Puolet suomalaisista työsskäyvistä tienaa alle 2500e. Eli keskipalkka lienee oikeasti 2500. Mitä sinä tienaat?

• Viestiketjun aloittaja "Katja"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Itse tienasin 2500e, noin vuosi sitten valmistuneena (nyt ä-lomalla), mies 3500e.

Minusta tuo palkkani oli hyvä vastavalmistuneelle mutta keskimääräisesti huono.

Kyllä meillä ainakin olisi lisärahalle tarvetta..! Tavoitteena molemmilla on palkkakehitys ylöspäin.

lääkäriäiti 30v
Itse tienaan 5000-6000€/kk. Tuon alle on aika vaikea päästä missään julkisessa lääkärinhommassa, koska työviikot ovat lähtökohtaisesti 60h tai yli. Ikinä missään heti valmistuttuakaan ei ole tuon alle ollut. Toisaalta eipä niistä palkoista paljoa ylöspäinkään voi neuvotella. Parhaimmillaan (pahimmillaan) 10000€/kk, mutta sitten on töitäkin tehty yli kaksinkertaisesti normiviikkoon verraten.

Mies on KTM ja palkkaus noin 70000€/v ja bonuksia sitten 10-50k€/v siihen päälle. Voisi tienata vähemmänkin jos ei olisi niitä perhanan kahden viikon työmatkoja!

Itse koen, että olemme ainakin omissa kaveripiireissä ihan keskikastia. Ihan muutamia alle 4000€/kk tienaavia kavereita tunnen ja he ovat sitten esim opiskelijoita tai tutkijoita tai muuten selkeästi sellaisia että kyllä sieltä noustaan. Toisaalta en tunne kavereista kyllä ketään joka saisi palkkatuloakaan säännöllisesti yli 10k€. Varakkaimmilla mun ikäisillä on sitten sijoitusasuntoja, rahamarkkinasijoituksia tai omia firmoja joissa se omaisuus tai tulovirta on. Sitten noissa vanhempien ikäluokissa alkaa olla C-porukkaa joilla voi ollakin isoja palkkatuloja, mutta se on vielä kaukaista maailmaa :)

äiti ja isi
Mä saan asiakaspalvelussa (vaativa) 2350€ ja mies edustajana n. 3000€. Kummallakin omat rahat, kulut puoliksi ja omat lapset. Mies joustaa vähän meidän suuntaan, koska mun lapset asuu meillä ja maksaa suhteessa siis enemmän ruokaa, sähköä, vettä jne...

Onneksi mamut saa!
Tuloverot alas, vitun suomipaska. Hiiret saatana. Syödään vaan kansalaisilta kaikkija viedään elämänilo ja otetaa vhä pakolaisii lisää, tienaa. Pakolaisille n450€ kuukaudessa ruokarahaa

Onneksi mamut saa!
Tuloverot alas, vitun suomipaska. Hiiret saatana. Syödään vaan kansalaisilta kaikkija viedään elämänilo ja otetaa vähä pakolaisii lisää, tienaan pakolaisille n450€ kuukaudessa ruokarahaa itselleni jää n1600€ hymyilyttää. :)

Jeppistäjuuu
Oma peruspalkkani on 4 000 e/kk asiakaspalveluhommista, mutta lisien kera käytännössä 5 000 e/kk. Mies on insinööri ja tirnaa 5 000 euron peruspalkan, lisineen ja keikkoineen käytännössä 8 000 e/kk. Emme tosin asu Suomessa... :D

"kkkk"
siis miten kukaan elää suomessa noin huonolla palkalla ? tai sitten asuu vuorkaasunnossa, ei omista autoja, ei matkusta ja ostaa vaatteensa kirpparilta ?

Minä ansaitsen KÄTEEN 3000 e mies noin 2000 e ja kaikki menee (paitsi säästöön 300 e)
laina 1000 e
laskut 1000e (vakuutukset, sähköt, puhelimet jne siis kaikki laskut yhteensä)
ruokaan ainakin 1000 e
bensoihin 300 e
teineille 200 e
vaatteisiin, kosmentiikkaan, ulkona syömiseen jne varmaan ainakin 500 e

eikä siinä sitten paljon jää enää kulutettavaksi

En ymmärrä miten joku perhe elää jos molemmat ansiatsevat yhteensä esim 3000e

Jepulista juu
[QUOTE="kkkk";29558766]siis miten kukaan elää suomessa noin huonolla palkalla ? tai sitten asuu vuorkaasunnossa, ei omista autoja, ei matkusta ja ostaa vaatteensa kirpparilta ?

Minä ansaitsen KÄTEEN 3000 e mies noin 2000 e ja kaikki menee (paitsi säästöön 300 e)
laina 1000 e
ruokaan ainakin 1000 e
bensoihin 300 e
teineille 200 e

En ymmärrä miten joku perhe elää jos molemmat ansiatsevat yhteensä esim 3000e[/QUOTE]

Olen tuo henkilö, joka mainitsi palkkojemme olevan 5 000 ja 8 000 e kuukaudessa. Nykyään siis elämä näin, mutta lapsuuteni elin suomalaisessa yh-perheessä, jossa tulot olivat 1600 e verojen jälkeen. Että niin. Kyllä sitä hengissä selvittiin.

Oletko koskaan miettinyt miten opiskelijat pärjäävät? Etkö itse ole elänyt opiskelijana? Omat tuloni opiskeluaikaan olivat 450 e/kk, josta vuokraan meni jo 270 e. 180 e jäi jäljelle ruokaan, laskuihin, koulukirjoihin... Mitään bussikortteja en tietenkään ostanut, vaan kävelin ja menin pyörällä.

Eilen laskin justiin että kk tulot on vain 1100 e...silläpä sitä sitten maksat lainat,luotoa,vuokrat (joka on kipee!!)-ja koitat vielä saada leivänkin pöytään.En saa mitään toimeentulotukea enkä asumistukia(vaikka sitähän tässä ei kysyttykkään)

"kkk"
Olen tuo henkilö, joka mainitsi palkkojemme olevan 5 000 ja 8 000 e kuukaudessa. Nykyään siis elämä näin, mutta lapsuuteni elin suomalaisessa yh-perheessä, jossa tulot olivat 1600 e verojen jälkeen. Että niin. Kyllä sitä hengissä selvittiin.

Oletko koskaan miettinyt miten opiskelijat pärjäävät? Etkö itse ole elänyt opiskelijana? Omat tuloni opiskeluaikaan olivat 450 e/kk, josta vuokraan meni jo 270 e. 180 e jäi jäljelle ruokaan, laskuihin, koulukirjoihin... Mitään bussikortteja en tietenkään ostanut, vaan kävelin ja menin pyörällä.
Silloin kun minä opiskelin yliopistossa, kaikki ottivat opintolainaa ja sillä elettiin. Lis'ksi kävin töissä tarjoilijana koko ajan. Nykyajan kermaperseet eivät ota lainaa vaan haluavat että valtio maksaa kaiken... ja sitten kituuttavat ja valittavat

En silti ymmärrä miten nykysuomessa parilapsinen perhe voisi mitenkään elää omakotitalossa alle 3000 e nettotuloilla

työssä valtiolla
Vuorolisien, päivärahojen yms takia vaihtelee kuukausipalkka sadoilla euroilla, joten laskin koko vuoden tuloista. Koko vuoden tuloista kun vähennän lomarahat niin tulee juurikin se suomalainen keskiverto 3000 kuukausipalkaksi.
Miehelle tulee 3400 kuukausipalkaksi.
Minä olin työtiimissäni matalapalkkainen lyhyemmän työuran vuoksi. Nyt tosin olen kotona joten en tietenkään noihin palkkatuloihin yllä.

Jepulista
[QUOTE="kkk";29558825]Silloin kun minä opiskelin yliopistossa, kaikki ottivat opintolainaa ja sillä elettiin. Lis'ksi kävin töissä tarjoilijana koko ajan. Nykyajan kermaperseet eivät ota lainaa vaan haluavat että valtio maksaa kaiken... ja sitten kituuttavat ja valittavat

En silti ymmärrä miten nykysuomessa parilapsinen perhe voisi mitenkään elää omakotitalossa alle 3000 e nettotuloilla[/QUOTE]

Olisikohan työtilannekin ollut hieman erilainen silloin "wanhaan hyvään aikaan"? Nykyään kun vastavalmistuneista korkeakoulutetuista joka kolmas on työttömänä yli vuoden valmistumisen jälkeen. Eipä kauheasti huvita ottaa lainoja, kun ei ole minkäänlaisia takeita, että töitä löytyy. Töitäkään ei kaikille opiskelijoille löydy. Itse kyllä otin opintolainaa ihan opintojen lopulla vaihto-opiskeluja varten lähemmäs 10 000 e, jotka sitten maksoin parin kuukauden ulkomailla työnteon jälkeen pois.

Joo. Kaikki eivät todellakaan elä omakotitaloissa Suomessa. Aika monet perheet, joissa nuoret vanhemmat eivät edes unelmoi mistään omakotitaloista. Suomessa on nykyään melko huono elintaso, aika lailla Itä-Eurooppaan (Itä-Euroopan "keskiluokkaan" siis, siellä kun rikkaat ovat oikeasti rikkaita) verrattavissa.

"Juupsis"
[QUOTE="kkkk";29558766]siis miten kukaan elää suomessa noin huonolla palkalla ? tai sitten asuu vuorkaasunnossa, ei omista autoja, ei matkusta ja ostaa vaatteensa kirpparilta ?

laina 1000 e
ruokaan ainakin 1000 e
bensoihin 300 e
teineille 200 e

En ymmärrä miten joku perhe elää jos molemmat ansiatsevat yhteensä esim 3000e[/QUOTE]

...ja en sanoisi, että teidän rahankäyttö kovin fiksua on, jos saatte noilla tuloilla säästöön vain 300 e/kk. Elätte tuhlaavanmin, kuin varaa olisi.

Yhteistyössä