Jos olisitte viettäneet jouluaaton mummolassa yli 10 vuotta eli niin kauan kuin teillä on ollut lapsia ja nyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
ilmoittaisitte että tänä vuonna olette aaton kotona ja mummolassa vierailette joulupäivänä.

Miten teillä isovanhemmat tällaiseen suhtautuisivat, olisiva pettyneitä, harmissaan ja koettaisivat syyllistäen saada teitä tulemaan aatoksi vai olisiko asia heille ok ja olisivat iloisia kun jouluna kuitenkin tulette käymään, viis siitä onko aatto vai joulupäivä?

Onko aatto joillekin se ainoa "joulu" ja joulupäivä ei ole enää joulua eikä näin ollen silloin lastenlastenkaan näkeminen ole sama kuin aattona?

Mä luulen että mummit ja ukit tykkää mieluummin aattona tehdä sitä lastenlasten kanssa puuhastelua ja joulun laittoa, joulupäivänä on sitten kivampi löhöillä ja lukea ja ulkoilla rauhallisemmin. Mun äiti aina yrittää saada meitä aatoksi nimenomaan, on kuulemma joulun paras anti nähdä se lasten riemu kun ne odottaa ja sitten lopulta saavat avata pakettinsa.

Ihan ok. Mun mielestä jokainen saa itse päättää miten joulunsa viettää. Tosin en "ilmottaisi" että vierailisimme joulupäivänä vaan kysyisin, mutta jos haluaisin olla aaton kotona niin olisin. Ja näin olemmekin toimineet joka joulu siitä asti kun lapsia on ollut. Isovanhemmat ovat tervetulleita meille mutta itse emme lähde jouluna kyläilemään.

Me yritettiin viime vuonna myöskin tehdä näin, mutta lapset protestoivat että joulu ei tunnu joululta jos ei mennä mummolaan:) Ja tänä vuonna ei ole asiaa enää mietittykään vaan selvä että mummolaan mennään. Isovanhempien olisi ehkä helpompi muutos sulattaa kun kuitenkin muita lapsia ja lastenlapsia paikalla.

"Siellä missä mummi asuu, siellä sataa aina lunta" :) Juulia Haverinen

Luulen, että olisivat hieman harmissaan, mutta eivät kyllä meille alkaisi nillittämään asiasta sen kummemmin. Aika joustavasti meillä on joulut vietetty tähänkin asti.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä mieltä lapset;29201993:
Me yritettiin viime vuonna myöskin tehdä näin, mutta lapset protestoivat että joulu ei tunnu joululta jos ei mennä mummolaan:) Ja tänä vuonna ei ole asiaa enää mietittykään vaan selvä että mummolaan mennään. Isovanhempien olisi ehkä helpompi muutos sulattaa kun kuitenkin muita lapsia ja lastenlapsia paikalla.

"Siellä missä mummi asuu, siellä sataa aina lunta" :) Juulia Haverinen

:heart:

:heart:

En ymmärrä miksi perinteet pitäisi rikkoa. En nyt tarkoita etteikö koskaan mitään voisi tehdä toisin, mutta Joulu on kuitenkin mielestäni sellaista yhdessä oloa ja jakamista. Perheen kesken ehtii olla kaikki muut päivät/viikonloput vuodesta.

Meillä lapset halunneet jo pitkään, että oltaisiin joulu kotona. Viime jouluna sitten päätettiin olla kotona ja kutsuttiin meille isovanhemmat ja sisarukset perheineen. Minun vanhemmat olivat tyytyväisiä asiaan, mutta appivanhemmat veti herneen nenään ja vielä aattonakin soittivat, että kyllä teidän pitää tulla tänne aatoksi.. Ei välitetty siitä mutinasta ja sitä kyllä riitti. Tänä jouluna ollaan myös kotona, sekä kaikki tulevat.

Minun kotonani aikoinaan oli sama perinne. Kun päätimme muuttaa sitä ja kerroimme mummolaan näin joulun alla,he toivoivat että vielä kerran tulisimme,heillä olisi vuosi aikaa " valmistautua " erilaiseen jouluun. Näin teimme ja hyvä niin:)

Mä olen kanssa ilmottanut, jo raskaana olessa, että jouluaatto ollaan kotona. Appi vanhemmat asuu lähellä, ja tulevat aatoksi syömään ja tuomaan lahjat. Minun äitini viipyy vajaan viikon, kun asuu kauempana. Joulupäivänä mennään sitten anoppilaan syömään ja jutustelemaan. Ja Tapaninpäivänä kahvitellaan isomummolla, jos ei ole ollut anoppilassa joulupäivänä.

Meillä on tehty niin, että MEILLE saa tulla aattona, jos joku esim muuten tuntisi olonsa kovinkin orvoksi. Joskus on joku tullutkin, joskus ollaan oltu omalla porukalla.

Meillä molempien vanhemmat hyväksyisivät asian ilman mitään sanomista.

Me olemme jouluna kotona, mummulassa tai mökillä. Mikä minäkin vuonna tuntuu hyvältä. Tänä vuonna mennään mökille ja ollaan siellä hankien keskellä ihan vaan omalla porukalla.

Me teimme kunnon rundin aina ennen jouluaattona, tuntuo että liikkeellä olivat joulupukit ja me. Kävimme kummankin vanhemmilla ja isovanhemmilla. Kun esikoinen syntyi, ilmoitimme että emme ala lapsen kanssa kiertämään aattona, joka haluaa saa tulla meille katsomaan pukkia.

Ratkaisu ei mielyttänyt kaikkia, mutta oli kaikille tasapuolinen. Pitää kuitenkin tehdä niin kuin on omalle perheelle parasta. Ehkä he ymmärtävät paremmin jos kerrot ihan suoraan miksi haluatte viettää aaton kotona. Joutuuhan niitä perinteitä muuttaa joskus kuitenkin, viimeistään sitten kun valitettavasti aika jättää isovanhemmista.

Mummo olisi todella pettynyt (samoin kuin minä jos emme saisi mennä mummolaan aattona).

Kun olin pieni olimme kaikki joulut oman mummoni luona ja nyt viimeiset 12 joulua miehen vanhemmilla.

Aatto ollaan mummolassa aamusta iltaan ja joulupäivänä tai tapanina käydään vielä syömässä.

Omaa mökkijoulua ollaan suunniteltu, mutta sen ehtii sitten kun muumolajouluja ei enää ole.

meillä olin kans alkuun eli ennen lapsia ja vielä esikoisenkin kanssa tuo autossa istuminen joulun sana. oltiin eka toisen vanhemmilla aatto ja sit joulupäivänä siirryttiin anopille -tai toisinpäin-. sikäli ok että kummassakin paikassa jouluruuat on erilaisia/samoin perinteet. mutta liian rankkaa meille.
kakkosen synnyttyä sit on vuoroteltu eli yksi joulu mun vanhemmilla (matkaa siis niin paljon et on vietetty sitten koko joulunvapaat siellä) ja vuorovuosina sitten oltu omassa kotona johon anoppi tulee. anopille ei periaatteesta enää mennä koska pieneen kaksioon iso perhe ei juuri mahdu ja toisekseen inhoon kun anopin luona haisee tupakka.

tää järjestely on toistaiseksi paras, suututtaa vaan ihan sikana kun ikinä ei voi itse tehdä sitä mitä haluaa. esim. tänäjouluna tahtoisin mennä mun vanhemmille kun mun sisko saa perheenlisäystä ja ois ollu kiva viettää joulua sit kaikki yhdessä mutta kun tänävuonna on anopin vuoro tulla meille :(

ja anoppi itkee, raivoo ja on välivuosina puhumatta meille kun sitä ottaa niin syvästi tuo meidän mun vanhempien luona vierailu. se on yritetty ottaa mun vanhemmille mukaankin mutta siitäkään ei tullut mitään.
oon ite vielä jouluihminen ja perinteet ja koristelut kuuluu jouluun, anopille ne ei kuulu jouluun. ja sit kaipaan lunta kovasti kun etelässä ei välttämättä ole lunta jouluna ja mun vanhemmilla taas ei ikinä oo mustaa joulua.

et näin.

En ymmärrä miksi perinteet pitäisi rikkoa. En nyt tarkoita etteikö koskaan mitään voisi tehdä toisin, mutta Joulu on kuitenkin mielestäni sellaista yhdessä oloa ja jakamista. Perheen kesken ehtii olla kaikki muut päivät/viikonloput vuodesta.

Mutta siis onko joulua todellakin vain se aatto, eikö yhtä lailla ole yhdessä oloa suvun kanssa jouluna ja joulun viettämistä jos sinne mummolaan mennään joulupäivänä??

Meillä perinteet muuttuu sitä mukaan kuin olosuhteet muuttuu - joka vuosi neuvotellaan miten tehdään, ja joka vuosi on sopu löytynyt ;) Vain paikka siis vaihtuu, porukka pysyy samana.

Ota nyt ap huomioon, että vain todella pienellä osalla vastaajista on siis tota yli 10 vuoden mummolajoulunviettoa taustalla. Ei meilläkään siis, mutta sen tiedän, että meillä tulis poru siitä välittömästi. Mummo yrittää muutenkin vetää joka tapaamiskerrasta "säännön" tai "perinteen" eli riippunee mummosta.

Kyllä mummoa harmittaisi, mutta osaisi myös kunnioittaa meidän valintaa. Meillä ei ihan 10 vuotta ole takana, mutta melkein. Nyt kun lapset syntyi niin jäätiin kotiin, meille saa tulla ja niin anoppi tulikin käymään.

Tuota autolla ajoa paikasta toiseen lasten kanssa en ymmärrä. Joulu menee autossa ja stressissä.

Yhteistyössä