En ymmärrä, miksi moni palstalainen ajattelee, ettei saa olla lainaa tai luottokortilla ostaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mastercard
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olen kai harvinaisuus kun en ajattele tätä asiaa. Kukin tavallaan. Meillä on varmasti monien mielestä surkein mahdollinen tilanne, ei luottotietoja, eikä sen enempää luottokorttejakaan. Käteiselläkin saa ja pääsee. Ulosotossakin vielä ollaan ja kauan. Silti meiltä ei puutu mitään, koti on kauniisti sisustettu, lapset yhtä kauniisti ja huolella valituilla asusteilla puettu, mukaanlukien me vanhemmat.

Millään laittomilla keinoilla emme elätä itseämme tai hanki lisärahaa vaan ihan palkkatuloilla, kotihoidontuella sekä lapsilisillä. Emme nosta edes asumistukea toimeentulotuesta puhumattakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29159600:
Täällähän onkin nyt kaikki näköjään niitä, jotka matkustelee työkseen, eivätkä käy edes ruokakaupassa, vaan siellä Stockan minkkiturkkiosastolla. Minä puhun nyt ihan perusostoksista, ruoka, bensa jne.

Mä en osta perusostoksia Visalle (paitsi kerran Subwayssä kun painoin vahingossa väärää numeroa :D ) . Visalla mä maksan normaalissa arjessa lapselle joskus jotain Roblox-juttuja, Netflixin ja verkko-ostokset, joita tulee nykyään tehtyä aika harvakseltaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29159502:
Jos sinulla on siinä kortissasi luotto-ominaisuus (se ei siis ole pelkkä maksuaikakortti), niin ihan tasan varmasti maksat luottolimiittiin sidottua vuosimaksua.
Ainakin S-pankin Visa on täysin maksuton. Samoin OP:n visasta (debit/credit) maksan kuussa pakettimaksua 2,75e jonka kuittaan bonuksilla, eli sekin on käytännössä ilmainen. Ainiiin, ja samoin on Stockmannin kanta-asiakaskorttiin sidottu Mastercard.

Luottorajan mukaan ei mene mitään maksua yhdestäkään, ja kaikilla laskun voisi jättää luotolle (pl. pakollinen lyhennys, joka esim. mun op:n kortissa on 60e / 2000e luottoraja) jos haluaisi (silloin toki juoksisi korot), mutta pelkästä MAHDOLLISUUDESTA ei kyllä ole pakko maksaa senttiäkään.

En edes oikein ymmärrä mistä puhut, ei kai pelkkää maksuaikakorttia ole olemassakaan? Debit:llä maksu menee heti, ja luottokortti on aina sekä maksuaikakortti (= koko lasku maksetaan heti sen tullessa, jolloin ei tule kuluja) JA haluttaessa luottokortti (vain pakollinen lyhennys maksetaan ja loput jätetään luotolle).

Minä en ole koskaan krritisoinut luottokorttiostoja tai lainanottoa, vaan kertonut mielipiteeni ihmisisstä, jotka eivät rahaa osaa käyttää. Juuri sellaisille (esim. luottohäiriöisille) tuntuu olevan elämää suurempi epäreiluuskysymys siinä, miksi he eivät saa luottoa tai lainaa. No siksi, että niiden kanssa on osattava suunnitella taloutta, ja vaikka luotolla saa heti ostokset kotiin, on ne myös maksettava. Tämä kun tuntuu toisilta palstalaisilta unohtuvan ja asenne on se, että kun raha-asiat menevät päin helvettiä, se on aina "vahinko" ja jonkun toisen syytä.

Osa ihmisistä elää hyvin varoissaan ja täysin ilman luottoa, toiset elävät myös varoissaan ja käyttävät luottoa harkitusti ja sitten on se ihmisryhmä, jota keikkuvat rajalla koko ajan, pitävät nenää hädin tuskin pinnalla kun kaikki luottolyhennykset ja osarit syövätkin enemmän kuin oli suunniteltu ja vene voi kaatua koska tahansa. Sitten on niitä, jota eivät koskaan opi, ovat pohjalla ja siellä pysyvät. Tämä viimeksimainittu ryhmä on vaan valitettavasti useimmin se, joka todella kuvittee, että heidän elämänsä paranisi jos he vain saisivat luotolla hankintoja. Tsiisus.

Mä en osta perusostoksia Visalle (paitsi kerran Subwayssä kun painoin vahingossa väärää numeroa :D ) . Visalla mä maksan normaalissa arjessa lapselle joskus jotain Roblox-juttuja, Netflixin ja verkko-ostokset, joita tulee nykyään tehtyä aika harvakseltaan.

Tämä keskustelu on jotenkin niin hajallaan. Toiset puhuvat käyttävänsä pelkästään luottokorttia, mutta kun kysyy, miksi, sanotaan, ettei lentojen ja hotellihuoneiden varaaminen oikein onnistu muuten ja netistä tilaaminen on helpompaa. Minä kun miellän tuon siten, että myös ne ihan jokapäiväiset ruokaostokset, bensat ja satunnaiset kahvikupitkin ostetaan luotolla kun siitä saa kuulemma jotain mystistä bonusta. Kukaan ei ole kuitenkaan vielä kertonut, miten se tulee edullisemmaksi ja mitä bonusta sillä sitten saa.

Ja jotkut sanovat maksavansa luotolla, kun eivät jaksa käydä automaatilla ja kaikkea muutakin ihmeellistä. Ehkä olen vain jotenkin tyhmä kun en tajua.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29159502:
Jos sinulla on siinä kortissasi luotto-ominaisuus (se ei siis ole pelkkä maksuaikakortti), niin ihan tasan varmasti maksat luottolimiittiin sidottua vuosimaksua.

Diners tuntuu mainostavan lähes koko ajan vuosimaksutonta ensimmäistä vuotta, mutta kyllä siinäkin sen jälkeen maksetaan ihan normaalit vuosimaksut.

Minäkään en maksa luottokortista mitään. Ihan varmasti. Mulla on itseasiassa kaksi visaa, joissa kummassakaan ei ole luottolimiittiin sidottua vuosimaksua.
Ihan varmasti.
Usko pois.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29159765:
Minä kun miellän tuon siten, että myös ne ihan jokapäiväiset ruokaostokset, bensat ja satunnaiset kahvikupitkin ostetaan luotolla kun siitä saa kuulemma jotain mystistä bonusta. Kukaan ei ole kuitenkaan vielä kertonut, miten se tulee edullisemmaksi ja mitä bonusta sillä sitten saa.

Ei siinä ole mitään mystiikkaa. Kukaan ei varmaan ole jaksanut selittää koska asia on niin yksinkertainen (eli kyllä, olet vähän tyhmä kun et älyä): Jotkut yhtiöt tarjoavat bonuspisteitä sen mukaan kuinka paljon korttia käyttää. Näin ainakin Finnairin kortti. Ostat eurolla, saat x pistettä (en jaksa tarkistaa montako). Pisteillä voi sitten lunastaa etuja, esim. niitä lentoja tai hotelliöitä. Eli mitä enemmän ostaa, sitä enemmän saa pisteitä, ja pisteillä saa etuja.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29159765:
Tämä keskustelu on jotenkin niin hajallaan. Toiset puhuvat käyttävänsä pelkästään luottokorttia, mutta kun kysyy, miksi, sanotaan, ettei lentojen ja hotellihuoneiden varaaminen oikein onnistu muuten ja netistä tilaaminen on helpompaa. Minä kun miellän tuon siten, että myös ne ihan jokapäiväiset ruokaostokset, bensat ja satunnaiset kahvikupitkin ostetaan luotolla kun siitä saa kuulemma jotain mystistä bonusta. Kukaan ei ole kuitenkaan vielä kertonut, miten se tulee edullisemmaksi ja mitä bonusta sillä sitten saa.

Ja jotkut sanovat maksavansa luotolla, kun eivät jaksa käydä automaatilla ja kaikkea muutakin ihmeellistä. Ehkä olen vain jotenkin tyhmä kun en tajua.
Koitan vääntää rautalangasta :) Mulle ainakin Visa on helppo maksuväline. Limiitti kortissani on suurempi kuin kykenen kuukaudessa käyttämään. Tai no jos oikein intoutuisi shoppailemaan, niin ehkä saisin Visanikin tappiin. Olen kuitenkin maltillinen kuluttaja, kun astun kotiovestani ulos. Tottakai voisin maksaa käteiselläkin ja varsin usein maksankin. Mutta en näe mitään syytä, miksi mun pitäisi aina lampsia ensin pankkiautomaatille ja vasta sitten mennä kauppaan. Mulle käteinen, pankkikortti ja Visa on ihan samanlaisia maksuvälineitä. Visalla maksaessa on kuitenkin joissain asioissa parempi kuluttajasuoja kuin pankkikortissa/verkkopankissa ja käteisessä.

*muoks* Niin ja maksaessani Visallani kerrytän bonuksia, joilla taas voin maksaa vakuutuksiani.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ei siinä ole mitään mystiikkaa. Kukaan ei varmaan ole jaksanut selittää koska asia on niin yksinkertainen (eli kyllä, olet vähän tyhmä kun et älyä): Jotkut yhtiöt tarjoavat bonuspisteitä sen mukaan kuinka paljon korttia käyttää. Näin ainakin Finnairin kortti. Ostat eurolla, saat x pistettä (en jaksa tarkistaa montako). Pisteillä voi sitten lunastaa etuja, esim. niitä lentoja tai hotelliöitä. Eli mitä enemmän ostaa, sitä enemmän saa pisteitä, ja pisteillä saa etuja.

En nyt näköjään osaa ilmaista itseäni kovin hyvin. Olen monessa viestissä kysynyt, mitä bonuksia niistä _jokapäiväisistä_ostoksista_, kuten ruoka, bensa, kahvikuppi saa, jos ajatellaan, että ollaan ihan tällaisia tavallisia pulliaisia, jotka eivät työnsä puolesta eikä muutenkaan matkustele.

Ainakin S-pankin Visa on täysin maksuton. Samoin OP:n visasta (debit/credit) maksan kuussa pakettimaksua 2,75e jonka kuittaan bonuksilla, eli sekin on käytännössä ilmainen. Ainiiin, ja samoin on Stockmannin kanta-asiakaskorttiin sidottu Mastercard.

Googletin.
S-pankin Visassa ei näköjään ole vuosi- tai kuukausimaksua, jos kortinhaltija osuuskaupan asiakasomistaja. Liittyminen maksanee jotain?
Stockmann MasterCardissakaan ei ole ei näköjään ole vuosi- tai kuukausimaksua, ellei käytä luottoa.
Eli näköjään nämä kaupat pyrkivät sitouttamaan asiakkaansa myöntämällä näitä maksuttomia maksuaikakortteja (luoton käyttöhän niissä toki maksaa). Veikkaan, että kauppa ei maksa mitään luottoyhtiölle, eikä luottoyhtiö kaupalle. Kysessä lienee win-win -tilanne, jossa luottoyhtiö laskee ansaintalogikkansa sen varaan, että riittävän suuri osa kortinhaltijoista tulee ennemmin tai myöhemmin käyttäneeksi korttinsa luotto-ominaisuutta.

En edes oikein ymmärrä mistä puhut, ei kai pelkkää maksuaikakorttia ole olemassakaan? Debit:llä maksu menee heti, ja luottokortti on aina sekä maksuaikakortti (= koko lasku maksetaan heti sen tullessa, jolloin ei tule kuluja) JA haluttaessa luottokortti (vain pakollinen lyhennys maksetaan ja loput jätetään luotolle).

Silloin kun itse olen ensimmäiset korttini ottanut, niin esim. minun Visani oli pelkkä maksuaikakortti. Luotto-ominaisuus siihen tuli vasta myöhemmin. Nykyään se sitten ilmeisesti tulee heti ja automaattisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29159825:
En nyt näköjään osaa ilmaista itseäni kovin hyvin. Olen monessa viestissä kysynyt, mitä bonuksia niistä _jokapäiväisistä_ostoksista_, kuten ruoka, bensa, kahvikuppi saa, jos ajatellaan, että ollaan ihan tällaisia tavallisia pulliaisia, jotka eivät työnsä puolesta eikä muutenkaan matkustele.
Edelliseen jo laitoinkin, että mä saan bonuksia, jotka voin käyttää vakuutusmaksuihin (kotivakuutus, tapaturmavakuutus jne).

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29159806:
Koitan vääntää rautalangasta :) Mulle ainakin Visa on helppo maksuväline. Limiitti kortissani on suurempi kuin kykenen kuukaudessa käyttämään. Tai no jos oikein intoutuisi shoppailemaan, niin ehkä saisin Visanikin tappiin. Olen kuitenkin maltillinen kuluttaja, kun astun kotiovestani ulos. Tottakai voisin maksaa käteiselläkin ja varsin usein maksankin. Mutta en näe mitään syytä, miksi mun pitäisi aina lampsia ensin pankkiautomaatille ja vasta sitten mennä kauppaan. Mulle käteinen, pankkikortti ja Visa on ihan samanlaisia maksuvälineitä. Visalla maksaessa on kuitenkin joissain asioissa parempi kuluttajasuoja kuin pankkikortissa/verkkopankissa ja käteisessä.

*muoks* Niin ja maksaessani Visallani kerrytän bonuksia, joilla taas voin maksaa vakuutuksiani.

Edelleenkään käsittääkseni ainoat vaihtoehdot eivät ole pankkiautomaatilta nostettu käteinen ja luotto. Miten olisi ihan tavallinen pankkikortti (debit)?

Ja mistä ne visamaksujen bonukset siis tulevat, jos ei puhuta lennoista ja hotelleista, vaan ihan tavallisesta luotolla maksamisesta, oli se nyt sitten mitä tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29159848:
Edelliseen jo laitoinkin, että mä saan bonuksia, jotka voin käyttää vakuutusmaksuihin (kotivakuutus, tapaturmavakuutus jne).

Eli jos ostat vaikka pelkästään ruokaa, saat siitä bonusta, mitä enemmän ostat luotolle. Ja nämä sitten maksetaan sinulle rahana ja niillä sitten makselet vakuutusmaksujasi? Vai onko tässä joku vakuutusyhtiö mukana, jonne siirtyy joku visa-alennus?

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29159851:
Joo, kirjoitinkin näistä äsken toisen kommentin, eli kyseessä lienevät jonkun kaupan "omat" kortit?

Ei, kyllä mulla on ihan Nordean kortti. Joka ei maksa mitään. Usko pois. Tietäisin kyllä, jos maksaisi.
Luoton käyttö tietysti maksaa, mutta minä en maksa kortistani mitään vuosimaksuja.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29159849:
Edelleenkään käsittääkseni ainoat vaihtoehdot eivät ole pankkiautomaatilta nostettu käteinen ja luotto. Miten olisi ihan tavallinen pankkikortti (debit)?

Ja mistä ne visamaksujen bonukset siis tulevat, jos ei puhuta lennoista ja hotelleista, vaan ihan tavallisesta luotolla maksamisesta, oli se nyt sitten mitä tahansa.

Itsekään en ihan purematta niele ilmaisten lounaiden olemassaoloa. Noissa bonuksia kerryttävissä korteissa lienee sitten jonkinlainen vuosimaksu? Ainakin Dinerseissa on näin. Tai sitten kauppaketjut maksattavat ne bonukset kortittomilla (tai muilla kuin ketjun "omalla" kortilla maksavilla) asiakkaillaan...

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29159863:
Eli jos ostat vaikka pelkästään ruokaa, saat siitä bonusta, mitä enemmän ostat luotolle. Ja nämä sitten maksetaan sinulle rahana ja niillä sitten makselet vakuutusmaksujasi? Vai onko tässä joku vakuutusyhtiö mukana, jonne siirtyy joku visa-alennus?
Bingo!! On. Eli joo, voin ostaa HK:n sinistä Visalla ja kerryttää sillä bonuksia. Bonukset voin saada myös selkeinä seteleinä käteen, mutta silloin joudun maksamaan niistä pienen kulumaksun. Mutta jos käytän bonukseni samaisen konsernin vakuutusmaksuihin, niin ei mene mitään ylimääräisiä kuluja.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29159849:

Mun päässäni on valitettavasti ihan vaan ihmisaivot eivätkä ne pidä kirjaa siitä, paljonko käyttötililläni minkäkin pankkikorttiostoksen jälkeen on. Siis toki se debit on myös vaihtoehto, mutta silloin mun pitää tietää, paljonko käyttötililläni juuri sillä hetkellä on käyttövaraa. Ja sekin edellyttää, että lampsin ensin sinne pankkiautomaatille katsomaan tilini saldon.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29159877:
Itsekään en ihan purematta niele ilmaisten lounaiden olemassaoloa. Noissa bonuksia kerryttävissä korteissa lienee sitten jonkinlainen vuosimaksu? Ainakin Dinerseissa on näin. Tai sitten kauppaketjut maksattavat ne bonukset kortittomilla (tai muilla kuin ketjun "omalla" kortilla maksavilla) asiakkaillaan...

Eiköhän ne kerää varansa sillä, että aina on joku, joka maksaa hurjaa korkoa luotostaan. Toiset hyötyy, kun toiset maksaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29159879:
Bingo!! On. Eli joo, voin ostaa HK:n sinistä Visalla ja kerryttää sillä bonuksia. Bonukset voin saada myös selkeinä seteleinä käteen, mutta silloin joudun maksamaan niistä pienen kulumaksun. Mutta jos käytän bonukseni samaisen konsernin vakuutusmaksuihin, niin ei mene mitään ylimääräisiä kuluja.

Joku tyyppi Kauppalehden keskustelupalstalta oli joskus selvittänyt OP:n bonusjärjestelmän juuriaan myöten ja osoitti kyllä mielestäni aika tyhjentävästi, että kyllä se asiakas sen luonaan maksaa tässäkin tapauksessa.

Koetan löytää sen ketjun ja linkitän tänne, mikäli löydän...

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29159877:
Jos sulla on tarpeeksi asiointia tietyn pankin kanssa, niin pankki ei peri luottokortistaan erillistä maksua. Esim pelkkä asuntolaina voi riittää "asioinniksi" tai riittävän suuret vuositulot, jos ko pankki on se, mihin palkkasi tulee.

• Tykkää
Reactions: ruutiukko
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29159879:

Kuka ne bonukset siis maksaa, se vakuutusyhtiö vai visa? Ja mitä tapahtuu tälle bonukselle, jos sinulla on vakuutukset jossain muualla?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29159923:
Kuka ne bonukset siis maksaa, se vakuutusyhtiö vai visa? Ja mitä tapahtuu tälle bonukselle, jos sinulla on vakuutukset jossain muualla?
Jos mulla olisi vakuutukset jossain muualla, niin sitten saisin ne bonukset nostettua käteen. Miinus ne pankin kulut. Bonukset maksaa käsittääkseni konserni. Kyse siis OP:n visasta ja OP:n vakuutuksista.

Yhteistyössä