Sinä, joka vastustat sitä ettei yli 18-vuotias henkilö saisi ottaa minkä ikäistä tahansa kumppania itselleen

• Viestiketjun aloittaja PERUSTELE!
  • Ensimmäinen viesti
fcxqq
No mut kun tässä onkin kato se että mie en oo 18.. ja sitten se, että osaan minä kuunnella. Mutta mua aivan hirveesti inhottaa tällänen hyökkääväisyys ja ehdottomuus minua ja minun mielipiteitä kohtaan tai nuoremman ja vanhemman seurustelua kohtaan.

Vai voiko nyt joku jotain muuta rehellisesti suoraan sanoen sanoa! Eikö keltään teistä oo näyttäny, että mie saan yksin tääll sotia vastaan, kun muut yrittää lytätä jatkuvasti mitä sanon ja minun mielipiteitä... ikään kuin, heidän mielipiteensä olisi se ainut ja oikea... huh huh
18 v olisin ihan varmasti nähnyt tämän ketjun tuomitsemisena. Nyt en ketjua niin näe vaan keskusteluna jossa on erilaisia mielipiteitä jotka kaikki ei ole niin mustavalkoisia että puutuminen tai keskustelu nähdään tuomitsemisena tai lyttäämisenä. Huolissani olisin jos 40 vuotiaan psyyke olisiyhtä mustavalkoinen ja ehdoton.

• Tykkää
Reactions: Millenia
PERUSTELE!
[QUOTE="helmeri";28960721]Niin että nää sun Jammu-vitsit on sit jotenkin parempaa huumoria vai? :D Taidat taas olla se Cheekin näköiseen Mikaan ihastunut 19WEE(!!!) pipipää joka ennenkin täällä sekoili menemään samasta aiheesta? Oiskohan sulla taas aika alkaa nostaa lääkitystä, sulla selvästi meni jo hetken aikaa paremmin tän vainoharhas suhteen...[/QUOTE]

Nytkö et sanonu mulle mielestäs rumasti?

PERUSTELE!
18 v olisin ihan varmasti nähnyt tämän ketjun tuomitsemisena. Nyt en ketjua niin näe vaan keskusteluna jossa on erilaisia mielipiteitä jotka kaikki ei ole niin mustavalkoisia että puutuminen tai keskustelu nähdään tuomitsemisena tai lyttäämisenä. Huolissani olisin jos 40 vuotiaan psyyke olisiyhtä mustavalkoinen ja ehdoton.
No mutta kun minä en ole myöskään 40v...

Voikun osaisin tai pystyisin korostamaan nyt tätä tekstiä tuolla mustalla mitä jotkut käyttää.

Eli siis,

Mä ymmärrän niitäkin mielipiteitä joita on tässä ketjussa. Ehdottomasti!

Osa ei hyväksy sen takia vanhemman ja nuoremman seurustelua, peilaa sitten omaan lapseen tai mihin tahansa, sen takia koska pelkää että se lapsi joutuisi hyväksikäytön uhriksi ja sellaiselta haluaa suojella omaa lastaan vielä aikuisenakin...

Tai sit on ite joutunu kokee hyväkskäyttöö joskus nuorempana vanhemman henkilön osalta ja siitä jääny jäljet ja siks kielteinen suhtautuminen.

Mut se mitä mä en niinku sit ymmärrä...

Niin sitä et muuten vaan arvostellaan, ehkä haukutaankin, tuomitaan.. lässytetään aina sitä paskaa et mitä yhteistä niillä vois olla.. mitä keskusteltavaa niillä vois olla.. ja se toinen on nyt pakosti jälkeenjäänyt tai setämies..

Tuo on sellaista inhottavaa, paskaa yleistystä, jota ei toivois kenenkään suusta kuulevan!

Kun ihmisiä on niin hirveen erillaisia ikään katsomatta ja se on minusta tosi ihanaa! :)

Mullakin vanhin ystävä oli 18-vuotiaana, 80-vuotias ja kyllä meillä keskusteltavaa riitti, miksei siis onnistuis parisuhdekin joidenkin välillä joilla suurempi ikäero.

Niin tuntuu silleen hirmu oudolle ja epämielyttävälle et useiden ihmisten suhtautuminen tässäkin ketjussa on niin kielteinen...

Helvetti miksi! Jos ole syyt nuo, mitä alussa sanoin ja yleistyksiin ei voisi vedota mistä kanssa sanoin... Mikä on sillon se pohjimmainen syy, tälläseen toimimiseen...

PERUSTELE!
[QUOTE="helmeri";28960797]Ootko oikeesti tosissas? Sä oot kirjotellut ihan törkeitä ja haukkunut jokaisen vastaajan tosi aggressiiviseen sävyy, osan henkilökohtaisuuksiin asti menemällä? Ja sitten sä loukkaannut mulle kun mä kysyn sulta ootko sama tyyppi ja oon huolissani sun voinnistas mikäli olet?[/QUOTE]

Joo, no nyt kyllä koputat väärää puuta. Jos kyseinen henkilö on lopettanu kyseisen toiminnan, niin sillon se tuskin oon minä. Toivottavasti sait tästä varmistukses.

Mut aika jännää kyllä tuo sun huolenpito... Lueppa se viesti minkä laitoit ja sano et saisko siitä kauheen sellasen kuvan et sä oot aidosti HUOLISSAS?

"vieras"
Voi voi :)

Muistan hyvin, millaista oli olla 19-vuotias. Olin ap samanlainen kuin sinä. Onneksi on vielä muutama vuosi aikaa siihen, kun saa oman lapsen kanssa näitä keskusteluja käydä. Vaikka tiedän, että sinua ärsyttää, kun sanotaan, että kasvat vielä, niin se kuitenkin on. Maailma ei onneksi avaudu enää yhtä mustavalkoisena muutamien vuosien päästä. Ja kyllä, aikuisia ollaan vasta 25 vuoden paikkeilla.

fcxqq
No mutta kun minä en ole myöskään 40v...
Fyysisellä iällä ihmissuhteissa on vain vähän merkitystä tärkeämpää on se mitä olet psyykiseltä iältäsi. Usein nuo iät tosin kulkee aika käsikädessä, mutta ei tietysti aina.

Ystävyys ja parisuhde on vähän eriasioita ja ystävyyttä voi hyvinkin olla varsin eri-ikäisten (=henkinen ikä) välillä.

"vieras"
Niin vastaappa näihin:

Onko sitten jotenkin soveliaampaa että hän saa halutessaan muuttaa vaikka maapallon toiselle puolelle Australiaan, ilman holhoojaa?

Hän saa mennä halutessaan naimisiin, ilman holhoojan suostumusta?

Hän saa vapaasti myrkyttää itseään päihdyttävillä ja terveyttä tuhoavilla tuotteilla niin paljon kun haluaa, ilman että holhoojalla on siihen mitään sanottavaa?

Miten mikään tekee näistä tilanteista hyväksytymmän jos yli 18-vuotias henkilökin on vielä täysi lapsukainen?
Aivan. Ja tällä palstalla pidetään yleisesti hyväksyttävänä esimerkiksi sitä, että 18-vuotias perustaa perheen.

Minä olen sitä mieltä, että jos on kykenevä ottamaan vastuuta lapsen kasvattamisesta, on silloin myös kykenevä päättämään siitä, kenet valitsee kumppanikseen.

PERUSTELE!
[QUOTE="vieras";28961057]Voi voi :)

Muistan hyvin, millaista oli olla 19-vuotias. Olin ap samanlainen kuin sinä. Onneksi on vielä muutama vuosi aikaa siihen, kun saa oman lapsen kanssa näitä keskusteluja käydä. Vaikka tiedän, että sinua ärsyttää, kun sanotaan, että kasvat vielä, niin se kuitenkin on. Maailma ei onneksi avaudu enää yhtä mustavalkoisena muutamien vuosien päästä. Ja kyllä, aikuisia ollaan vasta 25 vuoden paikkeilla.[/QUOTE]

No kyllä minusta ihminen on aikuinen aikaisemmin kun vasta 25-vuotiaana. Nuorta aikuisuuden aikaa on sellanen 18-30vuotta ja 18-19vuotias rupeaa olemaan siinä nuoren aikuisuuden paikkeilla kans, mut ainakin yli kaikki 20-vuotiaat on ihan virallisesti aikuisia.

Ja tuota minua ei ärsytä mikään...

Ja tää kun näyttää menevän vaan pahemmaks, ei uskota etten mie oo 18, niin pakko kait mun on tähän se oma ikä heittää peliin ja se on 23.

Ei enää yötä myöten jaksais tämmöstä paskaa... En tajuu miten työkään...

noh...
Väitinkö edes jotain sellasta? :D

Justhan mä sanoin, että sulla on ollut ainut, oikea ja järkevä suhtautuminen tässä ketjussa tähän asiaan. Eli sinä tuet ja rakastat lapsiasi, kasvatat ne 18-vuoteen mennessä, sen jälkeen jäät seurailemaan kuvioita ja jos se sun 18-vuotias sattuisi tuomaan näytille paljon vanhemman seurustelukumppanin niin sinä lapsen kanssa varmasti keskustelisit hyvässä hengessä asiasta et mitä mieltä sä oot ja näin ja tarpeen tullen olisit valmis hyväksymään myös sen kumppanin, ellet jo alussa jos et nää mitään ongelmaa hänessä, mut et koskaan ois sellanen yli 18-vuotiaalle lapsellesi että tuomitsisit ja huutasit vittua, perkelettä, saatanaa ja et antais hänen tehdä omia valintojaan jo ja pyrkisit hallihtemaan hänen elämää...

Näin sen pitäis mennä!!
Kuinkakohan moni vastaajista on ilmoittanut, että alkaisi kiroten huutamaan lapsellensa, jos lapsi kertoisi seurustelevansa vanhemman kumppanin kanssa? Juuri keskustelu olisi aika monen mielestä se oikea vaihtoehto. Huomioithan myös tuon kirjoittamasi kohdan "... keskustelisit hyvässä hengessä asiasta et mitä mieltä sä oot ja näin TARPEEN TULLEN olisit valmis hyväksymään sen kumppanin..." . Tuossahan sinä juuri osoitat sen, että et sinäkään seurustelua aina ehdoitta hyväksyisi. Samalla tavoin vastaajat ovat noin niinkuin suurin piirtein vastanneet. Sinä olet vain halunnut ymmärtää sen kielteisenä suhtautumisena.

PERUSTELE!
[QUOTE="vieras";28961432]Aivan. Ja tällä palstalla pidetään yleisesti hyväksyttävänä esimerkiksi sitä, että 18-vuotias perustaa perheen.

Minä olen sitä mieltä, että jos on kykenevä ottamaan vastuuta lapsen kasvattamisesta, on silloin myös kykenevä päättämään siitä, kenet valitsee kumppanikseen.[/QUOTE]

Tätä ihmettelen minäkin. Täällä on teiniäitejä joita kohdellaan esimerkiksi hemmetin hyvin. Tämä Demi ja sitten muistaakseni kanssa Fortunate oli teiniäiti ja kai niitä on muitakin...

Niitä oikein ylistetään ja niistä tykätään! Ei mitään siinä, että ovat lapsen pyöräyttäneet osa ainakin ala-ikäsenä.

Mutta sitten, kun tulee joku tällänen ikäero parisuhde kysely niin voi jumanviula kun tulee noottia... Aivan naurettavaa sakkia täällä!

En tajuu näitä motiiveja ja kaikkee paskaa.

PERUSTELE!
Ja arvasin muuten, vaikka yritin tuossa 107 viestissä selittää ja missä ainakin nyt otin toisten mielipiteet myös huomioon, ei voi syyttää ettenkö ois ottanu ja sitä oon tehny mielestäni kyl koko ajan.. Missään vaihees en oo muiden mielipiteitä kieltäny, kyllästyny vaan aina tollaseen hirmu negatiiviseen ja kielteiseen nalkutukseen rakkaudesta jossa on ikäeroa vähän enemmän vaikka täysi-ikäisistä olisi kyse nii ei menny silti perille..

Sama paska vaan jatkuu.

PERUSTELE!
Kuinkakohan moni vastaajista on ilmoittanut, että alkaisi kiroten huutamaan lapsellensa, jos lapsi kertoisi seurustelevansa vanhemman kumppanin kanssa? Juuri keskustelu olisi aika monen mielestä se oikea vaihtoehto. Huomioithan myös tuon kirjoittamasi kohdan "... keskustelisit hyvässä hengessä asiasta et mitä mieltä sä oot ja näin TARPEEN TULLEN olisit valmis hyväksymään sen kumppanin..." . Tuossahan sinä juuri osoitat sen, että et sinäkään seurustelua aina ehdoitta hyväksyisi. Samalla tavoin vastaajat ovat noin niinkuin suurin piirtein vastanneet. Sinä olet vain halunnut ymmärtää sen kielteisenä suhtautumisena.
Ai että minä oon ollu niin tyhmä etten muka ois ollu älynny tätä?

PERUSTELE!
[QUOTE="vieras";28961438]Suomi on holhousvaltio ja tämä palsta toimii vielä holhousvaltion kirkkaimpana kruununa holhousasiassa. :)

Suomi - tuhansien turhien lakien maa? | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi[/QUOTE]

Ja senkin kun tietäis et miks helvetissä holhotaan yli 18-vuotiasta seurusteluasioissa...

Joo, se on hyvä et haluu suojella virheiltä ja näin. Mut entäs tää kääntöpuoli, jos ei anna koskaan ees aikuisena lapsen satuttaa itseään niin oppiiko se ees mitään? tai kasvaako, kun ei tule negatiivisiä kokemuksia koskaan..?

Pumpulikasvatus pitäisi lopettaa siihen 18-vuoteen ja toivoa että nyt on lapsi sitten niin hyvin kasvatettu ja seurata niitä tuloksia/antaa tehdä myös omia virheitään ja oppia niistä..

"vieras"
No kyllä minusta ihminen on aikuinen aikaisemmin kun vasta 25-vuotiaana. Nuorta aikuisuuden aikaa on sellanen 18-30vuotta ja 18-19vuotias rupeaa olemaan siinä nuoren aikuisuuden paikkeilla kans, mut ainakin yli kaikki 20-vuotiaat on ihan virallisesti aikuisia.

Ja tuota minua ei ärsytä mikään...

Ja tää kun näyttää menevän vaan pahemmaks, ei uskota etten mie oo 18, niin pakko kait mun on tähän se oma ikä heittää peliin ja se on 23.

Ei enää yötä myöten jaksais tämmöstä paskaa... En tajuu miten työkään...
Älä viitsi taas. Sinut on ihan oikeasti todella helppo tunnistaa kirjoitustyylistäsi eli 19-vuotias olet. Siinä ei ole mitään pahaa, joten en ymmärrä, miksi siitä valehtelet,

Ihmisen aivot kehittyvät 25-vuotiaaksi asti. Sinä saat toki olla mitä mieltä tahansa. Virallisesti 18-vuotias on aikuinen, mutta todellisuus on toinen.

fcxqq
Miksi sitten ei parisuhdetta?
Parisuhteeseen kuuluu piirteitä joita henkisesti 18 v ei koe ja ymmärrä samalla tavalla kuin huomattavasti vanhempi. Laillinen lupahan parisuhteeseen toki on.

Läheisen ihmisen kanssa silti keskustelisin asiasta jos hän haluaa solmia 18 vuotiaana parisuhteen huomattavasti vanhempaan henkilöön. Saman tyyppinen keskustelu käytäisiin jos läheinen olisi esim. 40-vuotias ja hän haluaa solmia suhteen 18-vuotiaan kanssa. Enemmän minä tiedän niitä suhteissa joissa 18 v on satuttanut 40 vuotiasta kuin että vanhempi (mies) olisi käyttänyt hyväkseen nuorta.

PERUSTELE!
[QUOTE="vieras";28961471]Älä viitsi taas. Sinut on ihan oikeasti todella helppo tunnistaa kirjoitustyylistäsi eli 19-vuotias olet. Siinä ei ole mitään pahaa, joten en ymmärrä, miksi siitä valehtelet,

Ihmisen aivot kehittyvät 25-vuotiaaksi asti. Sinä saat toki olla mitä mieltä tahansa. Virallisesti 18-vuotias on aikuinen, mutta todellisuus on toinen.[/QUOTE]

No älä nyt viitsi itse, voidaan ruveta tälläistä noloa keskustelua käymään itsesi kanssa läpi jos välttämättä näköjään haluat. :)

Ihan 23 siis olen ja en näe oikein, että mitenkä 23-vuotias ja 19-vuotias kirjottaisi niin eritavalla...?

Itseasiassa fb:ssä chatatessä kavereille mä en käytä edes isoja alkukirjaimia! Voi kamalaa, miten noloa ja lapsellista ja kaikkee.. en vaan jaksa, ei tunnu se kirjoitustyyli minulta jos ei ole mistään virallisesta kyse

Päivitykset tosiaan saatan välillä isoilla alkukirjaimillakin laittaa.

Ja täällä pyrin nyt vähän tsemppaamaan että käyttäisin isoja alkukirjaimia kun yleinen keskustelu kyseessä.

Kärpäsestä saa helposti härkäsen.

Ja jos todellisuus on toinen, miksi 18-vuotias on silloin virallisesti aikuinen? Perustele.

PERUSTELE!
Parisuhteeseen kuuluu piirteitä joita henkisesti 18 v ei koe ja ymmärrä samalla tavalla kuin huomattavasti vanhempi. Laillinen lupahan parisuhteeseen toki on.

Läheisen ihmisen kanssa silti keskustelisin asiasta jos hän haluaa solmia 18 vuotiaana parisuhteen huomattavasti vanhempaan henkilöön. Saman tyyppinen keskustelu käytäisiin jos läheinen olisi esim. 40-vuotias ja hän haluaa solmia suhteen 18-vuotiaan kanssa. Enemmän minä tiedän niitä suhteissa joissa 18 v on satuttanut 40 vuotiasta kuin että vanhempi (mies) olisi käyttänyt hyväkseen nuorta.
Niimpä joo, sinä taas yleistät ja pistät kaikki 18-vuotiaat samaan muottiin...

Joo, mitenkähän myö saatais tuota sinun tympeetä ajatusmaailmaa muutettua?

Niin ja minkä samantyyppisen keskustelun sinä sen 40-vuotiaan kanssa kävisit... :D luuletko että sinua kiinostaa omista asioistaan sun kanssa keskustella? Tai että menet läpertelemään siihen kun äiti pienelle lapselle? Eiköhän 40-vuotias tiedä jo mitä tekee.

Ja olen pahoillani jos joku nuorempi on loukannut sinun vanhempaa ystävää, mutta niin niistä vanhemmistakin löytyy ihan tästäkin keskustelusta jotka loukkaa nuorempia ja tuolla ulkopuolella on kanssa paljon tilanteita joissa vanhempi henkilö loukkaa nuorempaa, että ei ole kusipäisyys ja paska luonne aina iästä kiinni. :) Kai sinä tiesit sen?

kiitos hei
Mitä sä vielä täällä asiasta jänkäät? Suurin osa täällä on kanssasi melko lailla samaa mieltä, mutta sä et vaan halua ymmärtää sitä. Vastustelet, jankutat ja luet rivien välistä. Oot kyllä niin keskenkasvuinen ja uhmakas kuin murrosikäinen. Voit olla 23 WEE, mutta nuoremmaksi luulisi kirjoitustesi perusteella. Ja älä edes vaivaudu mulle vastaamaan, kun en jaksa enää tätä ruikutusta lukea.

fcxqq
Niimpä joo, sinä taas yleistät ja pistät kaikki 18-vuotiaat samaan muottiin...

Joo, mitenkähän myö saatais tuota sinun tympeetä ajatusmaailmaa muutettua?

Niin ja minkä samantyyppisen keskustelun sinä sen 40-vuotiaan kanssa kävisit... :D luuletko että sinua kiinostaa omista asioistaan sun kanssa keskustella? Tai että menet läpertelemään siihen kun äiti pienelle lapselle? Eiköhän 40-vuotias tiedä jo mitä tekee.

Ja olen pahoillani jos joku nuorempi on loukannut sinun vanhempaa ystävää, mutta niin niistä vanhemmistakin löytyy ihan tästäkin keskustelusta jotka loukkaa nuorempia ja tuolla ulkopuolella on kanssa paljon tilanteita joissa vanhempi henkilö loukkaa nuorempaa, että ei ole kusipäisyys ja paska luonne aina iästä kiinni. :) Kai sinä tiesit sen?
Kyllä henkisesti 18 v on aika samaa muottia henkisesti samaa ikätasoa olevien kanssa. Kaikki 18 v ei ole kanssasi samalla ikätasolla henkisesti mutta jos sitä on yli 25 vuotias huolestuisin hänen henkisestä kypsyydestään.

Kyllä keskustelen useinkin noin nelikymppisten kanssa heidän parisuhteistaan ja he minun.

Yhteistyössä