Romaninainen paikalla, haluatko kysyä jotain?

  • Viestiketjun aloittaja milaja...
  • Ensimmäinen viesti
milaja...
[QUOTE="vieras";29175615]Sori mut suurin osa romaneista on varkaita tai kerjäläisiä. Kattokaa peilii köyhät.[/QUOTE]

Sun kommentti hieman huvitti mua, koska se tuli jotenkin tosi hyökkäävästi, vaikka aloitusviesti sisälsi kehotuksen esittää kysymyksiä, jos jotain tulee mieleen.

Onhan tuossa totuuttakin. Suomen romanien osalta kyllä kerjäämisajat on jo taakse jäänyttä, varkaita sen sijaan löytyy, mutta kyllä se on varkaitten henkilökohtainen häpeä, ei niinkään minun...
 
ddddsd
Joutuvatko nuoret kärsiä usein vessahätää, kun vanhemmat ovat paikalla? Olen miettinyt mitä se haittaa sitten, jos kävisi vessassa ja mitä siitä seuraisi, jos vain kävisi, kun on hätä.
 
"vieras"
Onko miehesi romani ja käykö hän töissä?
Kannustatko lapsiasi perinteiseen malliin, vai hankkimaan hyvän koulutuksen?
Onko eroaminen kulttuurissasi mahdollista ja mitä siitä seuraa?
Miten suhtaudutaan jos romani ottaa valkolaisen miehen tai naisen?
 
milaja...
Miksei mustalaisnaisia näy uimahallissa? Miehiä kyllä näkee.
Kyllä mekin uimassa käydään jos siihen on mahdollisuus. Meidän pitää olla selvillä siitä, ettei uimahallissa ole meitä vanhempia tai miehiä, joten aina ei voi mennä... Kaikista ei ole oikein mennä uimapukusillaan altaille, ja koska se uima-asu on aika oleellinen asia niin väkeä karsiutuu niinkin. Toisaalta voihan olla ettei meitä vain huomaa mustalaisnaisiksi? Minä ainakin otan renkaat ja muut korut uidessa pois, kierrän tukkani nutturalle enkä kai värejäni lukuunottamatta muuten niin pistä silmään...
 
milaja...
Joutuvatko nuoret kärsiä usein vessahätää, kun vanhemmat ovat paikalla? Olen miettinyt mitä se haittaa sitten, jos kävisi vessassa ja mitä siitä seuraisi, jos vain kävisi, kun on hätä.
Kyllä joutuvat. Joskus vaihtoehtona on myös lähteä pois tilanteesta jonkun tekosyyn varjolla, mutta aina se ei ole mahdollista.

Täällä missä asun, vanhemmat ja lapset ei käy koskaan samassa vessassa, vaikka vanhemmat eivät olisi mailla eivät halmeilla. Hankalaksihan se vähän menee...

Yleensä näissä tapojenrikkomisasioissa on kyse häpeästä ja siitä että tapohin kuulumaton teko/häpeä nostetaan ns. tapetille kaikkien nähtäville. Sanallinen yhteenotto olisi myös mahdollinen. Jos paikalla olisi muiden nuorten vanhempia, voisi jonkinnäköistä fyysistä konfliktiakin näitten nuorten kanssa tulla, mikäli asia heidän tietoon tulisi.
 
hai
Kyllä se vaan niin on että missä on ravit ja hevosia siellä on mustalaisia, on siinä muutakin kuin harrastus. Ei näy samassa suhteessa romaaneja jalkapallomatsissa. Miksi vähättelet näitä itsestäänselviä myyttejä?
 
kerrohan
miksi ette opeta lapsille vanhempien ihmisten kunnioitusta niin, että he kunnioittaisivat myös valkolaisia vanhempia ihmisiä? Miksi vanhempien kunnioitus rajoittuu vain romaneihin?
 
milaja...
[QUOTE="vieras";29175648]Onko miehesi romani ja käykö hän töissä?
Kannustatko lapsiasi perinteiseen malliin, vai hankkimaan hyvän koulutuksen?
Onko eroaminen kulttuurissasi mahdollista ja mitä siitä seuraa?
Miten suhtaudutaan jos romani ottaa valkolaisen miehen tai naisen?[/QUOTE]

Mies on myös romani ja käy töissä.

Kannustan lapsiani käymään kouluja, mutta haluaisin myös heidän pitävän kiinni juuristaan ja osin kulttuuristakin. Kuitenkin niin että elämä olisi hyvää ja tasapainoista.

Eroaminen on mahdollista ja paljon eroja tapahtuu, liikaakin, jos minulta kysytään... mutta mikään moraalikysymys sinänsä ero ei meillä ole. Jos pari eroaa miehen päätöksestä, niin se yleensä pitää. Jos on lapsia, niin ihan tilanteiden mukaan kumman kanssa he ryhtyvät jatkossa elämään. Jos nainen haluaa ottaa uuden miehen, niin yleensä lapset muuttavat isänsä luokse.

Moni hyväksyy romanin ja valkolaisen välisen liiton, mutta on niitä soraääniäkin joukossa. Enemmän nuo liitot hyväksyntää saavat kuin paheksuntaa, sekapareja on paljon.
 
milaja...
Tiedän potilaistani yhden vanhan miehen, jolta hautajaistilaisuudessa tuli pissat housuun, kun ei voinut mennä vessaan kun siellä oli nuoria romanimiehiä. Mikä näin kovat rajoitukset asettaa vessakäyttäytymiselle?
Vessa-asioita pidetään sen verran intiimeinä asioina, että niistä mieluiten vaietaan kokonaan ja ne yritetään siksi piilottaa. Eli tavallaan teeskennellään, ettei koko vessassakäymisasioita tapahdukaan, jotta kenenkään ei tarvitsisi nolostella.

Periaatehan on se, että kunnioitus sille kelle se kuuluu. Käytännössä tuo tarkoittaa, että vaikka nuoremman pitää olla altis ottamaan vanha ihminen huomioon ja käyttäytyä kunnioittavasti, niin vanhemmillakin ihmisillä pitää olla tilannetajua eikä häpeää saa aiheuttaa tuolla lailla kellekään tahallaan. Eli jos tuo on ollut joku yhteisvessa (jossa paikat useammalle) niin vanhempi mies ei ole voinut mennä sinne, toisaalta jotta nuorten ei tarvitsisi hävetä ja toisaalta että itse saisi kunnioituksen. Jos siellä on vaikka ollut rivissä pisuaareja ja mies olisi mennyt sinne nuorten kanssa tekemään tarpeitaan, niin nuoret olisivat pitäneet miestä vertaisenaan eikä mies olisi enää saanut heiltä entisenlaista kunnioitusta.
 
ewew
oletko töissä hameet päällä? Mulla oli koulussa työkaverina roman ohjaaja, joka tuli usein töihin housut jalassa tai siinä tavallisessa hameessa ei koskaaan kansallispuvussa.
 
milaja...
Sittenhän lapsenlapset ei voi mennä isovanhemmille esim yökylään, kun eivät pääsisi vessaan?
Riippuu lasten iästä. Alakouluikäiset ja pienemmät luetaan vielä pikkulapsiksi ja heidän ei tarvitse yhtä lailla hävetä, eli voivat käydä vessassakin.

Nuoriso käy kyllä yökylässä isovanhemmillaankin, mutta nuo vessa-asiat on aina omakohtaisia järjestelyjä. Jotkut käyvät talonväen poissaollessa ja jotkut poistuvat itse talosta johonkin muualle hoitaakseen tarpeensa.
 
milaja...
Kyllä se vaan niin on että missä on ravit ja hevosia siellä on mustalaisia, on siinä muutakin kuin harrastus. Ei näy samassa suhteessa romaaneja jalkapallomatsissa. Miksi vähättelet näitä itsestäänselviä myyttejä?
En vähättele, kerroin vain että monelle se on nykyään harrastus. Kyllähän moni suhtautuu harrastukseensa intohimoisesti vaikkei se mitään tuottaisikaan... :) En ole itse hevosihmisiä, joskus kyllä niiden kanssa tekemisissä ollut ja niitä hoitanut. Mullakin on ollut kiinnostus hevosia kohtaan, mutta en osaa sanoa mistä se johtuu...

Tuota jalkapalloa mietin, se nyt taas ei ole samalla lailla meille muodostunut perinteeksi niin ehkäpä sen arvoa ei niin ymmärretä. Hevoset tai hevosrotuiset on pitkään kuuluneet romanien elämään, ja ovat siksi eräänlainen perinne.

Toisaalta mulla on veli joka on sitä mieltä, että ainoa oikea mustalaismiehen ammatti on hevosmiehen ammatti. :D
 
milaja...
miksi ette opeta lapsille vanhempien ihmisten kunnioitusta niin, että he kunnioittaisivat myös valkolaisia vanhempia ihmisiä? Miksi vanhempien kunnioitus rajoittuu vain romaneihin?
Luulen että joka perheessä opetetaan kunnioittamaan kaikkia ihmisiä, mutta valitettavasti usein hoetaan sitä mantraa että "ei kaajeita tartte hävetä, ei kaajeita tartte hävetä" eli "ei valkolaisia tartte hävetä". Oikeasti sananparsi tarkoittaa että kaikkia omien vanhempien ikäisiä valkolaisia ei tarvitsisi teititellä, tupakkaa voi polttaa heidän läsnäollessaan, jne. Käytännössä ajatus ymmärretään väärin ja käytös on sen mukaista.

Kun tulin itse vanhemmaksi, oli pakko miettiä näitäkin asioita. Meillä vanhempi lapsi on nyt kohta eskari-ikäinen ja kyllä hänelle ollaan kerrottu ja opetettu, miten yleensä ihmistä kohtaan pitää käyttäytyä. Kun lapsi kasvaa, oppii tietysti enemmän asioita ja ymmärtää paremmin... Mutta tullaan kyllä opettamaan, että vaikka mustalaisuutta itsessään ei niin tarvitse vaalia jos asioi valkolaisen kanssa (tarkoitan siis juuri tätä häveliäisyyttä vessassakäynteineen) niin ihmisyys kaikkia kohtaan pitää olla. Tämän opin olen itse saanut kotona, niin kuin on mun mieskin, ja niistä pidetään kiinni.
 
"vieras"
Mä olen aika paljon romanikulttuuriin perehtynyt, ihan silkasta uteliaisuudesta. Jänniä tapoja ja perinteitä teillä on, mulla meinasi ihan mennä aivot solmuun puhtausasioita ja muita miettiessä. :D Joutuu vähän jo suunnittelemaan tekemisiään. Mutta yksi asia mulle on vieläkin epäselvä. Jos mä vaikka tulen teillä käymään niin käyttäydynkö "omien" normieni mukaisesti vai teidän tapojen mukaan? Pitääkö siis valkolaisen tietää nuo puhtausjutut ynnä muut vai koskeeko ne vain teitä?
 
milaja...
[QUOTE="vieras";29175710]Kuinka paljon kohtaat rasismia arjessasi? Seuraako kaupan vartija sinua ja tuleeko kaupassa erikoinen kuulutus, kun tulet paikalle?[/QUOTE]

Yksittäisiä huuteluita tulee joskus. Monet katsoo pitkään mutta en näe sitä rasismina, ei uteliaisuus ole pahasta. Vieraassa kaupassa vartija voi seurata, mutta tutuissa olen vuosikausia asioinut joten kaipa tietävät jo, että rahalla maksan. Yhdessä kaupassa on joka ikinen kerta siellä käydessäni tullut pian tuloni jälkeen kuulutus, jossa ei sanota mitään. Siinä siis kuuluu se ääni mikä yleensä edeltää tiedotusta, mutta mitään ei puhuta. En osaa sanoa onko tuo mitään mutta merkille olen laittanut ja kyllähän se ajatuksena kurjalta tuntuu että heti ajateltaisiin pahaa.
 
milaja...
oletko töissä hameet päällä? Mulla oli koulussa työkaverina roman ohjaaja, joka tuli usein töihin housut jalassa tai siinä tavallisessa hameessa ei koskaaan kansallispuvussa.
Olen hameet päällä töissä. Alkuaikoina mietin, että josko työpaikalla vaihtaisin aina pikkuvaatteet päälle mutta totesin sitten ettei se käy päinsä, koska koulussa on romanioppilaita, joiden vanhemmat ja isovanhemmat vierailevat koulussa silloin tällöin. Tällä paikkakunnalla ollaan tarkkoja näissä asioissa, ja muualta tulleena ei oikein voi käydä muuttamaan näinkään tiukkoja elementtejä... Työskentely pikkuhameessa olisi varmaan ollut kevyempää mutta toisaalta arjessani suurin osa asioista toteutetaan kuitenkin vaatteet päällä ja kun työn luonteen kannaltakaan vaatetus ei ollut kynnyskysymys niin ihan hyvä näin.
 
milaja...
[QUOTE="vieras";29175753]Minkä värisistä röijyistä pidät eniten?
Toivotko, että omat tyttösi laittavat hameet?[/QUOTE]

Tällä hetkellä suosikkeihini kuuluu viininpunainen, violetti, tummanvihreä ja ruskea, kun sopivat vuodenaikaan... Keväällä on ihana kaivaa jotain värikkäämpää, onpahan vähän kevyempi ollakin kun aurinko alkaa taas lämmittää.

En oikein tiedä. Ajattelen että jos vaatetus on heille itselleen tärkeä, niin en halua seistä vastahangassakaan, saahan siihen puoleen panostaa. Mutta toisaalta se ettei ole mustalaisvaatteita, avaa paljon sellaisia ovia jotka ei esimerkiksi minulle aukene. Tällä paikkakunnalla hameettomuus eli tarkoitan nyt joko sitä että ollaan pikkuvaatteissa tai ihan valtaväestön vaatteissa, ei taida kyllä olla mahdollisuus vallitsevien asenteiden ja käytäntöjen vuoksi. Jossain muualla vastaavanlainen elämä voisi onnistuakin.
 

Yhteistyössä