En haluaisi jättää lasta nyt pienenä anopin hoitoon miten kertoa asia kohteliaasti?

  • Viestiketjun aloittaja "Nuusku"
  • Ensimmäinen viesti
"Nuusku"
Meillä 6 kk vauva ja tykkää olla minun äitini, mieheni isän ja tämän naisystävän seurassa. Juttelee ja naureskelee näille on mielellään sylissä jne. Mutta anopistani ei jostain syystä pidä vaan aina jos olemme siellä tai anopoi meillä on lapsi tosi itkuinen, levoton, kiemurtelee kaikkien sylissä eikä oikein viihdy missään. Anoppi ei ole kovin kiinnostunut lapsesta, yleensä tervehtii tätä josdain vsiheessa mutta ei ikinä kysele kuulumisia (mitä muut isovanhemmat tekevät) jne. Kaksi kertaa mieheni on suostutellut ja melkein väkisin tuputtanut lapsemme anopin syliin jossa lapsi alotti kamalan venkoamisen ja poispyrkimisen samantien. Olemme kerran olleet syömässä ulkona vauvan syntymän jälkeen ja tällöin mieheni isä ja tämän naisystävä olivat meillä hoitamassa vauvaa. Nyt olen käynyt muutaman kuukauden kerran viikossa ryhmäliikuntatunnilla ja äitini on ollut meillä jos mieheni on illalla töissä. Mieheni on jokatoinen viikko ltavuorossa joten äitini on ollut täälläaika monta kertaa sen muutaman tunnin mitä minulla menee.

Nyt mieheni on alkanut puhua, että hänen äitinsä vuoro olisi välillä hoitaa vauvaa ja olisi hyvä, että he tutustuisivat toisiinsa jne. Anoppi on jo suostunutkin tulemaan hoitajaksi kunhan päivästä sovitaan. Mikä onkin ihan totta, että olisi kiva jos lapsella olisi läheiset välit kumpaankin mummoonsa. Minua vaan kauhistuttaa jättää lapsemme edes muutamaksi tunniksi anopin kanssa kun lapsi on aina anopin seurassa sellainen mitä ylempänä kuvasin vaikka ovat nähneet noin 2-3 viikon välein.

Onko minulla nyt vain jotkut äitihormonit liian voimakkaina päällä ja pitäisikö vain osata vain luottaa, että lapsemme kyllä pärjää anoppini kanssa edes siedettävästi? Tai miten osaisin kieltää anopin hoitoavun kauniisti? Mieheni on sitä mieltä, että tämä olisi paras keino totuttaa anoppi ja lapsi toisiinsa eikä siedä mitään negatiiviseen viittaavaakaan sanottavaa äidistään. Tiedän etten osaa rentoutua jos anoppi on lapsemme kanssa tai en ainakaan ensimmäisellä kerralla.
 
"Nuusku"
Juu olen sanonut, että äitini tulee meille mielellään ja hän itse kysyikin haluanko aloittaa jonkun harrastuksen jos hän tulisi meille aina jos mieheni on töissä. Tästä ei mitään hyötyä kun mies jankuttaa, että järjästely on epäteilu koska hänen äitisä ei saa tutustua lapseemme. Kun olen sanonut etteihän häntä (anoppiani siis) edes kiinnosta tutustua lapseen kun näkevät niin mieheni väittää, että kylläpäs kiinnostaa hänen äitisä ei vaan kuulemma ole sellainen, että haluaisi puhua lapsille ylipäätään, leikkiä lasten kanssa tai pitää näitä sylissä mutta tämä ei tarkoita sitä ettei häntä kiinnostaisi.
 
"vieras"
Minusta on ihan normaalia, jos ei halua jättää 6-kuista kenenkään hoitoon, saati jos ei halua jättää sellaisen hoitoon, jonka seurassa ei syystä tai toisesta koe vauvan viihtyvän. (Se on sitten eri asia jos ei _pysty tarvittaessa_ jättämään 6-kuista kenenkään hoitoon.) Mutta toisaalta lapsella on kaksi täysivaltaista vanhempaa, joten miehen näkemys on yhtä tärkeä kuin sinun. Meillä se tarkoitti käytännössä sitä, että jos kummasta tahansa hoitoon jättäminen tuntui epämukavalta, niin ei tehty (ja miehestä se kenenkään hoitoon jättäminen tuntui oikealta myöhemmin kuin minusta). Vauvaa ei minusta ole mitään syytä jättää hoitoon kenenkään muun aikuisen (esim. anopin) viihdyttämiseksi, vauva on ihminen eikä aikuisten lelu.
 
äippä 3:lle
Älä jätä lasta anopillesi,ehtii kyllä vielä myöhemmin olemaan sillä hoidossa! jos ei hoida muutenkaan,niin miten se aikoo pärjätä yksin vauvan kanssa? vaipanvaihdot,syötöt,nukuttamiset????Kyllä äidinvaisto sanoo mitä kannattaa tehdä ja mitä ei,jos hiemankin arveluttaa niin älä jätä!! tuskin pystyt rennosti olemaan sitä aikaa kun et tiedä mitä vauvallesi kuuluu ja miten menee. Itse jätän ainoastaan sellaisille lapsiani hoitoon keneen voin luottaa ja varsinkin kun kyse on noin pienestä...ainoastaan äitini ja yksi siskoistani on hoitanut tuon ikäistä meillä :)
 
Ken guru
[QUOTE="vieras";28955851]Minusta on ihan normaalia, jos ei halua jättää 6-kuista kenenkään hoitoon, saati jos ei halua jättää sellaisen hoitoon, jonka seurassa ei syystä tai toisesta koe vauvan viihtyvän. (Se on sitten eri asia jos ei _pysty tarvittaessa_ jättämään 6-kuista kenenkään hoitoon.) Mutta toisaalta lapsella on kaksi täysivaltaista vanhempaa, joten miehen näkemys on yhtä tärkeä kuin sinun. Meillä se tarkoitti käytännössä sitä, että jos kummasta tahansa hoitoon jättäminen tuntui epämukavalta, niin ei tehty (ja miehestä se kenenkään hoitoon jättäminen tuntui oikealta myöhemmin kuin minusta). Vauvaa ei minusta ole mitään syytä jättää hoitoon kenenkään muun aikuisen (esim. anopin) viihdyttämiseksi, vauva on ihminen eikä aikuisten lelu.[/QUOTE]

Juuri näin!
 
"vieras"
Älä aloita "kohteliasta" sanomista mikä tarkoittaa oman intuition päälle astumista. Olet lapsesi äiti ja saat ja sinun pitää suojella lasta. Ikinä ei pidä jättää sellaiselle hoitajalle, joka on jollakin tavalla epäsopiva eikä sinun tarvitse selitellä sitä kenellekään sen kummemmin.
 
Ken guru
[QUOTE="Nuusku";28955847]Juu olen sanonut, että äitini tulee meille mielellään ja hän itse kysyikin haluanko aloittaa jonkun harrastuksen jos hän tulisi meille aina jos mieheni on töissä. Tästä ei mitään hyötyä kun mies jankuttaa, että järjästely on epäteilu koska hänen äitisä ei saa tutustua lapseemme. Kun olen sanonut etteihän häntä (anoppiani siis) edes kiinnosta tutustua lapseen kun näkevät niin mieheni väittää, että kylläpäs kiinnostaa hänen äitisä ei vaan kuulemma ole sellainen, että haluaisi puhua lapsille ylipäätään, leikkiä lasten kanssa tai pitää näitä sylissä mutta tämä ei tarkoita sitä ettei häntä kiinnostaisi.[/QUOTE]

Kyllä nämä mulle riittäisi syiksi olla antamatta lasta hoitoon. Lapsen perustarpeet ei täyty.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28955861]Älä aloita "kohteliasta" sanomista mikä tarkoittaa oman intuition päälle astumista. Olet lapsesi äiti ja saat ja sinun pitää suojella lasta. Ikinä ei pidä jättää sellaiselle hoitajalle, joka on jollakin tavalla epäsopiva eikä sinun tarvitse selitellä sitä kenellekään sen kummemmin.[/QUOTE]
Eli napakka ei käy, riittää.
 
[QUOTE="Nuusku";28955847]Juu olen sanonut, että äitini tulee meille mielellään ja hän itse kysyikin haluanko aloittaa jonkun harrastuksen jos hän tulisi meille aina jos mieheni on töissä. Tästä ei mitään hyötyä kun mies jankuttaa, että järjästely on epäteilu koska hänen äitisä ei saa tutustua lapseemme. Kun olen sanonut etteihän häntä (anoppiani siis) edes kiinnosta tutustua lapseen kun näkevät niin mieheni väittää, että kylläpäs kiinnostaa hänen äitisä ei vaan kuulemma ole sellainen, että haluaisi puhua lapsille ylipäätään, leikkiä lasten kanssa tai pitää näitä sylissä mutta tämä ei tarkoita sitä ettei häntä kiinnostaisi.[/QUOTE]


Tuota... Mikä siinä lapsessa tai lapsenhoitamisessa sitten kiinnostaa anoppia? :D
 
  • Tykkää
Reactions: Sparkler
Ymmärrän että mies haluaisi äitinsä tulevan läheiseksi lapsen kanssa, mutta tuossa tapauksessa ilmoittaisin, että anoppi on erittäin tervetullut tutustumaan lapseen kyläilyjen merkeissä, ja hoitoon jättämistä voidaan suunnitella sitten kun näyttää siltä että sekä vauva että anoppi nauttivat yhdessä olemisesta.
 
[QUOTE="vieras";28955957]Siitä voi kertoa facebookissa.[/QUOTE]

Ai juu... :D

Mutta eikö sitä voisi toteuttaa ihan siinä vierailujen aikana? Ottaa muutaman kuvan ja laittaa ne seinälleen "mummun mussukka, tänään 4,5kk <3" päivitysten kera ilman että tarvii ottaa lasta hoitoon. :)
 
"vieras"
No ilmeisesti se sinun miehesi haluaa että äidillään on lämpimät välit lapseen. Ettei teille tule kovin suurta perhesotaa, ota se anoppi teille hoitamaan lasta lenkkisi ajaksi vaikka. Olet tavoitettavissa koko ajan, laitat vaikka itkuhälyttimen, ei anoppi sellaisia tajua ja tulet takaisin kun siltä kuulostaa että on syytä, ellei ole syytä, seuraavalla kerralla voit vaikka oikeasti mennä lenkille.
 

Yhteistyössä