Sosiaalitoimisto yrittää ilmeisesti tehdä minusta hullua. En jaksa.

• Viestiketjun aloittaja hulluko?
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="akka";28975799]Ihme vouhkaamista huostaanotosta. Mitäpä jos siellä on pöydän takana sellainen sossutäti joka on ihan aidosti ja oikeasti huolissaan? Ettei vaan kylmästi tuijota papereita ja kirjoita tilille maksua ja ulos ovesta.[/QUOTE]

Aidosti ja oikeasti huolissaan, en usko. Se on byrokratiaa, sääntöjä ja määräyksiä se duuni.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28976712]Aidosti ja oikeasti huolissaan, en usko. Se on byrokratiaa, sääntöjä ja määräyksiä se duuni.[/QUOTE]

Kaikissa ammateissa on lait, byrokratiaa ja eettiset ohjeet joiden mukaan on pakko toimia Lastensuojelulaki määrää kaiken sosiaalityöntekijöiden toiminnan, he eivät saa jättää perhettä jos on epäilys ettei kaikki ole OK ja lapsi kärsii.

Ärsyttää, kun tietämättömät näissä ketjuissa puhuu vaan sossusta. Sosiaalitoimisto teki sitä ja sosiaalitoimisto teki tätä.
Ei se toimisto mitään tee!

Olis tässäkin tilanteessa valaisevampaa, kun tietäs kuka sitä nyt on kehottanut, etuuskäsittelijä, aikuissosiaalityöntekijä, lastensuojelun sosiaalityöntekijä, sosiaaliohjaaja??

"Kifa"
Minua taas kiinnostaisi tietää miksi joudut hakemaan toimeentulotukea. Jos olet fyysisesti ja psyykkisesti terve työtön työnhakija niin käsittääkseni saat työttömyyskorvausta? Jos välttelet työtä ja kouutusta niin on ihan asiaankuuluvaa tiedustella onko sinulla mustaa valkoisella jostain mt-ongelmasta joka estää työnhaun.

[QUOTE="Kifa";28976943]Minua taas kiinnostaisi tietää miksi joudut hakemaan toimeentulotukea. Jos olet fyysisesti ja psyykkisesti terve työtön työnhakija niin käsittääkseni saat työttömyyskorvausta? Jos välttelet työtä ja kouutusta niin on ihan asiaankuuluvaa tiedustella onko sinulla mustaa valkoisella jostain mt-ongelmasta joka estää työnhaun.[/QUOTE]

Toimeentulotuen hakijoiden joukossa on ihan järjetön määrä työttömyyskorvausta saavia, ne ei poissulje toisiaan.

"vieras"
[QUOTE="sommarcat";28976599]No ei ne niitä lapsia huostaanota ilman syytä. Kauheeta vouhkaamista. Itse olen kärsinyt masennuksesta ja käyttänyt säännöllisesti mt-palveluja jutellen mt-hoitajan kanssa viikottain. Kuitenkaan kertaakaan hänellä ei edes herännyt epäilys siitä, että lapseni voisi huonosti tai häntä kaltoin kohtelisin.
Voisitko ihan suoraan kysyä sossussa, miksi hän haluaa sinun menevän mt-toimistoon?[/QUOTE]

Kyllä huostaanotetaan esim. masennuksen tai väsymyksen takia, vaikka mitään todellista tarvetta ei olisi. Tämä on aika paljon kuntakohtaista. Joissakin kunnissa on tapana pelotella toimeentulotuen hakijoita, etteivät nämä uskaltaisi hakea tukea.

[QUOTE="vieras";28977078]Kyllä huostaanotetaan esim. masennuksen tai väsymyksen takia, vaikka mitään todellista tarvetta ei olisi. Tämä on aika paljon kuntakohtaista. Joissakin kunnissa on tapana pelotella toimeentulotuen hakijoita, etteivät nämä uskaltaisi hakea tukea.[/QUOTE]

:LOL: Hyvä provoo :DD

"vieras"
[QUOTE="vieras";28977078]Kyllä huostaanotetaan esim. masennuksen tai väsymyksen takia, vaikka mitään todellista tarvetta ei olisi. Tämä on aika paljon kuntakohtaista. Joissakin kunnissa on tapana pelotella toimeentulotuen hakijoita, etteivät nämä uskaltaisi hakea tukea.[/QUOTE]

Höpönhöpön. Ei varmana huostaanoteta, ellei ole oikeasti kunnon syytä.

Oletko maininnut toimistolla ollessa käyneesi mt-puolella äitisi kuoleman jälkeen vai mistä ovat sen tiedon saaneet? Voithan kysyä ihan perustelua miksi he kokevat sinun tarvitsevan käyntiä. Resurssien hukkaa se on, jos sille ei todellista tarvetta ole. Se paikka kun on joltain toiselta pois.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28977114]Höpönhöpön. Ei varmana huostaanoteta, ellei ole oikeasti kunnon syytä.[/QUOTE]

Huostaanoton syyksi riittää joskus esim. väsymys josta on kerrottu neuvolassa, tai se että on riitoja exän kanssa ja tämän äiti on töissä sosiaalitoimistossa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28977114]Höpönhöpön. Ei varmana huostaanoteta, ellei ole oikeasti kunnon syytä.[/QUOTE]

Sattuuko se todellisuus oikeasti liikaa?
Eivät sossut ole vartioimassa perheen kotona 24/7 ja nää mitä se arki ja elämä on oikeasti, ilman että joku tarkkailee ja kirjoittaa muistiinpanoja vieressä.
Väärinkäsityksiä syntyy helposti,ei tarvita kuin pölypalloja lattialla ja äidin kertomus ajoittaisesta väsymyksestä ja joku sossu voi jo olla sijoittamassa lapsia.
Sossutkin ovat ihmisiä ja jopa heilläkin on mt-ongelmia ja persoonallisuushäiriöitä, jotka voivat vaikuttaa työhön.
Olen tavannut oikeasti todella kieroja ja omituisia sossuja,negatiivisia,suoranaisesti ilkeitä,työhönsä tympiintyneitä ja kyynistyneitä jotka näkevät piruja kaikkialla ja vääristävät asioita.
Olen myös tavannut aivan ihania,empaattisia,tukevia ja kannustavia,huolehtivia,sydämellisiä ja ymmärtäväisiä sossuja jotka ovat niiden vikojen etsimisen ja voivottelun sijasta keskittyneet oikeasti auttamaan ja tukemaan.
Ovat ajatelleet lapsen parasta,mutta tukien perhettä niin että lapsi voisi kasvaa siinä biologisessa perheessään.
Ovat luoneet uskoa tulevaisuuteen ja omaan pärjäämiseen,saaneet jaksamaan.

sossussa duunissa
Miksi et varaa aikaa sille sosiaaliohjaajalle, joka sun asioita käsittelee? Tapaamisella tilanne selviää, tuo sama minkä kerroit täällä. Oman kokemuksen mukaan suurin osa aidosti yrittää auttaa. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, jolloin yritetään kartoittaa muuta mahdoliset tahot, joista voi toimeentuloa saada.Sä voit saada sieltä tapaamiselta jopa uutaa tietoa joka helpottaa elämää ja auttaa jonkin uuden alkuun. Tästä syystä tapaamisella yirtetään yhdessä löytää niitä vaihtoehtoja. Lapsia ei todellakaan oteta huostaan tuollasten takia. Ihmellinen asene täällä on sossun toimeentulotuen toimintaan ja henkilökuntaan.Ite olen ollut töissä, enkä tavnnut yhtään sossua7ohjaaja joka ei olis ollut aidosti kinnostunut asikkaidensa tiölanteesta mja halunnut heille kaikkea hyvää. Rahaa ei voi antaa tosta vaan,kun sen säätää kunnat, ei sossun henkilökunta. muuta tukea ja palveluneuvontaa kyllä sai.Olen myös itse saanut nuorempana apua sossusta ja päässyt vaikeasta tilanteesta jaloilleni.

[QUOTE="vieras";28977154]Sattuuko se todellisuus oikeasti liikaa?
Eivät sossut ole vartioimassa perheen kotona 24/7 ja nää mitä se arki ja elämä on oikeasti, ilman että joku tarkkailee ja kirjoittaa muistiinpanoja vieressä.
Väärinkäsityksiä syntyy helposti,ei tarvita kuin pölypalloja lattialla ja äidin kertomus ajoittaisesta väsymyksestä ja joku sossu voi jo olla sijoittamassa lapsia.
Sossutkin ovat ihmisiä ja jopa heilläkin on mt-ongelmia ja persoonallisuushäiriöitä, jotka voivat vaikuttaa työhön.
Olen tavannut oikeasti todella kieroja ja omituisia sossuja,negatiivisia,suoranaisesti ilkeitä,työhönsä tympiintyneitä ja kyynistyneitä jotka näkevät piruja kaikkialla ja vääristävät asioita.
Olen myös tavannut aivan ihania,empaattisia,tukevia ja kannustavia,huolehtivia,sydämellisiä ja ymmärtäväisiä sossuja jotka ovat niiden vikojen etsimisen ja voivottelun sijasta keskittyneet oikeasti auttamaan ja tukemaan.
Ovat ajatelleet lapsen parasta,mutta tukien perhettä niin että lapsi voisi kasvaa siinä biologisessa perheessään.
Ovat luoneet uskoa tulevaisuuteen ja omaan pärjäämiseen,saaneet jaksamaan.[/QUOTE]

Kyllä ennakkoluulot istuu vahvassa. Harmi ettet itse osaa ajatella asioita omilla aivoillasi.

Ennen huostaanottoa sossut tekevät kaiken mahdollisen ja auttavat perhettä eri tukitoimin. Jos niistä ei ole apua ja lapsi kärsii, ei ole vaihtoehtoja. Joko jätetään lapsi kärsimään tai otetaan huostaan/sijoitetaan. Ne ratkaisut eivät miellytä kaikkia ja siksi heillä on huonohko maine. Kuitenkin fiksut ihmiset ymmärtävät, että lastensuojelu on LASTA varten ja kaikista ei ole vanhemmiksi jolloin ei auta se loputon tukeminen vaan on vietävä lapsi pois.

"essi"

Mun lapsi otettiin huostaan koska sairastuin totaaliyksinhuoltajana synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Lapsi on tänä päivänä 10-vuotias, ja asuu edelleen yksityisessä sijaisperheessä. Joka muuten on kyseisen sijoituksen tehneen sossun kaveriperhe, lapsettomia olivat vielä siinä vaiheessa kun mun vauvani heille ryöstettiin. Lapseni sai vasta 7-vuotiaana tietää mun olevan hänen äitinsä, siihen asti valehtelivat hänelle että olen vain joku random-sukulainen joka heillä käy kylässä.

"vieras"
Kyllä ennakkoluulot istuu vahvassa. Harmi ettet itse osaa ajatella asioita omilla aivoillasi.

Ennen huostaanottoa sossut tekevät kaiken mahdollisen ja auttavat perhettä eri tukitoimin. Jos niistä ei ole apua ja lapsi kärsii, ei ole vaihtoehtoja. Joko jätetään lapsi kärsimään tai otetaan huostaan/sijoitetaan. Ne ratkaisut eivät miellytä kaikkia ja siksi heillä on huonohko maine. Kuitenkin fiksut ihmiset ymmärtävät, että lastensuojelu on LASTA varten ja kaikista ei ole vanhemmiksi jolloin ei auta se loputon tukeminen vaan on vietävä lapsi pois.
Pötyä. Perheen auttaminen tukitoimin olisi usein oikea tapa toimia myös lasten kannalta, ja myös yhteiskunnalle edullisin, mutta perheen auttaminen ei ole sossun tavallisena toimintatapana, vaan usein tehdään heti huostaanotto.

"vieras"

Hahhah, pientä projisointia kehissä.
Kukahan se tässä ei ajattele omilla aivoillaan?
Hauskaa että usein törmää siihen näissä asioissa että sanotaan ennakkoluuloiseksi,vaikka nimenomaan olisi kokemusta siitä miten asiat OIKEASTI menevät kentällä.
Sinäkö tosissasi väität ettei sossujen joukossa olisi mätämunia, mt-ongelmaisia tai persoonallisuushäiriöisiä?
Eivät he mitään puolijumalia ole,vaan virhearvioita tekeviä ihmisiä kuten me kaikki.

"vieras"
[QUOTE="essi";28977171]Mun lapsi otettiin huostaan koska sairastuin totaaliyksinhuoltajana synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Lapsi on tänä päivänä 10-vuotias, ja asuu edelleen yksityisessä sijaisperheessä. Joka muuten on kyseisen sijoituksen tehneen sossun kaveriperhe, lapsettomia olivat vielä siinä vaiheessa kun mun vauvani heille ryöstettiin. Lapseni sai vasta 7-vuotiaana tietää mun olevan hänen äitinsä, siihen asti valehtelivat hänelle että olen vain joku random-sukulainen joka heillä käy kylässä.[/QUOTE]

Valitettavasti täytyy todeta, että tällainen toiminta on hyvin tavallista sosiaaliviranomaisilta. Sossun toiminnan uhreja on Suomessa paljon.

[QUOTE="vieras";28977182]Pötyä. Perheen auttaminen tukitoimin olisi usein oikea tapa toimia myös lasten kannalta, ja myös yhteiskunnalle edullisin, mutta perheen auttaminen ei ole sossun tavallisena toimintatapana, vaan usein tehdään heti huostaanotto.[/QUOTE]

Ei pidä paikkaansa alkuunsakaan.

"essi"

Jos näin on, kertoisitko minulle miksi mä en koskaan tule saamaan lastani takaisin vain synnytyksen jälkeisen masennuksen takia, josta en siis ole kärsinyt yli yhdeksään vuoteen? Kertoisitko miksi mulla on uusikin lapsi, jonka hyvinvoinnista ja huollosta ei kukaan sossu oo koskaan ollut kiinnostunut. Jos mä oisin niin paska mutsi että multa ois ihan oikeutetusti viety esikoinen pois, miksi sitten toiselle lapselleni pystyn olemaan hyvä ja "kriteerit täyttävä" äiti? Mä en saanut ennen tuota huostaanottoa muuta tukea kuin kerran viikossa käyneet ptt:t, jotka oli mm. merkinneet muistiinpanoihinsa että mun luona on sotkuista, sen takia kun tulivat ilmoittamatta käymään, ja edellispäivänä vietetyissä ristiäisissä saadut lahjat oli levällään olohuoneen pöydällä, tai sen että "äiti ja lapsi nukkuvat myöhään" kun olimme heränneet yhdeksältä tätejä varten jotka saapuivat kymmeneltä? Ikään kuin se olisi huono asia että vauva nukkuu hyvin?

[QUOTE="vieras";28977189]Hahhah, pientä projisointia kehissä.
Kukahan se tässä ei ajattele omilla aivoillaan?
Hauskaa että usein törmää siihen näissä asioissa että sanotaan ennakkoluuloiseksi,vaikka nimenomaan olisi kokemusta siitä miten asiat OIKEASTI menevät kentällä.
Sinäkö tosissasi väität ettei sossujen joukossa olisi mätämunia, mt-ongelmaisia tai persoonallisuushäiriöisiä?
Eivät he mitään puolijumalia ole,vaan virhearvioita tekeviä ihmisiä kuten me kaikki.[/QUOTE]

Aivan varmasti löytyy kaikista ammattiryhmistä mätämunia ja mt-ongelmaisia. Eikös se ole selvää.

[QUOTE="essi";28977198]Jos näin on, kertoisitko minulle miksi mä en koskaan tule saamaan lastani takaisin vain synnytyksen jälkeisen masennuksen takia, josta en siis ole kärsinyt yli yhdeksään vuoteen? Kertoisitko miksi mulla on uusikin lapsi, jonka hyvinvoinnista ja huollosta ei kukaan sossu oo koskaan ollut kiinnostunut. Jos mä oisin niin paska mutsi että multa ois ihan oikeutetusti viety esikoinen pois, miksi sitten toiselle lapselleni pystyn olemaan hyvä ja "kriteerit täyttävä" äiti? Mä en saanut ennen tuota huostaanottoa muuta tukea kuin kerran viikossa käyneet ptt:t, jotka oli mm. merkinneet muistiinpanoihinsa että mun luona on sotkuista, sen takia kun tulivat ilmoittamatta käymään, ja edellispäivänä vietetyissä ristiäisissä saadut lahjat oli levällään olohuoneen pöydällä, tai sen että "äiti ja lapsi nukkuvat myöhään" kun olimme heränneet yhdeksältä tätejä varten jotka saapuivat kymmeneltä? Ikään kuin se olisi huono asia että vauva nukkuu hyvin?[/QUOTE]

Pelkän masennuksen takia lasta ei huostaanoteta paitsi tietenkin jos et kykene sairauden takia huolehtimaan lapsestasi riittävän hyvin.

Yhteistyössä