Romaninainen paikalla, haluatko kysyä jotain?

  • Viestiketjun aloittaja milaja...
  • Ensimmäinen viesti
milaja...
[QUOTE="Vieras";29177304]Onko teillä tyypillinen romaanien koti?
Kultaa, krokokoota?
Onko teillä huonekalu velkaa. Monella olen kuullut olevan.[/QUOTE]

Lastenhuoneet ei ole aivan tyypillisintä romanikotia, muu koti on. Kultaa on aika paljon ja rokokoota. Vaaleita kalusteita on paljon, ettei käy tunkkaiseksi.

Monella on kalustevelkaa, ja tiedän että kaikilla ei ole sitä aikomuskaan maksaa... Meillä rehellisyys on arvolistan kärkipäässä ja olemme halunneet rakentaa kotimme sisustuksen niin, ettei sitä tarvi kenenkään jälkikäteen karhuta tai meidän yrittää hätäpäissään maksella.
 
"vieras"
Mä luulen, että tuohon varastamis-epärehellisyyskulttuuriin ajaa se, että romaanilta ei aina muuta odoteta. Joten miksi olla muuta. Olen itse asunut lähellä romaanialuetta ja aina ollaan tultu toimeen. Mutta itse olenkin aina lähtenyt siitä, että ihmiseen luotetaan. Aina ovat olleet luottamuksen arvoisia. Olen lainannut polkupyörää lähistön pikkupojalle, kaupparahaa mummolle ja bensarahaa nuorisolle. Tuota viimeistä en oikeastaan kuvitellut koskaan enää näkeväni :D No joo, mä ajattelen niin, ettei ole mun häpeäni, jos joku varastaa. Mutta epäluulo etukäteen taas on mun häpeäni. Eikä tuo epäluulo toki keskity pelkästään rahajuttuihin. On hankalaa kommunikoida romanien kanssa, kun kulkevat ryhmissä ja tuntuvat hieman itseriittoisilta. Mutta ihan hauskoja kohtaamisia on ollut. Pitää vaan uskaltaa puolin ja toisin.
 
"vieras"
Oletko itse syntynyt romaniperheeseen, vai alkanut elämään romaanikulttuurin mukaisesti esimerkiksi avioliiton myötä?

Mistä romanikulttuurin tavoista olet ylpeä ja mistä et?
 
"Aha"
Eli nyt maunojen paskat kulttuuripiirteet onkin taas suomalaisten syytä.
Se on hyvä tietää ettei tule typerästi ajatelleeksi että ne olisi vähän kuin niiden oma vika, sussiunaa!
 
hamerahat soskusta
Täytyy kyllä ihmetellä jos oikeasti olet romani etkä vain asiaa tutkinut niin olet harvinaisen fiksu sellainen ja olen pahoillani puolestasi että suurin osa teidät leimaa kun valitettavan iso osa on ns mätämunia noin suoraan sanottuna :/
Valitettavasti joudut varmasti paljon tekemääni töitä että sinä ja perheesi saatte "rehellisen"
maineen ja varmasti tulee vielä lapsesikin tekemään,
niin valitettavaa kuin on :(
Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi :) Ja ANTEEKSI ensi asenteeni ja siunausta perheellesi
(tekisin sydämen jos osaisin)

P.S nimimerkkiäni en voi muuttaa anteeksi kun kutjuun näin provosoivalla nimimerkillä lähdin
 
ihmetyttää
Miksi romanit ei voi jättää naapureitaan rauhaan? Huudellaan törkeyksiä. Pimpotellaan ovia? Pyydetään lainaan kanamunista. Mersuun millon mitäkin. Uhkaillaan... Kiristetään??
Pidetään pileitä jos erehyt valittamaan tehdään tuhotöitä? Mikä siinä on niin vaikeeta että ettei anneta ihmisten olla rauhassa?
 
vinkki
Alkuperäinen kirjoittaja ihmetyttää;29181337:
Miksi romanit ei voi jättää naapureitaan rauhaan? Huudellaan törkeyksiä. Pimpotellaan ovia? Pyydetään lainaan kanamunista. Mersuun millon mitäkin. Uhkaillaan... Kiristetään??
Pidetään pileitä jos erehyt valittamaan tehdään tuhotöitä? Mikä siinä on niin vaikeeta että ettei anneta ihmisten olla rauhassa?
muuta sieltä kaupungin vuokraloossista veke niin olot paranee
 
"Vieras"
En oikein tunne romanikulttuuria ja tässäkin ketjussa puhutut
hygienia-asiat olivat minulle melko yllättäviä. Miten sitten
parisuhteessa, ollaanko siinä sen verran tasa-arvoisia keskenään että
miehen edessä voi huoletta olla alasti, käydä yhdessä suihkussa tai
vessassa toisen läsnäollessa?

Kuuluuko seksi vain avioliittoon? Saako naisella olla tarpeita ja
haluja, toteuttaako mies niitä?

Saunotteko te?
 
milaja...
[QUOTE="Mitä";29180842]Mitäs kaikkea tänään pöllitte?[/QUOTE]

No pölliminen ei edelleenkään ole sitä mitä teen. Eli kohdistit kysymyksesi väärälle henkilölle...
 
milaja...
[QUOTE="eeva";29180852]Mitä tarkoittaa "hajuvaa"? Ei oo pakko kertoo, kun monet ei tykkää.[/QUOTE]

Voin sen kertoakin, ei tuo nyt mikään valtiosalaisuus ole... Hajuvaa = osata/ymmärtää. "Hajuvaa" on puhekieltä mutta harvapa nyt mustalaiskieltä puhuessaan kirjakielisiä muotoja käyttää...
 
milaja...
[QUOTE="vieras";29180885]Jos on seurustellut jonkun mustalaismiehen kans, mut siitä ei oo tullut enempää, niin voiko alkaa tapailla sen veljee tai serkkuu vai onko se noloo tms?[/QUOTE]

Käytännössä tuo onnistuu hyvin harvoin, periaatteessa ei voi eikä saa. Suurin kysymys on seurustelusuhteessa tapahtuneet asiat; onko ollut intiimielämää. Jos vastaus on kyllä, seurustelu entisen kumppanin veljen tai serkun kanssa ei tule kysymykseen. En tiedä onko valtakulttuurissa ilmaisua tälle, meillä puhutaan veljesten tai serkusten keskenään sotkeutumisesta saman rakastajan kautta, ja asia on aika iso.

Käytännössä serkukset ja veljekset on keskenään lojaaleita toisilleen eikä haluta riitoja tai välien kylmenemistä tämänkaltaisten asioiden takia.
 

Yhteistyössä