Autoon nastarenkaat eteen ja kesärenkaat taakse - Mitä mieltä?

  • Viestiketjun aloittaja Näin tehtiin
  • Ensimmäinen viesti
Ei ole jokatilanteessa. Vain akselin molempien renkaiden pitää olla samanlaiset.

Auto ohjautuu takapäästä joten sinne paremmat renkaat.
Ja toki tuo on laiton peli, talvikuukausina, tai kun keli vaatii, on käytettävä talvirenkaita (kitka tai nasta tai kitkanasta).
mikäs merkki tekee autoa jossa ohjauspyörä vaikuttaa takarenkaisiin. :rolleyes:
 
"Vieras"
Paremmat renkaat aina taakse. Pienestä puskemisesta selviää kyllä kaasua hölläämällä mutta sitten kun perä lähtee kaarteessa alta niin mennään mettään että heilahtaa.

Mutta joo. Aja suoraa Vianorin kautta ja käske pistää kunnon renkaat molemmille akseleille.
 
sepposeponseponsepposeppo
Hyvä takarenkaat pitävät auton paremmin hallinassa jarrutuksessa. Takana jos on liukkaampaa kuin edessä, niin sehän pyöryttää ympäri tosi helposti. Varsinkin jos on vähänkään mutkaa tai toinen eturengas sattuu pitämään paremmin (esim uran vuoksi).
Nämä yleisen liikenteen rallispedet on kyllä niin pellejä että nauraisin jos ei suututtaisi.
 
"nanna"
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;29179973:
toivokaa ettei kukaan ota tosissaan noita paremmat renkaat taakse neuvoja.
Virallisestihan neuvotaan nimenomaan laittamaan paremmat renkaat taakse. Todellisuudessa mies ja kyvykäs nainenkin pystyy hallitsemaan peräluisun paremmin kuin eturenkaiden luisun.
 
[QUOTE="nanna";29180034]Virallisestihan neuvotaan nimenomaan laittamaan paremmat renkaat taakse. Todellisuudessa mies ja kyvykäs nainenkin pystyy hallitsemaan peräluisun paremmin kuin eturenkaiden luisun.[/QUOTE]

Toi on kyllä ihan täyttä paskaa.
 
"Vieras"
[QUOTE="nanna";29180034]Virallisestihan neuvotaan nimenomaan laittamaan paremmat renkaat taakse. Todellisuudessa mies ja kyvykäs nainenkin pystyy hallitsemaan peräluisun paremmin kuin eturenkaiden luisun.[/QUOTE]

Taas tulee mutua ilman mitään lähdettä.

Jos tuo aikaisempi linkki ei vakuuttanut, niin mites esimerksiksi tämä testi:

Liikenneturva

Siinä on testattu eri vetotekniikoilla eri olosuhteissa kumpi rengastus toimii paremmin.

Etuakseli voittaa pistein 38 vs 12
 
"Vieras"
[QUOTE="nanna";29180055]Ei ole. Kuvitellaanpa tilannetta, että etupää lähtee luistamaan mutkassa. Mitään ei voi tehdä vaan auto luisuu metikköön. Peräpään luisu taasen jopa helpottaa auton tiellä pysymistä tiukassa kaarteessa. Rallikuskitkin painavat kaasua jotta saavat perän luistamaan mutkassa.[/QUOTE]

Nyt tulee niin vakuuttavaa tekstiä että unohtakaa nuo kaksi aikaisempaa linkkiä. Näin sen homman täytyy olla!

Haluaisitko muuten törmätä vastaantulijaan nokka vai kylki edellä?
 
[QUOTE="nanna";29180055]Ei ole. Kuvitellaanpa tilannetta, että etupää lähtee luistamaan mutkassa. Mitään ei voi tehdä vaan auto luisuu metikköön. Peräpään luisu taasen jopa helpottaa auton tiellä pysymistä tiukassa kaarteessa. Rallikuskitkin painavat kaasua jotta saavat perän luistamaan mutkassa.[/QUOTE]

Asialla ei o mitään tekemistä rallin tai muun leikkimisen kanssa.

Oikeessa elämässä ja tieliikenteessä se ny vaan on huomattavasti terveellisempää, et auto varoittaa pyrkimällä puskemaan, kuin se, että perse karkaa yllättäen lapasesta.
 
"Mies"
Ei ole jokatilanteessa. Vain akselin molempien renkaiden pitää olla samanlaiset.

Auto ohjautuu takapäästä joten sinne paremmat renkaat.
Ja toki tuo on laiton peli, talvikuukausina, tai kun keli vaatii, on käytettävä talvirenkaita (kitka tai nasta tai kitkanasta).
Laiton on tuo yhdistelmä jossa edessä on nastarenkaat ja takana kesärenkaat.

17 §
Liukuesteiden käyttö auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaissa


3. Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa (M1- ja N1- luokka) tai kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O1-ja O2-luokka) taikka erikoisautossa on nastarenkaat, paripyörien toisia pyöriä lukuun ottamatta, asennettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin. Ajoneuvon eri renkaissa saavat nastamäärät poiketa enintään 25 prosenttia ajoneuvon sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten.

Lähde: FINLEX ® - Tieliikennelaki 4.12.1992/1257
 
"Vieras"
auto jossa on absit ja epsit hyötyy selvästi siitä että on paremmat renkaat edessä

varsinkin jos on etuveto niinkuin useimmat on
Tämä on kyllä varsinainen mutu palsta. Kunnon perusteluita ei saa pyytämälläkään mutta toisaalta veikkaan ettei Ruutiukkokaan lukenut noita aikasemmin linkkaamiani juttuja.

Jos nyt kerrot ihan omin sanoin mitä eps tai abs auttaa siihen että takarenkailta katoaa yllättäen kaarteessa pito, sanotaanko nyt vaikka varovaisessa 70km/h vauhdissa?
 
[QUOTE="Vieras";29180116]Tämä on kyllä varsinainen mutu palsta. Kunnon perusteluita ei saa pyytämälläkään mutta toisaalta veikkaan ettei Ruutiukkokaan lukenut noita aikasemmin linkkaamiani juttuja.

Jos nyt kerrot ihan omin sanoin mitä eps tai abs auttaa siihen että takarenkailta katoaa yllättäen kaarteessa pito, sanotaanko nyt vaikka varovaisessa 70km/h vauhdissa?[/QUOTE]

se eps osaa oikaista alkavat sivuluisut, ootko koskaan ajanu epsillistä autoa liukkaalla?

mä oon noin 300 000
 
[QUOTE="vieras";29180144]Ei se kuitenkaan fysiikan lakeja pysty kumoamaan. Jos mutkaan ajettuna kitkaa ei ole riittävästi, niin ei siinä ole enää mitään tehtävissä.[/QUOTE]

totta tuokin mutta otetaampa uusi näkökulma:

kuvitellaan että autoon on mistä panna 2*75% ja 2*74% talvirenkaat ja koehenkilö laitaa "oikeaoppisesti" ne paremmat eli 75% taakse

kuvitteleeko joku oikeesti että koko talvi on sillä pelastettu ja auto EI VOI lähteä takapyöräluistoon
 

Yhteistyössä