Miten kaikki mielestäsi sisustaa? Kun en ole oikeasti käynyt ikinä vielä ns. sisustetussa kodissa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tsiiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Selkeästi muotia

- korkeakiiltoisuus
- kiviseinät esim. olkkariin
- Ruokailuryhmät, joissa mustat tai valkoiset nahkaiset/keinonahkaiset tuoli

Mutta suurimmalla osalla on sellainen värikäs koti, jossa on paljon eri puun sävyjä.

[QUOTE="vieras";29128249]On sisustajia ja "sisustajia"

Toinen ryhmä omaa esteettisen silmän, tuntee alaa, on kiinnostunut alasta, on taiteellinen, osaa erottaa tyylisuunnat ja aikakaudet, tietää mitä on design, mitä on talonpoikaisantiikki, jne. On kiinnostunut myös taidehistoriasta, arkkitehtuurista ja muotoilusta. Värioppi ja valaistuksen salat sujuvat, on materiaalitietoinen ja tietää erilaisten materiaalejen hyvät ja huonot puolet. Kaikenkaikkiaan tietotaito alaan on hyvällä mallilla.

Toinen ryhmä taas.. noh, heille sisustus ja sisustaminen on kaikkea muuta. Heillä voi olla tyypillinen sotkasisustus asunnossaan, pyökinvärinen lastulevystä kyhätty sotka-tv-alttari tyhjine viinipulloineen, jyskistä ostettu "tyylikäs" bukleematto lattiassa, kulahtanut sininen keinonahkasohva ja koko komeuksen kruunaa absoluuttisen tyylikäs kombinaatio, jumalaton viuhka seinässä ja tuuletinvalaisin katossa.

Toki nämä kyseiset sisustajatkin saavat sisustaa kotinsa juuri kuten itse haluavat, mutta minun silmiini estetiikasta ei ole kyllä hajuakaan.[/QUOTE]
Tämä on oikein hyvä analyysi, nimenomaan on sisustajia ja "sisustajia". Varmaan se on tässäkin niinkuin yleensä: omalle huonolle taidolleen on sokea, ts. nuo "sisustajatkin" varmaan kuvittelevat sisustavansa kauniisti, mutta koska kauneudentaju puuttuu niin he eivät huomaa kuinka ruma lopputulos on. Sama kuin jos ei ole minkäänlaista nuottikorvaa niin voi kuvitella laulavansa kauniisti, kun ei vaan huomaa että pieleen menee.

Tästä todisteena usein asuntomyyntiesitteessä lukee esim. "keittiö remontoitu viime vuonna", ja sitten sinne on lätkäisty karmeat harmaanvihreät koristeleikkausovet ja tekopuiset laminaattitasot. Tai "vasta remontoituun kylppäriin" liukuvärjätyt/munankuorikuvioiset ysärikaakelit koristeboordeineen... Varmaan on vilpittömästi kuviteltu että hyvä tulee, kun ei nuo aina halpojakaan ratkaisuja ole eli ei ole kyse siitä että olisi rahan säästön takia rumaa tehty.

Sitten yleensä sisustetut kodit ovat muka persoonattomia, tylsiä, niistä etsitään väkisin "virheitä" ja plaaplaaplaa.. sitten nämä sotka/asko/jyski hässäkät ovat niin kodikkaita, niin asujiensa näköisiä, niin ihania. Varmasti näinkin.
Silti tuntuu, että näitä sisustettuja koteja aina kadehditaan, sillä niissä ei muka ole ikinä mitään hyvää.

Mä ainakin välillä saan vähän noottia vierailta kun meidän koti on niin sisustettu. Meillä tosiaan edes haarukka ei ole haarukka, vaan sen on oltava tyyliin sopiva ja miellytettävä omaa silmää :D useimmat kyllä vilpittömästi ihailee meidän kotia, mutta sitten on näitä (miehen kaverit) jotka nauraa että mies röhnöttää valkoisella sohvalla koristetyynyjen seassa ja sitten näitä (vanhuksia) jotka päivittelee että ei meillä vaan oo varaa koskaan ostaa mitään ja taasko teillä on uusi matto....

Lähipiirissä on kaikenlaisia koteja, sisustetut kodit löytyy pääsääntöisesti nuorilta ihmisiltä (alle 30 v.). Joillain vanhemmillakin on, esim. äidilläni, mutta hän on muutenkin tarkka tyylistään kaikessa.

[QUOTE="vieras";29128346]Meillä tosiaan edes haarukka ei ole haarukka, vaan sen on oltava tyyliin sopiva ja miellytettävä omaa silmää :D[/QUOTE]
Just näin! :D Mun elämäni suurin unelma on toteutunut, kun olen saanut haalia viimeiset kolme vuotta antaumuksella huonekaluja ja kauniita käyttöesineitä. Ja nyt saan kohta kiikuttaa ne itse remontoimaani uuteen kotiin, jossa on vuosikausia haaveilemani valkoiset lautalattiat (no lautaparketti :D) ja kaikki muukin niin, kun olen vuosien aikana visioinut. Aaaaaah.... Ja haarukatkin sopii täydellisesti...

Mua naurattaa se kun esim. jengi kuvittelee että kaikissa, tai ainakin joka toisessa suomalaiskodissa on mm. Yki Nummen designklassikkovalaisin lokki.

Ei todellakaan ole.

Se, että näitä näkee sillointällöin sisustusaiheisissa blogeissa ei tarkoita sitä, että niitä on "kaikilla". Sisustusblogit eivät millääntavoin edusta peruspentin tai peruspauliinan sisustusmakua saatika kotiaan.

[QUOTE="vieras";29128346]Mä ainakin välillä saan vähän noottia vierailta kun meidän koti on niin sisustettu. Meillä tosiaan edes haarukka ei ole haarukka, vaan sen on oltava tyyliin sopiva ja miellytettävä omaa silmää :D [/QUOTE]

Tästä tuli mieleen, että ei ole pitkä aika kun tällä palstalla oli jonkun mielestä naurettavaa miettiä saippuapurkkien ulkoasua. Jos purkit ja purnukat on kylpyhuoneessa/wc:ssä näkyvillä, niin miksi niiden ulkonäöllä EI olisi väliä, en ymmärrä? Että mietiään mätsäävät matto ja suihkuverho ja pyyhkeet.. ja sitten viskataan sinne levälleen sekalainen lajitelma erilaisia shampoo/hoitoaine/saippuapurkkeja ja hammasharjamukeja jne. Eihän siinä ole mitään järkeä.

Toki voi myöntää jos ei välitä pätkän vertaa siitä miltä kotona näyttää ja se on ihan ok, kukin tavallaan. Silloin on ihan ymmärrettävää että samaan sekamelskaan voi heittää sen "alepan tarjouskosmetiikka" lookin. Mutta on täysin ristiriitaista väittää että muka "sisustaa" jos esineet x merkitsevät ja esineet y (vaikka ne shampoopullot) on sitten ihan yhdentekeviä. Mikä on näkyvillä on näkyvillä. Ei voi väittää sisustaneensa kylppäriä jos siellä on ruma lajitelma rumia pulloja ja purnukoita ympäriinsä.

Tuttavapiirissä on kaksikin kotia jotka ovat kuin toistensa kopioita käsittääkseni tanskalais-/maalaisromanttisine tyyleineen. Jauhosäkkipainatteisia sohvatyynyjä, vanhoja kulahtaneita puulaatikoita joiden päällä tyhjiä lasipulloja, risuasetelmia seinällä, kynttilälyhtyjä joka paikassa, sisustustikkaat joilla roikkuva huopa jne jne. Väreinä pääsääntöisesti tummaa puuta, valkoista, harmaata ja beigeä, tehosteena hiukan limeä tai violettia.

[QUOTE="marra";29128483]tuo lastauslavavillitys meni jo. sanoisin, että se joka niistä nyt sohvapäydän väsää, on auttamattomasti myöhässä.[/QUOTE]

Onneksi ajaton sisustus ei vanhene. ;)

Mitä väliä, vaikka joku muoti meni jo?! Eikö ole pääasia, että itse tykkää ? Jos joku on innostunut lastauslavoista nyt, niin mitä sitten?
Mä hankin meille sinisen sohvan vuonna 2009, jolloin se oli niin out, että vieraatkin siitä joskus mainitsivat. Mä tykkään. Edelleen sininen on lempivärini.

Tiedän lähipiiristä useitakin viimeisen päälle sisustettuja koteja, ainakin kolme tulee nyt heti mieleen. Kaksi modernisti sisustettua, yksi vähän retrotyylisempi. Riippuu aika paljon ihmisten koulutuksesta ja ammatista, sillä kaksi näistä perheenäideistä on visuaalisella alalla töissä (esim. graafinen suunnittelija), jolloin sitä tyylitajua ja värisilmää on jo ammatin puolesta. Jos ette tunne sen alan ihmisiä niin ette varmaan näe sellaisia kotejakaan.

Ihmisillä voi maku myös muuttua. Oma kotimme on nyt vähän sitä sun tätä, myönnän että meiltä löytyy yhteensopimattomia huonekaluja ja se häiritsee omaakin silmää, mutta johtuu siitä että osa huonekaluista on kulkenut mukana jo opiskeluajoista asti. Jos voisin laittaa kerralla kodin kuntoon niin uusiksi menisi moni juttu, mutta nyt on pakko sisustaa vähän kerrallaan. Tavoitteena vaalea skandinaavinen koti, jossa yhtenäinen linja. Blogeista saa siihen hyviä ideoita, joten todellakin arvostan sitä että muut jaksavat esitellä kotejaan netissä!

Sitä maalaisromanttista sälää on useammassakin kodissa kaveripiirissä. Kellään ei ole viimeisen päälle maalaisromanttinen sisustus, vaan sellaisen "perussisustuksen" sekaan on ripoteltu seinätarroja, tähtityynyjä ja tekstipurkkeja. Sit on näitä uusia taloja, joissa tapetit ja pinnat on sitä hillittyä beige/valkoinen/harmaa/ruskea linjaa, kerralla ostettu yhteensopivat huonekalut (useimmilla Ikeasta) nukkamattoineen. Kokonaisuus on yhteensopiva ja nätti, mutta vähän ehkä sellainen katalogikoti-fiilis tulee. Yleensä näitä yhdistää se, ettei esillä ole mitään, siis mitään koristetta, tauluja, ei välttämättä edes sohvatyynyjä, ei oikeastaan tule sellainen olo että kotia olisi varsinaisesti sisutettu, mutta kun kaikki asunnon pintoja ja huonekaluja myöten on hankittu kerralla, niin koti ei ole mikään sillisalaatti :) En tunne ketään, jonka mieltäisin "sisustusharrastajaksi". Itse olen ehkä vähän sinne päin, mutta aika ja raha rajoittaa sen verran, ettei meillä pitkään aikaan tule näyttämään sellaiselta, kuin olen visioinut. Pikkuhiljaa tehdään hankintoja ja rekennetaan/entisöidään itse, tällä hetkellä mulla on "työn alla" tupakeittiön valaisinsysteemit.

Missä työssä joutuu käymään paljon ihmisten kotona?

Siivoojat esimerkiksi. Uskon myös että siivoojia käyttävät hieman varakkaammat ihmiset joilla on myös mahdollisesti enemmän pätäkkää käyttää sisustukseen.
Tuli myös nähtyä monenlaista kotia kun olin yhden tuotesarjan edustaja ja pidin niitä myynti-iltoja erilaisten ihmisten kodeissa.
Mietipä nuohoojan duunia :D

Mun äidin olohuoneen sisustuksen on suunnitellut sisustussuunnittelija. On kyllä todella kaunis ja erottuu kyllä suurimmasta osasta tuttavien sistustuksia.
Jotkut kaverit on sisustaneet itse, heillä uusia omakotitaloja tai muuten uusia asuntoja, jotka laittaneet. Ihan tavallisia koteja kuitenkin. Suurimmalla osalla on tietysti sitä, mitä sattuu olemaan. Meilläkin. Maalaisromantiikkaa ei ole tuttavapiirissä..
Meidän asunto on aika hirvitys, en koskaan laittaisi tänne kuvaa.

By the way. Äitini palkkasi lapsuudenkotimme rempan yhteydessä sisustussuunnittelijan. Voi tsiisus! Tämä kyseinen tapaus ei kuunnellut yhtään äitini toiveita vaan suunnitteli ja askartelipaskarteli sellaisen surkean portfolion jonka mukaan vanhempani olisivat ostaneet huonekalut ja tekstiilit. Hohhoh, värimaailma oli äitini inhokkivärejä ja huonekalut olisivat sopineet hammaslääkärin odotushuoneeseen. Se suunnitelma oli rehellisesti karmea.

Nyt kun vanhempieni luona olen ystävieni kanssa käynyt, he luulevat aina että äitini on käyttänyt suunnittelijaa. Käytti kyllä, muttei käyttänyt hänen suunnitelmaansa. Ihan itse on sisustanut aivan upean kodin heille.

Ei se ammattilaisuus aina mitään takaa....

Äkkiseltään tulee mieleen seitsemän kotia, jotka on sisustettu niin että linja on samanlainen kauttaaltaan ja että sävyjä ja esineitä on harkittu. Lokki-valaisin löytyy kolmesta näistä kodeista :D

Meillä on kyllä mietitty yhteensopivuuksia, mutta meillä ei ole modernia, ei maalaisromanttista eikä retroakaan. Sinistä on, ja vaalea oranssia ja ihania Hanna Werningin värikkäitä tapetteja. Meidän kotimme muotoituu tässä pikkuhiljaa. Jokainen makuuhuone on vähän erilainen, ja silti samanlainen.

Meillä on ostettu paljon tavaraa käytettynä esim tori.fi stä. Tosin olen koettanut pysyä vaan yhdessä puulajissa tai tyylissä. Matot, sohvat ja lamput on uusia samoin tekniikka. Mutta astiakaappi, kirjahyllyt, sohvapöytä ja lipastot on kaikki kirsikkaa ja käytettyjä. Ja tykkään kyllä itse. PErheen sängyt on uusia. Työpöydät myös käytettynä ostettu. Varmaan ollaan muutama tonni säästetty tällä tavalla ja kunhan asuntolaina on paremmalla puolella niin ehkä sijoitetaan johonkin huonekaluun, mutta toistaiseksi tällä tavalla :)

Itse vähemmän noissa "Sotka-kodeissa" käynyt. Lähipiirin kodit ovat omalla (arvokkaallakin) tyylillään sisustettuja, vaikka eivät ehkä sisustuslehtiin päätyisikään :)

En ole kyllä ennen tällä tavalla asiaa ajatellut, mutta harkittuja juttuja löytyy tosiaan lähes joka kodista, ja sisustus on tasapainoinen.

Meillä on meidän tyylisesti ja persoonallisestii sisustettu koti, samoin kavereilla. Kaikilla on joku värimieltymys, joku on mieltynyt 60-l juttuihin ja joku funkikseen, on miehistä, askeettista ja runsasta kotia, yhdellä on persoonallinen lavasteilla sisustettu koti. Kaikki on erilaisia eikä mitään "tavallista" sisustusta ole.

Kuten suurin osa kodeista ei sovi mihinkään kategoriaan. Minäkin joskus kuvittelin, että kaikilla on niin hienoa ja sisustettua, mutta ehkä netti ja blogit tosiaan vääristää todellisuutta. En ole koskaan käynyt vielä näiden blogien kaltaisissa kodeissa.

Asumme uudella omakotialueella ja kyllä täällä on suurella osalla hienosti sisustetut kodit. Käytetty suunnittelijaa, keittiöt just niitä korkeakiiltoisia ja huonekalut uudet.

Meillä on sitten melko tavalla vaatimattomampaa, kun en tykkää siitä että kerrallla ostettaisiin velaksi uutta. Mutta onhan ne kauniita koteja kavereilla, ihan todella upeita.

Selkeästi muotia

- korkeakiiltoisuus
- kiviseinät esim. olkkariin
- Ruokailuryhmät, joissa mustat tai valkoiset nahkaiset/keinonahkaiset tuoli

Kaikki mainitut on totaalisen out jos muodista puhutaan.

Korkeakiiltoista näkee paljon esim. keittiöissä. Mikä on tullut korkeakiiltoisuuden tilalle, jos se on sinusta out?

Kyselen sillä että olen etsinyt tv-tasoa jo jonkun aikaa, matalaa ja valkoista ja tarjolla on tosiaan melkeinpä ainoastaan noita korkeakiiltoisia vaihtoehtoja. Tai viilua.

Yhteistyössä