Kertokaa kerrostalofanittajat ja umpikaupunkilaiset, mikä on niin hienoa asua pinotalossa?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Minä en kyllä huomannut moista väitettä. Kuka niin vakuutti? Esim. itse en kyllä maininnut lämmityskuluja erikseen, sillä ne sisältyvät vastikkeeseen. Mutta eihän se tarkoita että luulisin etten maksa lämmityskuluja.
Esim. nimimerkki "lllll" kirjoittaa: "Eipä ole lumien kolaamisia tai muuta pihan hoitoa, ei yllämainittuja lämmitys tai nuohouskuluja, itse ei tarvitse ressata mistään kun taloyhtiö hoitaa kaiken kuntoon." Olikohan joku toinenkin, en jaksa lukea koko ketjua uudelleen.

Ja tiedoksesi, että ainakaan Tampereella ei tarvitse nuohoojaa erikseen tilata (vaikka eipä tuo sinänsä iso homma olisi), kylle se tulee pistäytymään kerran vuodessa ihan tilaamattakin.

"vieras"
Ainut asia mitä joskus olen ihmetellyt on sitten se että rakennetaan kallis ja hieno omakotitalo niin tiukkaan kaavoitetulle alueelle että näet aamupalapöydässä minkä väriset kalsarit naapurilla on. Esim. asuntomessualueet / uudet omakotitaloalueet. Sama olisi sitten asua kerros- tai rivitalossa.
Samaa ihmetellyt, välillä jopa tuntuu, että kerrostaloissakin on enemmän yksityisyyttä kuin uusilla omakotitaloalueilla. Onhan se tosiaan kivaa elää siinä unelmien omakotitalossa, kun naapuri näkee käytätkö kahvia maidolla vai ilman :)

Kyllä mäki ymmärrä, että jotkut haluavat asua kerrostalossa. Kyse onkin nyt niistä väittämistä "kuinka meillä kerrostalossa voi tehdä kaikkea aivan yhtä hyvin kuin OK-talossakin" ja "lapset niin nauttii".
Varsinkin toi lapsijuttu on, väittäisin että, helvetin usein vanhempien omaa mukavuuden halua. Kuka aktiivinen 10v poika ei haluaisi asua OK-talossa jossa on pihaa, metsää, omaa aluetta ja parhaimmillaan vaikka kalastukseen soveltuvia puroja takapihalta alkaen?
Kaupunkilaiset eivät monesti edes tiedä mitä tarkoittaa rauha ja hiljaisuus kun on totuttu, että PITÄÄ OLLA läpiyön jyrräävät linkkarit yms lasin alla ettei vaan pelota. :D
Ymmärrän mitä tarkoitat. Mutta ei liene pakko olla niin kamalan kärkäs ja disautteleva kerrostaloasujia kohtaan. Kyllä siellä omat puolensa kaupunkilapsillekin on, mitä meidän maalaisten lapsille taas ei ole.

vieras ja vieras
Kyllä mäki ymmärrä, että jotkut haluavat asua kerrostalossa. Kyse onkin nyt niistä väittämistä "kuinka meillä kerrostalossa voi tehdä kaikkea aivan yhtä hyvin kuin OK-talossakin" ja "lapset niin nauttii".
Varsinkin toi lapsijuttu on, väittäisin että, helvetin usein vanhempien omaa mukavuuden halua. Kuka aktiivinen 10v poika ei haluaisi asua OK-talossa jossa on pihaa, metsää, omaa aluetta ja parhaimmillaan vaikka kalastukseen soveltuvia puroja takapihalta alkaen?
Kaupunkilaiset eivät monesti edes tiedä mitä tarkoittaa rauha ja hiljaisuus kun on totuttu, että PITÄÄ OLLA läpiyön jyrräävät linkkarit yms lasin alla ettei vaan pelota. :D
Meillä on kerrostaloalueen lähellä ihanat ulkoilureitit, metsää, meri, jonka äärellä voi onkia.. Täällä on itse asiassa rauhallisempaa kuin vanhassa asuinpaikassa omakotitalossa, jonka vierestä ne linja-autot ja muut autot jyrräsivät.

Niin että yleistää ei pidä, eikös vain :)

[QUOTE="muu";29124874]Se että omakotitalossa perushuollon kustannukset ovat huomattavasti kalliimmat, kuin isossa kerrostaloyhtiössä?[/QUOTE]

Mihin tämä oletus perustuu? Oletko itse päätellyt näin vai luitko netistä?

Peyote
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29124909:
Ei voi olla totta tuo. Sehän on kuukaudessa tietty hinta mikä maksetaan, tuli huollettavaa tai ei. Siihen päälle erikseen laskutettavat hommat, jotka tehdään tuntitaksalla.

"muu"
Hyvä Vierasmies, kerrostaloasuminen ei ole yhtä kuin tiet, parkkipaikka yms. Lähiöissä on rakennettu hyvin väljästi, on metsää, on puroa, parhaimmillaan meri vieressä. Ainakin oma mieheni on kuvaillut lapsuuttaan lähiön lähimetsissä hyvin onnelliseksi. Ja siis tosiaan haluaa tarjota omalleenkin lapselle ne metsät ja muut, ja ne saa kerrostalossakin. Koska olemme molemmat kasvaneet tälläisessä ympäristössä, haluamme sen luonnollisesti lapsellemmekin.

Oletko tutustunut kantakaupungin ulkopuolelle? Näihin 60-luvulla rakennettuihin vehreisiin, lapsiystävällisiin lähiöihin? Jotka ovat kuitenkin aivan palveluiden äärellä? Ok, talot on jossain rumia, mutta ei ne mitään kukkasia ole ne okt-alueetkaan? Toki jos asuu jossain torpassa keskellä ei mitään, saa oman metsän. Harva kuitenkaan suostuu tinkimään palveluista, sosiaalisista suhteista yms.

"muu"
Ei voi olla totta tuo. Sehän on kuukaudessa tietty hinta mikä maksetaan, tuli huollettavaa tai ei. Siihen päälle erikseen laskutettavat hommat, jotka tehdään tuntitaksalla.
Huoltoyhtiöhän hoitaa jatkuvasti rappujen siivoukset, pihan hoidon, perusylläpidon, NE JÄRKYTTÄVÄT LUMIENKOLAUKSET yms. Jos tämän kaiken tilaisi omakotitaloon yksityisesti, niin ei varmasti tulisi halvemmaksi. Se, että siellä kävisi ammattilaisia useampi kerta viikossa siistimässä ympäristöä?

"Anne"
Meillä on kerrostaloalueen lähellä ihanat ulkoilureitit, metsää, meri, jonka äärellä voi onkia.. Täällä on itse asiassa rauhallisempaa kuin vanhassa asuinpaikassa omakotitalossa, jonka vierestä ne linja-autot ja muut autot jyrräsivät.

Niin että yleistää ei pidä, eikös vain :)
Asutko sä samassa paikkaa kun minä :D Ja muuttanut kanssa samasta paikkaa :D Asuttiin ennen syrjemmällä, bussit ja rekat ja mopojengit ajeli alvariinsa vierestä ja ohikulkijat tölläs ikkunoista sisään ja jos oli ulkona tekemässä jotain (niin kuin melkein koko aika olinkin tekemässä). Nyt on rauhallisempa ja tuntuu yksityisemmältä, lisäksi kaikki kävelyetäisyydellä ja luonto myös :)

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29124909:
No kyllä ne usein niin on. Ihan itse minä ainakin päättelin.
Kun asuimme mieheni kanssa kerrostalo-osakkeessa ja taloyhtiössä teetettiin parvekerempat eli laitettiin parvekelasit jokaiselle partsille, niin hinta oli oikein mukiinmenevä koska osakkeita oli useita, saimme könttätarjouksen. Homma hoitui noin vain ja ei tarvinnut edes irvistellä maksaessa.
Sen sijaan kun lasitimme omakotitalomme kuistin ja terassin niin kas vain, kyllä se hinta oli paljon kalliimpi vaikka lasipintaa takaterassille tuli juuri yhtä paljon kuin edellisen osakkeemme isolle parvekkeelle.
Lisäksi taloyhtiöillä on pitkäaikaisia kumppeita, eri huoltoyrityksillä on sopimusasiakkaat ja pitkän linjan yhteistyökuviot eri firmojen kanssa joten tottakai hinnat ovat halvempia verrattuna että yksittäiset Mutikaiset kerran teettävät jonkun homman taloonsa.

nautiskelija
erikoisia näkemyksiä sanoille koti, kodikas.

Ensinnäkin, kuinka kodikas ja luonnonläheinen rakennusmateriaali betoni on? Millainen akustiikka on puutalossa vs. kerrostalo?

Mitä kodikasta siinä on, että samassa talossa sun kanssa asuu muita? Eikö koti ole se oma alue?

Kerrostaloasumiseen ei ole mitään muita perusteita kuin kommuunius, köyhyys, laiskuus ja ympäristönäkökulmat.
Minusta on kodikasta ja turvallista tietää että ympärillä asuu muita, vaikkei niitä koskaan näe. Koti on oma alue, kyllä, vai luuletko että meillä on avoimet ovet. Sun jutut on senverran koomisia, että tulee mieleen, että olet jotenkin stressaantunut.
Eikös naapurit ole nimenomaan ok-taloissa ja rivareissa asuvien riesa.
Myös kaikenmaailman muukalaiset pääsevät ikkunoista sisään, ei ole mitään ulko-ovisummereita tai lukituksia ja maantasalla asutaan. Hyi olkoon.

Mulle tulee kodikas ja turvallinen olo vain ainoastaan kerrostalossa.

Ainut asia mitä joskus olen ihmetellyt on sitten se että rakennetaan kallis ja hieno omakotitalo niin tiukkaan kaavoitetulle alueelle että näet aamupalapöydässä minkä väriset kalsarit naapurilla on. Esim. asuntomessualueet / uudet omakotitaloalueet. Sama olisi sitten asua kerros- tai rivitalossa.
Tietysti iso piha on mukava sellaiselle, joka siitä tykkää. Mutta jos se lähin naapuri on kerrostalossa 20cm päässä ja seuraava talokin 10m "viheralueen" takana, niin miksi se naapuri häiritsee olemassaolollaan ainoastaan omakotitalossa?

säpäle harmaana
Minäkin olen kyllä niin epätyypillinen omakotitaloasuja. En kaipaa järvenrantoja, eikä metsää. En tykkää nikkaroida pirttikalustoja, puuhastella puutarhassa enkä tehdä isoja remontteja. Istun tässä tietokoneella ja joskus telkkarinkin ääressä mieluummin, kuin huitelen tuolla ulkona askaroimassa. Lasten koulu, työpaikat ja harrastukset löytyvät parin kilometrin säteellä. Ehkä ainoa, mikä tässä ketjussa mainituista yleistyksistä pätee minuun on tuo, että pelkään ihmisiä ja minua haittaa jos oma piha on 150 muunkin oma piha.

Peyote
[QUOTE="muu";29124934]Huoltoyhtiöhän hoitaa jatkuvasti rappujen siivoukset, pihan hoidon, perusylläpidon, NE JÄRKYTTÄVÄT LUMIENKOLAUKSET yms. Jos tämän kaiken tilaisi omakotitaloon yksityisesti, niin ei varmasti tulisi halvemmaksi. Se, että siellä kävisi ammattilaisia useampi kerta viikossa siistimässä ympäristöä?[/QUOTE]
Ei meidän huoltoyhtiö ainakaan siivoa. Ja noiden perushuoltojuttujen lisäksi tulee koko ajan taloyhtiöltä laskutettavaa lisäkeikkaa, myös päivystysluonteisia, jotka luonnollisesti maksaa enemmän.

vieras ja vieras
[QUOTE="Anne";29124935]Asutko sä samassa paikkaa kun minä :D Ja muuttanut kanssa samasta paikkaa :D Asuttiin ennen syrjemmällä, bussit ja rekat ja mopojengit ajeli alvariinsa vierestä ja ohikulkijat tölläs ikkunoista sisään ja jos oli ulkona tekemässä jotain (niin kuin melkein koko aika olinkin tekemässä). Nyt on rauhallisempa ja tuntuu yksityisemmältä, lisäksi kaikki kävelyetäisyydellä ja luonto myös :)[/QUOTE]

Joo, voi olla :D

Meillä kans vanhassa paikassa mopoilijat ajoivat ilta- ja yöralliaan jatkuvasti ja kerran jos toisenkin soitettiin poliisit. Oikein ihmeteltiin sitä hiljaisuutta, kun muutettiin ah niin monien nyt parjaamaan kerrostaloon..

"Anne"
Joo, voi olla :D

Meillä kans vanhassa paikassa mopoilijat ajoivat ilta- ja yöralliaan jatkuvasti ja kerran jos toisenkin soitettiin poliisit. Oikein ihmeteltiin sitä hiljaisuutta, kun muutettiin ah niin monien nyt parjaamaan kerrostaloon..
Meillä nyt on omaa rauhaa sillä, kun on ainoa kerrostalo omakotitaloalueella ja asutaan ylimmässä, että on hyvät maisematkin :)

Mutta mä olen muutenkin asunut paljon kerrostalossa ja niinko joku muuki sano että joku voi tulla ikkunasta sisään niin omakotitalossa heräsin öisin tarkistamaan onko ulko-ovi lukossa ja hyvä että hämärässä uskalsin yksin käydä alakerrassa juomassa vettä tai vessassa kun pelkäsin että jos joku on vaikka tullutkin ikkunasta sisään.

"pepper"
Asuttiin 2 vuotta omakotitalossa, eikä koskaan enää. En aio luetella huonoja puolia, koska niitä on vaan liikaa. En tosiasiassa muista enää yhtään hyvää puolta ok-talossa asumisesta. :O

"muu"
Ei meidän huoltoyhtiö ainakaan siivoa. Ja noiden perushuoltojuttujen lisäksi tulee koko ajan taloyhtiöltä laskutettavaa lisäkeikkaa, myös päivystysluonteisia, jotka luonnollisesti maksaa enemmän.
Meillä vastikkeeseen sisältyy kyllä tämä kaikki (kolmessa asunto-osakeyhtiössä asunut pk-seudulla osakkaana): lämmitys, netti, siivoukset, pihanhoito, isännöitsijän palvelut (taloyhtiölle kuuluvat asiat osakkaan kotona, pikkuhuoltoja), pikkurempat ja kunnossapito. Sitten isommista remonteista, kuten putkista, julkisivuista yms. tietty maksetaan erikseen. Vesi maksetaan erikseen, ja saunavuoro :)

[QUOTE="Anne";29124967]
Mutta mä olen muutenkin asunut paljon kerrostalossa ja niinko joku muuki sano että joku voi tulla ikkunasta sisään niin omakotitalossa heräsin öisin tarkistamaan onko ulko-ovi lukossa ja hyvä että hämärässä uskalsin yksin käydä alakerrassa juomassa vettä tai vessassa kun pelkäsin että jos joku on vaikka tullutkin ikkunasta sisään.[/QUOTE]

Tämä pistää kyllä ainakin meikäläisen miettimään, että onko vika nyt omakotiasumisessa sinänsä, vai asukkaan paranoidisessa luonteessa? :)

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29124944:
Tietysti iso piha on mukava sellaiselle, joka siitä tykkää. Mutta jos se lähin naapuri on kerrostalossa 20cm päässä ja seuraava talokin 10m "viheralueen" takana, niin miksi se naapuri häiritsee olemassaolollaan ainoastaan omakotitalossa?
Jos ihminen haluaa asua kerrostalossa, hän luultavasti arvostaa helppoutta (huoltoyhtiöt, osakeyhtiöt), juuri tuota kaupungin tunnelmaa, ääniä, ihmisiä, turvallisuuden tunnetta kun on muiden keskellä, arvostaa ehkä kaupunkinäkymää jos asuu korkealla, yhteisöllisyyttö jne mitä ikinä nyt onkin.
Sitten on omakotitalo-asujia jotka nimenomaan haluavat oman rauhan, suojan. (meidän perhe esim.) Meillä ei ole lainkaan lähinaapureita, ei näy katulamppuja, olemme aivan luonnon keskellä. Saan olla töissäni tarpeeksi sosiaalinen, kodin ja sen ympäristön haluan pyhittää rauhalle ja hiljaisuudelle ja omalle perheelle.

Sitten on kolmas joukko joka haluaa ilmeisesti yhdistää nämä kaksi tekijää; asutaan tiiviisti rakennetulla omakotialueella, jossa tosiaan uutuuttaan hohtavia lukaaleja ja tikkuaskin kokoiset tontit joilla kasvaa juuri istutetut pensasaidat. Sitä en ole oikein ymmärtänyt. Voisiko joku sellainen asuja kertoa mikä viehättää tuossa asumisratkaisussa?

"Anne"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29124976:
Tämä pistää kyllä ainakin meikäläisen miettimään, että onko vika nyt omakotiasumisessa sinänsä, vai asukkaan paranoidisessa luonteessa? :)
Ihanko pitää miettiä kummassa vika :D :D Oisko ihan siinä asukkaassa joka on tottunu kerrostaloelämään ja siihen ettei ihmiset kävele ikkunoiden tasolla?

"vieras"
[QUOTE="vieras";29124893]Samaa ihmetellyt, välillä jopa tuntuu, että kerrostaloissakin on enemmän yksityisyyttä kuin uusilla omakotitaloalueilla. Onhan se tosiaan kivaa elää siinä unelmien omakotitalossa, kun naapuri näkee käytätkö kahvia maidolla vai ilman :)[/QUOTE]

Samaa mieltä. Kerrostalossa naapureita näkee tuskin koskaan.
Saati että näkis niiden ikkunoista sisään.
ok-taloissa ja rivareissa asujat valittavat aina niistä naapureista ennenpitkää.

"vieras"
[QUOTE="Anne";29124967]Meillä nyt on omaa rauhaa sillä, kun on ainoa kerrostalo omakotitaloalueella ja asutaan ylimmässä, että on hyvät maisematkin :)

Mutta mä olen muutenkin asunut paljon kerrostalossa ja niinko joku muuki sano että joku voi tulla ikkunasta sisään niin omakotitalossa heräsin öisin tarkistamaan onko ulko-ovi lukossa ja hyvä että hämärässä uskalsin yksin käydä alakerrassa juomassa vettä tai vessassa kun pelkäsin että jos joku on vaikka tullutkin ikkunasta sisään.[/QUOTE]

Hyvät maisemat täälläkin ja alaovet lukossa :)

Sitten on kolmas joukko joka haluaa ilmeisesti yhdistää nämä kaksi tekijää; asutaan tiiviisti rakennetulla omakotialueella, jossa tosiaan uutuuttaan hohtavia lukaaleja ja tikkuaskin kokoiset tontit joilla kasvaa juuri istutetut pensasaidat. Sitä en ole oikein ymmärtänyt. Voisiko joku sellainen asuja kertoa mikä viehättää tuossa asumisratkaisussa?
Minä taidan sitten olla tuollainen? Ainakin meillä on tikkuaskin kokoinen tontti (n. 1000m2) ja uutuuttaan hohtava "lukaali". Ja pensasaitakin löytyy. :)

Henk.koht. minua ainakin viehättää tämän alueen rauhallisuus ja toisaalta keskustan läheisyys. Kaikki useimmin tarvittavat palvelut (kauppa, posti, apteekki, pankkiautomaatti, uimahalli yms.) ovat kävelyetäisyydellä ja bussi keskustaan menee parinsadan metrin päästä. Polkupyörällä keskustaan hurauttaa vartissa ja työpaikalle sotken puolessa tunnissa (usein kylläkin juoksen sekä töihin että sieltä pois).

Yhteistyössä