Kertokaa kerrostalofanittajat ja umpikaupunkilaiset, mikä on niin hienoa asua pinotalossa?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="elli";29125684]Pari kaveria asui lähistöllä omakotitalossa, mutta kummasti viihtyivät meidän pihassa. Oikeastaan kun nyt ajattelen ei koskaan leikitty heidän pihassa. Meitä joskus vilisteli lähes 20 eri-ikäistä tenavaa pihassa, oi niita aikoja :)[/QUOTE]

Ai noinkin päin voi homma joskus mennä? Meillä päin oli lapsuudessa juurikin päinvastoin. :)

Lisäänpä vielä yhden okt-asumisessa itselleni olennaisen jutun, joka tosin pätee ainoastaan itse rakennettuihin/rakennetettuihin taloihin. Eli se asunto on täsmälleen itselle ja omiin tarpeisiin sekä mieltymyksiin tehty. Esim. meillä koko rakennusprojekti lähti liikkeelle siitä, että mietimme, missä päin kaupunkia mieluiten asuisimme. Sen jälkeen hankimme tontin täsmälleen haluamaltamme alueelta. Talon suunnittelu lähti liikkeelle siitä, että mietimme yhdessä arkkitehdin kanssa, miten meidän perheemme elää; mitä me teemme kotona, millaisia ja minkä kokoisia tiloja tarvitsemme jne. Tämän jälkeen nämä toiveet siirrettiin tälle tontille. Eli mietittiin tarkkaan, mistä suunnasta aurinko nousee ja mistä se paistaa siihen ja siihen aikaan, mihin suuntaan haluamme näköestettä ja mihin suuntaan haluamme vapaammat näkymät jne. Lopuksi talon ulkonäkö hinkattiin vielä vastaamaan täsmälleen niitä mielikuvia, joita meillä omasta talostamme oli.

Kuinka moni kerrostalossa asuva on suunnitellut oman asuntonsa näin tarkasti omien mieltymystensä ja tarpeidensa pohjalta?

Viimeksi muokattu:
kymmenen hyvää ja 9 kaunista
1. Sijainti. En halua asua jossain perähikiällä, jossa ei palveluja löydy tai ne ovat kilometrien päässä. Haluan käydä kävellen elokuvissa, ravintoloissa tai vaikka iltapäiväkahvilla.

2. Piha, jota ei tarvitse itse huoltaa. On mukava kun ei tarvitse stressata asiasta, jota kohtaan ei ole pienintäkään mielenkiintoa. Minua kun ei huvita edes oven edustaa harjata lumesta talvella.

3. Liikkumisen helppous. En omista mitään moottorikäyttöistä ajoneuvoa, enkä halua sellaista omistaakaan. Haluan liikkua helposti ja nopeasti lyhyitä etäisyyksiä julkisilla tai kävellen. En halua maksaa ajoneuvosta.

4. Asumisen "kasvottomuus". En halua leikkiä pullarouvaa preerialla, vilkutella naapureille heidän lähtiessään aamulla töihin, tai käydä lainaamassa sokeria vadelmakakkuun. Pidän siitä että elämässäni on ystävät jotka itse valitsen, eikä asumispaikka sitä "pakota".

5. Nopea netti; valokaapeli josta maaseudulla vain haaveillaan.

6. Saunaosasto uima-altaalla. Saunon harvoin, mutta kun saunon haluan sen tehdä mukavasti. En myöskään halua käyttää asuntoni neliöitä tilaan jota tarvitsen harvoin.

7. Asunnon arvonnousu. Nouseehan asuntojen arvo perähikiälläkin, mutta ei läheskään kuten Helsingin ydinkeskustassa.

8. Pieni yhtiövastike. On mukavaa kun alakerroksessa toimiva lähikauppa maksaa vuokraa, jolla pienennetään yhtilövastiketta.

9. Helposti myytävyys. Ei tarvitse pelätä ettei asunto mene kaupaksi oikealla hinnalla ja nopeasti niin halutessani.

10. Sanoinko jo että sijainti ;) Helsingissä kolme tärkeintä kriteeriä asunnolle on sijainti, sijainti ja sijainti.

Ja noihin kysymyksiisi vielä, niin lapsia ei ole ja kesän grillihetket vietän lähiravintoloiden grillien äärellä. Minulla ei grillaamiseenkaan ole mitään sen suurempaa intohimoa, kuin yksinkertaisesti hyvä ruoka. Mieluummin ostan sen pihvini ammattilaisen grillaamana juoden kuoharia, kuin itse säheltäen jonkun pallogrillin ääressä.

• Tykkää
Reactions: ansarikukka
"vieras"
Hyvä huomio. Veikkaisin, että TODELLA harva lapsi haluaa rakennus-/asumisteknisesti asua kerrostalossa jossa jokainen ulosmeno, pyöräilemään meno jne on varmasti aina hankalempaa kuin omasta ulko-ovesta pihaan poistuminen. Mitenkä joku pikkupoika menee ottamaan "huiput" uudella pyörällää helsigissä jossa ensimmäinen rauhallisesti liikennöity yli 100m suora löytyy ehkä 20km päästä kotoa? :D
Mä taas olen kuullut monen aikuisen kertovan, että oli lapsena kurjaa asua haja-asutusalueella omakotitalossa, kun kaverit olivat mailien päässä ja aina oli riippuvainen vanhempien kuskauksista, ainakin talvella. En tietenkään usko, että kaikki lapset kokevat noin, mutta mä olen aidosti omien kokemusteni perusteella sitä mieltä, että kerostalo-asuminen on lapsille hyväksi. No, mutta tuohon viimeiseen oli pakko kommentoida, että mä tosiaan asun lähes siellä H:gin keskustassa, ja harva se päivä naapurin pikkupojat ovat tuossa 100m ikkunastamme ajamassa "maasto-ajoa" joutomalla olevien kumpujen yli. Hyvin vaikuttavat viihtyvän ja KERROSTALOSSAMME asuvat pienemmät lapset mielellään menevät ihailemaan heitä.

Olinkohan 128

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29125722:
Ai noinkin päin voi homma joskus mennä? Meillä päin oli lapsuudessa juurikin päinvastoin. :)

Lisäänpä vielä yhden okt-asumisessa itselleni olennaisen jutun, joka tosin pätee ainoastaan itse rakennettuihin/rakennetettuihin taloihin. Eli se asunto on täsmälleen itselle ja omiin tarpeisiin sekä mieltymyksiin tehty. Esim. meillä koko rakennusprojekti lähti liikkeelle siitä, että mietimme, missä päin kaupunkia mieluiten asuisimme. Sen jälkeen hankimme tontin täsmälleen haluamaltamme alueelta. Talon suunnittelu lähti liikkeelle siitä, että mietimme yhdessä arkkitehdin kanssa, miten meidän perheemme elää; mitä me teemme kotona, millaisia ja minkä kokoisia tiloja tarvitsemme jne. Tämän jälkeen nämä toiveet siirrettiin tälle tontille. Eli mietittiin tarkkaan, mistä suunnasta aurinko nousee ja mistä se paistaa siihen ja siihen aikaan, mihin suuntaan haluamme näköestettä ja mihin suuntaan haluamme vapaammat näkymät jne. Lopuksi talon ulkonäkö hinkattiin vielä vastaamaan täsmälleen niitä mielikuvia, joita meillä omasta talostamme oli.

Kuinka moni kerrostalossa asuva on suunnitellut oman asuntonsa näin tarkasti omien mieltymystensä ja tarpeidensa pohjalta?
Kuinka moni omakotitalossa asuva on =) Ihan uteliaisuuttani siis kysyn.

Itse en ole suunnitellut asuntoani mitenkään muuta kuin sisustanut, toisaalta minulla ei ole siihen myöskään erityisiä haluja.

Alkuperäinen kirjoittaja kymmenen hyvää ja 9 kaunista;29125730:
1. Sijainti. En halua asua jossain perähikiällä, jossa ei palveluja löydy tai ne ovat kilometrien päässä. Haluan käydä kävellen elokuvissa, ravintoloissa tai vaikka iltapäiväkahvilla.

2. Piha, jota ei tarvitse itse huoltaa. On mukava kun ei tarvitse stressata asiasta, jota kohtaan ei ole pienintäkään mielenkiintoa. Minua kun ei huvita edes oven edustaa harjata lumesta talvella.

3. Liikkumisen helppous. En omista mitään moottorikäyttöistä ajoneuvoa, enkä halua sellaista omistaakaan. Haluan liikkua helposti ja nopeasti lyhyitä etäisyyksiä julkisilla tai kävellen. En halua maksaa ajoneuvosta.

4. Asumisen "kasvottomuus". En halua leikkiä pullarouvaa preerialla, vilkutella naapureille heidän lähtiessään aamulla töihin, tai käydä lainaamassa sokeria vadelmakakkuun. Pidän siitä että elämässäni on ystävät jotka itse valitsen, eikä asumispaikka sitä "pakota".

5. Nopea netti; valokaapeli josta maaseudulla vain haaveillaan.

6. Saunaosasto uima-altaalla. Saunon harvoin, mutta kun saunon haluan sen tehdä mukavasti. En myöskään halua käyttää asuntoni neliöitä tilaan jota tarvitsen harvoin.

7. Asunnon arvonnousu. Nouseehan asuntojen arvo perähikiälläkin, mutta ei läheskään kuten Helsingin ydinkeskustassa.

8. Pieni yhtiövastike. On mukavaa kun alakerroksessa toimiva lähikauppa maksaa vuokraa, jolla pienennetään yhtilövastiketta.

9. Helposti myytävyys. Ei tarvitse pelätä ettei asunto mene kaupaksi oikealla hinnalla ja nopeasti niin halutessani.

10. Sanoinko jo että sijainti ;) Helsingissä kolme tärkeintä kriteeriä asunnolle on sijainti, sijainti ja sijainti.

Ja noihin kysymyksiisi vielä, niin lapsia ei ole ja kesän grillihetket vietän lähiravintoloiden grillien äärellä. Minulla ei grillaamiseenkaan ole mitään sen suurempaa intohimoa, kuin yksinkertaisesti hyvä ruoka. Mieluummin ostan sen pihvini ammattilaisen grillaamana juoden kuoharia, kuin itse säheltäen jonkun pallogrillin ääressä.
1. Sijainti liittyy sijaintiin, ei asumismuotoon. En minäkään haluaisi asua perähikiällä.

2. Minäkään en halua stressata asioista, joita kohtaan en tunne mielenkiintoa. Kuten esim. naapurin nukkumis- ja bilettämisajankohdat, taloyhtiön järjestysssäännöt yms.

3. Itsekin arvostan liikkumisen helppoutta ja liikunkin mahdollisimman paljon joko jalan tai polkupyörällä. Toki myös bussilla, omalla autolla ja moottoripyörällä.

4. Asumispaikka ei tietenkään pakota ketään ystävystymään kenenkään kanssa, joten itsekin olen kaveri ainoastaan niiden naapurien kanssa, joiden kanssa koen viihtyväni. Moikkaan toki kaikkia, kuuluu ihan peruskohteliaisuuteen.

5. Koska teen melko paljon etätöitä, nopea netti on minullekin tärkeä.

6. Oma sauna on tärkeä. Haluan saunoa täsmälleen silloin kun se minulle sopii, en silloin kun sauna sattuu olemaan vapaana ja lämmitettynä. Saunan jälkeen on usein myös mukava vilvoitella hetki omalla terassilla.

7. Talon arvonnousu oli yksi (joskaan ei läheskään tärkein) peruste juuri tälle alueelle rakentamiseen. Viimeiset parikymmentä vuottahan okt:jen hinnat ovat nousseet kt-asuntoja rivakammin, mutta tulevaisuudestahan ei toki kukaan osaa sanoa mitään varmaa.

8. Mikä yhtiövastike? Maksan vain siitä, mistä haluan.

9. Talon myyminen ei ole ajankohtaista vielä pitkään aikaan, mutta hyvillä alueilla sijaitseville omakotitaloille on aina riittävästi kysyntää.

10. Sijainti on todellakin kaikkein olennaisin juttu. :)

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29125798:
Vaikea sanoa kovin tarkasti, mutta ihan varmasti useampi kuitenkin kuin kerrostalossa asuva. :)
Onko esim Helsingissä alueita, joiden rakennusoikeutta suurinpiirtein talon ulkonäköä ja väriä myöten ei ole joku viranomainen jo etukäteen päättäny? Saati niin isoja tontteja vapaana, että tuollainen hifistely onnistuu?

[QUOTE="vieras";29125858]Onko esim Helsingissä alueita, joiden rakennusoikeutta suurinpiirtein talon ulkonäköä ja väriä myöten ei ole joku viranomainen jo etukäteen päättäny? Saati niin isoja tontteja vapaana, että tuollainen hifistely onnistuu?[/QUOTE]

On meilläkin mm. talon väri määrätty kaavassa (pitää olla "vaalea") ja max. rakennusoikeushan tulee suoraan tontin koosta ja alueen tehokkuusluvusta, mutta eivät nuo määräykset kyllä suunnittelua rajoita käytännössä millään tavalla. Onhan se ulkomuoto ja -näkö paljon muutakin kuin väri. Toki on niin, että jos tähän olisi halunnut oikein tumman talon (tai yli 300 neliötä), niin olisi pitänyt mitä ilmeisemmin hakea erikseen poikkeuslupa. Tällä tiellä on yksi talo, joka ei ainakaan minun silmääni ole kyllä vaalea, mutta en tiedä, onko tuolle värille haettu erikseen lupaa.

Peyote
Me asutaan Vantaalla ja ollaan saatu ihan itse päättää talon väri, ei ollut minkäänlaisia rajaamisia tällä alueella sen suhteen. Tän väristä en oo missään muualla nähnytkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29125798:
Vaikea sanoa kovin tarkasti, mutta ihan varmasti useampi kuitenkin kuin kerrostalossa asuva. :)
Jotenkin tuntuu vain että monet ottaa tontin+talopaketin jotka pystyvät maksamaan ja jotka ovat ihan hyvät.

Voihan myös olla niin että kerrostaloihin hakeutuu ihmisiä joille tuollainen ei vain ole niin tärkeää? Ei minusta tunnu siltä että olen jäänyt jostain paitsi kun en ole saanut suunnitella asuntoani.

Peyote
Jotenkin tuntuu vain että monet ottaa tontin+talopaketin jotka pystyvät maksamaan ja jotka ovat ihan hyvät.

Voihan myös olla niin että kerrostaloihin hakeutuu ihmisiä joille tuollainen ei vain ole niin tärkeää? Ei minusta tunnu siltä että olen jäänyt jostain paitsi kun en ole saanut suunnitella asuntoani.
Minusta ihan alusta asti suunnittelu talon suhteen olisi ollut raskasta... Kunhan kaikki on toimivaa, niin on ihan kiva asua.

"muu"
Siis kyllä minulle on ihan fine, että ihmiset tykkää omakotitaloista, sehän on suomalaisten _unelma_. Mutta miksi monen (siis mukaan lukien aloittajan?) mielestä kerrostaloasuminen on vain joku laiha lohtu okt-asumiselle? Ihmisten elämäntyylit on niin erilaisia. Toiset ei kaipaa mitään ekstraa kotona, toiset haluaa puuhastella siellä enemmänkin. Postimerkkitontille mua ei ikinä saisi, vanhoissa taloissa taas liikaa hommia, niillä, joilla kunnon tontit. Rivariasuminenkaan ei niin huvita, mieluiten asun kaikkien katseilta suojassa siellä ylimässä kerroksessa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29125921:
Varmaankin juuri näin ja niinpä olemmekin löytäneet ainakin yhden eron näiden asumismuotojen välille. Kaikki muuhan tuntuikin onnistuvan sekä kerros- että omakotitaloissa ihan yhtä hyvin.
Tuota en minä ole missään vaiheessa sanonut, enkä sitä mieltä ole. Lähinnä tällaisissa keskusteluissa häiritsee se, että oletetaan automaattisesti OKT-asumisen olevan se ihanteellisin muoto, ja että ihmiset asuvat kerrostaloissa vain köyhyyttään/laiskuuttaan/tyhmyyttään.

Ihmisillä on elämässään erilaisia tarpeita ja kiinnostuksia, toisella niihin sopii parhaiten yksi asumismuoto ja toisella toinen. Mitä pystyy yhdessä tekemään ei välttämättä pysty eikä tarvitse pystyä tekemään toisessa.

Viimeksi muokattu:
"muu"
Täytyy kyllä myöntää, että ehkä oman iän puolesta pidän okt-asumista erittäin keski-ikäisenä ja keskiluokkaisena, enkä ehdottomasti parikymppisenä ;) siihen kastiin halua kuulua, vaikka lapsi onkin jo olemassa! Mielummin vartin matkan päässä Helsingin ytimestä, voi pitää tästä nuoruudestaan vielä vähän kiinni. Eikä elää missään Wisteria Lanella :) Ehkä sitten keski-ikäisenä?

Välillä mietin, että olisi ihana asua kerrostalossa. Ei pihatöitä, eikä tarvitsisi yksin miettiä ja pähkäillä, että pitäisikö tuo sokkeli nyt remontoida ja korjauskuluihin osallistuisi joku muukin. Mutta sitten, kun meiltä välillä kuuluu huuto kadulle asti, niin mietin, että kerrostalossa varmaan hävettäisi olla tämmöinen Kiljusen perhe.

"koi"
[QUOTE="muu";29124520]En missään tapauksessa halua omakotitaloon, kerrostalo on aivan ihana!

1. Tykkään siitä yhteisöllisyydestä, mikä vallitsee naapureiden kanssa, meillä on tosi kivoja naapureita :)
2. Meidän taloyhtiön piha on aivan valtava (oli yksi kriteereistä kodille). Siihen kuuluu myös iso metsäosuus, majat pysyvät ehdottomasti ehjinä! Ja saa telmiä rauhassa.
3. Grillataan parvekkeella, riittää meille. Olen maailman huonoin hoitamaan kasveja, joten hyvä kun nuo parvekekukat pysyvät suunnilleen elossa.
4. Huoltoyhtiö hoitaa kaiken, ei tarvitse miettiä, pitääkö korjata nyt tämä ja tämä. Jos joku reistaa, soitan huoltomiehen korjaamaan! Isommissa remonteissa ehdottoman hyvä juttu, ettei tarvitse itse ottaa niistä vastuuta.
5. Ei lumitöitä, ei muitakaan pihatöitä.
6. Taloyhtiön saunakin riittää.
7. Kaikella luppoajalla harrastamme perheenä. Emme kiitos tarvitse asumisesta harrastusta :)

Minusta on vaan kiva asua vähän ekotehokkaammin, en tarvitse kaikkea omaksi. En omaa pihaa, en omaa saunaa, en omaa sitätätäjatota. Meille kerrostaloasuminen vaan sopii!

Ja ehdotonta plussaa on lähikauppa 5min, bussipysäkki 5min, kirjasto 10min, avoin päiväkoti 10min, koulut 10min ja kuntosali 15min kävellen![/QUOTE]

Tuo sun viimeinen kohta ei kuulu mitenkään pelkästään kerrostaloon!
Me asutaan omakotitalossa rauhallisella paikalla, eikä ole naapurit kyljessä kiinni. Ja kuitenkin meilläkin on noihin kaikkiin 10min kävelymatka ;)

"muu"
[QUOTE="koi";29125979]Tuo sun viimeinen kohta ei kuulu mitenkään pelkästään kerrostaloon!
Me asutaan omakotitalossa rauhallisella paikalla, eikä ole naapurit kyljessä kiinni. Ja kuitenkin meilläkin on noihin kaikkiin 10min kävelymatka ;)[/QUOTE]
Me halutaan asua kuitenkin tietyllä alueella pk-seudulla, ja täältä et omakotitaloa saa, ellet ole miljonääri! Niin kuin oikeasti miljonääri... Aluetoive ja -valinta kysymys siis meillä vielä.

"muu"
[QUOTE="muu";29125994]Me halutaan asua kuitenkin tietyllä alueella pk-seudulla, ja täältä et omakotitaloa saa, ellet ole miljonääri! Niin kuin oikeasti miljonääri... Aluetoive ja -valinta kysymys siis meillä vielä.[/QUOTE]
Tarkentaisin kuitenkin, että en silti ottaisi sitä omakotitaloa, vaikka olisin miljonääri. Asuisimme Eirassa jossain huvilassa.

"Vieraana"
[QUOTE="Vieras";29124488]Nykyään esim. lämmitykset hoituu melko helposti ja automaattisesti esim. maalämmöllä tai kaukolämmöllä. Ei tarvita puusavottaa jos ei halua, joskin se on joillekin tunnelmaa.

Osa kiljuu, että on vittumaista "aina vaan kuopsuttaa pihaa ja laittaa sitä kuntoon", kerrostaloihmiset sanoo että on meilläkin "oma piha". Joo on tosi oma piha, mennä 7 kerrosta alas hissillä/rappusilla 150 ihmisen yhteispihaan. Onko sama asia kuin oma piha jota ei ole pakko laittaa jos ei halua?

Lapsilla leikkipaikat, onko sama asia leikkiä 5 m päässä olohuoneesta olevassa omassa pihassa vai mennä taas sen betonisen rappukätävän kautta "pihaan", johon et muuten voi tehdä mitään omia majoja, lehtikasoja jotka tuhotaan jne.

Missä grillailet/oleilet ulkona kerrostalossa? 3m2 parvekkeella tai taloyhtiön yhteisellä grillialueella. Onko sama asia kuin OK-talon oma iso grillauspaviljonki?

Auton käyttö, onko sama asia tulla autolla oman oven eteen kuin se, että ajat joka päivä pahimmillaan lukittuun parkkihalliin tai -katokseen autosi. Pikainen autoreissu Bauhausiin, haet pahimmillaan autosi jostain helvetin lukkojen takaa.

Näitä perusteita riittää ja sen vielä ymmärrän jos ihminen ei halua tehdä työnsä lisäksi muuta kuin lukea avotakkaa sohvallaan ja katsoa tv:tä, mutta vähänkään aktiivisemmat ihmiset, mitä huonoa on OK-talossa? Mihin te tarvitsette niitä rajotteita joita kerrostaloeläminen asettaa?[/QUOTE]

- Puusavotusta tykkään ja sitä harrastan mökillä
- Asun tällä hetkellä omakotitalossa, mutta pihassa ei tule kyllä oleiltua. Menen lenkille mieluummin, niin olen tehnyt aina, asuin missä asuin.
- Ei ole lapsia mutta leikkipaikkoja on kaupungeissakin, myös itse keksityille leikeille.
- En grillaa
- Ei ole autoa
- Aktiivisuutta voi harrastaa muutenkin kuin omakotitalossa.

Tykkään sekä hiljaisuudesta ja rauhasta (ihanaa olla syysiltaisin mökillä kun ei katuvaloja eikä sähköjä!) että siitä että on palvelut lähellä. Olen sekä maaseutu- että cityihminen.

"sylvi"
Sisko aina nauttii kun tulee meille kylään, on kuulemma ihan luxusta. Olen samaa mieltä.
Niillä palellaan talvet ja muutenkin saa kokoajan olla tekemässä jotain ja rahat hupenee sen talon ylläpitämiseen.. Asuvat siis ok-talossa, ja minä kerrostalossa.

Vähemmästäkin alkais mulla päätä kiristää. Joten ei tartte varmaan ton isämiehenkään katkeruutta ihmetellä. :)

"vieras"
[QUOTE="sylvi";29126047]Sisko aina nauttii kun tulee meille kylään, on kuulemma ihan luxusta. Olen samaa mieltä.
Niillä palellaan talvet ja muutenkin saa kokoajan olla tekemässä jotain ja rahat hupenee sen talon ylläpitämiseen.. Asuvat siis ok-talossa, ja minä kerrostalossa.

Vähemmästäkin alkais mulla päätä kiristää. Joten ei tartte varmaan ton isämiehenkään katkeruutta ihmetellä. :)[/QUOTE]

Sinusta tulisi hyvä satusetä.

ilonen lötköttäjä
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29125722:

Onneksi olkoon, kuulostatkin todella tyytyväiseltä ja onnelliselta ihmiseltä. ( ;) )

Nauti nyt siitä auringonlaskustasi äläkä näe noin paljon vaivaa meistä jotka eivät halua mitään ristiä asumisesta.

Yhteistyössä