Miten kaikki mielestäsi sisustaa? Kun en ole oikeasti käynyt ikinä vielä ns. sisustetussa kodissa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tsiiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tsiiri

Vieras
Usein puhutaan siitä, miten kaikki sisustaa juuri tyylillä X ja miten kaikilla on esim. se korkeakiiltoinen keittiö ja moderni rokailuryhmä tms.
Mun mielestä blogit yms vähän vääristää kyllä kuvaa. Bloggaajilla on sisustettuja koteja ja sisustusblogeja pitävät usein sisustavat joko A. modernisti samalla tyylillä b. ns. maalaisromanttisesti samalla tyylillä tai c. sellaisella värikkäällä "retrotyylillä"

Minä silti joudun työnikin puolesta käymään paljon ihmisten kotona, mulla on neljä lasta, joiden kavereiden luota usein haen lapsia, ystäviä, sukulaisia, tuttuja, työkavereita yms. En ole vielä oikeasti koskaan käynyt mitenkään erityisen sisustetussa kodissa. Tottakai jokainen koti on sisustettu asujiensa näköiseksi. Älkää nyt väärin käsittäkö :)

Mutta ihan tavallisia ja arkisia koteja tuntuu yli 90%:lla ihmisistä olevan. Mä en ole koskaan vielä törmännyt oikeassa elämässä yhteenkään maalaisromanttiseen, erityisen moderniin tai johonkin retrokotiin ja mitä näitä nyt on. Ihan tavallisia peruskoteja ihmisillä on.

Sitten moni tuntuu ottavan kovasti paineita siitä, kun kaikilla on niiiin sisustettua yms. Todellisuudessa nuo sisustetut kodit jäävät vain blogeihin ja suurin osa asuu ihan tavallisesti.

Kyllähän netti vääristää. En mäkään ole oikeassa elämässä koskaan vielä nähnyt mitenkään sisustettua kotia. Ihan tavallisia arkisia koteja ihmisillä on.

Värien sekamelskaa on suurin osa suomalaisista kodeista. Jokainen sisustaa kotinsa kuten tykkää ja pääasia, että itse viihtyy.
Näissä blogien kaltaisissa kodeissa en itse ole ikinä käynyt.

En minäkään mikään sisustaja ole. Mulle vaan "ajautuu" kaikenlaista vähän erilasta ja kummallistakin tavaraa. Kotini ei ole kyllä oikeen mihinkään kategoriaan sopiva, mutta sopiva mulle.

Kuten suurin osa kodeista ei sovi mihinkään kategoriaan. Minäkin joskus kuvittelin, että kaikilla on niin hienoa ja sisustettua, mutta ehkä netti ja blogit tosiaan vääristää todellisuutta. En ole koskaan käynyt vielä näiden blogien kaltaisissa kodeissa.

Ei netti vääristä, vaan valokuvat. Oikealla valaistuksella, tavaroiden (hetkellisellä) asettelulla ja valokuvan kulmalla saa siitä arkisesta kodistakin aistikkaasti sisustetun näköisen. Olen itse käynyt parissa "sisustetussa" kodissa, joita on blogattu tai otettu kuvia sisustuslehtiin. Arjessa nämäkin kodit ovat edella mianittuja "arkisia koteja", mutta valokuvissa näyttävät hyvinkin aistikkaasti sisustetuilta. :)

Netti vääristää ihmisten elämä monessakin asiassa. Itsekin olen työn puolesta nähnyt paljon koteja ja toki oman elämän puolestakin. Ihan tavallisia koteja olen nähnyt ja hyvä niin. Ainut sisustettu koti on veljeni perheellä. Hänen vaimonsa on kova sisustamaan. Heillä on hyvin maalaisromanttinen koti.

Kyllähän jo netin asuntomyynti-ilmoituksesta näkee että 90% kodeista on ihan tavallisia "sotkasekamelska" koteja. Suurin osa ihmisistä lie niitä joille matto on matto ja sohvapöytä on sohvapöytä, eikä niiden ulkonäöllä tai yhteensopivuudella ole mitään merkitystä.

Omasta (30+ lapsettomasta) tuttavapiiristä ehkä puolella on "sisustettu" koti, mutta osuus on varmasti suurempi kuin huomattavasti nuoremmilla (joilla ei ole varaa), vanhemmilla (jotka ei ole tässä sisustusboomissa) tai lapsiperheillä (joilla ei usein osa varaa, aikaa, mahdollisuuksia).

No minä tunnnen montakin jolla on tietyn tyylin mukaan sisustettu. Ja vastapainona koteja jotka näyttää ihan hirveältä sekamelskalta. Suurin ongelma kuitenkin on että tavaraa on ihmisillä liikaa
ja säilytystiloja liian vähän. Paras neuvoni on että jokaiselle tavaralle oma paikka.

Itsellä on erittäin pelkistetty moderni koti (+ tiettyjä retroja tavaroita), tietty värimaailma/per huone. Esimerkkinä vaikkapa olkkari: mustaa, valkoista, oranssia ja turkoosia. Ei muun väristä.
Työhuone: harmaata, syväpunaista ja valkoista. Ja kehuja olen saanutkin. :)

No en minäkään ole vielä livenä nähnyt kovinkaan montaa ns. sisustettua kotia. Aika värikkäitä koteja ihmisillä ja paljon eri puun värisiä huonekaluja.
Ne ns. laitetut kodit, joissa olen käynyt, ovat olleet aika ns. moderneja. Jonkun verran sellaisia kiviseiniä löytyy olkkareista omilta tutuilta.

[QUOTE="Wilma";29128041]http://www.etuovi.com/kohde/1115431

Tuo varmaan edustaa oikein tyypillisintä lapsiperheen kotia.[/QUOTE]

Valitettavasti tuon tyylistä näkee lapsettomissa kodeissa myöskin.
Ihmiset eivät vain välitä esteettisyydestä. :(

[QUOTE="Anonyymi";29128102]Ei tuo nyt vielä mikään paha. Sanoisin, että arkinen koti.[/QUOTE]

Nimenomaan koti jossa "matto on matto ja verho on verho". Kaikki varmasti hoitaa asiansa, mutta on tyylitöntä ja rumaakin, eikä oikeasti yhteensopivaa. Erivärisiä puuhuonekaluja, sotka-tyyliä, ysäri-kiina-kamaa.

Varsinaisesti en koe että erityisesti olisimme sisustaneet mutta tottakai materiaaleja ja kaapistoja valitessamme mietimme kokonaisuutta. Kaikki meidän sisustus on lähtenyt Rustiikki-tiili-leivinuunin ympärille kehittymään.
Ollaan sitten valkattu siihen sopivia huonekaluja tyyliltään ja sävyltään. Tykkään luonnosta ja luonnonläheisistä sävyistä.
Ripaus rokkihenkeä maustamaan (pari kalliimpaa sisustuselementtiä) ja lisäksi meille tärkeät matkamuistot ovat esillä. Meillä on mielestämme kaunis ja kodikas koti.

Tosin esim. makuuhuoneemme on eri näköistä värimaailmaa kuin muu talo. Kunhan yksittäiset huoneet ovat sisustukseltaan balanssissa, niin voihan tyyliä vaihdella yhdenkin talon sisällä.

Ne kodit joissa ei ole yhteneväisyyttä ja koko homma on sillisalaattia, on mielestäni aika ruma.

Viimeksi muokattu:
On sisustajia ja "sisustajia"

Toinen ryhmä omaa esteettisen silmän, tuntee alaa, on kiinnostunut alasta, on taiteellinen, osaa erottaa tyylisuunnat ja aikakaudet, tietää mitä on design, mitä on talonpoikaisantiikki, jne. On kiinnostunut myös taidehistoriasta, arkkitehtuurista ja muotoilusta. Värioppi ja valaistuksen salat sujuvat, on materiaalitietoinen ja tietää erilaisten materiaalejen hyvät ja huonot puolet. Kaikenkaikkiaan tietotaito alaan on hyvällä mallilla.

Toinen ryhmä taas.. noh, heille sisustus ja sisustaminen on kaikkea muuta. Heillä voi olla tyypillinen sotkasisustus asunnossaan, pyökinvärinen lastulevystä kyhätty sotka-tv-alttari tyhjine viinipulloineen, jyskistä ostettu "tyylikäs" bukleematto lattiassa, kulahtanut sininen keinonahkasohva ja koko komeuksen kruunaa absoluuttisen tyylikäs kombinaatio, jumalaton viuhka seinässä ja tuuletinvalaisin katossa.

Toki nämä kyseiset sisustajatkin saavat sisustaa kotinsa juuri kuten itse haluavat, mutta minun silmiini estetiikasta ei ole kyllä hajuakaan.

[QUOTE="Vieras";29128234]Harmaata ja valkoista. Ei mattoja. Kolkkoa ja kaikuu.[/QUOTE]

Ja monessako tällaisessa kodissa olet oikeasti käynyt? Vai onko tämä taas blogien tuomaa mielikuvaa.

No oikeasti 95%:lla ihmisistä on kotonaan
- Paljon puun väriä. Suurin osa huonekaluista on tummaa puun väriä, kirsikkaa tai pyökkiä
- Aika paljon värejä, vähän liikaakin

No moni koti on värien sekamelskaa. Suomessa tykätään puusta ja puun värisistä huonekaluista. Siis osa toki lastulevyä, ei puisia, mutta ymmärrätte pointtini. Jotenkin tietty avaruus, selkeys ja linjat puuttuvat monista kodeista.

Ne ns. sisustetut kodit, joissa olen käynyt, ovat aika moderneja. Nyt tuntuu omassa tuttavapiirissä olevan villitys, että niistä puisista lastaustasoista vai mitä ne on? Niistä maalataan valkoinen sohvapöytä ja kasataan niitä päällekäin.

Yhteistyössä