TAAS ISÄ ajoi lapsensa päälle kotipihassa!!!! Ei voi käsittää!!!

• Viestiketjun aloittaja ei käsitä
  • Ensimmäinen viesti
hmph
Alkuperäinen kirjoittaja Mietityttää;28961809:
Kyllä on elämä pilalla tuolla perheellä. Hirveä vahinko!

Mutta... sitä vaan vähän mietin, kun nuo peruutusvahingot tuntuvat tapahtuvan miehille. Onko naiset kuitenkin tarkempia ihan jo äidin suojeluvaiston vuoksi?

Ja ei sitten tarvi lynkata minua tämän ajatuksen vuoksi...
Syitä on monia. Naiset ajavat vähemmän autolla ylipäänsä.

Ja kyllä ainakin joiltakin miehiltä puuttuu se suojeluvaisto tai jotain. itse olen nähnyt monesti vilkkaastiliikennöidyillä kaduilla, miten isät paahtaa menemään lasten edellä. Siis pientenkin. joku pieni lapsi voi yks kaks vaan hypätä ajoradalle, eikä isä huomaisi tällaista tilannetta ollenkaan.

Itse olen niin varovainen, että vaadin vielä 5-vuotiaan pitämään tassusta kiinni kauppojenkin parkkipaikoilla.

Mietityttää
Syitä on monia. Naiset ajavat vähemmän autolla ylipäänsä.

Ja kyllä ainakin joiltakin miehiltä puuttuu se suojeluvaisto tai jotain. itse olen nähnyt monesti vilkkaastiliikennöidyillä kaduilla, miten isät paahtaa menemään lasten edellä. Siis pientenkin. joku pieni lapsi voi yks kaks vaan hypätä ajoradalle, eikä isä huomaisi tällaista tilannetta ollenkaan.

Itse olen niin varovainen, että vaadin vielä 5-vuotiaan pitämään tassusta kiinni kauppojenkin parkkipaikoilla.
Minä ajan autolla huomattavasti enemmän, kuin mies ja en ole ajanut kenenkään päälle.

Mutta todellakaan ei ole tarkoitus syyllistää ketään. Tuollainen tapahtuma pilaa loppuelämän ja jossittelut ei perhettä enää tippaakaan auta.

häh?
Mun miehellä oli aikoinaan tapana jättää autossa vaihde päälle, kun jätti sen parkkiin. Lapset (silloin vielä taaperoita) kulki tosi usein siellä autotallissa aikuisten mukana ja olivat siellä silloinkin, kun mies tai minä lähdettiin autolla. Mä valitin siitä monta kertaa sillä tavalla asiallisesti, mutta mies vaan väitti, että kyllä hän muistaa vaihteen päältä ottaa ennen käynnistämistä. No, mun ei tarvinnut nähdä kuin yhden ainoan kerran sellainen tilanne, jossa mies unohti vaihteen ja autoa käynnistäessä auto nykäisi rajusti eteenpäin, se riitti. Mä sain niin kauheen kohtauksen ja huusin kyyneleet silmissä kuinka vaarallista sitä vaihdetta on jättää päälle. Mä näin niin selvästi miten olisi käynyt jos lapset olis olleet taapertamassa siinä nokan edessä auton nykäistessä. Sen koommin mies ei ole jättänyt vaihdetta päälle.

Mä olen sitä mieltä, että äideillä on (yleensä) herkälle väännetty 'vaaratutka', joka näkee lasten ympärillä vaaroja sielläkin, missä niitä ei välttämättä ole. Meille nauretaan siitä, meitä pidetään ärsyttävinä hössöttäjinä, mut oikeasti se on se äidinvasto joka on olemassa just siksi, että lapset selviäisivät hengissä vaarallisesta seikkailuiästä. Edes tosi mahtava, upea isä, joka hoitaa ja rakastaa lapsiaan, ei omaa äidinvaistoa. Isilläkin on vaaratutka, mutta se ei ole niin herkällä kuin meillä äideillä. Tietenkin äideillekin sattuu vahinkoja, on äiditkin ajaneet lastensa päälle jne., mutta tuli vaan mieleen tuosta jutusta.

Noin pienet lapset taapertaa hiljaa ja huomaamatta, ei isä ole varmaan tajunnut varoa ollenkaan, onko sitten tiennyt ylipäätään, että lapsi on taapertanut perässä ulos. Edes äidin vaaratutka ei hälytä silloin, kun lapsen pitäisi kaiken logiikan mukaan olla turvassa sisällä eikä ulkona laisinkaan.
Kummallinen kirjoitus. Jätän AINA vaihteen päälle pysäköidessä - muutenhan auto voi lähteä valumaan. Vaarallisempaahan se on. Kytkimen painaminen pohjaan autoa käynnistettäessä on samanlainen automaatio kun avaimen kääntäminen virtalukossa, ei tulisi mieleenkään käynnistää autoa ilman kytkintä?!

Meidän auton nokka on kiinni betoniseinässä eikä kyllä koskaan ole seinään pompannut, ei miehellä eikä mulla. Ajotottumukset on erilaisia.

Herätkää pahvit
Alkuperäinen kirjoittaja häh?;28961976:
Kummallinen kirjoitus. Jätän AINA vaihteen päälle pysäköidessä - muutenhan auto voi lähteä valumaan. Vaarallisempaahan se on. Kytkimen painaminen pohjaan autoa käynnistettäessä on samanlainen automaatio kun avaimen kääntäminen virtalukossa, ei tulisi mieleenkään käynnistää autoa ilman kytkintä?!

Meidän auton nokka on kiinni betoniseinässä eikä kyllä koskaan ole seinään pompannut, ei miehellä eikä mulla. Ajotottumukset on erilaisia.
Tattarihan kirjoitti ihan selvästi, että MIEHENSÄ ON KÄYNNISTÄNYT AUTON PAINAMATTA KYTKINTÄ. Onko täällä täysin lukutaidottomia ihmisiä. Ei ole kauhean kauan, kun tuli lyhyellä aikaa kaksi turmaa, toisessa kuoli lapsi, toisessa muistaakseni aikuinen, juuri sen takia että autossa oli vaihe päällä ja ihminen jäi auton ja seinän väliin, kun auto syöksähti eteenpäin. Ei mikään turha pelko.

Potkukelkka
Mun miehellä oli aikoinaan tapana jättää autossa vaihde päälle, kun jätti sen parkkiin. Lapset (silloin vielä taaperoita) kulki tosi usein siellä autotallissa aikuisten mukana ja olivat siellä silloinkin, kun mies tai minä lähdettiin autolla. Mä valitin siitä monta kertaa sillä tavalla asiallisesti, mutta mies vaan väitti, että kyllä hän muistaa vaihteen päältä ottaa ennen käynnistämistä. No, mun ei tarvinnut nähdä kuin yhden ainoan kerran sellainen tilanne, jossa mies unohti vaihteen ja autoa käynnistäessä auto nykäisi rajusti eteenpäin, se riitti. Mä sain niin kauheen kohtauksen ja huusin kyyneleet silmissä kuinka vaarallista sitä vaihdetta on jättää päälle. Mä näin niin selvästi miten olisi käynyt jos lapset olis olleet taapertamassa siinä nokan edessä auton nykäistessä. Sen koommin mies ei ole jättänyt vaihdetta päälle.

Mä olen sitä mieltä, että äideillä on (yleensä) herkälle väännetty 'vaaratutka', joka näkee lasten ympärillä vaaroja sielläkin, missä niitä ei välttämättä ole. Meille nauretaan siitä, meitä pidetään ärsyttävinä hössöttäjinä, mut oikeasti se on se äidinvasto joka on olemassa just siksi, että lapset selviäisivät hengissä vaarallisesta seikkailuiästä. Edes tosi mahtava, upea isä, joka hoitaa ja rakastaa lapsiaan, ei omaa äidinvaistoa. Isilläkin on vaaratutka, mutta se ei ole niin herkällä kuin meillä äideillä. Tietenkin äideillekin sattuu vahinkoja, on äiditkin ajaneet lastensa päälle jne., mutta tuli vaan mieleen tuosta jutusta.

Noin pienet lapset taapertaa hiljaa ja huomaamatta, ei isä ole varmaan tajunnut varoa ollenkaan, onko sitten tiennyt ylipäätään, että lapsi on taapertanut perässä ulos. Edes äidin vaaratutka ei hälytä silloin, kun lapsen pitäisi kaiken logiikan mukaan olla turvassa sisällä eikä ulkona laisinkaan.
No voi tsissös saatana, sait sitten tästä aiheen nostaa äidit korvaamattomiksi ja paremmiksi?

sivusta
Alkuperäinen kirjoittaja Herätkää pahvit;28962011:
Tattarihan kirjoitti ihan selvästi, että MIEHENSÄ ON KÄYNNISTÄNYT AUTON PAINAMATTA KYTKINTÄ. Onko täällä täysin lukutaidottomia ihmisiä. Ei ole kauhean kauan, kun tuli lyhyellä aikaa kaksi turmaa, toisessa kuoli lapsi, toisessa muistaakseni aikuinen, juuri sen takia että autossa oli vaihe päällä ja ihminen jäi auton ja seinän väliin, kun auto syöksähti eteenpäin. Ei mikään turha pelko.
Herää itse. Kuten joku jo sanoikin, ajotottumukset on erilaisia. Kyllä minäkin jätän vaihteen pysäköidessä päälle, kytkimen pohjaan painaminen käynnistettäessä on ihan jo autokoulun opettama automaatio.

"vieras"
Olen samaa mieltä. Kyse on mielestäni puhtaasta biologiasta, tämä "vaaratutka" on ns. ohjelmoitu synnyttäneen naisen geeneihin.

Meillä oli viime kesänä rantamokillä vaara tilanne. Meitä oli siellä neljä aikuista ja viisi lasta. Kaikki aikuiset leikillisesti pilkkasivat minun hössöttämistä meidän vuosikkaasta (ja rannasta) ja käskivät minun ottamaan rennommin. Yritin ottaa rennommin, kun aloin itsekin järjellä miettimään, että vahdin aivan liian fanaattisesti pienintä. Aloimme uimisen loputtua pukemaan vanhempia lapsia ja olin ehkä 10 sekuntia seuraamatta katsellani pienintä (sitä ennen olin todennut hänen olevan siinä meidän vieressä). Tänä aikana hän oli kontanut laiturin päähän ja kurkki veteen siellä. Järkytys oli melkoinen ja eikä vain minulla...

"vieras"
No voi tsissös saatana, sait sitten tästä aiheen nostaa äidit korvaamattomiksi ja paremmiksi?
Eivät äidit ole "parempia". Luonto ja evoluutio vain ovat näin geenimme järjestäneet. Ehkä tämä "vaaratutkan" kehittyminen liittyy hormonimuutoksiin, jotka raskaus aiheuttaa, tms. Varmaan tästäkin on tutkimuksia tehty, ainakin niin muistelelisin. Jollain tavallahan evoluution on pitänyt kehittyä, että ns. raakileina syntyvät ihmisvauvat selviäisivät edes joten kuten hengissä ja poissa sapelihammastiikereiden kidasta.

riipasee
isä ei huomennaut pienokaista siel ulkona, mutta se vauhti millä sitä autoa sit on siirretty..
Jos ampulanssihenkilökunta joutuu suoraan toteamaan että mitään ei ole tehtävissä??

"vieras"
[QUOTE="vieras";28961963]Ja taas kävi vahinko Pohjanmaalla. Miten voi olla, että iso osa näistä lapsille käyneistä tapaturmista sattuu sillä suunnalla?[/QUOTE]

Lestadiolaisuus

....
[QUOTE="vieras";28962109]No niinhän se on ja kerta se ensimmäinenkin, kun jokin "automaatio" ei toimi...[/QUOTE]

Ja kerta se on ensimmäinenkin kun käsijarru pettää ja auto lähtee vaihde vapaana rullaamaan, joko jonkun päälle tai liikenteen sekaan tms.
Kuitenkin jo autokoulussa on opetettu pitämään vaihdetta päällä JA kytkimen käyttämistä autoa startatessa. Ymmärtääkseni kytkin pitäis pitää pohjassa vaikka vaihde olisikin vapaalla.

Minusta tuo aivan hirveä onnettomuus! Enkä oikeastaan osaa sitä käsittää. Mutta varmasti syynä on se että itse olen pienestä pitäen oppinut että auton lähellä voi olla koira, kissa, lapsi tai vastaavaa, joten pihasta tulee AINA lähdettyä todella hitaasti. Vaikka lapsi jostain syystä sinne auton tönäisemäksi joutuisikin, niin lopputuos on varmasti eri jos autolla porhalletaan pihasta vauhdilla tai ihan matelemalla.

"Mariska"
Nämä on ihan kauheita juttuja :( Tulee aina tosi ahdistunut olo kun tällaisia lukee tai kuulee.

Meillä on aidattu piha, autot siis aidan toisella puolella, luojan kiitos. Mutta silti saa olla varovainen! Alle 2v lapsi osaa kyllä jo avata meillä ainakin ovet, eli jos autotallin ovi ei ole lukossa niin sitä kautta voisi pahimmassa tapauksessa päästä livahtamaan kadulle ja onhan siellä autotallissa kaikkea muutakin vaarallista... Miehelle saa usein huomautella tallin oven lukitsemisesta.

Portit on onneksi sen verran korkeat, että lapsi ei yllä salpoihin. Yhden portin sai auki kahvasta, minkä jälkeen portti on varmuudeksi sidottu vielä narulla kiinni. Usein tuntuu, että liian varovainen ei voi olla. Siis varsinkin vesistöjen ja autoteiden lähellä on henki höllässä noilla pienillä, kun on nopeet jalat ja varoitukset menee vielä aika lailla kuuroille korville :(

"vierailija"
Ette te voi olla noin raakoja!!! :O Se vahinko voi sattua kelle tahansa. Olen satavarma, että jokaisella meillä vanhemmilla on ollu läheltä piti tilanne. Jollain on jäänyt yöksi punkkaan vesi, jonku lapsi on saattanut melkein kaataa kiehuvaa vettä päällensä, joku on jättänyt puukon liian matalalle, jollain on jäänyt myrkyllisiä aineita lasten ulottuville, monella on jääny ulko-ovi auki ja kenen tahansa taapero olisi voinut karata pihalle, jnejne. Vahingolle ei voi mitään. Tässä tapauksessa tarina päättyi erittäin erittäin surullisesti. Missä teidän empaattisuus on? Ajatelkaa omalle kohdalle!
Ihan varmasti jokainen teistä on joskus tehnyt tai jättänyt tekemättä jotain, millä olisi voinut olla kohtalokkaita seurauksia. Menkää itseenne, älkääkä viitsikö mässäillä täällä toisten suurella surulla.
Niimpä. Tiedän lähipiiristä isän, joka vahingossa peruutti 4 vuotiaan lapsensa päälle ja lapsi kuoli heti. Aikaa siitä on vuosikymmeniä. Isälle tämä aika on ollut ns. "elinkautinen", vaikka se todella oli vahinko. Isä on kärsinyt koko tämän kolme vuosikymmentä tapauksen takia. Ei niin kuin tulisi mieleenikään syyttää tästä kyseistä miestä.

lapsi toiveissa
[QUOTE="vieras";28962288]Näin olen minäkin ajatellut.[/QUOTE]

Ihan sama ajatus välähti päässä mullakin, kun kaks "onnettomuutta" taas näin lyhyelle aikaa. :( Todella surullista että uskonnon varjolla voi tehdä ihan mitä vaan. Ottaisivat nyt perkeleet sen järjen omaan käteen ja alkaisivat käyttää ehkäisyä ettei tarvitsis viattomia lapsia murhata. Toiset ei meinaa tulla raskaaksi millään ja sitten on tämmösiä jotka saa niitä tapettavaksi asti. Ei voi ymmärtää. :/

"Tiksu"
Myös Oulussa on paljon lestadiolaisia ja tämä kuusamossa hukkunut oli Oulusta...
Vähän aikaa sitten tällä palstalla päiviteltiin, kuinka juuri pohjanmaalla nämä VL:en lapset ovat pihalla ilman aikuisia ja minkäänlaista valvontaa...

"vieras"
[QUOTE="vieras";28962445]Jos suorilta jaloilta kaatuu päälleen asfalttiin, niin kyllä kallo halkeaa ja siihen kuolee heti. Eikä vauhtia tarvi olla juuri mitään, pieni tönäisy riittää.[/QUOTE]

Mulla taitaa olla helevetin kova kallo.

juuh
[QUOTE="Mä vain";28961326]Ihan samat ajatukset heräsi täälläkin... Sitä mietin itsekin, että mitä noin pieni yleensä teki ulkona tuohon aikaan? Voi, kun nämä nykyvanhemmat oppisivat ottamaan oikeasti vastuuta lapsistaan![/QUOTE]

vaihtoehtoja on useita eikä kaikki johdu siitä ettei huolehdita. Ja en ymmärrä tuota nykyvanhempien vastuuttomuusjuttua, 30vuotta sitte lasten tapaturmakuolleisuus oli moninkertainen nykyiseen verrattuna.t

"vieras"
Toi olis voinut tapahtua meillä. Kerran mies meni laittamaan autoa ja mun piti laittaa 1,5v lapsi nukkumaan. Kävin vessassa eikä lasta näkynyt missään. Huomasin että ulko-ovi oli auki. Kävelin parkkipaikalle ja lapsi seisoi auton takana kun mies käynnisteli autoa. Iski kamala paniikki eikä sen jälkeen ole ulko-ovi jäänyt auki! Mies siis luuli että mä oon jo laittamassa lasta nukkumaan ja oli oven jättänyt auki että sai nopeasti eteisestä haettua työkaluja.

Yhteistyössä