Miksi pitäisi laihduttaa?

  • Viestiketjun aloittaja 125kg
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Voi jestas. Jopa joillekin on karmea tilanne, jos ihan oikeasti joutuisikin edes yrittämään laihduttamista! Kauhea märy ja poru. Siis ihan vaan siitä, että joutuisikin kokeilemaan, eikä rittäisi, että ei edes yritä vaan väittää yrittäneensä ja epäonnistuneensa. Hyvänen aika, siinähän saattaa jopa yllättyä positiivisesti kun paino putoaakin, aiemmista tekosyistä huolimatta!

Monella (minullakin!) ongelma laihduttamisessa on motivaatio. Väitän, että kummasti motivaationi kohenisi, jos mulle sanottais, että jos et laihdu niin jatkossa maksat siitä.
 
"vieras"
Täh? Et kyllä tajunnut ilmeisesti sanaakaan siitä mitä kirjoitin!

Rautalangasta: Jos syöt itsesi lihavaksi, joudut sitoutumaan elintapamuutokseen /painonpudotukseen säilyttääksesi täyden korvattavuuden terveydenhuoltopalveluista. Mikäli et sitoudu huolehtimaan itsestäsi painosi osalta, ylipainoon liittyvien sairauksien osalta olet itse velvollinen kustantamaan hoitosi. Ymmärrätkö?

Eli jos nyt saat sitten vaikka aivoverenvuodon tai joudut kolariin, hampaasi kaipaa juurihoitoa tai tarvitsen päivystysluonteista ensiapua, kuuluu se kaikki sinulle kuten ennenkin. Mutta esim. kakkostyypin diabeteksen tai painon myötä kohonneen verenpaineen hoitoon vaadittavat lääkkeet ja kontrollit joudut maksamaan itse, jos et sitoudu ylipainosi hoitoon tehtyyn itsehoitosuunnitelmaan. Ymmärrätkö?
Maksaako yhteiskunta mun terapian siltä osin, että pääsisin tämän syömisasian kanssa sille tasolle, että pystyisin laihduttamaan ilman, että se vaikuttaa mun mielenterveyteen niin rajusti? Ja kyllä, käyn jo terapiassa, mutta muista syistä, ainakin toistaiseksi.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29118327]Maksaako yhteiskunta mun terapian siltä osin, että pääsisin tämän syömisasian kanssa sille tasolle, että pystyisin laihduttamaan ilman, että se vaikuttaa mun mielenterveyteen niin rajusti? Ja kyllä, käyn jo terapiassa, mutta muista syistä, ainakin toistaiseksi.[/QUOTE]

Palataanpa taas siihen perusasiaan, että meillähän ei ole mitään lihavuusongelmaa Suomessa, jos sinä todellakin olet se ainoa ylipainoinen maassamme.

Haloo :headwall:
 
en tajua, ollenkaan, sori...
Tarkoitan, että on täysin eri asia maksattaa verovaroin oireen hoitoa, joka johtuu itseaiheutetuista terveystekijöistä, kuten liikalihavuus, päihdeongelmat, tupakointi, kun taas tukea verovaroin kuntoutusta, (erityisesti itseaiheutettujen ongelmien kanssa) niin tupakan vieroitusta kuin päihde- ja mielenterveyskuntoutusta, sekä sitä lihavuuden hoitamista niin, että tähtäimessä on hyvä terveys, ei vain jatkuva ongelmien korjaaminen kun niitä tulee väistämättä koko ajan lisää ja entistä pahempia jos esim. ihminen vain jatkaa syömistä tai ryyppäämistä.

Eli siis itse ainakin tukisin mielelläni verovaroin sitä, että ihmiset pyrkivät avun kanssa ongelmasta eroon, ei hoidattamaan oireita sitä mukaa kun niitä tulee, jotta voi jatkaa valittujen erittäin huonojen elämäntapojensa kanssa.

Selvensinkö yhtään..?
 
Pitääkö muiden maksaa sinun aiheuttamat syöpäsairaudet? lämmitätkö puilla? lisäät pienhiukkasia ilmaan ja tapat näin ihmisiä.
entä ajatko autolla? tapat ihmisiä saastuttamalla ilmaa.
joka vuosi suomessa kuolee näiden takia paljon ihmisiä.

Miksi sinä saat tappaa muita mutta joku lihava joka syö itseään hengiltä tai tupakoijakin aiheuttaa paljon vähemmän muille ongelmia kuin autoileva tai isompaa taloa lämmittävä.
Puhuttiin terveydenhuollon kustannuksista, ei globalisaatiosta, väestönkasvusta, ilmaston lämpenemisestä tai hiilijalanjäljestä. Voidaan toki niistäkin puhua, mutta tähän ketjuun ne eivät liity.
 
[QUOTE="vieras";29118327]Maksaako yhteiskunta mun terapian siltä osin, että pääsisin tämän syömisasian kanssa sille tasolle, että pystyisin laihduttamaan ilman, että se vaikuttaa mun mielenterveyteen niin rajusti? Ja kyllä, käyn jo terapiassa, mutta muista syistä, ainakin toistaiseksi.[/QUOTE]

Vrt. ed. vastaus jollekin niistä kysyjistä, jotka ovat huolissaan henkilökohtaisesta tilanteestaan. Lääkäri arvioi, mikä sairastumisriski sinulla ylipainosta aiheutuu, ja tekee sinulle suunnitelman riskien vähentämiseksi. Jos sinun kohdallasi siihen liittyy mielenterveysongelmia, ne on otettava suunnitelmassa huomioon. Hoito, joka sinulle suunnitellaan, tähtää aina johonkin, ja mikäli arvion perusteella sinulle on hyödyllisempää ensisijaisesti hoitaa psyykkiset ongelmat ja sekundäärisesti lihavuus, sitoudut siihen suunnitelmaan. Jos tarvitset suunnitelman toteutukseen terapiaa, lääkäri toki kirjoittaa sinulle B- ja C-lausunnot KELA-korvattavuuden saamiseksi. Tätä olen koko ajan jokaiselle erikseen selittänyt. Ja ongelma oli?
 
en ymmärrä.
Kolariin joutuminen on vapaaehtoista ja itse aiheutettua myös. Koska tiedossaon että teillä tapahtuu paljon onnettomuuksia.
Tajuatko vuosia tietoisesti kehitellyn pitkäaikaissairauden yksilönvastuun ja onnettomuuden eroa?

Hampaiden juurihoitokin voi johtua huonosta omahoidosta. Tietysti voi, ja jos lääkäri toteaa, että ihminen laiminlyö hampaitaan, tekee suunnitelman ruokavalion, elintapojen ja hammasterveyden kohentamiseksi ja asiakas ei sitoudu siihen, hän menettää oikeuden maksuttomiin (kunnallisiin) hammashoitopalveluihin. Käsittääkseni hammasterveyden heikkenemistä ei ole tilastollisesti osoitettu liittyvän ylipainoon, ja tämän vuoksi lihavuus ei vaikuttaisi hammashoitopalveluihin.
Aivoverenvuotokin voi johtua lihavuudesta tai väärästä ruokavaliosta. Voi toki, mutta tilastollisesti se ei ole ylipainoisten ykkössairaus. Sen sijaan rasva-aineenvaihdunnan ja sydän- ja verisuonten sairaudet kuten aivoinfarktit ovat asia, jota kannattaa pohtia läskin yhteydessä.

vain nälkäkuolema tai puhtaan veden puute ei ole omaa syytä. tai länsimaisen elintavan.
Näin. Onko muuta?
 
kfkfkf
Itse laihduttaneena voin kertoa, että on ihan helvetin paljon helpompi olla itsensä kanssa. Kroppa kantaa kokoajan ne ylipainokilot mukanaan. Kevyempänä on kevyempi tehdä ihan kaikkea. Ihanaa kun voi ostaa minkälaisen vaatteen tahansa ja se näyttää hyvältä päällä. Se oma kroppa myös tuntuu paremmalta hoikempana. Kun syö terveellisesti, on paljon terveempi olo.
Liika rasva ja hiilarit turvottaa ja syömisen jälkeen on huonompi olo kuin ennen syömistä.
Terveellisesti kun syö, huomaa että tällaista oloa ei enää tule syömisen jälkeen- tässä kohtaa ylipainoinen miettii et "ai mikä olo?" Sen "olon puuttumisen" huomaa vasta kun syö terveellisesti
 
Itse laihduttaneena voin kertoa, että on ihan helvetin paljon helpompi olla itsensä kanssa.
Tottahan tämä on. Onnittelut hienosta saavutuksesta.

Mutta mutta... kerropa tästä nyt sitten palstalla, olet leuhka, aina pätemässä ja ihan helvetin sadistinen ja ennen kaikkea väärässä. Totuus on kurjaa kuultavaa silloin, kun on itse aktiivisesti pyrkinyt kiistämään tosiasiat jo pidemmän aikaa. Nyt kun jälkeenpäin mietit, vaihtaisitko oloasi lihavaan takaisin mistään hinnasta? Tuskinpa, ja olet asian ytimessä. On hullua, että yhteiskunnan pitää vielä 2000-luvulla kertoa ihmisille, mikä heille on hyväksi huolimatta siitä, että jokainen tietää sen jo entuudestaan. Kauhea vastustus ja poru siitä, että "meiltä viedään oikeus voida huonosti". Paradoksaalista, ristiriitaista ja osittan melko koomistakin.
 
kfkfkf
Tottahan tämä on. Onnittelut hienosta saavutuksesta.

Mutta mutta... kerropa tästä nyt sitten palstalla, olet leuhka, aina pätemässä ja ihan helvetin sadistinen ja ennen kaikkea väärässä. Totuus on kurjaa kuultavaa silloin, kun on itse aktiivisesti pyrkinyt kiistämään tosiasiat jo pidemmän aikaa. Nyt kun jälkeenpäin mietit, vaihtaisitko oloasi lihavaan takaisin mistään hinnasta? Tuskinpa, ja olet asian ytimessä. On hullua, että yhteiskunnan pitää vielä 2000-luvulla kertoa ihmisille, mikä heille on hyväksi huolimatta siitä, että jokainen tietää sen jo entuudestaan. Kauhea vastustus ja poru siitä, että "meiltä viedään oikeus voida huonosti". Paradoksaalista, ristiriitaista ja osittan melko koomistakin.
Sellainen ihminen joka on aina ollut lihava, ei vain voi käsittää edes sitä että miltä tuntuu olla hoikka. Siis se itse oleminen on jo aivan erilaista.
Saati sitten kaikki terveysvaikutukset. Lihavat vain eivät ajattele sitä, koska heillä ei ole mitään mitä ajatella, koska eivät tiedä että miltä se tuntuu, tyytyvät oloonsa.
 
Sellainen ihminen joka on aina ollut lihava, ei vain voi käsittää edes sitä että miltä tuntuu olla hoikka. Siis se itse oleminen on jo aivan erilaista.
Saati sitten kaikki terveysvaikutukset. Lihavat vain eivät ajattele sitä, koska heillä ei ole mitään mitä ajatella, koska eivät tiedä että miltä se tuntuu, tyytyvät oloonsa.
Olet varmasti oikeassa. Kuitenkin ulkoapäin tulevat paineet ja asenteet, oma kurja olo, terveysvaikutuksien tiedostaminen (joka on ihan varmasti todellisuutta jokaiselle lihavalle, myönsi sen sitten itselleen tai ei), väsymys ja elimistön krempat, liikunnan mahdottomuus jne. luulisi olevan sellaisia asioita, että mieluummin hankkiutuu niistä eroon kuin kieltää asian. On paljon kannustavia tarinoita painonpudottajista, välineet ja neuvot ovat kaikkien saatavilla jos motivaatiota ja halua löytyy. Ihmettelenkin, mikä siinä sitten on niin vaikeaa, siis aloittamisessa ja itsestään huolehtimisessa.
 
kfkfkf
Olet varmasti oikeassa. Kuitenkin ulkoapäin tulevat paineet ja asenteet, oma kurja olo, terveysvaikutuksien tiedostaminen (joka on ihan varmasti todellisuutta jokaiselle lihavalle, myönsi sen sitten itselleen tai ei), väsymys ja elimistön krempat, liikunnan mahdottomuus jne. luulisi olevan sellaisia asioita, että mieluummin hankkiutuu niistä eroon kuin kieltää asian. On paljon kannustavia tarinoita painonpudottajista, välineet ja neuvot ovat kaikkien saatavilla jos motivaatiota ja halua löytyy. Ihmettelenkin, mikä siinä sitten on niin vaikeaa, siis aloittamisessa ja itsestään huolehtimisessa.
Niimpä, toisille se vain tuntuu olevan ihan tositosi vaikeaa. Jos ihan vaaralliseen lihavuusleikkaukseen pitää mennä, kun muuten ei onnistu. Sitten on näitä jotka eivät viitsi edes yrittää...
Kun se on ihan fakta, että jokainen onnistuu tuossa hommassa. Kaikilla se laihduttaminen toimii ihan samalla tavalla. Jos ei pysty liikuntaa harrastamaan, niin laihduttaa voi myös ilman liikuntaa. Liikuntaa voi harrastaa sitten kun siihen pystyy.

Ehkä jotkut ovat sitten vain NIIIIN riippuvaisia siitä ruoasta, että normaalin ihmisen on sitä vaikea edes käsittää.
Lähipiirissä yksi sairaalloisen lihava, jolla kadonnut jo aikaa päivää sitten se toivo, ei enää välitä lihoaako entisestään vai mitä käy. Jotenkin ajattelee, että hän ei enää pysty laihtumaan normaaleihin mittoihin, vaikka pystyyhän hän. Siinä on vain sitä kovempi työ, mitä enemmän lihoaa.
 
"Realisti"
Olet varmasti oikeassa. Kuitenkin ulkoapäin tulevat paineet ja asenteet, oma kurja olo, terveysvaikutuksien tiedostaminen (joka on ihan varmasti todellisuutta jokaiselle lihavalle, myönsi sen sitten itselleen tai ei), väsymys ja elimistön krempat, liikunnan mahdottomuus jne. luulisi olevan sellaisia asioita, että mieluummin hankkiutuu niistä eroon kuin kieltää asian. On paljon kannustavia tarinoita painonpudottajista, välineet ja neuvot ovat kaikkien saatavilla jos motivaatiota ja halua löytyy. Ihmettelenkin, mikä siinä sitten on niin vaikeaa, siis aloittamisessa ja itsestään huolehtimisessa.
Et sä voi ymmärtää mikä siinä painonpudottamisessa on vaikeaa kun et ole itse ikinä ollut ylipainoinen. Se on helppo ilkkua tuolla tavalla kun ei tarvitse itse tehdä sitä isoa muutosta.
 
kfkfkf
Ja luulen, että toisille se näläntunne on kovempi paikka kuin toisille. Jos sä oot aina tottunut vetämään sitä ruokaa niin, että ähky tulee, tai ainakin melkein, niin se on tosi kova paikka sitten yhtäkkiä syödäkkin niin, että vatsassa tuntuu normaalilta, tai ehkäpä alkuun jopa jää vielä vähän nälkä.
 
[QUOTE="vieras";29120828]Kaiutin paljo oot pitkä / painat? Ikäs?[/QUOTE]

Mitä ihmettä teet sillä tiedolla?:O Liittyykö se nyt tähän terveydenhuoltokeskusteluun jollakin tapaa?

No, tuskin se mikään salaisuus on, mutta aikeesi tiedän tasan tarkkaan. Eli kun kerron mittani, voit sanoa:

a) hyvähän sun on
b) olet liian laiha
c) luulet olevasi hyvännäköinen
d) mieluummin olen läskin kun sinun mitoissasi

tai muut yhtä viisasta.

185 cm / 67 kg ja 35 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Ehkä ei miksikään jos ei halua. Hoikempana tosin voisi välttyä tietyiltä sairauksilta ja vaivoilta (nivelrikko, 2tyypin diabetes). Itse sain turvotettua itseni osaksi sairaudesta johtuen 127kiloiseksi. Se oli lähtöpaino viime keväänä kun aloitin sairaalassa laihdutuksen. Alle 10-vuotta tuosta painoin alle 60kg, joten tiedän mihin pystyisin pienempänä. Syitä painonnousuun oli monia ja yksi siis sairaus. Ja vaikka olin tuo 127kiloinen en hikoillut laisinkaan (johtuen kilpirauhasen vajaatoiminnasta) -en hikoile vieläkään. Laihdutin tuosta 23kg ja nyt toinen rajumpi laihdutuskausi aluillaan (nutraan täysin-keväällä vedin 10viikkoa vain pussiruokaa). Haluan laihtua suureksi osaksi myös lasteni vuoksi (arvatkaas olenko lasten kaveripiirissä nyt se läskiäiti) sekä oman jaksamiseni vuoksi. Syyt joiden vuoksi lihoin on poistuneet suurelta osin(isoja ongelmia). Perheeni vuoksi haluan takaisin normaaliin bmi:hin.
 
[QUOTE="vieras";29120879]Ehkä ei miksikään jos ei halua.
Hoikempana tosin voisi välttyä tietyiltä sairauksilta ja vaivoilta (nivelrikko, 2tyypin diabetes).
Haluan laihtua suureksi osaksi myös lasteni vuoksi (arvatkaas olenko lasten kaveripiirissä nyt se läskiäiti) sekä oman jaksamiseni vuoksi.
Perheeni vuoksi haluan takaisin normaaliin bmi:hin.[/QUOTE]

Näin. Jos kaltaisiasi ylipainoisia ihmisiä olisi enemmän, kansanterveyskuorma ja kustannukset putoaisivat rajusti.
 
"vieras"
Mitä ihmettä teet sillä tiedolla?:O Liittyykö se nyt tähän terveydenhuoltokeskusteluun jollakin tapaa?

No, tuskin se mikään salaisuus on, mutta aikeesi tiedän tasan tarkkaan. Eli kun kerron mittani, voit sanoa:

a) hyvähän sun on
b) olet liian laiha
c) luulet olevasi hyvännäköinen
d) mieluummin olen läskin kun sinun mitoissasi

tai muut yhtä viisasta.

185 cm / 67 kg ja 35 vuotta.
Toivottavasti et ole mies noilla mitoilla!
 
"vieras"
Muistutan nyt vaan, että ruokavalion muutoksella se paino putoaa. Jos ei pysty liikkumaan, niin siltikin voi laihduttaa ruokavalion avulla. Toisin päin: valtavan ylipainon pudottaminen pelkällä liikunnalla vaatisi sitä liikuntaa ihan hurjan paljon.
 
No niin, alkoihan se. Kerrotko vieras vielä omat mittasi, voit myös itse arvostella itsesi halutessasi.

Kuka on luullut minua mieheksi? Jaa tuon toisen rintaliivien kokoa tiedustelevan ketjun perusteella? :LOL:

Höpöhöpö, aika hauskaksihan tämä aina menee (kkuten tuossa jo tiesinkin arvailla) aina siinä vaiheessa, kun joku ottaa henkilökohtaisesti. Fakta nyt kuitenkin on, että en ole missään vaiheessa arvioinut ketään henkilökohtaisesti vaan puhunut yleisellä tasolla lihavuuden aiheuttamista ongelmista yhteyskunnassamme. Vaikka itse olisin reilusti ylipainoinen, eivät ne faktat tästä asiasta miksikään muuttuisi: läski tulee kalliiksi ja se on yksilön valinta, jota kannattaa pohtia vielä siinä vaiheessa, kun asiaan on mahdollista vaikuttaa. Olen siis tätä mieltä edelleenkin, vaikka olen "mies" ja "hyi mikä rimpula":D P.s. kuten kfkfkf tuossa kauniisti jo mainitsikin, painoindeksini on kyllä ihan normaaleissa puitteissa. Alipainokaan ei ole hyvä asia, mutta terveydelle kuitenkin ylipainoa terveellisempää, jos alipaino on lievää. Ja jos ihmisen painoindeksi on 24, näyttää hän melko erilaiselta kuin painoindeksin ollessa 19, mutta molemmissa tapauksissa vointi voi olla aivan hyvä.
 

Yhteistyössä