Raja heitteillejätön ja tavallisen vauvan hoidon välillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap.

Vieras
Vauvan heitteillejättö on rikos. Lain säätäjien tarkoituksena on ollut varmistaa, ettei vanhemmat jätä lasta yksin esim. baari-illan ajaksi. Vauva kun ei voi pelastaa itseään, jos esim. tulipalo sattuu, tai jos vaikkapa oksennustauti yllättää ja vauva meinaa tukehtua oksennukseensa.

Mutta, missä kulkee raja? Roskis/kaupassakäyntiketjussa tuomitaan 10 poissaolo vauvan luota, kun tämä nukkuu.

Miten on, pidättekö yhtä pahana sitä, että vauva nukkuu omalla pihalla ilman itkuhälytintä, tai sitä, että äiti käy vauvan nukkuessa suihkussa, eikä välttämättä kuule vauvan itkua? Vauvahan saattaa noissa tapauksissa olla ilman vanhemman läsnäoloa pidempäänkin kuin 10 minuuttia. Yhtä lailla huoneessa voi syttyä tulipalo, tai vauva voi tukehtua oksennukseensa.

Omasta mielestäni on täysin normaalia käydä suihkussa vauvan nukkuessa. Käyn myös päikkäreiden aikana pihalla esim. poimimassa viinimarjoja. Välillä tsekkaan, että kaikki on kunnossa, mutta en juokse hysteerisenä talon ja puskan väliä. Normaalia on mielestäni myöskin se, että maatilalliset käy navetassa lypsyllä pienten nukkuessa sisällä.

On se itkuhälytin varmasti hyvä juttu.

Musta vaan tuntuu, että nykyaikana ollaan joka asiasta niin älyttömän peloissaan ja hysteerisiä. Erittäin suurella todennäköisyydellä vauva ei kuole pinnasänkyyn, vaikka joutuisikin itkemään 10min äidin ollessa suihkussa. Toisaalta jotain kamalaa voi sattua, vaikka vahtisin vauvaani 24/7 kymmenen sentin päästä tuijottaen.

Voisko olla, että vauvojen/lasten hoito tuntuu nykyihmisistä niin rankalle, kun ei voi edes suihkuun mennä hyvällä omatunnolla.

Kai se on mielipidekysymys mikä on hysteeristä ja mikä ei. Itse haluan olla mahdollisimman varovainen (omasta mielestäni järkevyyden rajoissa). Eipähän tarvitse sitten loppuelämäänsä jossitella jos jotain kamalaa sattuisi.

10 minuuttia on minunkin mielestäni jo liian pitkä poissaolo vauvan luota vauvan nukkuessa jos ei ole itkuhälytintä. Itse en ole käynyt suihkussakaan kun vauva nukkuu, vaan joko silloin kun isäkin on kotona tai sitten niin että vauva on hereillä ja sitterissä kylppärissä kun olen suihkussa. Kahden minuutin kipaisun postilaatikolle saatan tehdä vauvan nukkuessa, ja jos pissatan koiran pihassa, mukana on itkuhälytin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
On se itkuhälytin varmasti hyvä juttu.

Musta vaan tuntuu, että nykyaikana ollaan joka asiasta niin älyttömän peloissaan ja hysteerisiä. Erittäin suurella todennäköisyydellä vauva ei kuole pinnasänkyyn, vaikka joutuisikin itkemään 10min äidin ollessa suihkussa. Toisaalta jotain kamalaa voi sattua, vaikka vahtisin vauvaani 24/7 kymmenen sentin päästä tuijottaen.

Voisko olla, että vauvojen/lasten hoito tuntuu nykyihmisistä niin rankalle, kun ei voi edes suihkuun mennä hyvällä omatunnolla.

1. Ei se varmasti kuolekaan, mutta ei se vauvalle miellyttävää ole itkeä 10 minuuttia ilman lohdutusta. En aiheuta lapselleni tuommoista mielipahaa jonka voin helposti välttää.

2. Minusta vauvanhoito ei tunnu rankalta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Musta vaan tuntuu, että nykyaikana ollaan joka asiasta niin älyttömän peloissaan ja hysteerisiä. Erittäin suurella todennäköisyydellä vauva ei kuole pinnasänkyyn, vaikka joutuisikin itkemään 10min äidin ollessa suihkussa. T

Vauva ei ehkä kuole, mutta 10 minuuttia on pitkä aika itkeä hätäitkua.

Minä oon aika pitkälle samoilla linjoilla ap:n kanssa. Tuntuu, kun lukee nuita, että ihmiset ajattelee koko ajan mitä kaikkea voi sattua, kun selän kääntää. Minä tulisin hulluksi noin eläen mutta onhan se toisaalta hyvä, että lapsista huolehditaan tarkasti. Kaikkea ei kuitenkaan voi estää hyvälläkään vahtimisella.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Miksi pitää lähteä ns. survival-tasosta liikkeelle? Kai mihin vauva ei kuole, on ok? Typerä puolustus minusta.

Saanko arvata, sulla on yksi lapsi?

Mä kuljetin ensimmäistä vauvaa suihkuun sitterissä, jotta sain vahdittua. Isomman katraan kanssa tälläiset on jääny, koska sitten en ennättäisi koko päivänä suihkuun. Työtä on niiiiiin paljon enemmän, siitä raskaus.

Miksi pitää lähteä ns. survival-tasosta liikkeelle? Kai mihin vauva ei kuole, on ok? Typerä puolustus minusta.

voi kuule vaikka meillä ei itkuhälytintä olekkaan niin ei meillä lapset ole huutaneet 10 minuuttia, hommat olen tehnyt niin että olen lapsille läsnä.
ja hölmöhän se on joka luottaa itkuhälyttimeen, mun korvani ei sen sijaan petä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:

Mä kuljetin ensimmäistä vauvaa suihkuun sitterissä, jotta sain vahdittua. Isomman katraan kanssa tälläiset on jääny, koska sitten en ennättäisi koko päivänä suihkuun. Työtä on niiiiiin paljon enemmän, siitä raskaus.

Minulla on kyllä tämä kolmaskin useinkin aamuisin sitterissä mukana kun käyn suihkussa.

Mä jätin oven auki ja sammutin suihkun vähän väliä, jos kävin suihkussa ku esikoinen vauvana nukkui. Se oli niin hankalaa, etten enää käyny vauvan nukkuessa siellä. Nyt meillä on itkuhälytin ja se mukana ollut jos menen suihkuun (eikä muuten mulla ainakaa 10min. mee suihkussa, parissa minuutissa sieltä selviän)

itse en myöskään uskaltanut viedä roskia tms. jos vauva nukkui sisällä. Joskus menen erikoisen kans takapihalle (rivitalo) ja jätän ovet auki eli kuulen kun 10kk ikäinen herää.

Kun esikoinen oli vauva, en uskaltanut käydä edes vessassa kun hän nukkui. Joidenkin mielestä ehkä olen outo, mutta teen niinkuin itse parhaaksi näen. En myöskään vois kuvitella jättäväni 3v ikäistä yksin ulos tms. En mä silti toisia tuomitse. Joskus elämä vois olla helpompaa jos uskaltais vaikka siellä vessassa kävästä :D nykyään kyllä siis olen jo rennompi ja jätän just toisen nukkumaan sisälle, ovet auki, ja itse terassille katsomaan ku toinen lapsi leikkii.

Jos vauva nukkuu sisällä tai parvekkeella niin käyn kyllä suihkussa ihan rauhassa. Me asutaan kerrostalossa, joten ulkona nukkumiseen en ota kantaa, meillä kun sellaista tilanne ei voi tulla vastaan.

Mulla on anoppi jopa ulkoiluttanut koiransa rauhassa pojan (mieheni) ollessa päikkäreillä. Oli kuulemma niin kiltti lapsi että saatoi tehdä kunnon lenkin eikä haitannut vaikka lapsi vaikka heräsikin sillä aikaa. Vieläkin sille on lemmikit lastaan tärkeämpiä, enää se ei vaan haittaa koska mies on pian 40v. :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Minulla on kyllä tämä kolmaskin useinkin aamuisin sitterissä mukana kun käyn suihkussa.

ja mulla on ollut suihkussa vauva sitterissä ja keskimmäinen syöttötuolissa :whistle:

Onko se sitten mahdotonta ostaa itkuhälytin ja käyttää sitä. Sieltä kuulee mihin vaan jos vauva herää, voi käydä aivan rauhassa suihkussa tai vaikka niitä marjoja noukkimassa.

Mä en oikein ymmärrä tätä ketjua mutta se ei taida olla mikään yllätys. Olen myöskin ap:n kanssa samaa mieltä. En myöskään ole koko aikaa lapsissa kiinni ja käyn useamman kerran päivässä tupakalla niin että nuorin jää YKSIN sisälle "leikkimään". En ymmärrä näitä hysteerikkoja jotka kuljettaa vauvan mukaan joka paikkaan. Suihkuun en minäkään mene jos joku ei ole lasten kanssa mutta tämä johtuu siitä että meillä suihku on kellarissa eikä sieltä tasan kuule ylös mitä lapset puuhaa.

Alkuperäinen kirjoittaja viekkuli:

ja mulla on ollut suihkussa vauva sitterissä ja keskimmäinen syöttötuolissa :whistle:

No huh, huh.

voi kuule vaikka meillä ei itkuhälytintä olekkaan niin ei meillä lapset ole huutaneet 10 minuuttia, hommat olen tehnyt niin että olen lapsille läsnä.
ja hölmöhän se on joka luottaa itkuhälyttimeen, mun korvani ei sen sijaan petä.

Tuo oli vastaus sille jonka sanoi että vauva ei kuole jos itkee 10 minuuttia yksin. En tiedä olitko se sinä.

Alkuperäinen kirjoittaja En usko:

No huh, huh.

no on on :D
vauvaa en tohtinut jättää yksin ja keskimmäinen oli silloin 1v ja häntä en uskaltanut jättää yksin, kun ois voinut saada päähänsä mitä vaan :)

Yhteistyössä