Miten kaikki mielestäsi sisustaa? Kun en ole oikeasti käynyt ikinä vielä ns. sisustetussa kodissa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tsiiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Korkeakiiltoista näkee paljon esim. keittiöissä. Mikä on tullut korkeakiiltoisuuden tilalle, jos se on sinusta out?

Kyselen sillä että olen etsinyt tv-tasoa jo jonkun aikaa, matalaa ja valkoista ja tarjolla on tosiaan melkeinpä ainoastaan noita korkeakiiltoisia vaihtoehtoja. Tai viilua.

Matta, rouheus, luonnonmukaisuus, kierrätetty ja puu on nyt in. Mutta nää trendit eivät tietenkään vielä ole rantautuneet tavallisiin myymälöihin.

Minä en oikeastaan edes jaksa ymmärtää ihmisiä, jotka tulee pätemään sillä että HEILLÄ on sisustussilmää ja he tuntevat ALAA ja he tietävät klassikot ja heidän esteettinen tajunsa täräyttää tajunnan. Ja sitten lopuksi sanotaan, että jokainenhan sisustaa niin kuin haluaa, mutta mutta.

Voi huoh. Alalla kun yleensä harva on edelläkävijä, vaan ammattilaisetkin toistaa sitä samaa. Ja design-hifistely on kaukana yksilöllisyydestä.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Useimmilla on ihan tavallinen koti. Ei pelkästään matto on matto-asenteella sisustettu, mutta ei kuitenkaan mitenkään tarkastikaan.

Huvittavia sisustajia on ne, joilla on esim. kesämökillä purjehdusteema, vaikka mökki on lammen rannalla eikä kukaan perheestä ole koskaan purjeveneessä edes käynyt. Tai joku vanha ladonovi pöytänä, vaikkei ole mitään kosketuspintaa maaseutuun.

Itse tykkään, että sisustettukin koti on persoonallinen. Se sisustusteksti ei ole se Always kiss me goodnight-klassikko vaan itse teetetty tai tehty, jolla on joku merkitys juuri sille perheelle. Eteisen hyllyllä ei lue HOME vaan vaikka autuus. Tai kukkula, merkkinä esim. parin tapaamispaikasta.
Tykkään, jos sisustusvärit valitaan jonkun vanhan tunnearvoa kantavan esineen ympärille, ei niin että isoäidin virkkaama peitto joutaa komeroon eikä sohvalle kun se on väärän värinen.

Noloa, kun kaikilla on samaa. Tunnen yhden tapauksen. Blogikopioija.

Minä en oikeastaan edes jaksa ymmärtää ihmisiä, jotka tulee pätemään sillä että HEILLÄ on sisustussilmää ja he tuntevat ALAA ja he tietävät klassikot ja heidän esteettinen tajunsa täräyttää tajunnan. Ja sitten lopuksi sanotaan, että jokainenhan sisustaa niin kuin haluaa, mutta mutta.

Voi huoh. Alalla kun yleensä harva on edelläkävijä, vaan ammattilaisetkin toistaa sitä samaa. Ja design-hifistely on kaukana yksilöllisyydestä.

osu ja uppos?

Tämä on oikein hyvä analyysi, nimenomaan on sisustajia ja "sisustajia". Varmaan se on tässäkin niinkuin yleensä: omalle huonolle taidolleen on sokea, ts. nuo "sisustajatkin" varmaan kuvittelevat sisustavansa kauniisti, mutta koska kauneudentaju puuttuu niin he eivät huomaa kuinka ruma lopputulos on. Sama kuin jos ei ole minkäänlaista nuottikorvaa niin voi kuvitella laulavansa kauniisti, kun ei vaan huomaa että pieleen menee.

Tästä todisteena usein asuntomyyntiesitteessä lukee esim. "keittiö remontoitu viime vuonna", ja sitten sinne on lätkäisty karmeat harmaanvihreät koristeleikkausovet ja tekopuiset laminaattitasot. Tai "vasta remontoituun kylppäriin" liukuvärjätyt/munankuorikuvioiset ysärikaakelit koristeboordeineen... Varmaan on vilpittömästi kuviteltu että hyvä tulee, kun ei nuo aina halpojakaan ratkaisuja ole eli ei ole kyse siitä että olisi rahan säästön takia rumaa tehty.

Ei sitten käynyt mielen vieressäkään että ihmisillä voi olla erilaisia makuja? Me olemme kauneuskäsityksinemme kaikki kulttuurin tuotetta, eikä ole mitään muuttumatonta määrettä sille mikä on "kaunista" tai "rumaa". Lauluvertaus on huono, koska sävelkorkeudet on absoluuttisia siinä kuin viehtymys geishaviuhkoihin ei ole.

Yhteistyössä