Ei uutta omakotitaloa nyt taida rakennuttaa/rakentaa edes perähikiälle alle 260t, ellei raada itse niska limassa.

• Viestiketjun aloittaja KVL
  • Ensimmäinen viesti
KVL
Ihmettelen suuresti näitä teidän juttuja "kukaan nyt ei maksa omakotitalosta 300t siellä ja täällä ja tuolla." Mit vit? Suoraan sanoaen. Eihän 300.000 ole paljon mitään? Tontti+maatyöt+viranomaiskulut+pihan laittaminen + autotalli + kaikki muu, niin alkaa 300.000 tulla täyteen sielä peräkylässäkin. Tuo siis ihan tavallisen talon hinta. Jos haluaa suuren, erityisen krumeluuratun tms talon, niin hinta pomppaa reippaasti kolmosen yli. Suurissa kaupungeissa nyt ei taida saada edes puuceetä alle 300ke.

Meillä on itse tehty talo ja olemme raataneet niska limassa talolla itse ja säästetty paljon sieltä ja täältä. Me selvisimme 250.000. Nyt talomme on myynnissä (tarvitsemme isomman talon ja haluamme maalle), mutta kukaan ei uskalla ostaa itse tehtyä taloa. Ihmiset eivät luota siihen, että itse tehty/itse timpurit palkattu talo olisi laadukas. Pelkäävät rakennusvirheitä yms.

Pakettitalot ovat kalliita ja niitähän suurin osa taloista on. Yleensä myyjä haluaa pienen voitonkin talostaan, joten eihän tuo 300.000 oikeasti ole edes kova hinta?

"Henna"
Jos itse tekee mahdollisimman paljon, niin kyllä 250.000 pääsee raksaprojektin läpi, jos talo on joku ns. perustalo. Monihan tilaa elementit / talon ns. vesikattoon asti ja tekee itse loppuun. Silloin pääsee varmaankin loppuun asti pihoineen ja talleineen 250-260ke, jos talona tosiaan on joku perus kannustalojen aurora 144 tvst.

Avaimet käteen talot ovat todella hintavia. Jos haluaa jonkun keskikokoisen perusnätin avaimet käteen talon, niin 300ke ei ole raha eikä mikään.

"eras"
Tuo on totta, talon rakentaminen peräkylässä maksaa saman kuin kaupungissa. Moni katselee vaan niitä pakettihintoja, nuo listaamasi + kaikki liittymiskulut esim. vesiverkkoon maksaa.
Jonku Älvarin saa halvemmalla mutta olen nähnyt kuinka se on pystytetty enkä ikinä sellaista ottaisi.

"Nissu"
[QUOTE="eras";28910077]Tuo on totta, talon rakentaminen peräkylässä maksaa saman kuin kaupungissa. Moni katselee vaan niitä pakettihintoja, nuo listaamasi + kaikki liittymiskulut esim. vesiverkkoon maksaa.
Jonku Älvarin saa halvemmalla mutta olen nähnyt kuinka se on pystytetty enkä ikinä sellaista ottaisi.[/QUOTE]

Totta. Ei se talo ole juurikaan sen kalliimpi rakennuttaa perähikiälle, kuin Helsinkiinkään. Hintaerot noin 10t luokkaa. Tontti on se, joka maksaa sitten eri paikoissa eri hinnan.

Avaimet käteen talojen hinnat ovat sinänsä vähän "fuskua". Vaikka talo olisi kuinka laadukas, niin avaimet käteen hinnaston hinta on yleensä perusmatskuilla. Sitten kun aletaan lisäillä kaappeja, ottamaan laadukkaammat kodinkoneet, suurennetaan ikkunoita, otetaan isompi takka, toinen suihku, tapetit vakiomalliston ulkopuolelta, eri ulko-ovi, käyttöullakkoa yms. Hinta menee helposti 20t hinnaston yli ja tuo on vielä varmaan ihan keskiverto hinnanousu. Meillä meni 40.000 "avaimet käteen" hinnaston hinnan yli.

Tontin ostaa halvemmalla syrjemmästä, mutta maatyöt voivatkin tulla kalliimmaksi, vaatii paalutusta, massanvaihtoja tms. Lisäksi jos pitää rakennuttaa tietä tms..

Itse tekemällä säästää isoja summia. Muuttovalmiista talosta tontteineen ja talleineen 300k ei ole erityisen iso summa. Sillä saa noin 130m2 peruskauniin suht. laadukkaan talon, missä ei kuitenkaan mitään erityisen mahtavaa ole.

njoo
tohon rakennetuttiin uusi talo myyntiin,ollut nyt asumaton ja myynnissä vuodesta 2011 lähtien,koulu,palvelut ja kauppa 2km säteellä.lähimpään keskustaan 30km ja helsinkiin noin 80km.talolla hintaa 185T.

"Vieras"
perähikiällä taloa myydessä on se ongelma että 300 tuhannella rakennuttaa jos kivan oman talon. Miksi kukaan tyytyisi toisen rakentamaan/rakennuttamaan taloon kun samalla hinnalla saa omanlaista.

Tolla teidän asenteella ette taida saada taloa kaupaksi.

mnjaah
Mitä tarkoittaa se "säästetty paljon sieltä ja täältä"? Kerro vähän, mikälainen talo teillä on? Onko täysin pitkästä vai elementti?

Itse tehden riippuu paljon myös siitä, millaisen talon saa aikaiseksi, millaiset ratkaisut siihen tekee. Oikeita/vääriä tapoja tuppaa olemaan sen verran kun on rakentaijakin.... Meillä on piktästä tehty talo, täysin omalla työvoimalla, mutta tekijät ovat kuitenkin alan ammattilaisia. Rakennettu 7v sitten. Talon hinnaksi tuli n. 140-150te. Vajaat parisataa neilötä, puolitoista kerrosta, puutalo maalämmöllä jne.

viivipump
Linkitän tähän kaksi omalla kylälläni myynnissä olevaa taloa. Taitavat ollla saman kokoisia ja muutenkin hyvin samanlaisia. Toinen rakenteilla, hinta vuokratontilla ilman ulkorakennuksia ja pihatöitä hinta n. 180000 euroa. Toinen täysin valmis 236000 euroa (sis. autotalli ja katos n. 30000 euroa, asfaltti+liiteri+pihatyöt 10000 euroa ja tontti 15000 euroa). Eli kyllä mielestäni ihan näppärän tusinatalon saa 200000 eurolla, mutta palstan makuhan on tunnetusti vaativa ja tusinatalo ei kelpaa.

http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/search/item/item.jsp?portal=eo&list_id=13775810230090&itemcmd=move0&listSize=35&doListClickStat=true&itemgroup_id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.2032585

http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/search/item/item.jsp?portal=eo&list_id=13775810230090&itemcmd=move28&listSize=35&doListClickStat=true&itemgroup_id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.2045923

Mona.T
Nuo linkittämäsi talot ovat kauniita! En kyllä sanoisi tuota ensimmäistä (jo asuttua) taloa tusinataloksi enää. Mun mielestä on tosi nätti. Mutta miten se voi olla noin HALPA?!

"Aila"
Meillä on Sievitalo noin 130m2. Hinnaston alkuperäinen hinta taisi olla 185.000, mutta me olemme tehneet paljon muutoksia. Ikkunoita suurennettu ja lisätty, kodinkoneet eivät ole pakettiin kuuluvat vakiot, kuten ei myöskään takka, pintamateriaaleja on osittain vakiomalliston ulkopuolelta, meillä on käyttöullakko ja kaikkea pientä hifisitelyä lisätty. Talolle taisi lopulta tulla hintaa hieman yli 200.000. Maatyöt ja pihatyöt taisivat verottaa noin 30.000. Tontti maksoi 20.000. Autotalli tehtiin pitkälti itse ja siitä maksettiin varmaan noin 15.000 luokkaa. Viranomaiskuluihin ja muuhun tuollaiseen meni varmaan reilusti yli 10.000. Pihan viimeistelyynkin upposi rahaa yllättävän paljon.

Eli kaikenkaikkiaan raksaprojektimme tänne landelle maksoi noin 280.000. Tämä on kyllä muuttovoittoinen maalaiskunta ja kyllä täällä menee talot helposti 300-400t kaupaksi.
Meillä tosin ei ole tarkoitus kotiamme myydä.

..
[QUOTE="Nissu";28910105]Totta. Ei se talo ole juurikaan sen kalliimpi rakennuttaa perähikiälle, kuin Helsinkiinkään. Hintaerot noin 10t luokkaa. Tontti on se, joka maksaa sitten eri paikoissa.

Tontin ostaa halvemmalla syrjemmästä, mutta maatyöt voivatkin tulla kalliimmaksi, vaatii paalutusta, massanvaihtoja tms. Lisäksi jos pitää rakennuttaa tietä tms..[/QUOTE]

Jos kunnallistekniikan ja liittymien hintaero voi olla 5000€, rakennusvalvonnan esim. 1000€ jne paikkakunnasta riippuen. Maansiirtokuluissa on isommat rahtimaksut ja pois kaivettavasta maasta joutuu useimmiten oikeasti maksamaan jätemaksuja. Lisäksi esim. isommilla paikkakunnilla pihan pitää olla tiptop viimeistelty ennen kuin lopputarkastus menee läpi. Kaavavaatimukset voi olla tiukempia, jolloin suunnittelussa ja materiaaleissa voi tulla lisähintaa. Lisäksi jos nyt kuitenkin lähdetään siitä, että isoissa kaupungeissa työvoima maksaa vähintään 5€/h enemmän (erityisesti lvi-, sähkö- jne ammattilaiset, ei välttämättä perustimpurityö, sitähän voi ostaa vaikka virolaisilta), niin kyllä näissä asioissa hyvin nopeasti puhutaan paljon isommista summista kuin 10000€. Väittäisin, että jos näiden syiden takia ei perähikiällä pysty säästämään 20000€ isoihin kaupunkeihin verrattuna, niin sitten se on sen perähikiäläisen "häpeä".

Toisekseen, kuka hullu ostaa sieltä syrjästä tontin, jossa joutuu tekemään kalliit maansiirtokulut ja paalutukset, kun hyviäkin tontteja on tarjolla. Toisin kuin rannikon kaupungeissa, joissa useimmiten joko paalutetaan tai räjäytellään. Toki jos sen perähikiän tontin saa sukulaisilta ilmaiseksi, mutta silloinhan se on silti vain pelkkää säästöä.

Mutta joo, tässäkin ihmiset puhuu taas ylimalkaan talon kokonaishinnasta. Onhan sillä nyt väliä onko se 110m2 vai 140m2. Ja puhutaanko asuinneliöistä vai kerrosalasta. Onko tontilla pystyssä autotalli kahdelle autolle vai ei mitään. Onko tehty kivettyä pihaa ja istutettu laajat alueet perennoja. Onko maalämpö vai suora sähkö. Kuitenkaan mikään näistä ei ole muuta kuin "perustalo", vielä ei puhuta luksuksesta tai kalliista materiaaleista.

Oulussa ja Oulun seudulla on halpaa. En tiedä miksi, sillä Oulu on Suomen mittakaavasa iso kaupunki ja lisäksi kasvavaa ja kehittyvää seutua.

Sori nyt naiset, mutta en usko teidän juttuja. Uskon, että joku on voinut itse rakentaa talon edullisesti. Uskon, että on voitu päästä halvalla, jos on tilattu pelkät elementit ja itse väsätty kaikki loppuun.

Mutta jos puhutaan muuttovalmiista talopaketista, niin ne talothan myydään silloin täydellä kymmenien tuhansie tappiolla, jos hintaa on 200k tai alle? Eipä taida yli
120m2 taloa saada muuttovalmiina alle 165.000, ellei nyt mitään ihan riisuttua mökkiä halua.

pohjois-pohjanmaa
Oulussa ja Oulun seudulla on halpaa. En tiedä miksi, sillä Oulu on Suomen mittakaavasa iso kaupunki ja lisäksi kasvavaa ja kehittyvää seutua.

Sori nyt naiset, mutta en usko teidän juttuja. Uskon, että joku on voinut itse rakentaa talon edullisesti. Uskon, että on voitu päästä halvalla, jos on tilattu pelkät elementit ja itse väsätty kaikki loppuun.

Mutta jos puhutaan muuttovalmiista talopaketista, niin ne talothan myydään silloin täydellä kymmenien tuhansie tappiolla, jos hintaa on 200k tai alle? Eipä taida yli
120m2 taloa saada muuttovalmiina alle 165.000, ellei nyt mitään ihan riisuttua mökkiä halua.
Ihan vapaasti voit olla uskomatta :) Me emme tosin otettukaan talopakettia just sen takia, että ne on himputin kalliita. Säästettiin monta kymmentä tuhatta kun otettiin pieneltä, paikalliselta puljulta pitkästä tehty. Tosin kokonaisneliöt tallin kanssa vain 150 (huoneistoala)

viivipump

Miksi sitten rakennuttajakin myy talonsa kymmenien tuhansien tappiolla? Ja miksi aloittaa aina vaan uusia ja uusia kohteita?

Sun on Sami vaan hyväksyttävä, että tällä kertaa naiset oli oikeassa.

Myytävät Asunnot, omakotitalo, 4 huonetta, Kotihalme/Puujaakola, Tyrnävä, Pohjois-Pohjanmaa, 934864 - Etuovi.com

Myytävät Asunnot, omakotitalo, 4 huonetta, Kotihalme/Puujaakola, Tyrnävä, Pohjois-Pohjanmaa, 934864 - Etuovi.com

http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/search/item/item.jsp?portal=eo&list_id=13775831433920&itemcmd=move23&listSize=35&doListClickStat=true&itemgroup_id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.2068632

Mutta joo, tässäkin ihmiset puhuu taas ylimalkaan talon kokonaishinnasta. Onhan sillä nyt väliä onko se 110m2 vai 140m2. Ja puhutaanko asuinneliöistä vai kerrosalasta. Onko tontilla pystyssä autotalli kahdelle autolle vai ei mitään. Onko tehty kivettyä pihaa ja istutettu laajat alueet perennoja. Onko maalämpö vai suora sähkö. Kuitenkaan mikään näistä ei ole muuta kuin "perustalo", vielä ei puhuta luksuksesta tai kalliista materiaaleista.
Tämä on juuri se syy, miksi en itsekään jaksa näihin hintakeskusteluihin enää osallistua. Puhuttaisiin edes neliöhinnoista, niin hommassa olisi sentään joku tolkku.

Kun ollaan sitä mieltä, että "uusi talo" maksaa sen ja sen verran, niin logiikka on ihan sama, kun joku esittäisi uuden auton maksavan 20000e, koska hänenkin Daciansa maksoi sen. Joku toinen kumoaa tämän omaan kokemukseensa vedoten, koska on ostanut E-sarjan Mersun hintaan 60000e. Uusia autoja kumpikin, mutta onko noita millään muotoa mielekästä verrata keskenään?

ojljl
Tuonne toiseen ketjuun tulikin hyviä linkkejä ympäri Suomea, mistä voidaan päätellä, että normaali omakotitalo maksaa 300t puolin ja toisin pienehköillä paikkakunnilla.

Tuonne toiseen ketjuun tulikin hyviä linkkejä ympäri Suomea, mistä voidaan päätellä, että normaali omakotitalo maksaa 300t puolin ja toisin pienehköillä paikkakunnilla.
"Normaalit omakotitalot" muistuttavat toisiaan yhtä paljon kuin "normaalit uudet autot" - kuten vaikkapa Dacia Logan ja E-sarjan Mersu - muistuttavat toisiaan. Tai oikeastaan vielä vähemmän, koska noita autoja tehdään sentään sarjatyönä, toisin kuin niitä taloja.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28911146:
"Normaalit omakotitalot" muistuttavat toisiaan yhtä paljon kuin "normaalit uudet autot" - kuten vaikkapa Dacia Logan ja E-sarjan Mersu - muistuttavat toisiaan. Tai oikeastaan vielä vähemmän, koska noita autoja tehdään sentään sarjatyönä, toisin kuin niitä taloja.
Jep. Meillä oli sunnuntaina talonäyttö. Välittäjänä on hyvä tuttu. Ihmiset ovat yllättävän vähän kiinnostuneita talon tekniikasta, lämmitysmuodosta, laadusta jne. Ulkokuori ratkaisee. Valitettavasti ihmiset lokeroivat talot perustaloihin, halpistaloihin, perushienoihin, hienoihin jne sen perusteella, miltä talo näyttää ulospäin ja onko sisällä korotettu sisäkatto, lasipariovet ja hieno takka.

Meidän talossa on paljon kaikkea pientä, mitä tekisin toisin. Täällä on huono äänieristys, ei ole kovin energiatehokas ja pari pientä rakennusvirhettä löytynyt. Meillä kävi eri välittäjiä ja jokainen sanoi, että "tämä on sentään kannustalo, niin tästä saa kyllä sen ja sen verran, kun tämä on kannustalo ja hertsileijaa, kun täällä on vielä noin kannustalomaiset ikkunat ja voi luoja paratkoon KANNUSTALO".

Meille ei tule ikinä enää kannustaloa. Monestakin syystä. Mutta hintaan voidaan laittaa muutama kymppitonni lisää ihan vain siksi, että tämä on Kannustalo.

Yhteistyössä