Käyn kyllä postilaatikolla ja varastossa, kun vauva nukkuu. Jos kaadun ja lyön pääni pihallamme (sillä postinhakureissulla), niin kaikki naapurit kyllä tietävät, että mulla on lapsia...oletan siis, että joku kävisi meillä kotona tilanteen varmuudeksi tsekkaamassa. Ulko-oven jätän aina näiden reissujen ajaksi lukitsematta ja koirat siirrän lukkojen taakse (en jätä koiria ja lapsia samaan tilaan valvomatta sekunniksikaan).
Aikoinaan, kun asuin kerrostalossa ja kipaisin pikaisesti ulkona, soitin aina kaverille, joka puhui kanssani puhelimessa sen aikaa, että palasin takaisin sisälle. Jos puhelu olisi katkennut, eikä mua olisi saanut välittömästi uudelleen kiinni, olisi kaveri lähtenyt välittömästi tarkistamaan tilannetta. Jokusen kerran tein niinkin, että laitoin lapun takintaskuun, jossa luki kuka olen, missä asun ja että asunnossa on lapsi yksin, jos en saanut kaveria puhelimella kiinni.
Liioittelua? Ehkä, mutta toi mulle hieman turvallisemman olon lapsen suhteen.
Suihkussa käyn, kun vauva nukkuu. Muut lapset kyllä ilmoittavat, jos vauva herää ja jos olen vauvan kanssa kaksin kotona ja koen pakottavaa tarvetta mennä suihkuun (yleensä haluan siitä hetkestä nauttia rauhassa ja käyn silloin, kun mies on kotona), käyn suihkussa vain pikaisesti, eli ei siinä montaa minuuttia mene. Meidän vauvalla ei ole tapana herätä täyttä kurkkua huutaen, joten vaikka vauva heräisi heti, kun hanan käynnistän (ja sen kyllä kuulisin), ei huuto hirmuiseksi ehtisi yltymään, vaan se olisi lähinnä kitinää.