No niin, neuvokaas ny sit mua tos kissanvessa asias.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HippuTAR

Vieras
Ajattelin ostaa sellasen reunallisen laatikon. Ja sitte leikata vaikka jätesäkeistä sopivia paloja sinne pohjalle niin että kun vaihtaa koko hiekan niin saa vaan kääräästä sen muovin siitä solmuun (näkyi olevan tohon tarkotukseen myynnis muoveja mutta eikö toi jätesäkkimuovi aja saman asian?). Näin jäis laatikon pesu pois. Hyvä vai huono idea?

Mikä hiekka ois parasta, mutta ei kuitenkaan hirmu kallista?
Ilmeisesti pellettejä ei kannata ostaa ku kissa on tottunut hiekkaan? Sillä oli semmosta aika isorakeista hiekkaa.
Kuinka usein koko hiekka pitäis vaihtaa?

Mulla on ittelläki ollu kolme kissaa mutta ei koskaan sisäkissaa niin nää hiekkalaatikko asiat on mulle ihan outoja.
 
Mun 10-v kissaneiti tottui saman tien pellettiin,ei ollut moksiskaan.Kokeile,niin tiedät....
Muovia en ole kokeillut,voipi olla että kissa kuopiessaan ryttää muovit rullalle...ainakin meillä varmaan kävisi niin kun rymistelee välillä aika vauhdikkaasti siellä kopissa..meillä siis katettu laatikko.

Kerran viikossa vaihdan pelletit..
 
Mun nenään nuo pelletit ainakin rupesivt nopeaa haisemaan. Vaihtasin ne ainakin 2 x viikkoon. Itse tykkäsin kristallihiekasta. Siitä vain siivosin kakat aina pois kun oli tullut ja hiekan vaihdoin kahden - kolmen viikon välein. Hiekan vaidon yhteydessä pesin aina laatikon kloriitilla.

Sitten päätinkin opettaa kissan käymään tarpeillaan vain pihala kun kyllästytti imuroda niitä hiekkoja joka päivä lattialta.
 
Mä kuopasen päivittäin kakat ja märäntyneet (mikä sana :D) pelletit kauhalla pois ja koko satsin vaihdan kerta viikkoon..Ja kloritilla pesu.Nopea juttu tosiaan eli en lähtisi muovin kanssa puuhamaan :D
 
Mun toinen kissa on hyvin krittinen käymälästään. Siksi mulla on nykyisin kaksi ihan tavallista pesuvatia. Vaihdan niihin pelletit vuoropäivinä: tänään siniseen, huomenna harmaaseen, ylihuomenna siniseen jne. Pesuvati on siitä helppo, että pelletit saa kaadettua suoraan muovikassiin ja vati on myös helppo vanhan, käytöstä poistetun tiskiharjan avulla pestä vessan lavuaarissa. Monenlaisia kissankäymälöitä olen kokeillut, mutta tämä ratkaisu tuntuu parhaimmalta. Kissan vati tulee tyhjennettyä aamulla samalla kun itse istuu pöntöllä ja pestyä samalla kuin pesee kädet. Pellettipussi lähtee mukaan samalla, kun lähden viemään koiraa aamulenkille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29207064:
Mun toinen kissa on hyvin krittinen käymälästään. Siksi mulla on nykyisin kaksi ihan tavallista pesuvatia. Vaihdan niihin pelletit vuoropäivinä: tänään siniseen, huomenna harmaaseen, ylihuomenna siniseen jne. Pesuvati on siitä helppo, että pelletit saa kaadettua suoraan muovikassiin ja vati on myös helppo vanhan, käytöstä poistetun tiskiharjan avulla pestä vessan lavuaarissa. Monenlaisia kissankäymälöitä olen kokeillut, mutta tämä ratkaisu tuntuu parhaimmalta. Kissan vati tulee tyhjennettyä aamulla samalla kun itse istuu pöntöllä ja pestyä samalla kuin pesee kädet. Pellettipussi lähtee mukaan samalla, kun lähden viemään koiraa aamulenkille.

Kuulostaa kätevältä :)

Meillä kissanvessa on kylppärissä,vessaan ei mahdu,ja toi koppimalli ollut tosi hyvä siinä mielessä ettei tarvi siirtää sitä pois suihkuttelun ajaksi...kulkuaukko siinä suunnassa ettei roiskeita mene sisälle.
 
Meillä on koppimalli, koska muuten toinen paskoo ohi lattialle. Käytetään myös pellejä, eivät haise kuin puulta, koska tämä saman katti ei osaa peittää. Pissat siivoan noin joka toinen tai kolmas päivä, kakat samana päivänä. Pesen laatikkoa tosi harvoin, yleensä silloin jos on sontaa reunoilla.
 
Usean kissan omistajana en voi kuin suositella miskrohiekkaa, kunnollista sellaista. Esim. Mustista&Mirristä Compact Care tai sitten Extreme Classic, Golden Grey... Tulee halvemmaksi kuin esim Rainbow tai Pirkka hiekat, on helpompi pitää puhtaana ja ei pölyä. uskoisin että muovipussin raapisi rikki. Helpompi kaataa hiekat muovikassiin ja sitten pestä ja kuivata laatikko. Yhdellä kissalla varmaan riittää kun 2-4 vkon välein vaihtaa mikrohiekan, jos kakat ja paakut siivoaa päivittäin ja hiekkaa lisää tarvittaessa. Uskoisin että yhdellä kissalla piisaa 14 kg säkki kuukauden, esim. Compact Care halvimmillaan 12,50 e säkki.

Pelleteistä kuulemma joillekin tullut pissaongelmia kun kissa ei ole halunnut käydä pellettivessassa. Itsellä ei kokemusta enkä kuuden kissan kanssa halua edes kokeilla pellettejä, mikrohiekka on niin kätevä ja hajuton.
 
[QUOTE="katti";29207201]Usean kissan omistajana en voi kuin suositella miskrohiekkaa, kunnollista sellaista. Esim. Mustista&Mirristä Compact Care tai sitten Extreme Classic, Golden Grey... Tulee halvemmaksi kuin esim Rainbow tai Pirkka hiekat, on helpompi pitää puhtaana ja ei pölyä. uskoisin että muovipussin raapisi rikki. Helpompi kaataa hiekat muovikassiin ja sitten pestä ja kuivata laatikko. Yhdellä kissalla varmaan riittää kun 2-4 vkon välein vaihtaa mikrohiekan, jos kakat ja paakut siivoaa päivittäin ja hiekkaa lisää tarvittaessa. Uskoisin että yhdellä kissalla piisaa 14 kg säkki kuukauden, esim. Compact Care halvimmillaan 12,50 e säkki.

Pelleteistä kuulemma joillekin tullut pissaongelmia kun kissa ei ole halunnut käydä pellettivessassa. Itsellä ei kokemusta enkä kuuden kissan kanssa halua edes kokeilla pellettejä, mikrohiekka on niin kätevä ja hajuton.[/QUOTE]

Merkkiä en muista, mutta meillä käytettiin (ja tullaan tulevallakin kissalla käyttämään) eläinkaupan tuoksuvaa mikrohiekkaa.

Hiekka tuoksuu ensimmäisen viikon verran (noin) hyvälle ja tuoksun hälvettyäkin pitää pissan hajun pois.

Meillä se iso (olikohan 14kg) säkki riitti kahdelle kissalle ainakin kahdeksi kuukaudeksi. Hiekkoja "en vaihtanut". Kerran päivään otin paakut (paakut tiiviitä, eikä hajoa kissan möyriessä) ja kakat pois. Hiekkaa lisäsin tarvittaessa. Kun säkki tyhjeni, annoin myös hiekkalaatikon hiekan kulua loppuun, jolloin pesin laatikon ja laitoin uudet hiekat.

Hiekka on hieman arvokkaampaa, mutta erittäin riittoisaa eikä hajuhaitoista tarvitse kärsiä. Suosittelen myös hiekkamattoa laatikon laidalle, johon tassuista tippuu enimmät hiekat.



Ei siellä laatikossa pussi tule kestämään. Kissa raaputtaisi sen kuitenkin sieltä pois.
 
Merkkiä en muista, mutta meillä käytettiin (ja tullaan tulevallakin kissalla käyttämään) eläinkaupan tuoksuvaa mikrohiekkaa.

Hiekka tuoksuu ensimmäisen viikon verran (noin) hyvälle ja tuoksun hälvettyäkin pitää pissan hajun pois.

Meillä se iso (olikohan 14kg) säkki riitti kahdelle kissalle ainakin kahdeksi kuukaudeksi. Hiekkoja "en vaihtanut". Kerran päivään otin paakut (paakut tiiviitä, eikä hajoa kissan möyriessä) ja kakat pois. Hiekkaa lisäsin tarvittaessa. Kun säkki tyhjeni, annoin myös hiekkalaatikon hiekan kulua loppuun, jolloin pesin laatikon ja laitoin uudet hiekat.

Hiekka on hieman arvokkaampaa, mutta erittäin riittoisaa eikä hajuhaitoista tarvitse kärsiä. Suosittelen myös hiekkamattoa laatikon laidalle, johon tassuista tippuu enimmät hiekat.



Ei siellä laatikossa pussi tule kestämään. Kissa raaputtaisi sen kuitenkin sieltä pois.

Ja sitä hiekkaa kannattaa laittaa laatikkoon ainakin 10cm kerros, jolloin pissa imeytyy hiekkaan eikä laatikon pohjaan ja kissan on helpompi peittää jätöksensä. Hiekka ei ole sen riittoisampaa, jos sitä laittaa laatikkoon säästeliäästi :)
 
missäs takapajulassa täällä oikein elellään?
Kissalle pitää olla oma automaattivessa (ainakin amerikassa):

http://www.catgenie.com/

Se haravoi hiekan, pesee ja hajustaa sen, jätökset menee suoraan viemäriin. Ei tartte kuin vettä, söhköä ja viemäriliitännän.

Hiekka 10kg vaihdetaan KERRAN VUODESSA. Muuten ei tarvitse välittää koko asiasta. Se tietää koska kissa kävi ja oppii sen rutiinit ja tekee haravoinnit ja pesut hienovaraisesti kun kissa ei ole paikalla...
 

Yhteistyössä