En ymmärrä, miksi moni palstalainen ajattelee, ettei saa olla lainaa tai luottokortilla ostaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mastercard
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29159893:
Mun päässäni on valitettavasti ihan vaan ihmisaivot eivätkä ne pidä kirjaa siitä, paljonko käyttötililläni minkäkin pankkikorttiostoksen jälkeen on. Siis toki se debit on myös vaihtoehto, mutta silloin mun pitää tietää, paljonko käyttötililläni juuri sillä hetkellä on käyttövaraa. Ja sekin edellyttää, että lampsin ensin sinne pankkiautomaatille katsomaan tilini saldon.

No joo, minun pääni on varmaan ylivertainen, kun tiedän, että siellä on joka tapauksessa aina vähintään sen verran kuin ruokakaupassa kerrallaan tarvitsen.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29159948:
No joo, minun pääni on varmaan ylivertainen, kun tiedän, että siellä on joka tapauksessa aina vähintään sen verran kuin ruokakaupassa kerrallaan tarvitsen.

Minulla taitaa olla samanlainen pää.

Minäkään en ymmärrä, kun kuitenkin fakta on se, että lähes kaikki rahoittavat lainarahalla asioita. Pieni osa on niitä, jotka eivät rahoita, silti täällä niitä tuntuu olevan paljon!?

No, samapa tuo minulle.

Meillä on autokin lainalla (niinkuin kaikilla tuttavillanikin) ja luottokortti. Välillä käytössä, yleensä ei. Lisäksi käytämme osamaksuja isommissa ostoksissa toisinaan.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29159960:
Mutta niitä tyyppejähän ei tällä palstalla ainakaan ole. Eikä kenenkään tuttavapiirissäkään.

Mun tuttavapiirissä on kyllä :)
On tosin niitäkin, jotka käyttää ainoastaan käteistä rahaa, koska eivät halua ostokäyttäytymistään rekisteröitävän mihinkään :)

Kaikenlaista väkeä munkin lähipiirissä luuraa...

Ja ainakin S-pankilla tätä kutsutaan maksutapaeduksi. Eli kun maksat sillä Creditillä, saat nk. maksutapaetua 0,5% ostosten loppusummasta mikä tilitetään sinne tilillesi S-bonusten lisäksi. Selvensikö tämä yhtään?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29159946:
Jos mulla olisi vakuutukset jossain muualla, niin sitten saisin ne bonukset nostettua käteen. Miinus ne pankin kulut. Bonukset maksaa käsittääkseni konserni. Kyse siis OP:n visasta ja OP:n vakuutuksista.

Okei, eli tämä liittyy jotenkin op:n asiakkuuteen, eikä visa luotto-ominaisuuden käyttöön. Ihan samoin, kuin s-pankillakin on maksutapaetu. Näitä op:n etujako ei siis saa jos käytät visa debit-ominaisuutta?

Mun tuttavapiirissä on kyllä :)
On tosin niitäkin, jotka käyttää ainoastaan käteistä rahaa, koska eivät halua ostokäyttäytymistään rekisteröitävän mihinkään :)

Kaikenlaista väkeä munkin lähipiirissä luuraa...

Hei, minäkin tunnen tätä väkeä! Ja tiedänpäs sellaisiakin, jotka eivät käytä käteistä, koska eivät halua koskea euron rahoihin. Markkahan se oli ainoa oikea valuutta.

[QUOTE="Kaiku";29159977]Ja ainakin S-pankilla tätä kutsutaan maksutapaeduksi. Eli kun maksat sillä Creditillä, saat nk. maksutapaetua 0,5% ostosten loppusummasta mikä tilitetään sinne tilillesi S-bonusten lisäksi. Selvensikö tämä yhtään?[/QUOTE]

Sen saa debitilläkin. Minulla ei ole s-kortissa edes tuota credit-puolta ja silti maksutapaetua ropisee joka kuukausi. Eli luoton käyttämisen kanssa tässä ei ole mitään tekemistä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29159948:
Mulla ei ole yleensä hajuakaan, paljonko käyttötililläni on rahaa :D Toki aina välillä käyn verkkopankissa katsomassa, mutta joskus voi tilanne olla se, etten pariin viikkoon olekaan käynyt. Ja tililtä tietty menee myös e-laskujen mukaan veloituksia enkä mä edes muista, minä päivänä esim sähkölasku menee ja paljonko se tässä kuussakaan on ollut. Eli en siis seuraa käyttötilini saldoa kovin aktiivisesti.

Kaikesta huolimatta käytän hyvin vähän Visaa. Aiemmin käytin paljon, nykyisin vähän. Nykyisin käytän päivittäisostoksiini mieluiten käteistä. Koska silloin olen kaupassa tarkempi siitä, mitä ostoskärryyni laitan. Mulla olisi kyllä varaa laittaa mitä huvittaa, mutta koitan ostaa vähemmän ja laadukkaampaa. Helposti sortuisi kaikkeen hyvään ja kivaan, jos maksaisi kortilla. Ja kuten sanoin, kortti on helppo maksuväline.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29159946:
Jos mulla olisi vakuutukset jossain muualla, niin sitten saisin ne bonukset nostettua käteen. Miinus ne pankin kulut. Bonukset maksaa käsittääkseni konserni. Kyse siis OP:n visasta ja OP:n vakuutuksista.

Nostamistasi bonuksista maksat myös 28% pääomaveron.

Vakuutusala on sen verran hyvin kilpailtua, että kilpailuttamalla omat vakuutuksensa säännöllisesti saa ne huomattavasti halvemmalla kuin pitämällä ne vuosikaudet siellä Pohjolassa ja maksamalla niitä bonuksilla. Usko vaan, ei kapitalisti hölmö ole, kyllä asiakas maksaa aina. :)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29159983:
Okei, eli tämä liittyy jotenkin op:n asiakkuuteen, eikä visa luotto-ominaisuuden käyttöön. Ihan samoin, kuin s-pankillakin on maksutapaetu. Näitä op:n etujako ei siis saa jos käytät visa debit-ominaisuutta?
Mä saan kyllä OP:ssä muitakin bonuksia, ihan jo asuntolainan ja palkkatilini vuoksi. Mutta joo, debitillä maksaessa en kerrytä etuja yhtä paljon kuin jos maksan samalla kortilla creditillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29160006:
Mulla ei ole yleensä hajuakaan, paljonko käyttötililläni on rahaa :D Toki aina välillä käyn verkkopankissa katsomassa, mutta joskus voi tilanne olla se, etten pariin viikkoon olekaan käynyt. Ja tililtä tietty menee myös e-laskujen mukaan veloituksia enkä mä edes muista, minä päivänä esim sähkölasku menee ja paljonko se tässä kuussakaan on ollut. Eli en siis seuraa käyttötilini saldoa kovin aktiivisesti.

Kaikesta huolimatta käytän hyvin vähän Visaa. Aiemmin käytin paljon, nykyisin vähän. Nykyisin käytän päivittäisostoksiini mieluiten käteistä. Koska silloin olen kaupassa tarkempi siitä, mitä ostoskärryyni laitan. Mulla olisi kyllä varaa laittaa mitä huvittaa, mutta koitan ostaa vähemmän ja laadukkaampaa. Helposti sortuisi kaikkeen hyvään ja kivaan, jos maksaisi kortilla. Ja kuten sanoin, kortti on helppo maksuväline.

No joo, en minäkään aina ole varma kunkin tilin saldoista, mutta minulla on kaksi käyttelytiliä, joista toisen käytän ensin tyhjäksi ja sitten siirryn toiseen, jos on tarve. Kolmannelta tililtä menee laskut ja suoraveloitukset. Mutta aina on varmaa, että se yksi tili on vaikka koko kuukaudenkin ruokamenojen verran plussalla, joten sitä voin ihan huoletta käyttää vähän isompiinkin ostoksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29160011:
Nostamistasi bonuksista maksat myös 28% pääomaveron.

Vakuutusala on sen verran hyvin kilpailtua, että kilpailuttamalla omat vakuutuksensa säännöllisesti saa ne huomattavasti halvemmalla kuin pitämällä ne vuosikaudet siellä Pohjolassa ja maksamalla niitä bonuksilla. Usko vaan, ei kapitalisti hölmö ole, kyllä asiakas maksaa aina. :)
Tota pääomaveroa ei mene, jos käyttää bonuksen OP Pohjolan vakuutusmaksuihin. Eli juu, puhuin aiemmassa "kulumaksuista", mutta kyse oli tuosta pääomaverosta. Eli jos noistaisin bonuksen käteen, maksaisin veron. Kun maksan bonuksella vakuutusmaksuni, en maksa veroa.

Jos olen okein ymmärtänyt, niin nämä mystiset bonukset ovatkn pankin myöntämiä alennuksia ja etuja, eikä varsinasesti visan luotto-ominaisuuden käytöstä maksettavaa bonusta. Eli se alennus ei tule siitä, että ostat luotolla, vaan siitä, että olet tietyn pankin asiakas ja käytät heidän korttiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29160030:
No joo, en minäkään aina ole varma kunkin tilin saldoista, mutta minulla on kaksi käyttelytiliä, joista toisen käytän ensin tyhjäksi ja sitten siirryn toiseen, jos on tarve. Kolmannelta tililtä menee laskut ja suoraveloitukset. Mutta aina on varmaa, että se yksi tili on vaikka koko kuukaudenkin ruokamenojen verran plussalla, joten sitä voin ihan huoletta käyttää vähän isompiinkin ostoksiin.
Mulla on vain yksi käyttelytili ja siltä menee myös laskut. Lisäksi mulla on 3 säästötiliä. Yhteen säästötiliin mulla on debit-kortti ja verkkopankkitunnukset ja se on sellainen "pahanpäivänvara". Kahteen muuhun ei ole vaan rahaa nostaakseen on lampsittava pankin konttoriin (jos sellaisen jostain vielä löytää :D ). Kerran vuodessa käyn sijoitusneuvojalla ja katsotaan, kannattaisiko mun pistää säästötileilläni olevia rahoja johonkin järkevämpään kuin sijoitustileillä makuuttamiseen.

Tottakai voisin tehdä niinkin, että kaikki rahani olisivat yhdellä ja samalla tilillä. Tai että mulal olisi kaksi käyttötiliä. Tai että mulla olisi pankkikortit kaikkiin tileihini. Mulle tämä nykyinen systeemini sopii oikein hyvin. Palvelee ihan hyvin tarkoitustaan nyt. Jos elämäntilanne muuttuu, niin sitten voin alkaa toimia toisinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29160056:
Jos olen okein ymmärtänyt, niin nämä mystiset bonukset ovatkn pankin myöntämiä alennuksia ja etuja, eikä varsinasesti visan luotto-ominaisuuden käytöstä maksettavaa bonusta. Eli se alennus ei tule siitä, että ostat luotolla, vaan siitä, että olet tietyn pankin asiakas ja käytät heidän korttiaan.
Käytät heidän kortissaan olevaa credit-ominaisuutta. Saman kortin debit-ominaisuus ei tuo samoja etuja.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29158877:
Luottokorttihan ei kuitenkaan ole ainoa vaihtoehto käteisen tilalle, maksukortteja on ihan luotottomiakin. En minäkään käy automaatilta rahaa nostelemassa, mutta en silti käytä luottokorttia ruokaostoksiin.

Kysytään nyt näin päin: mikä hyötyä saat, että käytät esim pankkikorttia ostoksiin? Et mitään.

Mä maksan useimmat ostokset luokkokortilla ja saan siinä sentään bonuksia.

Op:n sivuilla oli, että sitä bonusta kerryttää credit-ominaisuudella tehdyt ostot, jotka menevät sen korottoman ajan yli. Eli siitähän ei tässä ketjussa kenelläkään ollut kyse, vai?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29158884:
Ihan mielenkiinnosta tyhmä kysyy, mitä bonuksia luottokortilla maksamisesta saa? Siis jos puhutaan ihan arkipäiväisistä ostoksista, eikä jatkuvasta matkustelusta tai ulkomaan ostoksista.

Eri luottokorttiyhtiöille on eri bonusohjelmat. Jokaisesta ostosta (eurosta) saa bonuksia, jotka voi sit käyttää sit palkintoihin, jotka on bonusohjelmassa.

En muista, mitä arkipäiväistä siellä bonusohjelmassa olisi. Siellä nyt yleensä on elktroniikkaa, keittiötarvikkeita, hotelleja, lentopisteitä, ravintolaillallisia, hemmottelua yms.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29160086:
Op:n sivuilla oli, että sitä bonusta kerryttää credit-ominaisuudella tehdyt ostot, jotka menevät sen korottoman ajan yli. Eli siitähän ei tässä ketjussa kenelläkään ollut kyse, vai?
Kyllä on. Jos sulla tulee tarpeeksi iso raha OP:n tilille tai sulla on tarpeeksi suuri asuntolaina OP:ssä, niin pankki ei peri sulta mitään kuluja erikseen. Eli OP suosii varakkaita ja/tai asuntovelallisia. Siis asiakkaita, joista on pankille jotain hyötyä. Nk "kädestä suuhun eläjät" ei ole se ryhmä, jolle OP tarjoaa kovinkaan kummoisia etuja. Mäkin siirryin OP:n asiakkaaksi vasta sitten, kun musta tuli hyvätuloinen. Aiemmin en olisi saanut OP:ltä yhtään mitään etuja.

Eri luottokorttiyhtiöille on eri bonusohjelmat. Jokaisesta ostosta (eurosta) saa bonuksia, jotka voi sit käyttää sit palkintoihin, jotka on bonusohjelmassa.

En muista, mitä arkipäiväistä siellä bonusohjelmassa olisi. Siellä nyt yleensä on elktroniikkaa, keittiötarvikkeita, hotelleja, lentopisteitä, ravintolaillallisia, hemmottelua yms.

No en laske elektroniikkaa ja ravintolaillallisia nyt ihan jokapäiväisks ostoksiksi. Mutta minä en olekaan sitä minkkiturkkiluokkaa. Ostan enimmäkseen ruokaa ja bensaa.

Yhteistyössä