Onko outoa, jos en naimisiin mennessä vaihda sukunimeä vaan pidän entisen miehen nimen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kysyn"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei kaikilla ole niin huonot ja kieroutuneet välit exään kuin sinulla. Kasva vielä hetki ja mene sitten vasta naimisiin.

Tätä samaa olin tulossa sanomaan. Meillä on exän kanssa erinomaiset välit, eikä häntäkään haittaa että pidän entisen nimen.

Kaipa tämä on vaan kommentoijien mielestä ihan absurdi ajatus, että joku voisi olla väleissä exänsä kanssa...

[QUOTE="Vieras";29180788]Ajokortti on silti yleensä ainut mihin nimen vaihto on maksullista.[/QUOTE]

Sillä maksullisuudella ei ole minulle mitään merkitystä, vaan sillä että se pitää vaihtaa noin tsiljoonaan paikkaan, työpiireissä ja henkilökohtaisestikin.

[QUOTE="Kysyn";29180742]Pitäähän siinä nyt muutakin vaihtaa kuin ajokortti...[/QUOTE]

Pitää pitää, sitä tarkoittaa ajokortti-sanan perässä oleva merkki: ym..! Eli ynnämuuta.
Mutta kuten joku mainitsi, ajokortti on yleensä se ainoa maksullinen, ja passi.
Hankalammaksi menee kuitenkin, jos myöhemmin haluaa kuitenkin vaihtaa.

Ymmärrän pointtisi ja jos se on molemmille ok niin mikä ettei. Kun mä naimisiin mennessäni otin miehen sukunimen niin kyllä siitä tuli mun nimeni, on enempi mun näköinen kun tyttönimi koskaan. Ei mulla ainakaan ole pienintäkään aikomusta vaihtaa sukunimeäni enää ikinä, vaikka mikä tulisi.

Näinpä. Olen ollut tämän niminen jo 19 vuotta, olin 21 kun menin naimisiin. Joten kyllä tämä nimi on enemmän nimeni kuin aiempi tyttönimi.

[QUOTE="Vieras";29180818]Minusta on outoa, itseasiassa pidän outona sitäkin, että joku pitää entisen miehen nimen erotessaan. Itse vaihdoin nimeni takaisin tyttönimeen, heti kun avioeropaperit oli allekirjoitettu.[/QUOTE]

Outoa et menit naimisiin jos tuolta tuntuu erotessa... Olisko pitänyt ensin tutustua toiseen... Ei tarttis sit erotessa kammoksua jopa toisen nimeä, mistä kuitenkin tuli oma nimesi. Ei se nimi ketään muuta... Miksi pitäisi vaihtaa oma nimi erossa muuksi...?

Outoa et menit naimisiin jos tuolta tuntuu erotessa... Olisko pitänyt ensin tutustua toiseen... Ei tarttis sit erotessa kammoksua jopa toisen nimeä, mistä kuitenkin tuli oma nimesi. Ei se nimi ketään muuta... Miksi pitäisi vaihtaa oma nimi erossa muuksi...?

Ompas typerä kommentti. Ei kai kukaan naimisiin mennessään ajattele eroavansa. Ei siitä nimestä tullut minun nimeäni, se oli minulla lainassa ja palautin sen kun en enään halunnut miehen kanssa naimisissa olla. Tunsin mieheni hyvin etukäteen, ehdimme olla yhdessä monta vuotta ennen naimisiin menoa. Ihmiset ja tilanteet muuttuvat ja joskus on parempi erota. Enkä minä sitä nimeä kammoksu, se on myös lasteni nimi, en vain koe, että minun tulisi sitä enään kantaa. :)

[QUOTE="henni";29180766]Tunnetaan työelämässä???
Kaikki naiset tunnetaan työelämässä jollai sukunimellä, kunnes he naimisiin mennessä (yleensä) vaihtavat sukunimen.... et olisi ihan ensimmäinen jolla se vaihtusi, kokemustahan sinulla asiasta on.
Itse en suostuisi että mies pitäisi exänsä nimen....[/QUOTE]

Jos on esim. valokuvaaja tms. ,joka toimii omalla nimellään.

Alkuperäinen kirjoittaja 6xäiti;29180840:
Mutta kuten joku mainitsi, ajokortti on yleensä se ainoa maksullinen, ja passi.
Passia en laskenut ajokorttiin verrattavaki maksullisesti uusittavaksi, koska nykyiset passit ovat voimassa niin lyhyen ajan, että se tulee uusittavaksi joka tapauksessa vaihtui nimi tai ei.

[QUOTE="Vieras";29180883]Ompas typerä kommentti. Ei kai kukaan naimisiin mennessään ajattele eroavansa. Ei siitä nimestä tullut minun nimeäni, se oli minulla lainassa ja palautin sen kun en enään halunnut miehen kanssa naimisissa olla. Tunsin mieheni hyvin etukäteen, ehdimme olla yhdessä monta vuotta ennen naimisiin menoa. Ihmiset ja tilanteet muuttuvat ja joskus on parempi erota. Enkä minä sitä nimeä kammoksu, se on myös lasteni nimi, en vain koe, että minun tulisi sitä enään kantaa. :)[/QUOTE]

Kantaa nimeä. Oli minulla lainassa. Apua... Kuolen nauruun ihan just! Eikö tuo nimen jatkuva vaihtaminen ole aika naurettavaa... Miksi helvetissä sinä pipipää otit nimen lainaan=)

Kantaa nimeä. Oli minulla lainassa. Apua... Kuolen nauruun ihan just! Eikö tuo nimen jatkuva vaihtaminen ole aika naurettavaa... Miksi helvetissä sinä pipipää otit nimen lainaan=)

No kuole ihan rauhassa nauruun. :) Miksi minulla pitäisi olla nimi joka ei ole omani? Enkä ole nimeäni jatkuvasti vaihtanut, vain naimisiin mennessä ja sitten erotessani. Tapahtumilla oli väliä monta vuotta.

[QUOTE="Vieras";29180958]No kuole ihan rauhassa nauruun. :) Miksi minulla pitäisi olla nimi joka ei ole omani? Enkä ole nimeäni jatkuvasti vaihtanut, vain naimisiin mennessä ja sitten erotessani. Tapahtumilla oli väliä monta vuotta.[/QUOTE]

"en ole nimeäni vaihtanut, kuin vain naimisiin mennessä ja sitten erotessa". Mistä näitä idiootteja sikiää...??? Miksi et sitten pidä ihan sitä ikiomaa nimeäsi jos et kuitenkaan ole toisen nimeä ottamassa omaksesi vaan vain lainaan=) =) =)

"en ole nimeäni vaihtanut, kuin vain naimisiin mennessä ja sitten erotessa". Mistä näitä idiootteja sikiää...??? Miksi et sitten pidä ihan sitä ikiomaa nimeäsi jos et kuitenkaan ole toisen nimeä ottamassa omaksesi vaan vain lainaan=) =) =)

Minusta tuntuu, etten ala sitä sinulle perustelemaan. Jos muutaman lauseen perusteella nimesit minut idiootiksi ja pipipääksi, et voi olla niin fiksu, että kumminkaan ymmärtäisit :)

[QUOTE="Vieras";29180994]Minusta tuntuu, etten ala sitä sinulle perustelemaan. Jos muutaman lauseen perusteella nimesit minut idiootiksi ja pipipääksi, et voi olla niin fiksu, että kumminkaan ymmärtäisit :)[/QUOTE]

Päätit kuitenkin kirjailla vastauksen... Joo, en varmasti ymmärrä

No ei se vaihtaminen nyt niin työlästä ole.

Ja kyllä, on se minusta outoa, jos olet naimisissa yhden miehen kanssa ja kannat toisen miehen nimeä. Todella outoa.

Sehän riippuu ihan ammatistakin. Jos on esim. toimittaja joka on tehnyt nimeä sillä omalla vanhalla ex-miehen sukunimellä ei välttämättä halua vaihtaa nimeään tuosta vaan.

Omallakin kohdalla olen ollut kohta pitempään miehen sukunimellä kuin omallani, joten jos ero tulisi niin tuskin vaihtaisin sukunimeä enää tyttönimekseni. Miksi vaihtaisin?

Tärkeintä tuossa varmaan kuitenkin se miten tuleva puoliso asian kokee.

[QUOTE="mies";29181008]Outoa lähinnä tuossa miksi sulla on exän nimi edelleen? Mikä vika sun omassa nimessäsi on
???[/QUOTE]

Annan esimerkin. Ystäväni kirjoittaa lehteen kolumnia, jonka nimi tulee hänen nykyisestä (ex-miehen) sukunimestä. Jos hän vaihtaa nimensä, tuon kolumnin nimen vitsi häviää siinä samalla. Ja jos ex-miehen nimi ei ole 10 avioliiton jälkeisenä vuotena häntä häirinnyt miksi sen pitäisi alkaa häiritä siinä kohdalla jos avioituu uudelleen?

Avioliittohan on lähinnä juridinen sopimus, mutta jokainen tietysti tulkitsee noita tunneasioita kuten haluaa.

Ei ole outoa, vaan fiksua ennemminkin.

Sama sukunimi kuin lapsilla, se on pääasia ja jos sinut nykyisellä nimellä jo työelämässä ja muuallakin tunnetaan, niin ei kai sitä kannata vaihtaa.
Mua jotenkin etoo sellaset naiset, jotka pomppii suhteesta toiseen ja vaihtaa aina sukunimen uuden miehen mukaan.

Sama sukunimi kuin lapsilla, se on pääasia ja jos sinut nykyisellä nimellä jo työelämässä ja muuallakin tunnetaan, niin ei kai sitä kannata vaihtaa.
Mua jotenkin etoo sellaset naiset, jotka pomppii suhteesta toiseen ja vaihtaa aina sukunimen uuden miehen mukaan.

Mua etoo naiset, jotka ottaa miehen sukunimen ylipäätänsä.

Eli sua etois aloittaja, jos se vaihtais nimeä, mutta nyt kun se ei vaihda, niin ei tule etomisen tunnetta? Suhteesta toiseenhan se on jo ilmeisesti pompannut :)

[QUOTE="vieras";29181149]Mua etoo naiset, jotka ottaa miehen sukunimen ylipäätänsä.[/QUOTE]

Mua ei, mutta jotenkin noloa sellanen, et mennään useamman kerran naimisiin ja aina vaihdetaan sukunimi, vaikka on jo lapsiakin ja lapset tehty yhdessä liitossa ja ollut koko perheellä sama sukunimi.

Yhteistyössä