Labradorinnoutajista tietävät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..

Vieras
Keskustelupalsta ei taida olla oikea paikka hakea apua ongelmiin, mutta kysäisenpä silti.

Itse olen kasvanut rottisten kanssa, Mulla ollut myös karhukoira. Ikinä ongelmia ei ole ollut.

Tällä hetkellä mulla 1,5vuotias uros labbis. Koiraa koulutetaan ja olen koiran kanssa käynyt pentukursseista lähtien vaikka minkälaisia kouluja. Tällä hetkellä harrastamme Tokoa.

Mutta mikä tässä koirassa on mennyt pieleen? Olenko surkea kouluttaja vai onko koiran päässä jotain vialla (välillä tuntuu siltä)

Kaikkien ihmisten ensireaktio on koirasta "huh onpas sillä energiaa" koira on siis todella energinen. Harrastamme myös aivotyöskentelyä.

Kaikki kouluttajat joita olemme eri harrastuksissa nähneet ovat sanoneet, että koirani on aktiivisin labbis mitä he ovat tavanneet.. ei paljoa lohduta!

Koira on kiltti ja kaikki hyvin ja blaa blaa, mutta ne toisten koirien ohitukset on ihan mahottomia. Koira sählää ja häslää. Innoissaan pomppien menossa moikkaamaan. Koira ei kuule, ei näe mitään. MIKÄÄN mitä teen ei auta. Koira sekoaa täysin. Ei kaikista, mutta niistä joista sekoaa niin huh huh.
Menen koiran eteen seisomaan ja teen siis kaikkeni, että koira ei sähläisi.

Lenkille tai minne vain menemme niin tunti menee niin, että saan hävetä koiraa silmät päästäni... mutta kun koira rauhoittuu ja saa purettua pahimmat energiat niin se on kuin eri koira. Ei vedä, pompi, sählää.

Isälläni on samanikäinen erilinjainen ja värinen labbis. Läheltä tilannetta seurattuani voisin väittää, että koulutan koiraani enemmän kuin hän. Silti hänen koiransa menee toisten koirien ohi edes huomaamatta niitä ja on muutenkin paljon rauhallisempi.

Viimeksi kouluttajamme sanoi, että emme ole tehneet koiran kanssa mitään väärää. Teemme juuri niinkuin pitääkin ja odotuksemme vielä palkitaan ja koirastamme tulee mitä mahtavin.

Usein kuulee sanottavan, että kyllä se siitä rauhottuu 3-4 vuotiaana. Siihen astikko on katottava lenkillä koiraa jota tarvitsee hävetä ekan tunnin verran..

Toko tunneillakkin koira sählää ekan puol tuntia ja sitten rauhoittuu, mutta se puol tuntia on niin raivostuttavaa..

Käyn myös usein eri koirapuistojen ulkopuolella istuttamassa koiraa ja sehän sekoaa ihan täysin alkuun..

Mitä teen väärin?

Yhdessä vaiheessa meillä meni ohitukset ihan nätisti. Nyt koira kuitenkin ottanut takapakkia ja lenkkeilystä tullut epämieluisaa. Kaikki pitävät koiraa varmaan hulluna jota ei ole koulutettu yhtään..

Ota kuonopanta lenkille, lenkkeilkää paikoissa joissa ei ole hirveästi häiriötä. Se on vaan innokas, ei sille mitään voi mutta kyllä koulutus palkitaan ettei sitä kannata lopettaa. Ehkä koira voisi myös innostua vähän vauhdikkaammasta harrastuksesta, jossa saa sitä fyysistä voimaa käyttää enemmän. Muuten ei voi muuta sanoa kuin että enemmän vapaana juoksua ja riehumista samanlaisten koirien kanssa niin että energiat loppuu. Labbikset tarvitsevat kuitenkin tosi paljon liikuntaa.

Ne labbikset joita olen tuntenut ovat olleet TODELLA energisiä. Yhden tutun labbiksen luokse ei voinut edes mennä tervehtimään jos halusi säästyä vaatteet ja iho ehjinä. Ja tämä tuttu harrasti koiran kanssa paljon, kävi metsälläkin jne.

Koirapuistossa labbikset ovat välillä, anteeksi vaan, ihan rasittavankin energisiä. Siis nimenomaan nuoret labbikset. Vanhemmat leikatut ovat aivan erillaisia, rauhallisia löllyköitä suorastaan. Olen tätä joskus ääneen puistossa ihmetellyt ja omistajat ovat kertoneet, että monella on väärät käsitykset labbiksista koska niitä näkee rauhallisina esim.työtehtävissä opaskoirina jne. Ovat kuulemma todella energisiä ja vaativat paljon kouluttamista.
Olen myös ollut havaitsevinani, että labbisurokset ovat yleensä niitä "nylkyttäjiä" jotka ravaavat tyttö koirien perässä kuola valuen. Puistossamme on pari labbista jotka usein lähtevät pois sen takia, että muut eivät saa olla puistossa rauhassa näiden "raiskaus"yritysten vuoksi.

Nämä siis omia havaintojani joita ovat tukeneet muut puistossa käviät, myös labbisten omistajat.

Labbiksista tykkään siis kyllä. Kuitenkin olen nuoria yksilöitä nyt sen verran nähnyt, että ei ole minun rotu ei :)
Ai niin ja minulta löytyy siis bokseri jota yleisesti pidetään aika hökeltäjänä.

Käydään me myös koirapuistoissakin.
Välillä vaan treenailen koiraa puiston ulkopuolella, että saa harjoitella istumista, odottamista, seuraamista sun muuta häiriön alla.

Täytyy varmaan joo miettiä jotain vauhdikkaampaa harrastusta meille.

Lähinnä kaipaisin vinkkejä jos jollain ollut samankaltaista tilannetta..

Miten käyttäytyä silloin kun koiralle tulee totaali friikki ja se ei kuule, eikä nää yhtään mitään. Lelu, ruoka mistään ei ole hyötyä. Seison koiran edessä ja yritän pitää sen istumassa ja katsekontaktissa. Niin yritän! Viime aikoina koira kuitenkin sätkii hihnanpäässä ja kuikuilee sivuiltani ihan kreisinä ja pomppii lie minne

Meillä on aivan samanlaista vaikka meidän labbis uros on jo kohta 4v. Sen voin kuitenkin sanoa että nyt 3-4 vuoden välissä on tapahtunut hieman muutosta parempaan. Meillä ollut aina juuri tuollaista ja vaikka mitä tekisi mikään ei auta. Minä joka en perheestämme jaksa aina huutaa (siis toki tiedän että huutaminen ei auta) niin ulkoilutan koiran aina silloin kun tiedän että muut naapuruston koirat on ulkoilutettu ja välttelen muita koiria parhaani mukaan. Meillä myöskin leikkipuistot ja siellä leikkivät lapset saavat koiran hepuliin ja juoksevista lapsista menee ihan sekaisin. Hyppii ihmisten päälle ja on siis todella rasittava vaikka ihana kultaisen kiltti koira on sisätiloissa. Meidän perheen toinen ja näillä näkymin viimeinen labbis ja ehkä ei enää mitään koiraa.

Inhottavaa on se että kun vieraita tulee niin koiralle saa karjua että tottelisi ja lapsille kun tulee kavereita ja varsinkin jos tulee monta niin koira on niin intona että on taas ihan sekaisin ja hirveä piteleminen ettei kaada koko pikkuväkeä.

Meillä "nakkikoulutus" on hieman auttanut, mutta tosiaan se riippuu ihan koirasta joka ohitse menee että mikä on reaktio ja sitä ei voi etukäteen tietää. Koitetaan jaksaa :)

...jatkan vielä kysymykseesi että kyllä joo niin me on hävetty jo kohta 4v lenkeillä ja edellinen labbis rauhoittui n. 13 vuotiaana, kun kuoli 15 vuotiaana...että silleen...

No hei, se on labbis, mitä muuta siltä voisi odottaa? :confused:

Kaverilla on tosi energinen labbis, täytti äskettäin 3 vuotta ja on muuttunut tässä parin vuoden aikana tosi paljon. Ei ole enää läheskään niin häslä, mitä silloin alkuun oli. Joten teilläkin on vielä toivoa?! :D

Jos sä teet liikaa? Jos sua jännittävät jo etukäteen kohtaamistilanteet, ihan satavarmaan otat vaistomaisesti eri tavalla kiinni hihnasta kuin silloin, kun muita ei näy. Annat ehkä itse koiralle sen aktivointisignaalin. Koira kyllä huomaa pienimmänkin muutoksen sinussa.

Minä sain avun koiraneuvolasta vastaavaan ongelmaan.

Itse tekisin niin, että kun ohitus tulee, koira vierelle. Kun riekkuminen ym. alkaa niin hihna niin tiukalle että kykenet siten ohjaamaan koiraa. Ketjupanta kaulaan. Sitten kun seuraaminen onnistuu, niin pikku hiljaa koira käskyn alle ja palkinto. Itse en menisi koiran eteen, koska silloin Se saattaa pyrkiä näkemään ja heilumaan sekä poukkoilemaan. Tiukasti pidät kiinni. Hihnalla ja jalalla ohjailet.
Hyppimiseen saattaa auttaa joko selän kääntäminen tai astuminen pienesti takatassuille kun koira hyppää.
Vieraiden tulo pitää vaan opettaa. Esim. menette koira kiinni tervehtimään, ensin sinä. Koira istuu ja vieras tervehtii ja palkitset vaikka sillä nakilla. Sitten koira omalle paikalleen käskyn alle paikka tai antaa sille vaikka vieraslelun. Eli lelun, jonka,saa vain kun on vieraita. Vieraslelu voi olla esim sukka, jonka sisään on piilotettu nakki. Näitä voi olka enemmänkin ja sukkia voi kääriä useamman päällekkäin. Itse harjoittelisin tutun vieraan kanssa, muina aikoina koira toiseen huoneeseen.

Pyörälenkit/uinti voisivat olla hyviä purkamaan ylimääräistä virtaa.

meillä oli sama juttu,joskus 3v kohdalla alkoi rauhoittumaan.Autolla mentiin koirapuistoon ja siellä sai riehua tunnin kerran päivässä.Muuten vaan käytiin pikapissalla lähellä kotia.Illalla 9 jälkeen ja aamulla ennen 9:ää koirapuistossa saa olla rauhassa koiran kanssa kahdestaan.

Voisiko tokotunneillekin paikalle mennä jo etukäteen. Ensin kunnon juoksut, jotta ylimääräinen Virta pois. Sitten vaikka makkarapalojen etsimistä maasta tai kapulan hakua.

Joo siis vieraiden ihmisten tervetiminen menee ihan ok. Koira ohitukset ei.

Koira osaa kaikki peruskäskyt ja osaa seurata sivulla nätisti kyllä.
Nistä vaan ei ole mitään hyötyä silloin kun se friikkaa.

Osaa, mutta ei malta...tai jotkut koirat se menee nätisti vierellä, mutta joissain ei auta mikään.

Sitten pidät sen vaan niin tiukasti, että menee ohi. Jos alkaa poukkoilu ym niin tiukennat otetta. Ei Se koira poukkoile, kun happi loppuu. Siten saat varmuutta. Seuraamista ohituksissa voi harjoitella niin, että kun näet toisen koiran lähestyvän ja oma koirasi on rauhallinen, niin käsket seuraamaan. Kun seuraa hienosti annat seurata, mutta kun huomaat että maltti menee, niin vapautat ja palkitset. Sitten loppupätkä hihnalla ohjaten. Pikkuhiljaa pääsee pitemmälle ja lopulta ohi kokonaan seuraten. Mutta harjoitusta vaatii. Tilanteita ei kannata vältellä. Hihnalla ohjaten pääset ohi, siten oma varmuutesi lisääntyy ja pystyt pikku hiljaa harjoittelemaan seuraamista enemmän. Itse olen siis tehnyt näin oman urosbokserini kanssa. Me ei käytetty seuraamista, mutta pikku hiljaa päästiin löysemmällä hihnalla ohi. Ei se koira kuitenkaan tyhmä ole, mukavampi se on ohittaa hihna löysällä.

Rattaitten kanssahan se on helpompi. Hihna tiukasti vasempaan käteen. Molemmat kädet rattaisiin kiinni. Ohitukset ripeästi niin että rattaat on välissä. Kyllä se siinä pysyy. Älä päästä lujaa. Pidät hihnan niin lyhyenä. Tämähän on vain väliaikainen ratkaisu. Mutta kun tiedät pääseväsi kunnialla ohi, varmuus lisääntyy. Sitten pikku hiljaa harjoittelemaan pätkä kerrallaan

Kokemuksesta ja 3vuotiaan narttu labbiksen omistajana voin sanoa,ei rauhoitu paitsi ajan kanssa..Meillä koira on kans ihan intopinkeenä kaikkea kohtaa,ja ulkoilutaminen ilman collaria on tuskaa.Mutta näin syksysin kun koira käy miehen kanssa metällä,tulee neidistä maailman rauhallisin koira kotona..Joten ehkä sun kannattas miettiä esim. jotain jälestyksen aloittamista,tai vaikka sitten metästystä et koira saa purkaa energiaansa ja toteuttaa sille ominaista käytöstä? :)

Onkohan linjalla tai värillä vaikutusta :D Tuntuu, että mitä nyt tapauksia tiedän niin ruskeet aika rauhallisia. Keltaiset hulluimpia.

Itellä keltainen käyttölinjainen.

Itselläni ei ole labbista vaan kultainennoutaja, mutta melkoisen vallaton tapaus on tämäkin silloin kun innostuu toisista koirista tai ihmisistä. Silloin ei tosiaankaan näe eikä kuule mitään. Elän siinä toivossa, että rauhoittuu ajan kanssa, nyt täyttää vasta vuoden. Ihanista ihanin haukku on, vaikkakin tuota eloisuutta ja vilkkautta onkin vähän turhankin paljon. :)

Itse tekisin niin, että kun ohitus tulee, koira vierelle. Kun riekkuminen ym. alkaa niin hihna niin tiukalle että kykenet siten ohjaamaan koiraa. Ketjupanta kaulaan. Sitten kun seuraaminen onnistuu, niin pikku hiljaa koira käskyn alle ja palkinto. Itse en menisi koiran eteen, koska silloin Se saattaa pyrkiä näkemään ja heilumaan sekä poukkoilemaan. Tiukasti pidät kiinni. Hihnalla ja jalalla ohjailet.

Moni koira käsittää hihnan kiristämisen niin, että omistaja pelkää vastaantulijaa ja se päättää auttaa ja ottaa itse ohjat. Silloin se nimenomaan tutkii vastaantulijan ja vouhottaa energisenä.

Homman avain on pitää hihna löysänä, johtajuus koiraan nähden hommataan jo aikaisemmin eri harjoitteilla. Silloin koira hoksaa, että ahaa, omistaja ei hermostukaan vastaantulijasta vaan handlaa tilanteen. Koiralle jää mahdollisuus keskittyä haisteluun ja seurata omistajaa tyytyväisenä, vailla tarvetta toheltaa. Sen ei TARVITSE kiinnostua vastaantulijoista.

Joo näin mäkin oon ton ohittamisen ja hihnankiristyksen käsittänyt.

Mulla aina hihna suht löysällä ja en ota sitä kireelle kun joku koira tulee vastaan. Silloin sitten kun friikkaa niin sitten on pakko ottaa pannasta kiinni, että saa perseen maahan.

Ehkä koira sit vaistoaa musta kun tottakai rupean mielessäni kelaamaan "apua joku tulee vastaan" vaikka ulkoisesti yritänkin olla ihan lungisti.

Mä en uskonut koiraneuvolaan mitenkään 100%, paremminkin 50%, mutta ajattelin silti kokeilla airikseni kanssa. En ole ikinä hämmästynyt koirani käytöstä niin kuin silloin, kun kolmannella neuvolakerralla koirani oikein erikseen varmisti minulta ohitusluvan ja tuli hienosti vierellä, kun vieras koirakko tuli vastaan. Kaiken kukkuraksi koirani oli tuolloin irrallaan. Oli kyllä opettelemista, että sain pidettyä hihnan löysällä, kun han automaattisesti sitä teki mieli lyhentää kun joku tuli koiran kanssa vastaan.

Miten helkkarissa te saatte hihnan löysälle, jos koira vetää siellä hihnan toisessa päässä eteenpäin kun hinaaja? :O

Yhteistyössä