Puolet suomalaisista työsskäyvistä tienaa alle 2500e. Eli keskipalkka lienee oikeasti 2500. Mitä sinä tienaat?

• Viestiketjun aloittaja "Katja"
  • Ensimmäinen viesti
siiis tä
[QUOTE="Juupsis";29558882]...ja en sanoisi, että teidän rahankäyttö kovin fiksua on, jos saatte noilla tuloilla säästöön vain 300 e/kk. Elätte tuhlaavanmin, kuin varaa olisi.[/QUOTE]

tuhlaavammin kuin varaa olisi ?
säästössä 8000 e + se 300 e joka kuukausi + incentiivit kerran vuodessa noin 2000-6000 e joista puolet säästöön ja puolella matkustetaan.

Mitähän hyötyä meidän olisi pihistellä autosta, ruokaikusta, teinien menoista ja säästää rahaa hautaan ? Kuten esim isäpuolen vanhemmat : kituuttivat koko elämän ja tilillä oli varmaan 50 000 e joka meni isäpuolelleni, joka oli jo niin vanha silloin, että oli omaakin omaisuutta kerryttänyt. Ihmetteli suuresti, miksi rahaa ei tuhlattu silloin kun lapset kotona tai juuri ammattiin valmistuneita. Miksi ei menty perheen kesken matkoille ja vietetty aikaa keskenään, aina vaan pihisteltiin.

tämä on ikävä kyllä suurimman osan suomalaisten luonteessa. Rahaa säästetään hautaan

kumma kansa
Nimeomaan näin. Rahaa säästetään hautaan, eikä käytetä silloin ,kun lasten kanssa voisi matkustaa ja käydä ulkona syömässä jne. Olen luullut että sodanaikaset sukupolvet tekivät näin, mutta näyttää piheys siirtyneen heidän lapsiinsakin ja lastenlapsiin.

Mitä hyötyä on säästää koko elämässä, hautaan et rahaa saa ?

Jaapati jaa
Alkuperäinen kirjoittaja siiis tä;29558941:
tuhlaavammin kuin varaa olisi ?
säästössä 8000 e + se 300 e joka kuukausi + incentiivit kerran vuodessa noin 2000-6000 e joista puolet säästöön ja puolella matkustetaan.

Mitähän hyötyä meidän olisi pihistellä autosta, ruokaikusta, teinien menoista ja säästää rahaa hautaan ? Kuten esim isäpuolen vanhemmat : kituuttivat koko elämän ja tilillä oli varmaan 50 000 e joka meni isäpuolelleni, joka oli jo niin vanha silloin, että oli omaakin omaisuutta kerryttänyt. Ihmetteli suuresti, miksi rahaa ei tuhlattu silloin kun lapset kotona tai juuri ammattiin valmistuneita. Miksi ei menty perheen kesken matkoille ja vietetty aikaa keskenään, aina vaan pihisteltiin.

tämä on ikävä kyllä suurimman osan suomalaisten luonteessa. Rahaa säästetään hautaan
No, minun mielestäni vaan on hyvä, että on aina jonkinlaisia säästöjä myös. Ihan lapsienkin kannalta vastuullista toimintaa. Ja en nyt puhu parista hassusta tonnista, vaan esim. 50 000-100 000 e. Tosin teidän palkoilla noihin määriin on paha päästä, mutta jospa vaikka 30 000-50 000 e.
Esim. hyvään ja laadukkaaseen ruokaan ei nelihenkisellä perheellä ihan oikeasti mene 1000 e/kk. Maksatte tuotteissanne ns. "ilmasta" eli merkistä, hienosta pakkauksesta tmv.

höpö höpö
No, minun mielestäni vaan on hyvä, että on aina jonkinlaisia säästöjä myös. Ihan lapsienkin kannalta vastuullista toimintaa. Ja en nyt puhu parista hassusta tonnista, vaan esim. 50 000-100 000 e. Tosin teidän palkoilla noihin määriin on paha päästä, mutta jospa vaikka 30 000-50 000 e.
Esim. hyvään ja laadukkaaseen ruokaan ei nelihenkisellä perheellä ihan oikeasti mene 1000 e/kk. Maksatte tuotteissanne ns. "ilmasta" eli merkistä, hienosta pakkauksesta tmv.
Isovanhemmilla on talo + kesämökki + 4 oskehuoenistoa. Arvaa kuka ne saa kun kuolevat ? siinä on varmaan 1 meur arvosta omaisuutta.

Miksi ihmeessä säästäisin ja pihistelisin nyt, kun lasten kanssa voi puuhastella kaikkea ja matkustella ? Miksi "säästäisin" lapsille kun tulossa on omaisuutta jossain vaiheessa ?

ihme kerettiläisyyttä täällä...

joopoti joo
Pihien vanhempien pihi lapsi ! Säästä, säästä, säästä ja vie rahasi hautaan.

Päin vastoin
Pihien vanhempien pihi lapsi ! Säästä, säästä, säästä ja vie rahasi hautaan.
Joo, ei. Nimenomaan niin, että vanhemmat aina tuhlasivat kaikki rahansa turhuuksiin, eikä sitä "pahan päivän varalle"-tiliä ollut. No, ymmärrän kyllä tavallaan, että suomalaisilla ei ole varaa yhtä paljon, mutta koittaisitte nyt edes pienistä palkoistanne edes vähän säästää, ettei tarvitse myöhemmin olla koura ojossa vaatimassa yhteiskunnalta.

Niin juu
Alkuperäinen kirjoittaja höpö höpö;29558993:
Isovanhemmilla on talo + kesämökki + 4 oskehuoenistoa. Arvaa kuka ne saa kun kuolevat ? siinä on varmaan 1 meur arvosta omaisuutta.

Miksi ihmeessä säästäisin ja pihistelisin nyt, kun lasten kanssa voi puuhastella kaikkea ja matkustella ? Miksi "säästäisin" lapsille kun tulossa on omaisuutta jossain vaiheessa ?

ihme kerettiläisyyttä täällä...
No, mutta mikäs siinä, jos haluaa laskea toisten ihmisten työllä hankitun omaisuuden varaan... Missähän kunnossa ovat nuo talot sitten aikanaan, olisiko esim. remonttiin aihetta? Vai hoitaako mummi ja ukki nekin valmiiksi? XD

toisinkin päin
Alkuperäinen kirjoittaja Päin vastoin;29559013:
Joo, ei. Nimenomaan niin, että vanhemmat aina tuhlasivat kaikki rahansa turhuuksiin, eikä sitä "pahan päivän varalle"-tiliä ollut. No, ymmärrän kyllä tavallaan, että suomalaisilla ei ole varaa yhtä paljon, mutta koittaisitte nyt edes pienistä palkoistanne edes vähän säästää, ettei tarvitse myöhemmin olla koura ojossa vaatimassa yhteiskunnalta.
Mutta osalla on tiedossa mittava omaisuus kun aika jättää vanhemmista. Meille on tulossa aika paljon omaisuutta (mies on ainoa lapsi)

"huh huh"
No, mutta mikäs siinä, jos haluaa laskea toisten ihmisten työllä hankitun omaisuuden varaan... Missähän kunnossa ovat nuo talot sitten aikanaan, olisiko esim. remonttiin aihetta? Vai hoitaako mummi ja ukki nekin valmiiksi? XD
äxs dee vaan itsellesi. Meillä on lisäksi OMA jo maksettu talo. Ja mummon ja papan talo on muuten todella hyvässä kunnossa, remontoivat sitä koko ajan. Ja osakehuoneistothan eivät voi kovin huonoon kuntoon mennäkään... pintaremontilla selviää aina. Katteellinen ?

"jos haluaa laskea toisten ihmiseten omaisuuden varaan " ... no se nyt on vain fakta, että ainoana lapsena tulen kaiken saamaan...

Jepulista
Voin vakuuttaa, etten ole kateellinen siitä, että olet tulevaisuudessa saamassa isiltä ja äidiltä perintöä, etenkin ottaen huomioon, että ne sijaitsevat valtiossa, joka on kovaa vauhtia menossa kunnon vararikkoon. Ja ei meidän tuloilla tarvitse suomalaisia duunareita kadehtia. :)

Jepulista
Heh. En edes huomannut ajatella, että onhan minun lapsieni isovanhemmilla myös omaisuutta, joka siirtyy myöhemmin meille. Eipä vain ole ollut tapana odotella ihmisten kuolemaa ja perintöä kieli pitkällä, vaan rakentaa omaa elämää ihan itse, ja opettaa lapsille sama ajattelumalli.

N25v
Minä opiskelen, joten opintotuet ja kotihoidontuet saan, koska lapset ei tarvitse päivähoitopaikkaa.
Mieheni tienaa taas noin 6000e kuukaudessa riippuen bonuksista ja eräästä toisesta projektistaan saa lisäksi muutamia satasia. Optioiden takia ilmeisesti taas nousee vuositasolla.
Omasta mielestäni tullaan todella hyvin toimeen, ei todellakaan valittamista.
Ainakin jos miettii säästöjä mitä kertyy, sekä elintasoa, niin kyllä pidän meitä hyvin toimeentulevana perheenä, puhumattakaan ajasta kun minä palaan töihin, vaikken hyväpalkkainen varmaan aluksi olekaan.

Pidän 3000e palkkaa jo tosi hyvänä, en tajua miten täällä nurtistaan aina senkin olevan ihan surkea palkka.

sama...
Surkeus riippuu siitä mistä työstä sen saa, mutta on naurettavaa pitää 3000e bruttopalkkaa "tosi hyvänä". Kuitenkin keskipalkka on noin 3400e/kk, eli millä ilveellä palkka, joka ei yllä edes siihen, voisi olla "tosi hyvä"?
En koskaan tuijottele mitään keskiarvoja jos muodostan mielipiteeni palkoista. Vaikka pieni murto osa saisi yhtäkkiä tuplapalkan joka nostaisi palkkojen keskiarvoa, ei se olisi sen huonompi jos hinnat pysyisi samana. Tuolla tuli vaan toimeen tosi hyvin, joten palkkakin on tosi hyvä. Ehkä olen tottunut vähään kun köyhästä perheestä olen. Tämä vaikuttaa varmasti mielipiteeseeni.

Suhteellista
Tässä äkkiä googletellen muutama vanha, noista lie noussut sen pari sataa:

http://tilastokeskus.fi/til/yskp/2010/yskp_2010_2011-09-27_tie_001_fi.html?ad=notify
http://tilastokeskus.fi/til/ksp/2012/ksp_2012_2013-05-08_tie_001_fi.html

Mediaanikin on luokkaa 2600-2700 euroa, joten senkin mukaan 3000e/kk ei kyllä mihinkään tosi hyvään yllä. Vain hieman mediaanin yli, nettoansiossa ero jää noin 100-200 euroon. Ja mediaaniin ei ne muutamat miljonäärit vaikuta.

Teidän palkkakäsitys on vain vääristynyt köyhässä ympäristössä.. ja mihinkäs muuhun palkkojen huonous/hyvyys pitäisi peilata kuin keskiarvoihin ja mediaaniin? Omaan henkilökohtaiseen tuttavapiiriin vai :D. Silläpä tuleekin järkeviä tuloksia...

ksdjla
Ihanko muka oikeasti suomalainen keskipalkka olisi 3400 e/kk? Vaikea uskoa. Lähde?
Ihanko muka oikeasti suomalainen keskipalkka olisi 3400 e/kk? Vaikea uskoa. Lähde?

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2012 3206 euroa, joten luulisin, että tällä hetkellä aika lähelle 3400 €/kk. Mediaanihan on sitten tuosta selkeästi pienempi. Sitä lukua en nyt ehdi tähän kohtaan etsiä.

Itse ansaitsen vähän tuon keskiansion. Perheenä olemme kuitenkin pienituloinen, koska kahden lapsen yksinhuoltajana olen perheen ainoa palkansaaja.

Suhteellista
Tuolla tuli vaan toimeen tosi hyvin, joten palkkakin on tosi hyvä. Ehkä olen tottunut vähään kun köyhästä perheestä olen. Tämä vaikuttaa varmasti mielipiteeseeni.
Pakko kommentoida vielä tähän. Ymmärrätkö että 3000e bruttopalkasta jää käteen vain noin 2100 euroa? Jos on yksinhuoltaja ja/tai asuu pk-seudulla, niin se tosiaan ei ole jotain jolla "tulee toimeen tosi hyvin".

Esim. vuokra 1000e ja lapsen päivähoitomaksu 200e (taitaa joutua maksamaan jo täyden maksun), jää nettoa 900 euroa. Se on noin 100 euroa enemmän kuin toimeentulotuella elävällä yksinhuoltajalla! Mikäli on iso sähkölasku tai paljon sairausmenoja ei välttämättä sitäkään. 100 euroa enemmän kuin minimituella elävä, silläkö pääsee sun kirjoissa tulemaan tosi hyvin toimeen :eek:!

Eli ymmärrä, että vaikka kahden aikuisen perheessä ja pienessä (halvassa) kaupungissa tuolla palkalla pärjää ok, niin hyvin harva tuolla rahalla pääsee hankkimaan vielä mitään muuta kuin välttämättömän. Ei siis todellakaan tule toimeen _tosi hyvin_ kuin erittäin harvoin.

tz
Kaikki riippuu kulutuksesta onko kotona vai kaukana töissä pitkään ettei muuta ehditkää. Eläkeläinen pärjää 1500e ja töitä painava 3300e. Mutta jos taloudessa on kaksi tulonsaaja niin kotona olijat 1000e ja töissä käviät 2000e.

Yhteistyössä