Romaninainen paikalla, haluatko kysyä jotain?

  • Viestiketjun aloittaja milaja...
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Vieras";29181605]En oikein tunne romanikulttuuria ja tässäkin ketjussa puhutut
hygienia-asiat olivat minulle melko yllättäviä. [/QUOTE]
Ihan tälleen sivusta maininta että kyse ei ole oikeastaan hygieniasta vaan puhtaudesta. Eli on puhdasta ja epäpuhdasta (ei likaista) joita ei saa sekoittaa keskenään. Esimerkiksi epäpuhtaasta huoneesta (makuuhuone) ei saa viedä asioita puhtaaseen (keittiö) tai puhdas muuttuu epäpuhtaaksi. Tai näin mä olen asian käsittänyt. En ole romani.
 
milaja...
[QUOTE="Vieras";29180954]Kuinka paljon sulla menee kuukaudessa rahaa ruokakauppaan?
Oletko hyvä kokki vai eines linjalla?
Leivotko usein,bravuudisi?[/QUOTE]

Mulla menee kauppaan (pesuaineet ja muut päivittäiset mukana) n. 800 euron edestä. Mies ostaa ostan joten todellinen summa on ehkä suurempi.

Eineksiä laitan harvoin kiireessä, mutta meillä ei niistä oikein pidetä. Paremmin olen tottunut laittamaan ruuan itse, niin siitä tulee enemmän oikean makuista... :) Tai ainakin sulaa paremmin suuhun.

Leivon kerran viikossa, mikäköhän olisi bravuuri? No varmaan ihan peruspulla, nyt olen tehnyt näitä keksimurupohja-hyydyke-kakkuja aika usein mutta ei kai sitä voi bravuuriksi mieltää vielä... :)
 
milaja...
[QUOTE="Tiitu";29181032]Käykö teillä kotona lasten kavereita? Entä käyvätkö lapset kavereillaan leikkimässä? Onko lapsilla kavereina muita kuin romaneja, entä itselläsi?[/QUOTE]

Kyllä meillä käy, molemmilla tasapuolisesti. Käytän lapsia myös kylässä leikkimässä. Pienempi lapsi ei vielä yksinään kyläile, isompi välillä niin että hänet viedään ja haetaan.

Lasten kavereissa on paljon valkolaisia, vanhemman lapsen viskarikavereista suurin osa on juuri muita kuin romaneja. Ja kyllä valtaväestöstä ihmisiä minunkin ystäväpiiriin kuuluu :)
 
milaja...
[QUOTE="vieras";29181123]Oletko itse syntynyt romaniperheeseen, vai alkanut elämään romaanikulttuurin mukaisesti esimerkiksi avioliiton myötä?

Mistä romanikulttuurin tavoista olet ylpeä ja mistä et?[/QUOTE]

Olen romaniperheestä lähtöisin. Meillä kyllä kotikulttuuri oli hieman väljempi mitä nyt täällä/missä nyt elän, kai joku kulttuurishokki sekin :D
 
milaja...
[QUOTE="vieras";29181123]Oletko itse syntynyt romaniperheeseen, vai alkanut elämään romaanikulttuurin mukaisesti esimerkiksi avioliiton myötä?

Mistä romanikulttuurin tavoista olet ylpeä ja mistä et?[/QUOTE]

Unohdin näköjään vastata jälkimmäiseen. Mutta hyvää on minusta siveellisyyteen kannustaminen ja vanhempien kunnioitus. Minusta on myös hyvä että jokaisella on oma paikkansa ja roolinsa, esim. miehellä ja naisella omansa. Siitä en ole ylpeä, että näissä asioissa (minun mielestä, varmaankaan kaikkien mieli ei ole sama) mennään toisinaan hieman liian pitkälle ja toisaalta siitä, että kulttuurin varjolla tehdään paljon kaikenlaista ikävää.
 
milaja...
[QUOTE="Aha";29181131]Eli nyt maunojen paskat kulttuuripiirteet onkin taas suomalaisten syytä.
Se on hyvä tietää ettei tule typerästi ajatelleeksi että ne olisi vähän kuin niiden oma vika, sussiunaa![/QUOTE]

Anteeksi, mutta nyt meni vähän ohi?
 
milaja...
No pölliminen ei edelleenkään ole sitä mitä teen. Eli kohdistit kysymyksesi väärälle henkilölle...
jaahas,joku on taas käynyt vastailemassa miun nimimerkillä,mahtaa olla tylsä elämä hällä.
noh kuitenkin tänään varastimme abc asemalta haarukoita,veitsiä,paperia ja mausteita,ihan siis jokaisen ihmisen perustarpeita.
Viikonloppuna olisi taas tukholman reissu tiedossa jolloin saadaankin hyvät rahat kasaan :)
 
milaja...
Täytyy kyllä ihmetellä jos oikeasti olet romani etkä vain asiaa tutkinut niin olet harvinaisen fiksu sellainen ja olen pahoillani puolestasi että suurin osa teidät leimaa kun valitettavan iso osa on ns mätämunia noin suoraan sanottuna :/
Valitettavasti joudut varmasti paljon tekemääni töitä että sinä ja perheesi saatte "rehellisen"
maineen ja varmasti tulee vielä lapsesikin tekemään,
niin valitettavaa kuin on :(
Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi :) Ja ANTEEKSI ensi asenteeni ja siunausta perheellesi
(tekisin sydämen jos osaisin)

P.S nimimerkkiäni en voi muuttaa anteeksi kun kutjuun näin provosoivalla nimimerkillä lähdin

No ennakkoluuloja on meillä jokaisella eikä niille oikein mitään voi... Ymmärränkin ne kyllä, eikä minun tehtävä ole tuomita muita ajatuksistaan. On niitä kurjia ajatuksia minullakin aina välillä vaikken tahtoisikaan... Mutta mukavaa että et ole minusta ihan huonoa kuvaa saanut, mitään sädekehää ei pääni päällä leiju mutta olen kyllä tavallisen kunnollinen ja normaalit arvot omaava, vaikka syntyperäisestä kaalosta ei sitä välttämättä ensi näkemältä uskoisikaan... :) Ja nimimerkkihän tuo vain on, sinänsä hyväkin niin tajusin kuka kirjoitti.

Siunattua loppusyksyä sinne teille myös, tule vain juttusille toistekin... :)
 
milaja...
[QUOTE="Vieras";29181211]Ap, haaveiletko isosta perheestä?
Tuleeko teille vielä lapsia?
Millä autolla ajelet, kauanko ollut käytössäsi?[/QUOTE]

Sellainen on haaveissa, jos Luoja suo... Saa lapsia tulla niin monta kuin on tullakseen eli toivottavasti tulee.

Minun käytössäni on V70 Volvo, jolla olen nyt pari vuotta ajanut, mutta on vanhempi kuin parivuotias auto kuitenkin. Miehellä on vanha mersun linttana... :)
 
"sasa"
Mitä ihmettää... Miksi Romanit Tai olevinaan "romanit" Eli, äiti valkoinen ja isä mustalainen.
MIKSI tämä valkolaisnainen käyttää hametta ?!?
Ja mitä ihmettä "laps on niin rakkaan näkönen" ?? Kuulostaa niin typerältä!!
 
mä...
Vitsi, kun sovit melkein yhteen romaninaiseen, johon aikoinaan tutustuin ammattikoulussa. Tiemme erosivat, kun muutin pois paikkakunnalta, mutta sattuman kautta hän tunnisti minut kerran yhdessä kaupassa tällä uudella paikkakunnalla, oli itsekin muuttanut samalle alueelle :) Olisi kiva löytää hänet uudestaan, meillä osuivat jutut hyvin yksiin.

Sun nimimerkkisi on lähes hänen nimensä kaltainen ja kieltämättä kävi mielessä, että olisitko hän tai hänen siskonsa.
 
milaja...
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;29182157:
Vitsi, kun sovit melkein yhteen romaninaiseen, johon aikoinaan tutustuin ammattikoulussa. Tiemme erosivat, kun muutin pois paikkakunnalta, mutta sattuman kautta hän tunnisti minut kerran yhdessä kaupassa tällä uudella paikkakunnalla, oli itsekin muuttanut samalle alueelle :) Olisi kiva löytää hänet uudestaan, meillä osuivat jutut hyvin yksiin.

Sun nimimerkkisi on lähes hänen nimensä kaltainen ja kieltämättä kävi mielessä, että olisitko hän tai hänen siskonsa.
juu,kyllähän tässä aikoja sitten on päästy vankilasta ;)
tarvii tehdä treffit joskus niin koitetaas taas keikka hommaa :)
 
Oletko koskaan katsonut noita telkkarista tulevia "Amerikan romanit", "mustalaishäät(?)" yms. tosi-tv:tä? Onko noissa mitään yhtymäkohtia Suomen romanien tapoihin noin pintapuolisesti katsomalla?

Pakko sanoa että te kotimaiset ainakin pukeudutte tyylikkäämmin kuin nämä jenkkien pojat ja tytöt :cool:
 
"Kiinnostunut"
Minua on aina kiinnostanut, että paljonko hameet tulevat maksamaan? Mistä niitä kankaita oikein saa? Entisellä kotipaikkakunnallani tiesin yhden ihmisen ompelevan romanihameita. Ihastelin kankaita pienenä.
 
Peyote
Jäin miettimään tota tapausta että romanipappalla oli tullut pissat housuun juhlissa jotta häntä kunnioitettaisiin... Minusta taas jokaisen ihmisarvolle on tärkeää saada olla pissaamatta housuun julkisella paikalla. Eihän tuo ole vanhuksen kunnioitusta, ettei pääse vessaan! Minusta tuo on ihan keinotekoinen symboli kunnioitukselle, muttei varsinaista kunnioitusta lainkaan. Anteeksi.
 
"vanda"
Miksi teikäläisissä on niin paljon varkaita ja rikollisia? Olen tutustunut moniin romaneihin vuosien varrella ja jokainen on pettänyt luottamuksen, parille annettiin töitä ja palkitsivat sen puukottamalla työtoveria. Mä en ole ennakkoluuloinen, mutta jos oman kokemuksen, ja ystävien, tuttavien ja naapurin kokemuksen perusteella kaikkea tällaista on teidän ryhmässä paljon, se ei ole enää ennakkoluulo. Itse en halua olla enää missään tekemissä romanien kanssa. Jos joku mukava yksilö joskus tulee vastaan, on hänellä valtava taakka todistaa, ettei ole samanlainen kuin ne kaikki aiemmat tuttavuudet. Pahoittelen kovasti.
 
milaja...
[QUOTE="vieras";29181951]Ihan tälleen sivusta maininta että kyse ei ole oikeastaan hygieniasta vaan puhtaudesta. Eli on puhdasta ja epäpuhdasta (ei likaista) joita ei saa sekoittaa keskenään. Esimerkiksi epäpuhtaasta huoneesta (makuuhuone) ei saa viedä asioita puhtaaseen (keittiö) tai puhdas muuttuu epäpuhtaaksi. Tai näin mä olen asian käsittänyt. En ole romani.[/QUOTE]

Hyvin kiteytetty, oikein olet käsittänyt :) Tämmöinen epäpuhtaus on asia, jota ei voi tehdä puhtaaksi siivoamalla.

Selkenikö yhtään?
 
milaja...
jaahas,joku on taas käynyt vastailemassa miun nimimerkillä,mahtaa olla tylsä elämä hällä.
noh kuitenkin tänään varastimme abc asemalta haarukoita,veitsiä,paperia ja mausteita,ihan siis jokaisen ihmisen perustarpeita.
Viikonloppuna olisi taas tukholman reissu tiedossa jolloin saadaankin hyvät rahat kasaan :)
Voi voi, eikö sulla parempaa tekemistä ole? Teet hyvä ihminen itsestäsi aivan naurettavan, mutta kiitos jälleen kerran huvitukesta. Eipähän käy päivät liian synkäksi. Keksi sinäkin itsellesi jotain järkevää, aikuinen ihminen.
 
milaja...
[QUOTE="Vieras";29182107]Mitä romanihautajaisissa tapahtuu? Olen saanut kutsun sellaisiin.[/QUOTE]

Ensimmäinen operaatio on arkkuunlaittajaiset, mitkä kuuluvat myös hautajaisiin. Sinne tavataan kutsua vain lähimmät ihmiset. Kuollut valmistellaan lepoon; pestään ja puetaan. Tämän jälkeen pidetään ruoka/kahvitilaisuus, jonne tulee sitten ne, keille on asiasta annettu tieto tai ketkä kokevat tarpeelliseksi tulla paikalle.

Toinen askel on valvojaiset, jotka pidetään iltana-yönä ennen hautaamista. Valvojaisiin voi mennä vaikkei aikoisi koko yötä valvoakaan. Tapana on että kaikista läheisimmät ihmiset valvovat, lukuunottamatta vanhempia, lapsia, sairaita tai huonokuntoisia. Valvojaisissa lauletaan, puhutaan, muistellaan vainaata, rukoillaan, surraan ja ruokaillaan. Samalla tuetaan vainajan omaisia ja saadaan itsekin tukea muilta suruun.

Kolmas asia on hautaustilaisuus. Arkku tuodaan sisään hautajaispaikkaan (kappeli, kirkko tai vastaava) niin aikaisin kuin mahdollista. Siunaus tapahtuu yleensä haudalla, mutta joskus olen nähnyt kappelissakin siunattavan. Pappi on se joka siunauksen hoitaa. Hautajaisiin tavataan tuoda näyttävät seppeleet muistokirjoitusten kanssa. Siunaamisen jälkeen kokoonnutaan ruokailemaan ja kahvipöytään. Ohjelmassa on tavallisesti yleistä juttelua, rukoilua ja tavallisesti joku haluaa laulaa tai lauletaan yhdessä.
 
milaja...
[QUOTE="sasa";29182113]Mitä ihmettää... Miksi Romanit Tai olevinaan "romanit" Eli, äiti valkoinen ja isä mustalainen.
MIKSI tämä valkolaisnainen käyttää hametta ?!?
Ja mitä ihmettä "laps on niin rakkaan näkönen" ?? Kuulostaa niin typerältä!![/QUOTE]

Tarkoitatko siis että on pariskunta, jossa nainen on valkolainen ja mies mustalainen, ja tämä nainen käyttää mustsalaisvaatteita?

Minusta mustalaisvaatteiden käyttöön ei ole mitään pakottavaa tarvetta jos ihminen ei ole syntyperäinen mustalainen, mutta eräillä paikkakunnilla tällaista vaaditaan myös valkolaisnaisilta jotka vakavasti mustalaismiehen kanssa seurustelevat tai yhteistä elämää elävät. Kysymys on yleensä miehen ja miehen suvun toiveesta ja samalla siitä että nainen voisi käydä miehen vanhempien tai muiden sukulaisten luona kylässä. Täälläkään, missä asun, ei mustalaismiesten valkolaispuolisoita päästetä kovin moneen asuntoon, ellei mustalaisvaatteet ole päällä. Kotipaikkakunnallani ei ajatella noin.

Rakkaannäköinen on vain mustalaistyylinen ilmaisu ja tarkoittaa suloista, ihanaa, hellyttävää tms.
 

Yhteistyössä