Kertokaa kerrostalofanittajat ja umpikaupunkilaiset, mikä on niin hienoa asua pinotalossa?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Peyote
[QUOTE="muu";29125121]Meidän asuntoihin ei ole ollut huoltomiehillä avaimia. Vähän nihkeempi juttu sitten, jos omat avaimet on jäänyt kotiin. Pitää lähteä anoppilasta hakemaan avaimia. Ja siis yrittäneet tulla yleisavaimilla luvalla sisään, mutta ei päässeet. Ei ummarra. :O[/QUOTE]

Ahaa... Oisko teiltä vaihdettu joskus lukot ilman tiedottamatta huoltoyhtiölle, vaikka ennen teidän siinä asumista.

Rollolainen
Millä tavalla kuittaamaan? Onhan huoltoyhtiöllä yleisavain varmaan? Ja siis tietenkään ei saa ilman lupia tulla, mutta mietin nyt vaan tuota, että jos joku satunnainen on niin hullu että vaan tulee omakotitaloon sisälle tai pihalle hengailemaan, niin voi joku huoltomieskin hullu olla, noin teoriassa, että sikäli kerrostalo ei tuo sen kummempaa suojaa.
siis hupoltomiehet ei sa avainta ilman että että pyytävät sen toimistolta ja merkatan ylös kuka on avaimen saanut. yleisavain on turvaykköset firmalla josta käydän avaamassa ovet ja oven avaus maksaa eriksen, huoltomiehet ei ovia saa avata, vaikka niillä olis avain sinä päivänä käytössä. Siksi esim jos ovat tulossa korjaaman jotkain, on oltava siellä joku paikalla tai erikseen annettu lupa että sa tulla yleisavaimelal. kun vesimittarit luetaan, voi asukas kieltää ettei asuntoon sa tulla yleisavaimella. Asukas laitaa siten netin kautta vesimittarin lukemat itse vuokranantajalle

Vela
Se että omakotitalossa perushuollon kustannukset ovat huomattavasti kalliimmat, kuin isossa kerrostaloyhtiössä?
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29124909:
Mihin tämä oletus perustuu? Oletko itse päätellyt näin vai luitko netistä?
Minäpä vastaan myös tähän. Meillä taloyhtiön pihan nurmenleikkuu maksaa vuodessa 500e. Lumityöt ja hiekoitus maksavat noin 1500e/vuosi. Per asunto tästä tulee maksettavaa keskimäärin 17 euroa nurmenleikkuusta ja 50e lumitöistä. Hyvin vahvasti väitän että omakotitalon ulkoistettua nurmenleikkuuta ei saa ostettua 17e/vuosi tai lumitöitä 50e/vuosi?

Tai, kun taloomme uusittiin lumiesteet se maksoi luokkaa 1500e. Per asunto hintaa tuli se 50e. Uusitko omakotitalon lumiesteet viidellä kympillä?

Ainoa mistä maksan enemmän kuin omakotiasuja on isännöinti. Se maksaa minulle noin 17 euroa kuussa. Veikkaan että on hyvin äkkiä säästetty takaisin noissa huoltokulujen hinnoissa.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
ooooooo
Entinen kerrostaloasuja, nykyinen okt-ihminen maalla vastaa;

Kerrostalossa asuessa elämää oli enemmän ympärillä. Naapureita näki päivittäin, oli lapsilla kavereita pihalla, öisin saattoi kuulla kun naapurit käyskentelee asunnoissaan, tuli semmoinen jännä turvallisuudentunne.

"vieras"
Jos ihminen haluaa asua kerrostalossa, hän luultavasti arvostaa helppoutta (huoltoyhtiöt, osakeyhtiöt), juuri tuota kaupungin tunnelmaa, ääniä, ihmisiä, turvallisuuden tunnetta kun on muiden keskellä, arvostaa ehkä kaupunkinäkymää jos asuu korkealla, yhteisöllisyyttö jne mitä ikinä nyt onkin.
Sitten on omakotitalo-asujia jotka nimenomaan haluavat oman rauhan, suojan. (meidän perhe esim.) Meillä ei ole lainkaan lähinaapureita, ei näy katulamppuja, olemme aivan luonnon keskellä. Saan olla töissäni tarpeeksi sosiaalinen, kodin ja sen ympäristön haluan pyhittää rauhalle ja hiljaisuudelle ja omalle perheelle.

Sitten on kolmas joukko joka haluaa ilmeisesti yhdistää nämä kaksi tekijää; asutaan tiiviisti rakennetulla omakotialueella, jossa tosiaan uutuuttaan hohtavia lukaaleja ja tikkuaskin kokoiset tontit joilla kasvaa juuri istutetut pensasaidat. Sitä en ole oikein ymmärtänyt. Voisiko joku sellainen asuja kertoa mikä viehättää tuossa asumisratkaisussa?
Sitten on myös meitä, jotka asuvat "maalla" kuten me, ikkunoista näkee pelkkää peltoa, metsää ja naapurin lampaita sekä hevosia, pihalta alkaa loistavat sienestys ja marjastusmaat yms. Omaa pihaa on enemmän kuin tarpeeksi, lapsilla tilaa leikkiä. Silti lähikauppa on tuossa kilometrin päässä ja kaupungin keskustaankaan on vain reilut kolme kilometriä matkaa. Emme omista edes autoa sillä välimatkat ovat jokapaikkaan hyvin lyhyet.

Minäpä vastaan myös tähän. Meillä taloyhtiön pihan nurmenleikkuu maksaa vuodessa 500e. Lumityöt ja hiekoitus maksavat noin 1500e/vuosi. Per asunto tästä tulee maksettavaa keskimäärin 17 euroa nurmenleikkuusta ja 50e lumitöistä. Hyvin vahvasti väitän että omakotitalon ulkoistettua nurmenleikkuuta ei saa ostettua 17e/vuosi tai lumitöitä 50e/vuosi?

Tai, kun taloomme uusittiin lumiesteet se maksoi luokkaa 1500e. Per asunto hintaa tuli se 50e. Uusitko omakotitalon lumiesteet viidellä kympillä?

Ainoa mistä maksan enemmän kuin omakotiasuja on isännöinti. Se maksaa minulle noin 17 euroa kuussa. Veikkaan että on hyvin äkkiä säästetty takaisin noissa huoltokulujen hinnoissa.
Vaikka tällainen vertailu aika keinotekoinen onkin (vai tunteeko joku okt-asukkaan, joka on ulkoistanut nurtsinleikkuun tai lumityöt?), niin kommentoin nyt kuitenkin sen verran, että toisin kuin as.oy:ssä, okt-asuja voi ihan itse muilta kyselemättä päättää, mitä tekee itse ja mitä ulkoistaa. Myös lämmitys- yms. kuluissa säästäminen on helpompaa, kun laskun suuruus riippuu pelkästään omasta toiminnasta, eikä tarvitse osallistua naapurin kulujen maksamiseen.

Professional Griefer
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29125021:
Täh!? Juurihan tässä ketjussa kerrostaloasukkaat yhteen ääneen vakuuttivat, että he eivät pelkää ihmisiä? :confused: Nyt en ymmärrä enää mitään...
Tiedän että se kuulostaa vähän omituiselta, että "pelkää" ihmisiä mutta sitten asuu 100 muun talouden kanssa samassa purkissa.

Mä oon asunu oikeestaan kaikissa asumismuodoissa, ja kun asuin rivarissa yksin niin oli kokoajan ahdistava fiilis just siinä, että kuka tahansa voi tulla pihalle ja siitä sisään "noin vaan". Ja muutenkin tuntuu yksityisemmältä asua ylhäällä, jonne satunnaiset ohikulkijat ei nää. Vaikka järjen mukaan yksityisintähän olis oma tönö ja piha. Vallihaudalla ja 3metrin korkuisella piikkiaidalla

Kerrostaloelämään on vaan tottunut, ja toisaalta on ollu hyvä tuuri myös siinä, että naapureiksi on aina osunut normaaleja ihmisiä. En suostu enää muuttamaan omakotitaloon tai rivariin ilman aseenkantolupaa.

Peyote
siis hupoltomiehet ei sa avainta ilman että että pyytävät sen toimistolta ja merkatan ylös kuka on avaimen saanut. yleisavain on turvaykköset firmalla josta käydän avaamassa ovet ja oven avaus maksaa eriksen, huoltomiehet ei ovia saa avata, vaikka niillä olis avain sinä päivänä käytössä. Siksi esim jos ovat tulossa korjaaman jotkain, on oltava siellä joku paikalla tai erikseen annettu lupa että sa tulla yleisavaimelal. kun vesimittarit luetaan, voi asukas kieltää ettei asuntoon sa tulla yleisavaimella. Asukas laitaa siten netin kautta vesimittarin lukemat itse vuokranantajalle
Ahaa, tolleen. Toi toimii, koska huoltomiehen ei tarvitse tehdä ovenavauksia. Ei muuten ikinä huoltomies saa mennä asuntoihin ilman lupaa tai asiakkaan poissaollessa, jos asukas on kieltänyt.

"vieras"
Tiedän että se kuulostaa vähän omituiselta, että "pelkää" ihmisiä mutta sitten asuu 100 muun talouden kanssa samassa purkissa.

Mä oon asunu oikeestaan kaikissa asumismuodoissa, ja kun asuin rivarissa yksin niin oli kokoajan ahdistava fiilis just siinä, että kuka tahansa voi tulla pihalle ja siitä sisään "noin vaan". Ja muutenkin tuntuu yksityisemmältä asua ylhäällä, jonne satunnaiset ohikulkijat ei nää. Vaikka järjen mukaan yksityisintähän olis oma tönö ja piha. Vallihaudalla ja 3metrin korkuisella piikkiaidalla

Kerrostaloelämään on vaan tottunut, ja toisaalta on ollu hyvä tuuri myös siinä, että naapureiksi on aina osunut normaaleja ihmisiä. En suostu enää muuttamaan omakotitaloon tai rivariin ilman aseenkantolupaa.
Peesi.

Vela
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29125189:
Vaikka tällainen vertailu aika keinotekoinen onkin (vai tunteeko joku okt-asukkaan, joka on ulkoistanut nurtsinleikkuun tai lumityöt?), niin kommentoin nyt kuitenkin sen verran, että toisin kuin as.oy:ssä, okt-asuja voi ihan itse muilta kyselemättä päättää, mitä tekee itse ja mitä ulkoistaa. Myös lämmitys- yms. kuluissa säästäminen on helpompaa, kun laskun suuruus riippuu pelkästään omasta toiminnasta, eikä tarvitse osallistua naapurin kulujen maksamiseen.
No mutta, alkupäässä ketjuahan sanottiin että ei omakotitalossakaan tarvitse itse välttämättä tehdä mitään, sen kun ulkoistaa. Nii-in, tottakai voi ulkoistaa kaiken toimimaan niinkuin osakeyhtiössä, MUTTA se maksaa ihan helkutisti.

Ja kyllä, ihan totta että siinä että vastaa vain ja ainoastaan itse kaikesta on myös hyvät puolensa. Se että vastaa VAIN itsestään.

Eikö voi vain todeta että kaikissa asumismuodoissa on hyvät ja huonot puolensa, ja kunkin omista preferensseistä riippuu mikä kellekin on paras ja sopivin?

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29125189:
Kuvitellaan että maalla sijaitsevan omakotitalon ja keskustan kerrostalon hinta olisi keskenään sama ja molemmissa perhe maksaisi saman verran lainaa pois kuukaudessa. Lisäksi kerrostalossa maksettaisiin vaikka vesi, sähkö ja yhtiövastike lisäksi.
Lyön ihan taatusti vetoa että omakotitalon kustannukset ovat kalliimmat vuodessa.
Talon lämmitys on varmasti kalliimpaa kuin yhden osan lämmitys kerrostaloa. Vesimaksut kerrostalossa on usein kiinteät, omakotitalossa vesimaksut näkyy konkreettisesti käytön mukaan. Omakotitalossa maksetaan huikeita vakuutuksia, huikeita kiinteistöveroja. Jätehuolto, kaivojen tyhjennykset, nuohous, korjaukset (ostat kaiken itse mitä tarviit, olipa kyse mistä tahansa), pihatyöt vaativat rahaa mikäli meinaat pihan kauniina pitää. Ostat leikkurin, kolat, aurat, ehkä traktorin tien auraamiseen? Tai sitten maksat sille traktorimiehelle siitä että tuiskulla pääset pois pihastasi. Jos tontille menee tie, sitä pitää myös salaojittaa, tilata sorat ja maksaa tienhoitomaksut jos kyseessä tieosake.
Nykyisten lietelaitosten myrkyt, puhdistukset ja huolto maksaa. Puutalon uusintamaalaus maksaa, jos ilmenee ongelmia, maksat ne itse. Ei ole porukan vastuuta.
Rakastan asua maalla, rakastan tehdä niitä pihatöitä ja olen valmis maksamaan asumismuodostamme ja rauhastamme, mutta ihan oikeasti, ei kai kukaan pokerinaamalla voi väittää että omakotiasuminen ei sen kalliimpaa ole kuin kerrostalossa asuminen?

Peyote
Me ostettiin alunperin kerrostaloasunto (lainarahalla) siksi, ettei täällä pääkaupunkiseudulla meillä ois ollut mitenkään varaa ostaa/rakentaa omakotitaloa. Me tehtiin semmonen suunnitelma, että asutaan siinä, kunnes meidän tilanne on sellainen, että me saadaa varallisuutta sen verran että saadaan laina omakotitaloon. Oli siinä sen ajan ihan kivakin asua ja mä joskus kaipaan sitä kun pysty kuunnella mitä naapurit tekee ja kuinka se yks hullu nainen aina huusi kadulla tullessaan kapakasta.

Asun yksin joten en tarvitse tai halua kokonaista taloa.
En pidä puutarhanhoidosta.
En tarvitse tilaa nikkaroinnille tms koska se ei kiinnosta.
Asun mielelläni lähellä minulle tärkeitä asioita (yliopisto, kirjastot, elokuvateatterit)
Minulla ei ole lapsia joten leikkitila ei ole ongelma.

Eikö voi vain todeta että kaikissa asumismuodoissa on hyvät ja huonot puolensa, ja kunkin omista preferensseistä riippuu mikä kellekin on paras ja sopivin?
Tietysti ja näinhän taisin tehdäkin jo ihan ensimmäisessä viestissäni tähän ketjuun. Okt-asuminen sopii ihmiselle, jolla on kykyä ja halua tehdä itse ainakin jotain asumiseen liittyviä töitä. Ei sitä voi suositella sellaiselle, jolle jo lumilapioon tarttuminen on aivan ylivoimaisen vaikeaa tai muuten vastenmielistä.

Viittasin niiden töiden ulkoistamisen mahdollisuuteen okt:ssa siinä yhteydessä, kun joku minun nähdäkseni oletti niiden tulevan kerrostalon tapauksessa ikään kuin ilmaiseksi hoidetuiksi.

Rakastan asua maalla, rakastan tehdä niitä pihatöitä ja olen valmis maksamaan asumismuodostamme ja rauhastamme, mutta ihan oikeasti, ei kai kukaan pokerinaamalla voi väittää että omakotiasuminen ei sen kalliimpaa ole kuin kerrostalossa asuminen?
En jaksa alkaa halkomaan hiuksia, vaan totean ihan yleisellä tasolla, että asumiskustannukset neliötä kohden okt:ssa eivät eroa käytännössä ainakaan rivitalosta oikeastaan ollenkaan. Olin (käytännössä pakotettuna) vähän aikaa erään rivarimuotoisen as.oy:n puheenjohtajana ja kun vertaan tuon yhtiön lämmitys- ja vesikuluja nykyisen talomme kuluihin, niin neliöihin suhteutettuna ne ovat nykyisessä talossamme matalammat. Syykin on tietysti selvä; ne rivarit oli rakennettu 1980-luvun puolivälissä ja tämä talomme rv on 2010. 1980-luvun rakentaminen vertautuu nykymittareilla lähinnä harakanpesään.

Peyote
Kerrostaloasujat saattaa maksaa vedestäkin jonkun könttäsumman, mikä määräytyy kaikkien asukaiden yhteisestä vedenkäytöstä. Voi olla, että jotkut muut asukkaat käyttää vettä ihan hulluna, kun joku toinen käyttää tosi vähän.

Vela
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29125308:
En jaksa alkaa halkomaan hiuksia, vaan totean ihan yleisellä tasolla, että asumiskustannukset neliötä kohden okt:ssa eivät eroa käytännössä ainakaan rivitalosta oikeastaan ollenkaan.
Tätä on vaikea uskoa yleiseksi säännöksi. Esim. täällä päin missä itse asun on rivi/luhti/kerrostalojen vastike keskimäärin 2.2-3 euroa per neliö, sisältäen lämmityksen ja usein myös veden. Mitä olen omakotitalojen kuluja tutkinut, niin jo pelkkä kiintestövero+ mahdollinen tontin vuokra tekee sen 100e/kk, ja vakuutukset toisen mokoman. Pitäisi lämmittää ilmaiseksi, huoltaa ilmaiseksi ja saada ilmainen vesi jotta esim. 100 neliön talossa pääsisi reilun 200e/kk kuluihin.

okt 150m2
[QUOTE="muu";29124520]

1. Tykkään siitä yhteisöllisyydestä, mikä vallitsee naapureiden kanssa, meillä on tosi kivoja naapureita :)
2. Meidän taloyhtiön piha on aivan valtava (oli yksi kriteereistä kodille). Siihen kuuluu myös iso metsäosuus, majat pysyvät ehdottomasti ehjinä! Ja saa telmiä rauhassa.
3. Grillataan parvekkeella, riittää meille. Olen maailman huonoin hoitamaan kasveja, joten hyvä kun nuo parvekekukat pysyvät suunnilleen elossa.
4. Huoltoyhtiö hoitaa kaiken, ei tarvitse miettiä, pitääkö korjata nyt tämä ja tämä. Jos joku reistaa, soitan huoltomiehen korjaamaan! Isommissa remonteissa ehdottoman hyvä juttu, ettei tarvitse itse ottaa niistä vastuuta.
5. Ei lumitöitä, ei muitakaan pihatöitä.
6. Taloyhtiön saunakin riittää.
7. Kaikella luppoajalla harrastamme perheenä. Emme kiitos tarvitse asumisesta harrastusta :)

Ja ehdotonta plussaa on lähikauppa 5min, bussipysäkki 5min, kirjasto 10min, avoin päiväkoti 10min, koulut 10min ja kuntosali 15min kävellen![/QUOTE]

Hienoa, että joku viihtyy kerrostalossakin, mutta nämä samat kriteerit täyttyvät kyllä meilläkin ok-talossa:
1.Todella ihanat naapurit, yhteisöllisyyttä, ollaan paljon tekemisissä ja lapset leikkivät keskenään. :)
2.Meillä on iso piha, johon voi rakentaa sen majan, ei tule kukaan sitä rikkomaan. Lisäksi meillä on oma leikkimökki, hiekkalaatikko, keinut, trampoliini...
3.Grillataan omalla terassilla. Kasvot voi valita helppohoitoisista perennoista. :)
4.Mieheni on hyvä hoitamaan kaiken, ns.jokapaikan osaaja, ei tarvitse miettiä, pitääkö korjata nyt tämä ja tämä. Eikä tarvitse luottaa mihinkään huoltoyhtiön urpoon, joka huonossa lykyssä ei ymmärrä mistään mitään.
5.Lumityöt voi hoitaa pikkutraktorilla, eikä se nyt vie kuin max.tunnin ehkä päivästä, ei tarvitse sinä päivänä ainakaan salille lähteä ja saa hyötyliikuntaa, raitista ilmaa, lasten ulkoilutkin hoituu siinä samassa. Sama koskee myös esim. haravointia. Ihanaa, tykkään. :)
6.Mikään ei voita omaa saunaa ja sen tunnelmaa! Saunaan voi mennä koska haluaa, vaikka keskiyöllä, ei tarvitse olla riippuvainen saunavuoroista.
7.Kaikella luppoajalla harrastamme perheenä. Harrastusmahdollisuuksiakin on tässä lähellä vaikka kuinka ja koska omalla pihalla voi tehdä ja pelata vaikka mitä, ei tarvitse lähteä edes merta edemmäs kalaan. :)

Ja ehdotonta plussaa meilläkin on lähikauppa 5min, bussipysäkki 2min, kirjasto 10min, päiväkoti 10min, koulut 10min, kuntosali 10min, huollettu luistelukenttä 10min, leikkipuisto 5min - kävellen.

Tätä on vaikea uskoa yleiseksi säännöksi. Esim. täällä päin missä itse asun on rivi/luhti/kerrostalojen vastike keskimäärin 2.2-3 euroa per neliö, sisältäen lämmityksen ja usein myös veden. Mitä olen omakotitalojen kuluja tutkinut, niin jo pelkkä kiintestövero+ mahdollinen tontin vuokra tekee sen 100e/kk, ja vakuutukset toisen mokoman. Pitäisi lämmittää ilmaiseksi, huoltaa ilmaiseksi ja saada ilmainen vesi jotta esim. 100 neliön talossa pääsisi reilun 200e/kk kuluihin.
Äkkiä laskien sain meidän asumiskuluiksemme 2,24e/m2 tasaisesti ympäri vuoden jaettuna (lämpö + sähkö + vesi + jätteet + vakuutukset + kiinteistövero). Tosin ne lumityöt on tehtävä itse ja nurmikkokin pitää aina toisinaan leikata. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29125407:
Äkkiä laskien sain meidän asumiskuluiksemme 2,24e/m2 tasaisesti ympäri vuoden jaettuna (lämpö + sähkö + vesi + jätteet + vakuutukset + kiinteistövero). Tosin ne lumityöt on tehtävä itse ja nurmikkokin pitää aina toisinaan leikata. :)
mulla on asumiskulut kans pikkasen päälle 2 eukkaa neliö

nurmet leikataan itse mutta lumihommiin tilataan traktori muutaman kerran vuodessa eli silloin kun sitä on tullut aivan sikana tai jos kadun aurauksesta tulee liittymään muutama kuutio semmosta kivikovaa ja raskasta tavaraa

Minua ärsyttää tällaiset jo. Ihan kuin toinen olisi toista parempi, jos tykkää nikkaroinnista ja puutarhasta. Ne tuttuni, jotka asuvat kerrostaloissa, asuvat isohkoissa asunnoissa, lähellä kaupungin keskustaa (no yksi asuu ihan keskustassa, ihan yksin ja tilaa hänellä on 130m2 :D) ja lähellä esimerkiksi juna-asemaa, josta kaksi pariskuntaa lähtee töihin pääkaupunkiseudulle joka arkipäivä.

Ihmiset tykkäävät eri asioista. Nyt on nostettu jalustalle nikkarointi ja pihatyöt. Minä taas arvostan ulkoilualueita, harrastusmahdollisuuksia ja kaikkea sitä, mitä vähänkin isompi kaupunki tarjoaa eli kulttuuria. Ja sen pitää olla lähellä, jota sitä voi lähteä nauttimaan vaikka heti, jos siltä tuntuu.

Olen kyllä tässä kiinnittänyt huomioni yhteen asuinalueeseen, joka on enemmänkin vanhaa kylää kuin mitään lähiöitä. Kauppaan on pari kilometriä, kouluihin, terveysasemalle yms. kolme. Tontit ei ole postimerkin kokoisia, mutta keskustaankaan ei olisi pitkä matka. Tunnelma vanhanaikainen, ja ihmiset tervehtii autoistaan kun ajavat ohi. Sellaisella alueella voisin asua omakotitalossa, mutta huono juttu on se että tuon alueen talot näyttävät ainakin ulospäin paljon kunnostusta vaativilta. Sitä en tiedä, jaksanko aina vaan elää remontin keskellä.

"vieras"
Meillä alle 2 euroo/neliö, tosin esim jätteitä tulee aivan minimaalisesti kun palava poltetaan pesässä ja maatuvat kompostoidaan sekä metalli kierrätetään, lämmitetään ilmaisella puulla aika paljon (trukkilevyjä ja ylijäämäpuutavaraa, joita saadaan ilmaiseksi) yms.

Yhteistyössä