Onko outoa, jos en naimisiin mennessä vaihda sukunimeä vaan pidän entisen miehen nimen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kysyn"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29182733]Ja sit ne vielä sanoo Herra ja Rouva Matti Möttönen. Hyi, että se on ällöttävää :D[/QUOTE]

Niiiiiin samaa mieltä. Onneksi en (ainakaan vielä) ole Suomessa törmännyt vastaavaan tapaan.

[QUOTE="vieras";29182739]Ei tietenkään koska nimi on aina ollut se oma ja virallisissa yhteyksissä esitellään niin että asia selviää. Maija Aaltonen ja puolisonsa/puolisoni Ville Virtanen.

Tässä mennään eksän nimellä uuden puolison kanssa, joten yhdessä voi kulkea kavereina Rouva Maija (Matti) Aaltonen ja Herra Ville Virtanen tai vielä jäsentymätön systeemi. Silloin ei kuitenkaan tulla ihan käsi kädessä.
Kissanristiäisissä asialla ei ole merkitystä, eikä protokolla milloinkaan kosketa palstalaisia.[/QUOTE]

Nyt minä tipuin kärryiltä ihan totaalisesti...Miten esittäytymisprotokollaan vaikuttaa se, että puolisoilla on eri sukunimi?

[QUOTE="vieras";29182739]Ei tietenkään koska nimi on aina ollut se oma ja virallisissa yhteyksissä esitellään niin että asia selviää. Maija Aaltonen ja puolisonsa/puolisoni Ville Virtanen.

Tässä mennään eksän nimellä uuden puolison kanssa, joten yhdessä voi kulkea kavereina Rouva Maija (Matti) Aaltonen ja Herra Ville Virtanen tai vielä jäsentymätön systeemi. Silloin ei kuitenkaan tulla ihan käsi kädessä.
Kissanristiäisissä asialla ei ole merkitystä, eikä protokolla milloinkaan kosketa palstalaisia.[/QUOTE]

Siis meneekö etiketti muka niin, että jos nainen on naimisissa, mutta hänellä on oma nimensä, häntä ei esitellä rouvana?

kyllä se miehen sukunimi (mikäli sen valitsee avioliitossa) on sitten ihan oma eikä lainassa. oletetaan kuitenkin, että ero ei ole aina ehdottomasti tulossa. miksei voisi pitää sitä vanhaa entisen miehen sukunimeä, kun siihen sukuun on aikanaan liittynyt, onko tällä kovasti eroa tilanteeseen jossa olisi esim.leskeytynyt. aika harva varmaan kovaan ääneen vaatisi vaihtamaan entiseen tyttönimeen, vaikka menisikin uusiin naimisiin, jos ei haluaisi syystä tai toisesta tätä uuden puolison sukunimeä. ihan oikeasti sillä ei ole mitään merkitystä mitä mieltä muut ovat, jos asia vaivaa sinua (niinkuin ymmärsin) otat avioliitossa uuden miehen nimen ja lapset luonnollisesti jäävät oman isänsä sukunimen alle. yhdistelmää entisen ja uuden aviomiehen sukunimistä pitäisin itse ehkä vähän kornina.

[QUOTE="vieras";29182780]Siis meneekö etiketti muka niin, että jos nainen on naimisissa, mutta hänellä on oma nimensä, häntä ei esitellä rouvana?[/QUOTE]

Siis jos Maija Aaltonen ja Ville Möttönen ovat naimisissa, heidät esitellään Maija Aaltosena ja Herra Ville Möttösenä?

Jos Maija ja Ville Möttönen ovat naimisissa heidät esitellään Rouva Maija Möttösenä ja Herra Ville Möttösenä?

Jos Maijalla on ex-miehensä nimi Niemi, heidät esitellään Rouva Maija Niemenä ja Herra Ville Möttösenä?

Ei tämä nyt kyllä kuulosta ihan oikealta. Mistä ihmeestä ne esittelijät edes tietää onko se tyttönimi vai edellisen miehen nimi? Pitääkö se tieto kaivaa aina jostain esille, että tietää esitelläänkö ihminen rouvana vai ei? Mä olen ollut siinä käsityksessä, että nainen on rouva, jos hän on naimisissa, sukunimellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

[QUOTE="Kysyn";29182749]Nyt minä tipuin kärryiltä ihan totaalisesti...Miten esittäytymisprotokollaan vaikuttaa se, että puolisoilla on eri sukunimi?[/QUOTE]

Joo niin tipuit. Ei nimi vaikuta, vaan vaikuttaa siihen miten se esitellään. :) Se taas riippuu oletko sä naimisissa Matin vai Villen kanssa. Kyllä sä sitten huomaat kun pidät sen eksän nimen ja meet viralliseen tilaisuuteen uuden puolisosi kanssa. :)
Mä tosin epäilen, että sulla näitä virallisia tilanteita olisi missä protokollalla olis mitään väliä.

[QUOTE="vieras";29182739]

Tämän luokan protokollaan peruspalstalainen joutuu todella harvoin, siis että esitellään "rouvana ja herrana", niin että tulisi epäselvyyttä siitä onko kyseessä pariskunta vai ei. En tiedä missä tilanteessa, minua tituleerattaisiin rouvaksi, ilman että puolisoni olisi läsnä... jos työpiireissä olen miespuolisen työkaverin kanssa, ei meitä kutsuta "rouvaksi ja herraksi", vaan työtitteleillä (jos tarpeellista), vaikka olisimme molemmat tahoillamme naimisissa. Muissa piireissä luultavasti nimi ilman titteliä rouva riittää, missä Suomessa edes neidiksi ketään esitellään?

Lisäksi mistä se uusi ihminen tietää, että Aaltonen on exän nimi eikä naisen oma tyttönimi? Ja miksi kukaan välittäisi?

[QUOTE="tii-";29182820]

Lisäksi mistä se uusi ihminen tietää, että Aaltonen on exän nimi eikä naisen oma tyttönimi? Ja miksi kukaan välittäisi?[/QUOTE]

Tämä on se kohta mitä minä en ymmärtänyt, koska tuosta yhdestä viestistä sai sellaisen kuvan, että jos se Aaltonen on tyttönimi niin silloin ei esitellä rouvana, jos se on exän nimi niin esitellään. Meneekö se oikeasti näin? Ja jos menee, niin mistä ne esittelijät tietää onko kyseessä tyttönimi vai exän nimi?

Tuo ura on hyvä syy. Ajatellaan vaikka että on ansioitunut akateemisella uralla ja julkaissut paljon vanhalla nimellään. Sitten kun sukunimi vaihtuisi niin tulevat olisivat eri ninellä, joitain tuollainen voi haitata.

Haittaa kovastikin, koska julkaisujen perusteella sitä "nimeä" luodaan. Ei kukaan sua tiedä kuin nimeltä (paitsi konferensseissa saa kasvot nimille). Itse olin julkaissut vasta yhden, kun menin naimisiin niin päätin ottaa miehen nimen. On siitäkin tullut hämmennystä. Ai sää oletkin tämä sama ihminen jne...

[QUOTE="vieras";29182818]Joo niin tipuit. Ei nimi vaikuta, vaan vaikuttaa siihen miten se esitellään. :) Se taas riippuu oletko sä naimisissa Matin vai Villen kanssa. Kyllä sä sitten huomaat kun pidät sen eksän nimen ja meet viralliseen tilaisuuteen uuden puolisosi kanssa. :)
Mä tosin epäilen, että sulla näitä virallisia tilanteita olisi missä protokollalla olis mitään väliä.[/QUOTE]

Sinulla on kyllä typerät kommentit, ei voi muuta todeta.

Outoa on. Itse vaihdoin tyttönimen takaisin eron jälkeen, eikä se nyt niin työlästä ole. Jos uudelleen joskus naimisiin menisin, pidän tyttönimeni. Haluan että haudassa lukee sitten mun oma nimi, ei yhdenkään miehen.

Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio.

Kaikki tietää, että ovat naimisissa ja tuo on ihan nykypäivää ja luonnollista. Ite oon ainakin tottunut, eikä haittais vaikka kaikki pariskunnat kulkis omilla nimillään. Niinhän se oli ennen muinoinkin, tämä miehen nimen ottaminen on kuitenkin aika uusi "muoti".

Yhteistyössä