Sukupuolineutraaliksi kasvattaminen

• Viestiketjun aloittaja Matti/Maija
  • Ensimmäinen viesti
"Maisa"
Voi herran jestas taas tätä palstaa!!!! Miksi helkutissa te tartutte tuohon lelu/vaateasiaan??? Eihän se ole kuin pintaa, mutta toimii helppona konreettisena esimerkkinä.

Tuntuu tämä palsta olevan niin sisäänpäinlämpiävä, että taidanpa jättää tästä väittelyn! Adjö!
Minä kyllä yritin varsin asiallisesti kysellä sinulta enemmän aiheesta, mutta et ilmeisesti jaksa tästä kuitenkaan keskustella vaikka aloituksen teit? Et tosiaan avannut teidän omaa näkökulmaanne asiaan juurikaan omissa kommenteissasi, joten keskustelijat reagoivat sen mukaan mitä kirjoitat.

"auts"
Sitten voitte myös ohjata kasvatusta siihen suuntaan että hiljaa kuiskitte että "on ihan ok olla hetero, mutta on se vähän tylsää. Se sen sijaan on tosi coolia jos hintiks herkiät."

"vieras"
[QUOTE="vieras";29132270]Tuo nyt mitään sukupuolineutraalia kasvatusta ole nähnytkään, ihan normi juttuja.[/QUOTE]

Niinhän te nyt hurskastelette, mutta jos teillä poika 5v haluaa laittaa samanlaisen juhlamekon tädin syntymäpäiville kuin siskokin laittaa, niin taitaa jäädä se "heh, ihan normi juttua" siihen.

• Tykkää
Reactions: Kissimi
"vieras"
Mun mielestä se ei ole sukupuolineutraalia kasvatusta, jos lapsi ei saa esimerkiksi autoja siksi että on poika, tai nukkea jos on tyttö. Silloinhan sukupuoli määrää vanhemmille, mitä lapselle ostetaan.

"vieras"
[QUOTE="vieras";29132289]Niinhän te nyt hurskastelette, mutta jos teillä poika 5v haluaa laittaa samanlaisen juhlamekon tädin syntymäpäiville kuin siskokin laittaa, niin taitaa jäädä se "heh, ihan normi juttua" siihen.[/QUOTE]

No totta helvetissä saa laittaa! Sai kasvattaa samanlaiset hiukset, saa valita vaatteensakin. Hurskastele keskenäs.

"vieras"
[QUOTE="vieras";29132299]No totta helvetissä saa laittaa! Sai kasvattaa samanlaiset hiukset, saa valita vaatteensakin. Hurskastele keskenäs.[/QUOTE]

Juh, varmasti niin. Ja enemmistö toimii näin. Kuka ilmoittautu seuravaksi? Blue? Peyote?

Peyote
[QUOTE="vieras";29132309]Juh, varmasti niin. Ja enemmistö toimii näin. Kuka ilmoittautu seuravaksi? Blue? Peyote?[/QUOTE]

No en mä laita pojalle tytöt mekkoa. Jos poika haluaisi mekon, tekisin hänelle mekon, joka sopii pojalle.

Blue
[QUOTE="vieras";29132309]Juh, varmasti niin. Ja enemmistö toimii näin. Kuka ilmoittautu seuravaksi? Blue? Peyote?[/QUOTE]

Mitä? Ai annanko lapsen pukeutua siten miten haluaa? Tottakai, kunhan on sopivat ja asialliset vaatteet yllään.

Väkisin en lapselle pue toisen sukupuolen vaatteita, en tehnyt näin vauvanakaan
koska en näe siinä järkeä. Meillä on isä ja äiti ja kaksi tyttöä ja poika. Vielä ei kukaan ole ilmaissut tyytymättömyyttään omaan sukupuoleensa.

Peyote
[QUOTE="vieras";29132338]Eli ei se ap:n juttu ollutkaan niin neutraali ainakaan sinulle.

Entäs muut?[/QUOTE]

Ap puhui leluista, siitä että lapsi saa itse valita lelunsa. Mutta en mä anna lapsien muutenkaan pukea esimerkiksi juhliin ihan mitä sattuu. Ne saattaa usein valita kaapista jotain liian pientä tai muuten hölmön näköistä. En mä anna lapsen pukeutua hölmösti, muuta kun vasta murrosiässä sitten, kun on joku kapinavaihe.

"vieras"
Mitä? Ai annanko lapsen pukeutua siten miten haluaa? Tottakai, kunhan on sopivat ja asialliset vaatteet yllään.

Väkisin en lapselle pue toisen sukupuolen vaatteita, en tehnyt näin vauvanakaan
koska en näe siinä järkeä. Meillä on isä ja äiti ja kaksi tyttöä ja poika. Vielä ei kukaan ole ilmaissut tyytymättömyyttään omaan sukupuoleensa.
Niin. Esimerkissä oli siis 5v poika, joka haluaa pukea tädin syntymäpäiväjuhlille samanlaisen mekon kuin siskollakin on. Onnistuuko?

"vieras"
Ap puhui leluista, siitä että lapsi saa itse valita lelunsa. Mutta en mä anna lapsien muutenkaan pukea esimerkiksi juhliin ihan mitä sattuu. Ne saattaa usein valita kaapista jotain liian pientä tai muuten hölmön näköistä. En mä anna lapsen pukeutua hölmösti, muuta kun vasta murrosiässä sitten, kun on joku kapinavaihe.
Leluista ja vaatteista mainitsi ap esimerkit.

Tarkoitus ei ole arvostella kenenkään tapoja, joita lastenne kasvatuksessa käytätte. Mutta kun alkoi olla ikävää ap:n vähättelyä ja lyttäystä, niin ajattelin kysyä, kuinka "normi juttuja" ne nyt kaikille ilmoittautuneille ovatkaan oikeasti. Vasta yksi jonossa. Mutta odotellaan josko tulee lisää.

Blue
[QUOTE="vieras";29132351]Niin. Esimerkissä oli siis 5v poika, joka haluaa pukea tädin syntymäpäiväjuhlille samanlaisen mekon kuin siskollakin on. Onnistuuko?[/QUOTE]

Ei mun poika halua, se ei ikinä (valitettavasti ehkä sitten) haluaisi pistää mekkoa päälleen ei edes nukkuessaan jolloin kukaan ei näe joten mun on ihan kamalan hankala vastata mitä tekisin silloin jos oma poikani haluaisi mekon päälleen juhliin (kerron sitten jos sellainen tilanne joskus tulee eteen). Ja en mä edes kasvata lapsiani sukupuolineutraalisti tai edes -sensitiivisesti (kuten sanoin että meillä on kaksi tyttöä ja poika) joten mitä ihmettä sä mulle jankkaat tätä asiaa?

"vieras"
[QUOTE="vieras";29132351]Niin. Esimerkissä oli siis 5v poika, joka haluaa pukea tädin syntymäpäiväjuhlille samanlaisen mekon kuin siskollakin on. Onnistuuko?[/QUOTE]

Onko sun poika halunnut?

Peyote
[QUOTE="vieras";29132377]Leluista ja vaatteista mainitsi ap esimerkit.

Tarkoitus ei ole arvostella kenenkään tapoja, joita lastenne kasvatuksessa käytätte. Mutta kun alkoi olla ikävää ap:n vähättelyä ja lyttäystä, niin ajattelin kysyä, kuinka "normi juttuja" ne nyt kaikille ilmoittautuneille ovatkaan oikeasti. Vasta yksi jonossa. Mutta odotellaan josko tulee lisää.[/QUOTE]

Ok. Ois pitänyt munkin lukee varmaan vähän tarkemmin. :)
Mutta siis en innostu sukupuolineutraaliudesta. Vaikka jokainen on oma persoonansa, niin mun mielestä oma sukupuoli on tärkeä osa sitä. Sukupuolta ei määritä minkä värinen paita jollain on tai millä leluilla leikkii, vaan se, mikä on jalkojen välissä. Mun mielestä on tärkeetä kertoa lapselle, mitä sukupuolta hän on ja on tärkeetä puhua lapsen kanssa sukupuolten värisistä eroista ja stereotypioista, keskustella. Lapsi löytää sitten sen oman identiteettinsä.

"vieras"
Ei mun poika halua, se ei ikinä (valitettavasti ehkä sitten) haluaisi pistää mekkoa päälleen ei edes nukkuessaan jolloin kukaan ei näe joten mun on ihan kamalan hankala vastata mitä tekisin silloin jos oma poikani haluaisi mekon päälleen juhliin (kerron sitten jos sellainen tilanne joskus tulee eteen). Ja en mä edes kasvata lapsiani sukupuolineutraalisti tai edes -sensitiivisesti (kuten sanoin että meillä on kaksi tyttöä ja poika) joten mitä ihmettä sä mulle jankkaat tätä asiaa?
Keskustelen, en jankkaa.

Äsken ap:n esimerkit olivat ihan normaalia kasvatusta, mutta nyt ollaan hiljaa. Ihan testi oli tämä vain.

"vieras"
Ok. Ois pitänyt munkin lukee varmaan vähän tarkemmin. :)
Mutta siis en innostu sukupuolineutraaliudesta. Vaikka jokainen on oma persoonansa, niin mun mielestä oma sukupuoli on tärkeä osa sitä. Sukupuolta ei määritä minkä värinen paita jollain on tai millä leluilla leikkii, vaan se, mikä on jalkojen välissä. Mun mielestä on tärkeetä kertoa lapselle, mitä sukupuolta hän on ja on tärkeetä puhua lapsen kanssa sukupuolten värisistä eroista ja stereotypioista, keskustella. Lapsi löytää sitten sen oman identiteettinsä.
Tummennettuun tartun vielä, eikö sukupuoli määräydy enemmänkin korvien, kuin jalkojen välissä?

Peyote
[QUOTE="vieras";29132428]Tummennettuun tartun vielä, eikö sukupuoli määräydy enemmänkin korvien, kuin jalkojen välissä?[/QUOTE]

Joidenkin mielestä niinkin. Mä en taida taas sit kannattaa sitä ajatusmallia. Mun mielestä sukupuoli on semmonen asia, joka ei oo kiinni korvienvälistä.

Blue
[QUOTE="vieras";29132408]Keskustelen, en jankkaa.

Äsken ap:n esimerkit olivat ihan normaalia kasvatusta, mutta nyt ollaan hiljaa. Ihan testi oli tämä vain.[/QUOTE]

Vaikka olenkin sitä mieltä, niin se että lapseni ei ole halunnut pukea päälleen mekkoa (mikä onkin näköjään ainoa hyväksytty testi vanhemmille!) ei poissulje sitä että että lelujen, vaatteiden ja harrastusten valinta ei ole sukupuolineutraalia kasvatusta vaan ihan tavallista sensitiivistä (lasta kuuntelevaa) kasvatusta.

Mun mielestä on TODELLA omituista että tästä edes keskustellaan...

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"vvieras"
Mä en oikeastaan ymmärrä ajatusta, että mun pitäisi jotenkin erityisesti kasvattaa sukupuolineutraaleja ihmisiä. Sehän ei ihmisellä ole kovinkaan mahdollista. Suurin osa (lähes kaikki) syntyvät joko tytöksi tai pojaksi. Ihmisen biologia vaan on semmoista, että toinen sukupuoli kykenee tulemaan raskaaksi, mutta siihen tarvitaan se toinenkin sukupuoli. Aina, oletpa sitten homo, hetero, lesbo, bi tai transsukupuolinen. Jos sä olet lesbo, sä olet nainen. Jos olet homo, sä olet mies. Jos olet bi sä olet mies tai nainen samoin kun transsukupuolinen on mies tai nainen, mutta kokee olevansa enempi se toinen sukupuoli kuin oikeasti on. Hetero taas on nainen tai mies.

Lapsi taas syntyessään on poika tai tyttö. Seksuaalisuus taas sitten kehittyy aikanaan jokaiselle. Ei ole olemassa sukupuoli neutraalia ihmistä, vaikka se sukupuoli piilotettaisiin ja nimi olisi neutraali ja se puetaan neutraalisti ja lelut saa itse valita. Ihmislapsi on silti aina tyttö tai poika. Ja sillä on aina biologisesti vanhempinaan mies tai nainen. Toinen asia on sitten kasvaa erilaisessa perheessä jossa on vaikkapa kaksi äitiä. Nämäkin äidit ovat kuitenkin naisia. Perhe voi olla erilainen, mutta sen lapsen alkuun paneminen vaatii miehen ja naisen.

Lapsen voi kyllä kasvattaa ilman, että tarvii tehdä selkeitä miehen ja naisen rooleja, pojan ja tytön leluja, lapsi voi valita harrastuksensa, lelunsa, vaatteensa, tarransa ym. itse välittämättä siitä onko ne tyttöjen tai poikien. Siitäkään huolimatta lapsen sukupuoli ei ole neutraali kuin äärimmäisen harvoissa tapauksissa (mahtaakohan oikea termi olla näissä tapauksissa olla intersukupuolinen, en muista) Kyllä se pippeli tai pimppi on jokaisella (= Oikeampi termi taitaisi tähänkin asiaan olla roolineutraali

Miksi ihmeessä kaikesta pitää aina tehdä jotain hienoa ja erilaista? Ihan tavallisista asioista kuitenkin kyse.
Tyttö on tyttö ja poika on poika vaikka se tyttö tykkäisi leikkiä autoilla ja poika kulkea hameessa ja laittaa ruokaa. Silti lapsella on sukupuoli.

"Maisa"
Minusta Peyote kiteytti asiaa kohtuullisen hyvin. Eli fyysinen sukupuoli ja sukupuoliroolit ovat tosiaan kaksi aivan eri asiaa. Sukupuolten roolit käsitetään eri aikoina eri tavoin. Sen sijaan se mitä siellä jalkojen välissä tosiaan on, määrittelee sen fyysisen sukupuolen. Jos sukupuolineutraalilla haetaan sitä että ei edes sitä fyysistä sukupuolta tunnisteta, niin mielestäni se on melkoinen ristiriita identiteetin kehityksessä.

Tuossa aiemmin joku "vieras" -nimierkillä taas harmaana totesi että se sukupuoli on hänen mielestään enempi kiinni korvienvälistä. Mielestäni sukupuoli on kiinni molemmista. Useimmiten se sukupuoli joka jalkojen välistä anatomisesti löytyy koetaan myös korvien välissä oikeaksi. Jos näin ei ole, niin nykyään voidaan leikkauksella tämä korjata, jolloin taas korvienväli ja jalkojenväli on linjassa.

Se on sitten muodostuneista sukupuolirooleista ja identiteeteistä kiinni miten sen jalkojenvälin ja korvienvälin pohjalta käyttäydytään.

Minun mielestäni on kenelle tahansa terveellistä olla sinut sen kanssa mitä sukupuolta on ja muodostaa sitten oma käsityksensä siitä millainen ihminen haluaa olla. Eli vallitsevia stereotypioita sukupuolirooleista ei tarvi noudattaa, niitä tulee kyseenalaistaa. Kuitenkin tässä myös voidaan ottaa se kuuluisa maalaisjärki taas mukaan. Ei ole itseisarvo se että välttää viimeseen asti stereotyyppistä käytöstä eikä myöskään noudattaa sitä.

Yhteistyössä