Miksi hankit lapsia, jos et pidä lapsista?

• Viestiketjun aloittaja M32
  • Ensimmäinen viesti
Blue
Pahoittelen OT:ta, mutta:

Miksihän tämä toisilta sitten puuttuu? Esimerkiksi minulta? Itse olen pienestä pitäen jollakin tasolla tiennyt, etten halua lapsia. En esimerkiksi pikkutyttönä piitannut vauvanukkeleikeistä vaan kivempi oli leikkiä barbeilla tmv.

En silti ole koskaan ollut niitä jotka julistavat kovaan ääneen inhoaan lapsia tai uhoavat, etteivät tule koskaan hankkimaan niitä. Itse olen aina vain sanonut, että en ole _tähänastisen elämäni aikana_ koskaan tuntenut halua tai tarvetta suvunjatkamiseen mutta että en sulje pois sitä mahdollisuutta, että mieleni joskus muuttuisi. Nyt kun ikää on kohta 36 vuotta, voin varmaan hyvällä syyllä pitää sitä jo aika epätodennäköisenä.

Joskus tulee tunne, että olisi helpompaa olla ns. normaali ja haluta lapsia siinä missä muutkin. Se nyt vain ei ole mikään valinta, en ole valinnut olla tällainen. Ja jos joku nyt sanoo, että voihan niitä lapsia (yrittää) hankkia siitä huolimatta, niin voi miettiä miten hyvä idea se olisi...

Itse voi allekirjoittaa juuri tämän. Mutta ei ihmisille voi sanoa edes sitä, ettei pidä lapsista ilman, että leimautuu lasten inhoajaksi tai vihaajaksi. Etenkin lasten vanhempien on usein mahdoton suhtautua neutraalina asiana siihen, ettei joku pidä lapsista. Siksi en juuri koskaan kommentoi asiaa mitenkään.
Ei mitään tietoa. Sun pitää sitä kysyä viisaammalta.

[QUOTE="öhöm";29013627]Jos vanhukset tai keski-ikäiset mekkaloisivat ja riekkuisivat ja kaikkien vain pitäisi sitä sietää, niin varmasti heitäkin inhottaisiin ihan globaalisti.

Lapsia ei inhottu ennen, jolloin heillä oli käytöstavat ja kuri oli kova ja olivat työvoimaa siinä kuin muutkin ihmiset. Nykyään lapsia ei haluta minnekänä, koska muita ei tarvitse ottaa huomioon.[/QUOTE]

Pyh, eiköhän lapset ole lapsia joita täytyy kasvattaa ja antaa sellaiset lähtökohdat, koti ja rajat, ettei heidän tarvitse oireilla ja käyttäytyä huonosti saadakseen huomiota :) Huono käytös kertoo pahasta olosta ja aikuinen ihminen joka päättää hankkia lapsia joutuu jaksamaan ja kasvattamaan. Muuten niitä lapsosia ei tarvitse tehdä tai voi hakea lastensuojelullista tukea/apua.

"vieras"
Minusta kulttuurin vaikutusta liioitellaan. Toki sillä on vaikutusta (erityisesti nuorilla ihmisten kohdalla) mutta kyllä lasten teko on niin perustavanlaatuinen ja alitajuinen asia ja halu ollut aina, ettei kulttuurit ole siinä vaikuttaneet suuntaan eikä toiseen.
Millä sä sitten selität sen, että mitä koulutetumpi nainen sitä vähemmän hänellä on lapsia? Mitä älykkäämpi nainen, sitä vähemmän hänellä on lapsia? Länsimaissa syntyvyys on murto-osa siitä mitä se on kehitysmaissa? Biologisestihan me ollaan kaikki samanlaisia ihmisiä, että kyllä se selitys on siinä kulttuurissa.

[QUOTE="vieras";29013806]Millä sä sitten selität sen, että mitä koulutetumpi nainen sitä vähemmän hänellä on lapsia? Mitä älykkäämpi nainen, sitä vähemmän hänellä on lapsia? Länsimaissa syntyvyys on murto-osa siitä mitä se on kehitysmaissa? Biologisestihan me ollaan kaikki samanlaisia ihmisiä, että kyllä se selitys on siinä kulttuurissa.[/QUOTE]

Pari lasta lienee aina ollut koulutetuilla ja keskiluokkaisilla ihmisillä se yleisin lapsilukumäärä. Kulttuuri ei ole muuttunut kuin päinvastoin suvaitsevammaksi kaikilta saroilta ja yksilökeskeisempään suuntaan. Lapsilukuun ei varmastikaan vaikuta kulttuurilliset tekijät, vaan ihan puhtaasti taloudellinen tilanne ja mahdollisuudet kasvattaa hyvin lapsi/lapset.

Mä suhtauduin ajatukseen omista lapsista hyvin lämpimästi. Muiden lapsista en pahemmin välitä, vain yksi tarpeeksi läheisen ihmisen lapsi on saanut minussa yhtä lämpimän tunteen aikaan kuin omani. Ei tuossa kummempaa, en ole alkujani kovin lapsirakas. Nykyään olen ehkä pehmennyt eikä muiden lapset ole niiiiin kamalia. Kummallista kyllä voisin (on kyllä tulevaisuudensuunnitelmiss) adoptoida ja rakastaa sitä aluksi vierasta lasta kuin omaani. Ehkä tää on vaan biologian säätelemää toimintaa.

"Mä vain"
Voitko kuvitella; mullaon kolme lasta ja mä työskentelen lasten parissa mutta muuten en mitenkään päin halua olla lasten kanssa tekemisissä, paitsi niiden lasten kanssa joita rakastan omieni lisäksi (nämäkin yhden käden sormilla laskettavissa).

Jos olen lasteni kansa jossain niin välttelen muita lapsia. En halua seurustella leikkipuistossa tai muualla muiden lapsien kanssa. Hakeudun tilanteesta pois jos vieras lapsi tule jutulle (tottakai vastaan ja olen ystävällinen mutta en jatka juttua vaan hivuttaudun pois). Yms yms.

En vain halua olla lasten lähellä. Saan niistä tarpeekseni muutenkin.
Toivottavasti et työskentele minun lasten parissa...

"vieras"
Pari lasta lienee aina ollut koulutetuilla ja keskiluokkaisilla ihmisillä se yleisin lapsilukumäärä. Kulttuuri ei ole muuttunut kuin päinvastoin suvaitsevammaksi kaikilta saroilta ja yksilökeskeisempään suuntaan. Lapsilukuun ei varmastikaan vaikuta kulttuurilliset tekijät, vaan ihan puhtaasti taloudellinen tilanne ja mahdollisuudet kasvattaa hyvin lapsi/lapset.
Mitä sä luulet kulttuurin olevan? Talous ja mahdollisuudet kasvattaa lapsia, muiden ihmisten lapsiluku jne. kaikki se on kulttuuria. Ennen kyllä koulutetuillakin ihmisillä oli enemmän lapsia, nykyään se on jo alle 2.

"Mä vain"
Miksi tuollaisten lapsia inhoovien täytyy hakeutua sitten lastenhoitoalalle, kuten tuo "blue"? Onko se sitten sitä, että "helpolla" saadaan rahaa, vaikka ei edes oikeasti olla läsnä lapsen kanssa, joiden kanssa työskentelee??? Kyllä nämäkin ääliöt pitäs saada tuolta lasten parista pois ja tilalle heitä, jotka, jotka oikeasti pitävät lapsista, kaikenlaisista...

M32
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;29013845:
Mä suhtauduin ajatukseen omista lapsista hyvin lämpimästi.
Eli vaikka sinulla ei ollut omia lapsia etkä erityisesti pitänyt lapsista, ajattelit kuitenkin pitäväsi omista tulevista lapsistasi? Miksi ajattelit näin?

"vieras"
[QUOTE="Mä vain";29013868]Miksi tuollaisten lapsia inhoovien täytyy hakeutua sitten lastenhoitoalalle, kuten tuo "blue"? Onko se sitten sitä, että "helpolla" saadaan rahaa, vaikka ei edes oikeasti olla läsnä lapsen kanssa, joiden kanssa työskentelee??? Kyllä nämäkin ääliöt pitäs saada tuolta lasten parista pois ja tilalle heitä, jotka, jotka oikeasti pitävät lapsista, kaikenlaisista...[/QUOTE]

Blue ei mielestäni missään sanonut inhoavansa lapsia, mutta hän taitaa olla perhepäivähoitajana siksi, että saa hoitaa lapsensa pitkään kotona.

M32, miksi tämä asia vaivaa sinua niin kovasti?

Minä ymmärrän ihan hyvin, että kaikki ihmiset eivät halua lapsia. Minusta siinä ei ole mitään kummallista tai selittämisen arvoista. Tunteeseenhan sekin perustuu, kuten oikeastaan ihan kaikki, mitä ihminen tahtoo. En minä tarvitse kenenkään perusteluja aiheesta.

Siskoni on vela, en ole ikinä kysynyt miksi. Ei minun tarvitse tietää. Eikä siskoni ole ikinä minulta kysynyt, että miksi minä olen halunnut lapsia.

"Mä vain"
[QUOTE="vieras";29013874]Blue ei mielestäni missään sanonut inhoavansa lapsia, mutta hän taitaa olla perhepäivähoitajana siksi, että saa hoitaa lapsensa pitkään kotona.[/QUOTE]

Jus joo, vielä perhepäivähoitaja. Huh huh. No sanoi hän, ettei ainakaan välitä toisten lapsista...

"viera"
En jaksanut koko ketjua lukea. Mutta M32, mitä ihmettä lapseton parisuhteessa oleva mies, joka vielä kertoo tarvitsevansa paljon aikaa itselleen ja harrastuksilleen tekee täällä palstailemassa lauantai-iltana?! Vai onko tämä palstailu se sun kuuluisa harrastus? Miksi aloitat näitä "olen lapseton ja ylpeä siitä mutta asia minua koko ajan kovasti mietityttää koska näitä aloituksia tehtailen" ketjuja koko ajan?

Eli vaikka sinulla ei ollut omia lapsia etkä erityisesti pitänyt lapsista, ajattelit kuitenkin pitäväsi omista tulevista lapsistasi? Miksi ajattelit näin?
En tiedä. Jotenkin pidin Itsestäänselvyytenä perinteistä perhettä osana tulevaisuuttani. Tuota on paha järjellä selittää kun se vauvakuume iskee, silloinhan se lopullinen päätös tulee lastenhankinnan aloituksesta. Siltikään siinä huumassa en pitänyt muiden lapsia viehättävempinä tai raskausaikana musta ei tullut tyyliin joka nurkalta isoja mahoja bongaava, taloa vauvalle remppaava superhössöttävä mammahirviö.

[QUOTE="vieras";29013855]Mitä sä luulet kulttuurin olevan? Talous ja mahdollisuudet kasvattaa lapsia, muiden ihmisten lapsiluku jne. kaikki se on kulttuuria. Ennen kyllä koulutetuillakin ihmisillä oli enemmän lapsia, nykyään se on jo alle 2.[/QUOTE]

Kulttuuria juu sekin mutta lapsille pitää pystyä antamaan huomiota ja aikaa paljon joten oletan että niitä lapsia tehdessään jokainen sen vastuun ymmärtää, ettei hanki kuin sen verran että kykenee ne hoitamaan. Maalaisjärjellä ajateltuna mutta voihan sitä aina etsiä filosofisia syitä. Oma järki vain sanoo että lapset pitäis kasvattaa, ruokkia ja hoitaa itse eikä hankkia liikaa, ettei siihen pysty ja joutuu luopumaan heistä.

"vieras"
Kulttuuria juu sekin mutta lapsille pitää pystyä antamaan huomiota ja aikaa paljon joten oletan että niitä lapsia tehdessään jokainen sen vastuun ymmärtää, ettei hanki kuin sen verran että kykenee ne hoitamaan. Maalaisjärjellä ajateltuna mutta voihan sitä aina etsiä filosofisia syitä. Oma järki vain sanoo että lapset pitäis kasvattaa, ruokkia ja hoitaa itse eikä hankkia liikaa, ettei siihen pysty ja joutuu luopumaan heistä.
Ensinnäkin ihan tosissaanko luulet, että kaikki ajattele näin? En ole naiivimpaa ajatusta hetkeen kuullut. Ja toiseksi, miten tämä liittyy asiaan? Nyt oli kyse siitä vaikuttaako kulttuuri lastenmäärään. Ei tämä liity mitenkään siihen. Ilmeisesti tajusit, että et sä oikeasti pysty perustelemaan väärää mielipidettäsi mitenkään, joten vaihdoit aihetta. Fiksumpaa olisi vain myöntää se, että nyt on kyse asiasta, josta ei itsellä ole tietoa.

[QUOTE="vieras";29014030]Ensinnäkin ihan tosissaanko luulet, että kaikki ajattele näin? En ole naiivimpaa ajatusta hetkeen kuullut. Ja toiseksi, miten tämä liittyy asiaan? Nyt oli kyse siitä vaikuttaako kulttuuri lastenmäärään. Ei tämä liity mitenkään siihen. Ilmeisesti tajusit, että et sä oikeasti pysty perustelemaan väärää mielipidettäsi mitenkään, joten vaihdoit aihetta. Fiksumpaa olisi vain myöntää se, että nyt on kyse asiasta, josta ei itsellä ole tietoa.[/QUOTE]

Hmm no veikkaanpa että siellä kehitysmaissa ihmiset tietävät aivan samalla tavalla että lapsista kuuluu pystyä huolehtimaan ja heille antamaan esim. ruokaa ja elintaso. Se ei kauheasti sivistystä tai järjen käyttöä vaadi. Lisääntyminen on helppoa ja sitä tapahtuu kaikkialla kulttuureista riippumatta samoin kuin ehkäisyä ja lapsista vastuun kantamista.

"vieras"
Asia ei "vaivaa" minua. Olen vain utelias ja kiinnostunut myös sellaisista ilmiöistä, jotka eivät kuulu omaan välittömään kokemuspiiriini. Tiedonhaluksikin sitä kai sanotaan.
Mutta sä et selvästikään pysty ottamaan annettua tietoa vastaan ja hyödyntämään sitä päätelmissäsi. Mä en yhtään ihmettele että sun kokemuspiiri on, mitä ilmeisemmin, melko suppea ja sä yrität vielä väitellä kovasti vastaan kaikkea mitä sulle sanotaan. Sä keskityt vaan kiemurtelemaan lauseissa, ja yrität saada vastaajat kiinni epäloogisuuksista, keskity välillä lukemaasi ja ajattele. Sä olet saanu suoria vastauksia ihmisiltä jotka on tilanteen kokenu ja yrität vaan päteä hokemalla että sä et ymmärrä, aivan kuin vastauksissa olis vikaa.

"vieras"
Hmm no veikkaanpa että siellä kehitysmaissa ihmiset tietävät aivan samalla tavalla että lapsista kuuluu pystyä huolehtimaan ja heille antamaan esim. ruokaa ja elintaso. Se ei kauheasti sivistystä tai järjen käyttöä vaadi. Lisääntyminen on helppoa ja sitä tapahtuu kaikkialla kulttuureista riippumatta samoin kuin ehkäisyä ja lapsista vastuun kantamista.
Tiedätkö sä sitä, että kehitysmaissa lapsia kuolee päivittäin nälkään ja tauteihin? Tiesitkö sä, että kehitysmaissa on ihan normaalia, että lapsia on paljon, vaikkapa 5-10 vaikka heistä kaikista ei pystykään huolehtimaan ja osa heistä tulee kuolemaan nälkään?

Kukaan ei väittänyt etteikö lisääntymistä tapahtuisi kaikissa kulttuureissa, sehän on ilmiselvää, että sitä tapahtuu. Mutta lisääntymistä tapahtuu eri määrissä eri kulttuureissa. Ja ehkäisyä ei todellakaan käytetä kaikissa kulttuureissa, ei kaikkialla ole edes tarjolla ehkäisyä eikä kaikilla ihmisillä ole edes tietoa ehkäisyn mahdollisuudesta. Myös lapsista vastuun kantaminen vaihtelee kulttuurittain, toisissa kulttuureissa osan vastuusta ottaa isovanhemmat ja muut sukulaiset, toisissa kulttuureissa osan vastuusta ottaa yhteiskunta, toisissa kulttuureissa vastuuta kannetaan hyvin pitkään, toisissa lyhyemmän ajan.

M32
Kylläpäs jollakulla on nyt pikkareissa hiekkaa. :) Kai tiedät, että luet tätä ketjua ihan vapaaehtoisesti ja voit lopettaa koska tahansa? Olen saanut joitakin oikein hyviä vastauksia, mutta myös joitakin sellaisia, jotka tukevat lähinnä sitä vahinkolapsihypoteesia.

[QUOTE="vieras";29014096]Tiedätkö sä sitä, että kehitysmaissa lapsia kuolee päivittäin nälkään ja tauteihin? Tiesitkö sä, että kehitysmaissa on ihan normaalia, että lapsia on paljon, vaikkapa 5-10 vaikka heistä kaikista ei pystykään huolehtimaan ja osa heistä tulee kuolemaan nälkään?

Kukaan ei väittänyt etteikö lisääntymistä tapahtuisi kaikissa kulttuureissa, sehän on ilmiselvää, että sitä tapahtuu. Mutta lisääntymistä tapahtuu eri määrissä eri kulttuureissa. Ja ehkäisyä ei todellakaan käytetä kaikissa kulttuureissa, ei kaikkialla ole edes tarjolla ehkäisyä eikä kaikilla ihmisillä ole edes tietoa ehkäisyn mahdollisuudesta. Myös lapsista vastuun kantaminen vaihtelee kulttuurittain, toisissa kulttuureissa osan vastuusta ottaa isovanhemmat ja muut sukulaiset, toisissa kulttuureissa osan vastuusta ottaa yhteiskunta, toisissa kulttuureissa vastuuta kannetaan hyvin pitkään, toisissa lyhyemmän ajan.[/QUOTE]

Tosiaan se on selvää, että nälänhätää on paljon kehitysmaissa jonka takia lapsia kuolee. Kuitenkin jos menet kysymään kuolevan lapsen äidiltä tai isältä että kenen kuuluisi huolehtia ja ruokkia lapsi vastaus on varmasti että heidän? Se kertoo yksinkertaisuudessaan sen että vanhemmuus on iso vastuu johon joka kulttuurissa on sama tehtävä. Lapsista pitäisi perheen -johon kyllä voi kuulua isovanhemmat yms - pystyä huoli pitämään. Tämän(kään) takia lapsia ei yleensä hankita kohtuuttomasti tai jos hankitaan eikä pystytä huolehtimaan, on satavarmasti perheellä (=vanhemmilla) syyllisyys epäonnistumisesta. Joka kulttuurissa.

"vieras"
Tosiaan se on selvää, että nälänhätää on paljon kehitysmaissa jonka takia lapsia kuolee. Kuitenkin jos menet kysymään kuolevan lapsen äidiltä tai isältä että kenen kuuluisi huolehtia ja ruokkia lapsi vastaus on varmasti että heidän? Se kertoo yksinkertaisuudessaan sen että vanhemmuus on iso vastuu johon joka kulttuurissa on sama tehtävä. Lapsista pitäisi perheen -johon kyllä voi kuulua isovanhemmat yms - pystyä huoli pitämään. Tämän(kään) takia lapsia ei yleensä hankita kohtuuttomasti tai jos hankitaan eikä pystytä huolehtimaan, on satavarmasti perheellä (=vanhemmilla) syyllisyys epäonnistumisesta. Joka kulttuurissa.
Kyllä kehitysmaissa todellakin yleensä hankitaan lapsia enemmän kuin mistä pystytään huolehtimaan, se on siellä enemmän sääntö kuin poikkeus. Ja totta kai tätä tapahtuu myös länsimaissa, mutta vähemmän. Tosin sä et edelleenkään puhu itse aiheesta, joten mä luovutan. I never suffer fools gladly.

"vieras"
1) Luotin siihe, että omat lapset ovat eri asia kuin muiden lapset. Heihin kuulemani mukaan kehittyy aivan erilainen side. Väite osoittautui todeksi.

2) Olin löytänyt miehen, jonka kanssa ajatus juuri meidän yhteisestä lapsesta ei tuntunutkaan huonolta. Me olimme niin hyvä pari, että eihän meidän yhteistuotoksesta voi huonoa tulla.

3) En olisi uskaltanut jättää kokematta jotain niin suurta asiaa kuin vanhemmuus.

Yhteistyössä