Onko outoa, jos en naimisiin mennessä vaihda sukunimeä vaan pidän entisen miehen nimen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kysyn"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei ole outoa, ihan hyvin voi pitää vanhan nimen, vaikka se on exän nimi. Perustelut on hyvät: sinulla on lapsia samalla nimellä, sinut tunnetaan työssäsi nimelläsi, eikä miestäsi haittaa asia. Perheellä ei kuitenkaan tule olemaan yhtä yhteistä nimeä, kun lapset on eri nimellä.

Ihmeellisiä kommentteja täällä. Kantaa miehen nimeä, nimi on mieheltä "lainassa". Täh? Kyllä se avioliitto on jotain muuta kuin yhteinen sukunimi.

[QUOTE="vieras";29181809]

Ensinnäkään nimen muutoksessa ei ole mitään hankaluutta. ?[/QUOTE]

:D
Juu ei tietenkään ole, jos on vaikkapa kaupan kassa, jolla ei ole maksukortteja sekä töissä että siviilissä eikä muutamaakin sähköpostia sekä töissä että siviilissä joita on levinnyt maailmalla sinne tänne ja tuonne ja joiden avulla hoidetaan luottamustehtäviä työn lisäksi. Jos ei ole yrityksen nimenkirjoitusoikeuksia sun muita.

Ja jos ei tosiaan ole millään lailla tunnettu nimellään työympyröissä ts. luonut uraa.

Eihän se sitten ole hankalaa, ei. Minulla tilanne vaan on toinen ja siitä seuraisi ihan hirveä rumba, en edes uskalla aloittaa sen miettimistä minne kaikkialle nimi pitäisi muuttaa...

Kaksikymppisenä edellisellä kerralla oli paaaaaaljon helpomaa.

Kyllä (tai sit mua on huijattu :O ) on lainmukaista ottaa yhdysnimi edellä kuvatulla tavalla. Eri asia sitten se, että tykkääkö yhdysnimestä tai sopiiko nimet yhteen. Tärkeintä lienee, että kaikille osapuolille sun sukunimivalinta on ok, olipa se muiden mielestä outoa tai ei :)

Parempi sekin kuin se, että ottaisit uuden miehen nimen yhdistelmäksi. Toi on musta suht outoo, et niitä exien nimiä "keräillään" sinne perään kuin kiertopalkintoja. Sit jos teillekin tulee ero, niin siinähän sitä ollaan kahden vanhan ukon sukunimien kanssa sulassa sovussa. :D

[QUOTE="Hei";29182207]Edelliseen lisäyksenä, että on kyllä ihan laillista toi eksän ja nyksän yhdysnimi. Tiedän tapauksen (joka on vielä kummastakin eronnut).[/QUOTE]

Mulla on sitten väärää tietoa.
Se olisi kyllä minusta itsestäni tositosi outoa enkä halua moista nimeä itselleni.

Tietenkin Herra Järvinen ja Rouva Aaltonen, omaa sukuaan Virtanen :D

Mutta ei kukaan pakota vaihtamaan nimeä, varsinkin jos se sopii exälle ja nyxälle.

Ei tietenkään pakota mutta ON outoa että haluaa pitää sen miehen sukunimen nimen josta on eronnut. Se sukunimihän aikuisella merkkaa kenen kanssa on naimisissa? Ei sitä, kenen kanssa on ollut naimisissa.

Ne lapset on edelleen niitä Aaltosia mutta aikuinen on vaihtanut puolisoa.
Luulisi sukunimen vaihtaminen olevan helpompaa kuin puolison, jos ei siis halua roikkua henkisesti edellisessä. Mä näen sen niin, että vielä roikutaan.
Minusta tuo vaihtaminen on jo jonkunlainen kohteliaisuuskin uutta puolisoa kohtaan vaikka se olisikin hänelle ok.

Kyllä mua ihmetyttäisi jos mieheni eksä haluaisi naimisiin mentyäänkin roikottaa mieheni sukunimeä omansa perässä.

Jos mies olisi ottanut eksänsä sukunimen eikä haluaisi vaihtaa, ja mä haluaisin miehen nimen, niin ottaisinko sitten miehen eksän nimen? :D

[QUOTE="vieras";29182289]Se sukunimihän aikuisella merkkaa kenen kanssa on naimisissa? [/QUOTE]

Minusta ei merkkaa. Tunnen lukuisia ihmisiä joiden sukunimi on ihan muu kuin aviomiehensä. Enkä minä enää ole ex-mieheni kanssa naimisissa, vaikka hänen sukunimensä minulla on edelleen käytössä.

[QUOTE="Kysyn";29182299]Minusta ei merkkaa. Tunnen lukuisia ihmisiä joiden sukunimi on ihan muu kuin aviomiehensä. Enkä minä enää ole ex-mieheni kanssa naimisissa, vaikka hänen sukunimensä minulla on edelleen käytössä.[/QUOTE]

Mutta oikeasti sen merkitys on se. Miksi haluat viestittää muuta? Yllensä se nimi kyllä vaihtuu. Vähänkö noloa roikkua vanhan nimellä. :D
Kaikki viralliset tahot saa nimenmuutostiedot automaattisesti. Ja työpaikoilla tulee ja menee ihmisiä. En usko ollenkaan, että sun miehesi nimi sun työssä on niin tärkeä. Vai onko se firman nimi ja haluat erottua sukuun kuuluneena muista? Eli nyksän nimi on vähäpätöisempi ja asema huonompi? :)
Ja sekö ei ole hankalaa, että saat aina selittää, että oon uudelleen naimisissa mutta on eksän nimi. Jokuhan saattaa kysyä mitä puolisollesi Matille kuuluu mutta oletkin naimisissa nykyään Villen kanssa. Huomaatko kuinka kulmat kohoaa? Et varmaankaan. Onnittelutkin jää samatta.

Voisihan sitä sitten ottaa ja perustella nimekseen vaikka Maija de la Töttöröö jos suvussa on ollut joku hieman tööt, ja jos nimellä ei muka ei ole väliä mutta kuitenkin on väliä. Selittelyä. Sano se oikea syy kun olet vielä anonyymi.

[QUOTE="vieras";29182406]Mutta oikeasti sen merkitys on se. Miksi haluat viestittää muuta? Yllensä se nimi kyllä vaihtuu. Vähänkö noloa roikkua vanhan nimellä. :D
Kaikki viralliset tahot saa nimenmuutostiedot automaattisesti. Ja työpaikoilla tulee ja menee ihmisiä. En usko ollenkaan, että sun miehesi nimi sun työssä on niin tärkeä. Vai onko se firman nimi ja haluat erottua sukuun kuuluneena muista? Eli nyksän nimi on vähäpätöisempi ja asema huonompi? :)
Ja sekö ei ole hankalaa, että saat aina selittää, että oon uudelleen naimisissa mutta on eksän nimi. Jokuhan saattaa kysyä mitä puolisollesi Matille kuuluu mutta oletkin naimisissa nykyään Villen kanssa. Huomaatko kuinka kulmat kohoaa? Et varmaankaan. Onnittelutkin jää samatta.

Voisihan sitä sitten ottaa ja perustella nimekseen vaikka Maija de la Töttöröö jos suvussa on ollut joku hieman tööt, ja jos nimellä ei muka ei ole väliä mutta kuitenkin on väliä. Selittelyä. Sano se oikea syy kun olet vielä anonyymi.[/QUOTE]

Sulla on kyllä monimutkainen ajatuskehitelmä ja varsin erikoista edes ajatella että kyse olisi jostain sukujen tai aseman paremmuudesta. Millä vuosisadalla sinä elät...?
Olen ihan itse luonut uran tällä nykyisellä nimellä, ei siihen ole miehiä tarvittu eikä tarvita vastakaan.

Vai noloa "roikkua" vanhan nimellä. Minust ei ollenkaan.

Tuo ura on hyvä syy. Ajatellaan vaikka että on ansioitunut akateemisella uralla ja julkaissut paljon vanhalla nimellään. Sitten kun sukunimi vaihtuisi niin tulevat olisivat eri ninellä, joitain tuollainen voi haitata.

Musta on kummallista, että jotkut täällä on sitä mieltä, että eron jälkeen sukunimen vaihtaminen takaisin omaan on jotenkin noloa. Eihän se "lainassa" ollut miehen sukunimi ole oma ja minusta on ihan normaalia luopua siitä jos kerran erotaan. Ei minulla ainakaan olisi tarvetta enään olla vaikka Virtanen, jos en siihen sukuun kuulu millään tavalla. Ja vaikka lapsilla olisikin sukunimenä tämä isän sukunimi, niin miksi minulla pitäisi olla?

Meikäläisen tapauksessa olisi outoa, jos olisin ottanut naimisiin mennessä miehen sukunimen. On nimittäin virkatodistus karua kertomaa. JOssain vaiheessa älysin, että tätä nimeä en enää toiseksi vaihda.

[QUOTE="Kysyn";29182429]Sulla on kyllä monimutkainen ajatuskehitelmä ja varsin erikoista edes ajatella että kyse olisi jostain sukujen tai aseman paremmuudesta. Millä vuosisadalla sinä elät...?
Olen ihan itse luonut uran tällä nykyisellä nimellä, ei siihen ole miehiä tarvittu eikä tarvita vastakaan.

Vai noloa "roikkua" vanhan nimellä. Minust ei ollenkaan.[/QUOTE]

Ei tää ole mun kehitelmä. Nimi nyt vaan merkkaa kenen kanssa olet naimisissa, tai kenen lapsi olet. Näin se nyt vaan menee toistaiseksi vielä tässä maassa.
Sitten todellakin on näitä von Töttermanneja, nousukkaita, jotka haluaa pitää kynsin ja hampain kiinni tunnetusta nimestä. Onpa joku halunnut miehensä taiteilijanimenkin erottuaan. :D

Ei sun ura kai elämäntilanteeseen sopivaan nimeen kaadu, jos sulla sellainen edes on. :)

[QUOTE="vieras";29182487]
Ei sun ura kai elämäntilanteeseen sopivaan nimeen kaadu, jos sulla sellainen edes on[/QUOTE]

Mikä on elämäntilanteeseen sopiva nimi?
En sanonutkaan, että se kaatuu, mutta aika paljon saan tehdä töitä, että uusi nimi yhdistetään vanhaan.

[QUOTE="Kysyn";29182556]Mikä on elämäntilanteeseen sopiva nimi?
En sanonutkaan, että se kaatuu, mutta aika paljon saan tehdä töitä, että uusi nimi yhdistetään vanhaan.[/QUOTE]

Mistä mä sen tietäisin, itsekin olet ilmeisesti epävarma. :D

Ei se ole työ eikä mikään, sen kyllä tiedät.
Myönnä nyt vaan itsellesi vielä se oikea syy. :)

Tai myönnä, että vaan keksit koko jutun saadaksesi päivääsi täytettä.

[QUOTE="vieras";29182586]Mistä mä sen tietäisin, itsekin olet ilmeisesti epävarma. :D

Ei se ole työ eikä mikään, sen kyllä tiedät.
Myönnä nyt vaan itsellesi vielä se oikea syy. :)

Tai myönnä, että vaan keksit koko jutun saadaksesi päivääsi täytettä.[/QUOTE]

Onneksi tähän ketjuun on tullut fiksujakin kommentteja.

[QUOTE="vieras";29181809]Aloitus kuulostaa selittelyltä. :)
Tai sitten on aamun pikkuhauska keksitty pähkäily.

Ensinnäkään nimen muutoksessa ei ole mitään hankaluutta. Ja kuulostaisi kyllä hieman oudolta, että joku haluaa olla edelleen ex rouva Aaltonen vaikka on Järvisen kanssa naimisissa. Ap taita vielä kellua Aaltosen kanssa?
Miten teidät esiteltäisiin virallisesti? Rouva Aaltonen ja Herra Järvinen? Missäs ne teidän puolisot vai ootteko kavereita?[/QUOTE]

No miten esitellään pariskunta, jossa molemmat ovat pitäneet oman nimensä? Rouva Aaltonen ja Herra Järvinen hekin ovat ja ei ole mitään ongelmaa.

[QUOTE="Kysyn";29182640]Onneksi tähän ketjuun on tullut fiksujakin kommentteja.[/QUOTE]

:D Miksi kysyit jos et halua kuin vahvistusta sinulle sopivilla vastauksilla.
Vastaus kysymykseesi (jota et ilmeisesti tajua esittäneesi).
On outoa.

Mä tiedän yhden naisen, joka on pitänyt exänsä nimen vaikka onkin mennyt uudelleen naimisiin. Ja kyse ei edes ollut siitä, että on sama nimi lasten kanssa tai tunnettu työelämässä nimellään, koska mennessään uudelleen naimisiin lapset olivat jo muuttaneet kotoa pois ja osa vaihtanut nimensä naimisiinmentyä ja hän oli jo eläkkeellä.

[QUOTE="vieras";29182677]No miten esitellään pariskunta, jossa molemmat ovat pitäneet oman nimensä? Rouva Aaltonen ja Herra Järvinen hekin ovat ja ei ole mitään ongelmaa.[/QUOTE]

Ja kuinka usein te olette tilanteessa, jossa ihmiset esitellään tyyliin "Herra ja Rouva Möttönen"? Minä en ole koskaan ollut sellaisessa. Esitellyt hoidetaan yleensä tyyliin "Kalle ja Liisa Möttönen".

[QUOTE="vieras";29182702]Ja kuinka usein te olette tilanteessa, jossa ihmiset esitellään tyyliin "Herra ja Rouva Möttönen"? Minä en ole koskaan ollut sellaisessa. Esitellyt hoidetaan yleensä tyyliin "Kalle ja Liisa Möttönen".[/QUOTE]

Varmaan jenkkileffoissa kun pari on just mennyt naimisiin ja tulee hääpaikalle sisään.
Muuten ihan etunimi ja sukunimi on riittänyt :D

[QUOTE="Kysyn";29182718]Varmaan jenkkileffoissa kun pari on just mennyt naimisiin ja tulee hääpaikalle sisään.
Muuten ihan etunimi ja sukunimi on riittänyt :D[/QUOTE]

Ja sit ne vielä sanoo Herra ja Rouva Matti Möttönen. Hyi, että se on ällöttävää :D

[QUOTE="vieras";29182677]No miten esitellään pariskunta, jossa molemmat ovat pitäneet oman nimensä? Rouva Aaltonen ja Herra Järvinen hekin ovat ja ei ole mitään ongelmaa.[/QUOTE]

Ei tietenkään koska nimi on aina ollut se oma ja virallisissa yhteyksissä esitellään niin että asia selviää. Maija Aaltonen ja puolisonsa/puolisoni Ville Virtanen.

Tässä mennään eksän nimellä uuden puolison kanssa, joten yhdessä voi kulkea kavereina Rouva Maija (Matti) Aaltonen ja Herra Ville Virtanen tai vielä jäsentymätön systeemi. Silloin ei kuitenkaan tulla ihan käsi kädessä.
Kissanristiäisissä asialla ei ole merkitystä, eikä protokolla milloinkaan kosketa palstalaisia.

Yhteistyössä