tietenkään poistua. onpa yöllä poiitettu lehmiäkin yöllä ja lapset on nukkuneet omissa sängyissään.

Jätän kyllä hetkeksi. Käyn vessassa niin että vauva jää olohuoneeseen. Saunassa käydään joka ilta miehen kanssa, kun vauva jo nukkuu. Joskus saunominen keskeytyy ja lähden imettämään.

Itse olen 12-vuotiaana ollut öitäkin vastasyntyneen vauvan kanssa, 13-vuotiaana katsoin päiviä kun lapsen äiti oli töissä. Hoidin syötöt, ulkoilut, pyllypesut, kylvetyksiä toisinaan, käytiin vauvan kanssa pyöräilemässä, kaupungilla, jne. Tuntuu hurjalta jälkeenpäin, mutta olin kyllä valmis hoitamaan niin pientä ja lapsen äiti luotti minuun täysin. Ei se vauvan hoito kuitenkaan rakettitiedettä ole, motivaatiota tietysti vaatii :)

kerran kun nyt jo 8 ja 6 v pojat oli pieniä- toinen ihan vauva ja toinen sen 2 vuotta niin heidän päikkäreitä nukkuessaan lähdin kipittämään joulukortteja postilaatikkoon (oli viimeinen päivä jättää ne siinä punaisessa kuoressa edullisempaan hintaan). postilaatikolle oli matkaa n. 500 m, alle kilsa kuitenkin. Minullakin oli vainoharhaisuuttani lappu taskussa kuka olen ja missä asun ja ketä siellä kotona odottaa, jos sattuisi jotakin. Juoksin henki hieverissä ja kamalaa itsesyytöstä potien laatikolle ja takaisin , ja pelkäsin yli kaiken että se vanhempi herää ja hätääntyy kun en olekaan missään(lapset nukkuivat yhä kaikessa rauhassa autuaan tietämättöminä lähdöstäni).. olin seuraavat kaksi päivää maailman ihanin ja ymmärtäväisin ja pitkä pinnaisin äiti. Sen joulun jälkeen kortit on hoidettu ajoissa tai kovemmalla hinnalla etiäpäin. …onhan niitäkin jotka lähtee baariin ja jättää lapset yksin kotiin (wtf)

Luhtitalossa asuessani en uskaltanut käydä edes roskiksilla tai postilaatikolla niin, että olisin jättänyt vauvan nukkumaan. Nyt kerrostalossa tulee postit sisälle asti, mutten jätä edes neljävuotiasta siksi aikaa kun käyn viemässä roskia.
Yhden kerran olen jättänyt yksivuotiaan päiväunia nukkuessaan siksi aikaa, että käyn avaamassa alaoven vieraalle, kamalan paha mieli kyllä tuli, kun oli herännyt siinä minuutin aikana ja vähän hämmästyneenä katseli pinnasängystä.
Suihkussa ja vessassa kyllä kävin ihan vapaasti silloin kun vauva nukkui päiväunia, tosin wc'n ovi auki niin että oli sekä näkö- että kuuloyhteys lapseen. Nykyään sitä kuulee suihkuunkin jo jos tulee liian hiljaista tai meluisaa ja vilkaisen sitten tilanteen.
Omakotitalossa tai rivitalossa ottaisin varmaan vauvan ulos nukkumaan, jos pitäisi pihahommia tehdä, tai ainakin itkuhälyttimen.. Yhden kerran nukutin vauvaa parvekkeella ja istuin vain jäykkänä ikkunan ääressä odottaen että hälyttimestä kuuluu ääntä tai vaunut alkaa heilua. :D Yritin muka opetella luottamaan, että kyllä se siitä selviää, mutten uskaltanut päästää itse ääntäkään tai kadottaa näköyhteyttä että varmasti huomaan kun herää.
Ei se pieni itku vauvaa satuta, ei haittaa vaikka hetken joutuisi odottamaan äitiä tai isiä, mutta vanhempaa se usein satuttaa.

Yhteistyössä