Saako imettävä äiti juoda saunakaljan tai kaksi. Mitä mieltä ootte?

  • Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti
"elisa"
[QUOTE="Hmmm";28992945]Lisäyksenä noihin sun laittamiin pos vaikutuksiin, myös stressihormonin tason vähenemisellä maidossa on positiivisia vaikutuksia vauvaan. Toisilla se olut tai viinilasi rentouttaa ja poistaa stressiä - tosilla se näyttää lisäävän sitä.

Nauttikaa elämästä hyvät äidit![/QUOTE]

Aivan yhtä typerästi sanottu kuin se ettei kannata lopettaa tupakointia koska sen lopettamisen aiheuttama stressi on haitallisempaa. Aina kannattaa lopettaa.

Stressin väheneminen on kyllä positiivista, mutta jos sen tekee kaljalla niin sanoisin kyllä että aika kyseenalaista touhua. Silloin jos tarvitsee kaljaa rentoutuakseen kannattaa etsiä muita keinoja stressin vähenemiseen, sellaisia joita voi tehdä vaikka päivittäin.

Juokaa alkoholitonta.
 
[QUOTE="elisa";28993018]Aivan yhtä typerästi sanottu kuin se ettei kannata lopettaa tupakointia koska sen lopettamisen aiheuttama stressi on haitallisempaa. Aina kannattaa lopettaa.

Stressin väheneminen on kyllä positiivista, mutta jos sen tekee kaljalla niin sanoisin kyllä että aika kyseenalaista touhua. Silloin jos tarvitsee kaljaa rentoutuakseen kannattaa etsiä muita keinoja stressin vähenemiseen, sellaisia joita voi tehdä vaikka päivittäin.

Juokaa alkoholitonta.[/QUOTE]
Niin mutta mikä nyt oli se syy välttää sitä alkoholia kokonaan? Siis muukin kuin sinun henkilökohtainen närkästyksesi? Voisin minäkin kieltää koirat ja piereskelyn ja purjeliitämisen, keksisin ihan nasevia syitäkin siihen, mutta en nyt viitsi alkaa tosissani tuohtumaan vaikka jotkut noista asioista tykkäävätkin.
 
[QUOTE="elisa";28993018]
Stressin väheneminen on kyllä positiivista, mutta jos sen tekee kaljalla niin sanoisin kyllä että aika kyseenalaista touhua. Silloin jos tarvitsee kaljaa rentoutuakseen kannattaa etsiä muita keinoja stressin vähenemiseen, sellaisia joita voi tehdä vaikka päivittäin.
[/QUOTE]

Jos ihminen rentoutuu juodessaan kaljaa, eihän se tarkoita, etteikö kykenisi rentotumaan muillakin tavoilla.
 
Imettäjä
Relatkaa daamit!
Kokeilkaa ottaa oikein hyvää viiniä pari kulausta joskus ruoan kanssa. Vähän löystyy se pipo.
Humaltuminen ei ole mun juttu, mutta lasi kuohuvaa tai joskus 12cl viiniä ruoan kanssa on aikas pop!
http://www.thl.fi/fi_FI/web/lastenneuvola-fi/tietopaketit/imetys/alkoholi
 
"henni"
Muutama miete:
Promileja tai ei, niin lapsen maksa ei osaa käsitellä alkoholia.
Meidän neuvola ei ainakaan "suosittele" jekovittei, vaan ne otetaan käyttöön sit jos muut ei sovi. Tällöin hyöty voittaa haitat.
Olen täyskn samaa mieltä tuon alkoholiongelmasta kirjoittavan kanssa.
Ja kun puhutaan lääketieteestä, nin jokainenhan sieltä poimii ne "itselle sopivat"ohjeet. Jos kyse on mistä tahansa sairauden hoidosta tai ehkäisystä, nii jos se ohje tai lääke ei miellytä niin ihminen ei sitä noudata vedoten siihen ettei häntä kuunnella, lääkäri ei tiedä mistään mitään, ja lopetin ne lääkkeet aikasemmin. Jokainen ln omassa asiassaan pikku lääkäri ja tekee just niin kuin itse haluaa. Itse ajattelen, että vaikka nyt ei mitää vaararajoja suosituksissa annetakaan, niin miksi ottaa riski, nimenomaan vaan sen vuoksi kun mää nyt vaan tahdon. TutkittuTieto asiasta voi kymmenen vuoden päästä olla jo taas ihan toinen.
Btw mieheni mielestä on ihan ok ottaa se saunakalja tai kaks, ruualla lasi viiniä, onnittelumalja häissä plus se ruokajuoma...minä kysyin että kukas sit ajaa autoa jos tulee äkkilähtö..nii ja minun mielestä ei ole ok ottaa joka päivä sitä yhtä. Mutta kuka ne rajat määrittelee..
Ja sinänsä "hauska" sekin, e.ttä varmasti nytkin on listoilla äitejä jotka on jättäny imetyksen ja vauvan vatsaoireiden vuoks omasta ruokavaliostaan pois ties ja vaikka mitä... mutta se alkoholi voidaan silti ottaa kaikkine lisä- ja väriaineineen.
Ja jos oppaat sanoo ettei lasta "tulisi käsitellä humalassa", nii se ei tarkoita sitä että alkoholia saa käyttää, vaan että, jos on siinä kunnossa lasten aikaan, nii aletaan miettii lastensuojelun asioita.

Lopuksi: Suomessa on imettävän yleisesti hyväksytympää ottaa alkoholia kuin esim kokista.
 
joukohainen
Tässä faktaa thl:n sivuilta: http://www.thl.fi/fi_FI/web/lastenneuvola-fi/tietopaketit/imetys/alkoholi

Perusteet
-Imettävän äidin nauttima alkoholi siirtyy rintamaitoon.
-Alkoholin pitoisuus maidossa vastaa veressä olevaa pitoisuutta.
-lapsen saama alkoholimäärä äidinmaidosta on yleisesti ottaen pieni
-esim. lasillinen viiniä ruokailun yhteydessä silloin tällöin ei vaikuta imetykseen

Alkoholi poistuu rintamaidosta samaa tahtia kuin verestä.
-maito ei varastoidu maitorauhasiin
-korkeimmillaan pitoisuus on maidossa 30-60 minuuttia alkoholin nauttimisen jälkeen
-alkoholin määrä ja äidin paino vaikuttavat siihen, kuinka nopeasti rintamaito puhdistuu alkoholista

Alkoholin vaikutuksesta imetykseen ja imeväisen terveyteen on olemassa vasta hyvin vähän tutkimustietoa.
-vähäisilläkin alkoholimäärillä voi olla vaikutusta
-äidin nauttima alkoholi on tutkimuksissa todettu vähentävän vauvan unessaoloaikaa ja aktiivisen unen määrää sekä lyhentävän vauvan pisintä unijaksoa.
-alkoholi voi muuttaa maidon ominaistuoksua ja vähentää vauvan imemishalukkuutta

Alkoholi metaboloituu imeväisiässä hitaasti, koska vauvan maksa ei pysty vielä käsittelemään sitä yhtä tehokkaasti kuin aikuisen maksa.
-Äidin runsaaseen alkoholinkäyttöön liittyy lapsen uneliaisuutta, huonoa syömistä ja kasvun hidastumista

Alkoholia ja imetystä koskevan neuvonnan tulisi olla yksilöllistä ja perheen elämäntilanne huomioivaa.
Noin 6 % suomalaisäideistä on päihderiippuvaisia.
Kaikkia riskikäyttäjiä (runsaasti ja /tai humalahakuisesti juovia) tulisi auttaa vähentämään alkoholinkäyttöä ja mieluiten lopettamaan se kokonaan.
-koskee myös imetysaikaa.
 
"vieras"
[QUOTE="elisa";28993018] Aivan yhtä typerästi sanottu kuin se ettei kannata lopettaa tupakointia koska sen lopettamisen aiheuttama stressi on haitallisempaa. Aina kannattaa lopettaa.

Stressin väheneminen on kyllä positiivista, mutta jos sen tekee kaljalla niin sanoisin kyllä että aika kyseenalaista touhua. Silloin jos tarvitsee kaljaa rentoutuakseen kannattaa etsiä muita keinoja stressin vähenemiseen, sellaisia joita voi tehdä vaikka päivittäin.

Juokaa alkoholitonta.[/QUOTE]

Mitä sä horiset? Ei tupakkaa voi tähän keskusteluun edes tuoda kun jokainen tietää, että jopa yksi savuke aiheuttaa lapselle jopa pysyvää haittaa. Alkoholi taas ei, vaan maistuu hyvälle ja on kiva ottaa joskus olut eikä se haittaa yhtään ketään. Paitsi ilmeisesti alkoholiongelmaisia, kuten teikäläisiä, joilla suhde alkoholiin on tabu.
 
"Vieras"
Siis mitä te nyt väännätte, johan se on moneen kertaan todettu tieteellisesti, että muutamalle saunaoluelle ei ole mitään estettä imetyksen aikana.

Ja ihme kun täällä yhdet ja samat vääntävät asiasta ja eivät osaa perustella asiaa. Perustelu "miksi pitää juoda alkoholia jos imettää" EI OLE PERUSTELU. Siksi jos haluaa.
Miksi juoda alkoholia vaikkei imettäisikään? Miksi syödä karkkia, nekin ovat epäterveellisiä. Miksi ylipäätänsä mitään. SIKSI jos haluaa, eikä sille ole mitään estettä tai haittaa.

Löysätkää herranjumala sitä pipoa ja ottakaa silmälaput pois. Maalaisjärki on päivän sana.
 
"vieras"
[QUOTE="henni";28993073]Muutama miete:
Promileja tai ei, niin lapsen maksa ei osaa käsitellä alkoholia.
Meidän neuvola ei ainakaan "suosittele" jekovittei, vaan ne otetaan käyttöön sit jos muut ei sovi. Tällöin hyöty voittaa haitat.
Olen täyskn samaa mieltä tuon alkoholiongelmasta kirjoittavan kanssa.
Ja kun puhutaan lääketieteestä, nin jokainenhan sieltä poimii ne "itselle sopivat"ohjeet. Jos kyse on mistä tahansa sairauden hoidosta tai ehkäisystä, nii jos se ohje tai lääke ei miellytä niin ihminen ei sitä noudata vedoten siihen ettei häntä kuunnella, lääkäri ei tiedä mistään mitään, ja lopetin ne lääkkeet aikasemmin. Jokainen ln omassa asiassaan pikku lääkäri ja tekee just niin kuin itse haluaa. Itse ajattelen, että vaikka nyt ei mitää vaararajoja suosituksissa annetakaan, niin miksi ottaa riski, nimenomaan vaan sen vuoksi kun mää nyt vaan tahdon. TutkittuTieto asiasta voi kymmenen vuoden päästä olla jo taas ihan toinen.
Btw mieheni mielestä on ihan ok ottaa se saunakalja tai kaks, ruualla lasi viiniä, onnittelumalja häissä plus se ruokajuoma...minä kysyin että kukas sit ajaa autoa jos tulee äkkilähtö.. nii ja minun mielestä ei ole ok ottaa joka päivä sitä yhtä. Mutta kuka ne rajat määrittelee..
Ja sinänsä "hauska" sekin, e.ttä varmasti nytkin on listoilla äitejä jotka on jättäny imetyksen ja vauvan vatsaoireiden vuoks omasta ruokavaliostaan pois ties ja vaikka mitä... mutta se alkoholi voidaan silti ottaa kaikkine lisä- ja väriaineineen.
Ja jos oppaat sanoo ettei lasta "tulisi käsitellä humalassa", nii se ei tarkoita sitä että alkoholia saa käyttää, vaan että, jos on siinä kunnossa lasten aikaan, nii aletaan miettii lastensuojelun asioita.

Lopuksi: Suomessa on imettävän yleisesti hyväksytympää ottaa alkoholia kuin esim kokista.[/QUOTE]

Yhden jälkeen voi ajaa autoa, sekin on tutkittu juttu :)
 
"vieras"
[QUOTE="elisa";28993400]No mutta jos kykenee niin miksi juoda sitten alkoholia.[/QUOTE]


Minä tykkään oluen mausta, samaa makua ei ole alkoholittomissa. Niin ja punaviinin, aivan parasta ruoan kanssa tai joskus jopa ilman ruokaa. :p sen takia.
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja lääkäriäiti;28992353:
Pahasti pitää olla alkon koukussa jos ei imetysaikaa ilman kestä. SIt voi lypsää ja kaataa pois alkon himo voittaa lapsen tarpeet ja terveyden.
No kylläpä joo, taidampa itsekin olla alkoholisti (ja valtaosa täällä), kun ovat imettäessään ottaneet oluen tai kaksi.

Juurihan tuosta oli A-studiossa, lisäksi neuvolantäti sekä lääkäri (sekä kaikki miljoonat tutkimukset) ovat minulle naureskelleet, että se on virheellinen tieto, että pitäisi lypsää ja kaataa pois.

Eli sinun mielestäsi on huono äiti, ja alkon himo voittaa lapsen tarpeet ja terveyden, jos ottaa saunaoluen?

Olet sinä varmaan hieno ihminen ja äiti, kiillotetaanko kaikki yhdessä kruunuasi?
Tekisi varmaan sinullekin hyvää ottaa pari lasia viiniä joskus teksteistäsi päätellen :D
 
"vieras"
[QUOTE="elisa";28993400]No mutta jos kykenee niin miksi juoda sitten alkoholia.[/QUOTE]

Mä niiiiiiin odotan, että tää lapsi syntyy n. 2 kuukaden päästä ja pääsen juomaan lasin tai jopa kaksi(!!!!!!!!) punaviiniä ja rentoutumaan. Ja kyllä aion myös imettää :)
Ja mua ei paskaakaan kiinnosta kenenkään mielipide asiasta :)
 
"Vieras"
Niin mutta mikä nyt oli se syy välttää sitä alkoholia kokonaan? Siis muukin kuin sinun henkilökohtainen närkästyksesi? Voisin minäkin kieltää koirat ja piereskelyn ja purjeliitämisen, keksisin ihan nasevia syitäkin siihen, mutta en nyt viitsi alkaa tosissani tuohtumaan vaikka jotkut noista asioista tykkäävätkin."
Niimpä.
Ja perustelua ei edelleenkään tullut.

Elisa sinä voit olla juomatta ne saunaoluesi hyvällä omatunnolla, mutta älä ala muulle maailmalle julistamaan, kuinka typerää se on, kun sillä ei lääketieteellistä estettä tai perustetta ole. Suosittelen ottamaan asioista selvää vähän enemmän, asiasta on monia tutkimuksia.

En minäkään lähde suosittelemaan, että "kannattaa imettäessä juoda muutama olut" vaikka saatan niin tehdä.

PS. Jos oikeasti haluat vääntää asiasta, voisit vaikkapa haastaa alkoholipohjaisten d-vitamiinitippojen valmistajat oikeuteen siitä, että heidän takiaan vauvat saavat alkoholia.
 

Yhteistyössä