G: Antaisitko toisen naisen imettää vauvaasi, jos vaihtoehtona olisi, että vauva joutuisi huutamaan nälkäisenä?

Antaisitko ystäväsi imettää vauvaasi, jos vauva huutaisi nälkäisenä eikä korviketta olisi?

• Kyllä

Ääniä: 32 69,6%
  • En

Ääniä: 10 21,7%
  • En tiedä

Ääniä: 6 13,0%

• Äänestäjiä yhteensä
    46
"vieras"
[QUOTE="vieras";28874250]Mielestäni on surullisempaa se, että jos on sinun kanssasi eri mieltä, niin leimataan huonoksi äidiksi tai sellaiseksi, joka ei rakasta omaa lastaan. Surullista ja todella outoa. Kyse on ollut kokoajan siitä, että antaako lapsen odottaa korviketta jos siihen menee puoli tuntia, vai voiko toinen nainen ilman lapsen OIKEAN äidin lupaa imettää. Ja kun itsekin olen sitä mieltä, ettei kenelläkään ole lupa imettää toisen lasta jos lapsi ei ole hengenvaarassa, niin minä olen yhtäkkiä huono äiti? Millä perusteella?

Ihan turha vedellä tähän mitään lapsen oikeuksien polkemista, kun kyse on puolesta tunnista ja lapsen OIKEAN äidin tahdosta. Jos lapsen OIKEA ÄITI haluaa jotenkin toimittavan lapsen kanssa ja se jokin ei vaaranna lapsen henkeä (eikä mun mielestä edes sitä sun HENKISTÄ turvallisuutta kun lapsi kuitenkin on sen läheisen aikuisen seurassa vaikka itkisikin), niin mun mielestä silloin toimitaan lapsen OIKEAN äidin toiveiden mukaisesti. Lapsen oikeuksia ei siinä poljeta mitenkään, ihan turhaan väännät asian siten että poljettaisiin. Yksikään lapsi ei siitä traumatisoidu, että joutuu ääritilanteessa odottamaan ruokaansa puoli tuntia.[/QUOTE]

MINÄminäminä. ÄITIÄITIÄITI. Oot sinäkin aikamoinen äiti : D :D :D :D Äitiys ei ole omien tarpeiden ja halujen täyttämistä lapsen kustannuksella vaan lapsen huolehtimista!!!

"äityli"
Pointtina oli, että se toisen naisen imetys häritsee vain äitiä, ei vauvaa. Äiti valitsisi ennemmin huonomman vaihtoehdon vauvalleen, eli sen nälkäitkun ja korvikkeen odottamisen. Olen ollut siinä käsityksessä, että ratkaisuja ajatellaan ensisijaisesti lapsen hyvinvoinnin näkökulmasta.
Kuten aiemmin kirjoitin, minun vauvani EI HALUNNUT vierasta tissiä (vaikka olin sitä hänelle järjestänyt), eikä juurikaan pulloa! Ei ollut vastasyntynyt, joten kiinteää söi, mutta nesteen saanti oli heikohkoa sen päivän, kun olin poissa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28874279]MINÄminäminä. ÄITIÄITIÄITI. Oot sinäkin aikamoinen äiti : D :D :D :D Äitiys ei ole omien tarpeiden ja halujen täyttämistä lapsen kustannuksella vaan lapsen huolehtimista!!![/QUOTE]

Tuo sun ulosanti kyllä kertoo taas sinusta jotain, mutta koska en halua alentua sun tasollesi niin en kerro, että mitä.

ok
No entäs sellainen äiti, joka täysimettää ja lähtee yksin kaupassa käymään, sillä aikaa vauva isän kanssa tulee nälkäiseksi, mutta vanhemmat päättävät että ei anneta korviketta vaan odotetaan puoli tuntia, että äiti pääsee kotiin? Empatiakyvytön psykomutsi, joka ei tiedä vauvoista mitään ja josta pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus?

"vieras"
No entäs sellainen äiti, joka täysimettää ja lähtee yksin kaupassa käymään, sillä aikaa vauva isän kanssa tulee nälkäiseksi, mutta vanhemmat päättävät että ei anneta korviketta vaan odotetaan puoli tuntia, että äiti pääsee kotiin? Empatiakyvytön psykomutsi, joka ei tiedä vauvoista mitään ja josta pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus?
Lastensuojeluilmoitusta ei tehdä äidistä vaan lapsesta josta on huoli. Psykoottisuus taas ei liity empatiakyvyttömyyteen, psyykkisesti sairas voi olla vaikka kuinka rakastava, huolehtiva äiti.

Kun vauva itkee, siihen pitää reagoida ja hoitajan selvittää syy siihen. Jos lapsi itkee nälkää, tulee sille tietysti ruoka antaa viivyttelemättä ja pian. On vanhemman vastuu hoitaa lastaan niin, että edes lapsen perustarpeet tyydytetään.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28874520]Lastensuojeluilmoitusta ei tehdä äidistä vaan lapsesta josta on huoli. Psykoottisuus taas ei liity empatiakyvyttömyyteen, psyykkisesti sairas voi olla vaikka kuinka rakastava, huolehtiva äiti.

Kun vauva itkee, siihen pitää reagoida ja hoitajan selvittää syy siihen. Jos lapsi itkee nälkää, tulee sille tietysti ruoka antaa viivyttelemättä ja pian. On vanhemman vastuu hoitaa lastaan niin, että edes lapsen perustarpeet tyydytetään.[/QUOTE]

No minä olen tässä ketjussa sekä empatiakyvytön, että sairasmielinen ja sekopää. Mikä ilmoitus minusta pitää tehdä?

"vieras"
[QUOTE="vieras";28874539]No minä olen tässä ketjussa sekä empatiakyvytön, että sairasmielinen ja sekopää. Mikä ilmoitus minusta pitää tehdä?[/QUOTE]

Suosittelen ammattiapua jos sinulla on ongelmia ja koet vauvan ruokkimisen pahana, tuomittavana ja kieroutuneena tekona. Ilmoitusta vaikea tehdä näin netin välityksellä, mutta jos sun on päästävä hoitoon heti niin tietysti soitto 112 numeroon.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28874572]Suosittelen ammattiapua jos sinulla on ongelmia ja koet vauvan ruokkimisen pahana, tuomittavana ja kieroutuneena tekona. Ilmoitusta vaikea tehdä näin netin välityksellä, mutta jos sun on päästävä hoitoon heti niin tietysti soitto 112 numeroon.[/QUOTE]

:LOL:

säpäle harmaana
Ne vanhanajan glorifioidut imettäjätkään eivät ole niin ruusuinen juttu, kuin tässä ketjussa halutaan uskotella. Kyseessä oli yläluokan omaa kroppaa ja siveellisyyttä suojaava harrastus, jossa alemman luokan palvelusväki valjastettiin hoitamaan puhtaan itsekkäistä syistä hyvinvoivan ja itsekin imetykseen kykenevän naisen tehtävä. Imettäjän oma lapsi oli joko kuollut, jolloin vieraan lapsen hoito oli henkisesti raastavaa, viimeistään imetyksen päättyessä ja eron koittaessa, tai sitten oma lapsi sai illalla kotitorpassa sen, mikä yläluokan mukulalta jäi, ei todellakaan niitä parhaita rasvaisimpia alkumaitoja. Sairasta tämäkin, ei mitenkään ihannoitavaa. Lisäksi imettäjäksi ei kelvannut kuka vaan nainen, kellä oli tissit täynnä, piti olla kaunis ja puhdas ja hyvämaineinen. Ihan ne samat vaatimukset, mitkä meillä tauteja ja vierasta bakteerikantaa pelkäävillä osallistujilla tässä ketjussa on.
Tästä tuolla aiemmin kysyinkin, mutta kukaan ei osannut vastata. Imettäjistä aina puhutaan jotenkin niin itsestäänselvästi hyvänä, luonnollisena ja toimivana systeeminä, mutta itse en ole kyllä aiheesta tiennyt oikein mitään.

"bbb"
Mielestäni on aika surullista, miten monen silmissä aikuiset tuntuvat olevan lapsia arvokkaampia. Aina kun kiistellään erilaisista lastenhoito- ja kasvatustavoista, tuntuu ihmisillä riittävän loputonta ymmärrystä vain lapsen vanhempia kohtaan, kohtelivat nämä lasta miten tahansa. Äitiä pitää aina vain ymmärtää tai suhtautua neutraalisti. Kuka puolustaisi lapsen etua? Vaikka onkin totta, että äidin hyvinvointi heijastuu vauvaan, ei äidillä ole määräämättömästi oikeutta polkea lapsen oikeuksia.
Voitko uskoa, mutta allekirjoitan täysin tuon ylläolevan. Olen samaa mieltä siitä, että äidin (hetkellistä) epämukavuutta ymmärretään ihan liikaa. Esimerkkeinä imetyksen varhainen lopettaminen ties mistä syystä (nännit rikki, väsyttää, pitää päästä baariin ym.), tupakoinnin lopettaminen vaikeus raskaana ollessa (vierotusoireet) tai se, että pitää saada se yksi saunasiideri raskaana (menee muuten aika sekaisin sikiön pää yhdestä siideristä..).

Terkuin se välinpitämättömästi kaikkeen suhtautuva, tunnekylmä äiti, joka tekee asiat aina vähän "sinne päin". Eikö ole aika hullua, että näin välinpitämätön ihminen ajattelee ed. mainitusti ;)

ok
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28874634:
Tästä tuolla aiemmin kysyinkin, mutta kukaan ei osannut vastata. Imettäjistä aina puhutaan jotenkin niin itsestäänselvästi hyvänä, luonnollisena ja toimivana systeeminä, mutta itse en ole kyllä aiheesta tiennyt oikein mitään.
Imettäjien käyttäminen aiheutti useiden lasten kuolemia ja sairastumisia. Imettäjät ottivat liikaa lapsia imetettäviksi, maitoa ei riittänyt kaikille ja useasti vauvat olivat koko päivän sidottuna kapaloon ja märkinä.

ok
[QUOTE="vieras";28874520]Lastensuojeluilmoitusta ei tehdä äidistä vaan lapsesta josta on huoli. Psykoottisuus taas ei liity empatiakyvyttömyyteen, psyykkisesti sairas voi olla vaikka kuinka rakastava, huolehtiva äiti.

Kun vauva itkee, siihen pitää reagoida ja hoitajan selvittää syy siihen. Jos lapsi itkee nälkää, tulee sille tietysti ruoka antaa viivyttelemättä ja pian. On vanhemman vastuu hoitaa lastaan niin, että edes lapsen perustarpeet tyydytetään.[/QUOTE]

Eli siis on aivan surkea mutsi? Mutta entäs onko vielä huonompi kuin se joka haluaa että kaupasta haetaan korviketta.

Aloittajalle nyt tämä minun teksti.

Aloitetaan siitä, että minulla on 3 lasta. Imetys on tärkeää niin äidille kuin lapselle. Ensimmäisen kanssa tartuin täysimetykseen... Siihen asti kuin 3 kk neuvolassa huomattiin, ettei lapsen paino ollut noussut tarpeeksi. Valokuvistakin nyt jälkeen näen kuinka kuihtunut lapseni oli. Sitä en silloin ymmärtänyt koska imetys oli se ainoa ja oikea vaihtoehto.

Kahden muun lapsen kanssa edelleen imetin, mutta laitoin lapsen hyvinvoinin täysimetyksen edelle. Joten täysimetyksen epäonnistuessa. Annoin lapsille korviketta turvatakseni heidän hyvinvoinnin.

Sitä en kiellä, josko imetys olisi parempi vaihtoehto kuin korvike. Mutta ei lapseni ole siitä korvikkeesta kärsineet. Yksikään lapseni ei ole allergikko. Ei ole ollut sairasteluita enempää kuin normaali. Hyvä esimerkki tästä on se, että vanhin täytti keväällä 12 vuotta, keskimmäinen täyttää ihan juuri 9 v. Ainoa joka on koskaan lääkäriin viety on nuorin. Flunssan yhteydessä korvatulehdus.

Viime vuonna niinkuin kaiken kaikkiaan lähinnä joka kouluvuonna lapsilla on poissa oloja sairastelun vuoksi keskimäärin 2 päivää kokonaista vuotta kohdin.

Joten ei se oikeasti voi olla vain kiinni siitä, että korvike on pahaksi lapselle.

Mitä itse tekisit siinä tilanteessa kun lapsen saisit, eikä esim maitosi riittäisi ruokkimaan lastasi? Olet varmasti ihana ihminen. Mutta en jaksa vaan ymmärtää sinun mustavalkoista näkemystä vanhemmuudesta ja lapsen parhaasta. Kaikki ei mene niiden oppikirjojen mukaan jota olet lukenut. Ja edelleen uskon olevani erittäin hyvä vanhempi lapselleni.

ehehehehe
Aloittajalle nyt tämä minun teksti.

Aloitetaan siitä, että minulla on 3 lasta. Imetys on tärkeää niin äidille kuin lapselle. Ensimmäisen kanssa tartuin täysimetykseen... Siihen asti kuin 3 kk neuvolassa huomattiin, ettei lapsen paino ollut noussut tarpeeksi. Valokuvistakin nyt jälkeen näen kuinka kuihtunut lapseni oli. Sitä en silloin ymmärtänyt koska imetys oli se ainoa ja oikea vaihtoehto.

Kahden muun lapsen kanssa edelleen imetin, mutta laitoin lapsen hyvinvoinin täysimetyksen edelle. Joten täysimetyksen epäonnistuessa. Annoin lapsille korviketta turvatakseni heidän hyvinvoinnin.

Sitä en kiellä, josko imetys olisi parempi vaihtoehto kuin korvike. Mutta ei lapseni ole siitä korvikkeesta kärsineet. Yksikään lapseni ei ole allergikko. Ei ole ollut sairasteluita enempää kuin normaali. Hyvä esimerkki tästä on se, että vanhin täytti keväällä 12 vuotta, keskimmäinen täyttää ihan juuri 9 v. Ainoa joka on koskaan lääkäriin viety on nuorin. Flunssan yhteydessä korvatulehdus.

Viime vuonna niinkuin kaiken kaikkiaan lähinnä joka kouluvuonna lapsilla on poissa oloja sairastelun vuoksi keskimäärin 2 päivää kokonaista vuotta kohdin.

Joten ei se oikeasti voi olla vain kiinni siitä, että korvike on pahaksi lapselle.

Mitä itse tekisit siinä tilanteessa kun lapsen saisit, eikä esim maitosi riittäisi ruokkimaan lastasi? Olet varmasti ihana ihminen. Mutta en jaksa vaan ymmärtää sinun mustavalkoista näkemystä vanhemmuudesta ja lapsen parhaasta. Kaikki ei mene niiden oppikirjojen mukaan jota olet lukenut. Ja edelleen uskon olevani erittäin hyvä vanhempi lapselleni.

Hei, miten tämä liittyi aiheeseen? Tulit purkautumaan ja julistamaan että olet hyvä äiti :D No niin hienoa. :D

[QUOTE="vieras";28875306]Hehe :D No mites itse toimisit ap:n esittämässä tilanteessa jossa korvikemaitoa eikä biologista äitiä ei ole tarjolla?[/QUOTE]

Vastasin jo aiemmin tähän kysymykseen. Ensinnäkin ap: kysymys antaa miulle kuvan, että oltaisi miun kotona. Joten muutama purkki korviketta olisi jo vastuullisella äidillä kaapissa kuten myös pullo. Kuten myös vastuullinen äiti kuljettaisi sitä minimissään yhtä korviketta ja pulloa mukanaan. Koskaan ei tiedä mitä sattuu... Imettävää naista voi olla hankalampi löytää, kuin sitä korviketta ja pulloa jotka ovat kaiken pahimman päivän varalta jokaisella vastuuntuntoisella vanhemmalla.

Mutta eihän me näistä välitetä. Jos pullo ja korvike tuhoutuu myös, imettäisin jos kyseessä olisi erittäin läheinen ihminen jolle tietäisin imetyksen olevan ok. Jos en tietäisi tarjoaisin esim vettä hetkelliseksi vatsantäytteeksi hörpyttämällä ja hakisin korviketta. Jos lapsen elämä oikeasti riippuisi siitä imetyksestä. Imettäisin välittämättä äidin mielipiteestä. Mutta tämä olisi ääritapaus.

"vieras"
Vastasin jo aiemmin tähän kysymykseen. Ensinnäkin ap: kysymys antaa miulle kuvan, että oltaisi miun kotona. Joten muutama purkki korviketta olisi jo vastuullisella äidillä kaapissa kuten myös pullo. Kuten myös vastuullinen äiti kuljettaisi sitä minimissään yhtä korviketta ja pulloa mukanaan. Koskaan ei tiedä mitä sattuu... Imettävää naista voi olla hankalampi löytää, kuin sitä korviketta ja pulloa jotka ovat kaiken pahimman päivän varalta jokaisella vastuuntuntoisella vanhemmalla.

Mutta eihän me näistä välitetä. Jos pullo ja korvike tuhoutuu myös, imettäisin jos kyseessä olisi erittäin läheinen ihminen jolle tietäisin imetyksen olevan ok. Jos en tietäisi tarjoaisin esim vettä hetkelliseksi vatsantäytteeksi hörpyttämällä ja hakisin korviketta. Jos lapsen elämä oikeasti riippuisi siitä imetyksestä. Imettäisin välittämättä äidin mielipiteestä. Mutta tämä olisi ääritapaus.
Niin normaalisti tietysti äiti olisi varannut korvikemaidot ja pumpatut maidot jne. Mutta tässä oli juuri kyse poikkeustilanteesta/onnettomuudesta, jossa ei olisi muita maitoja kuin toisen äidin tissimaito. Vastuullinen äiti ajattelee lapsensa parasta ja hyvinvointia AINA ensimmäisenä. Ei yhtään muttaa.

[QUOTE="vieras";28875314]Niin normaalisti tietysti äiti olisi varannut korvikemaidot ja pumpatut maidot jne. Mutta tässä oli juuri kyse poikkeustilanteesta/onnettomuudesta, jossa ei olisi muita maitoja kuin toisen äidin tissimaito. Vastuullinen äiti ajattelee lapsensa parasta ja hyvinvointia AINA ensimmäisenä. Ei yhtään muttaa.[/QUOTE]

Vastuullisella äidillä olisi aina se korvike mukana. Jos noin ääritapaukseen mennään. Vauva menisi äidin mukana sairaalaan. Ei sitä ventovieraalle jätettäisi. Ihmisen jonka tunnen tottakai imettäisin jos sen tietäisin äidille olevan ok. Vieraalle vauvaa ei jätetä. Vaan vauva toimitetaan joko tilanteen mukaan sairaalaan äidin kanssa, sosiaalihuoltoon tai lähiomaisille.

Joten yhtä mustavalkoisesti tätä voi tulkita, kuinka mustavalkoisesti ap tulkitsee tätä aihetta.

Ja se en ollut minä, joka alkoi nostamaan esim aikaa siitä puolesta tunnista puoleen elinikään...

"vieras"
Vastuullisella äidillä olisi aina se korvike mukana. Jos noin ääritapaukseen mennään. Vauva menisi äidin mukana sairaalaan. Ei sitä ventovieraalle jätettäisi. Ihmisen jonka tunnen tottakai imettäisin jos sen tietäisin äidille olevan ok. Vieraalle vauvaa ei jätetä. Vaan vauva toimitetaan joko tilanteen mukaan sairaalaan äidin kanssa, sosiaalihuoltoon tai lähiomaisille.

Joten yhtä mustavalkoisesti tätä voi tulkita, kuinka mustavalkoisesti ap tulkitsee tätä aihetta.

Ja se en ollut minä, joka alkoi nostamaan esim aikaa siitä puolesta tunnista puoleen elinikään...
Vastuullinen äiti kun ei ole Jumala eikä voi vaikuttaa onnettomuuksiin ja akuutteihin hätätilanteisiin. Imetys on lasta varten. Ei aikuista akkaa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28875324]Vastuullinen äiti kun ei ole Jumala eikä voi vaikuttaa onnettomuuksiin ja akuutteihin hätätilanteisiin. Imetys on lasta varten. Ei aikuista akkaa.[/QUOTE]

Aikuiset ihmiset ei imetä toisten lapsia ilman lupaa tilanteessa, jossa korviketta saa puolen tunnin päästä. Hullut imettää, minä en kuulu sellaisiin.

[QUOTE="vieras";28875417]Aikuiset ihmiset ei imetä toisten lapsia ilman lupaa tilanteessa, jossa korviketta saa puolen tunnin päästä. Hullut imettää, minä en kuulu sellaisiin.[/QUOTE]

Ehkä suurin osa ei usko, että sitä korviketta ihan puolen tunnin sisällä saisi.

[QUOTE="bbb";28874673]Voitko uskoa, mutta allekirjoitan täysin tuon ylläolevan. Olen samaa mieltä siitä, että äidin (hetkellistä) epämukavuutta ymmärretään ihan liikaa. Esimerkkeinä imetyksen varhainen lopettaminen ties mistä syystä (nännit rikki, väsyttää, pitää päästä baariin ym.), tupakoinnin lopettaminen vaikeus raskaana ollessa (vierotusoireet) tai se, että pitää saada se yksi saunasiideri raskaana (menee muuten aika sekaisin sikiön pää yhdestä siideristä..).

Terkuin se välinpitämättömästi kaikkeen suhtautuva, tunnekylmä äiti, joka tekee asiat aina vähän "sinne päin". Eikö ole aika hullua, että näin välinpitämätön ihminen ajattelee ed. mainitusti ;)[/QUOTE]

Jos olisit lukenut viestini ilman hernettä nenässäsi, olisit huomannut, etten käyttänyt sinusta yhtäkään noista kuvauksistasi. Puhuin siitä, millainen en ITSE tahtoisi olla.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28875417]Aikuiset ihmiset ei imetä toisten lapsia ilman lupaa tilanteessa, jossa korviketta saa puolen tunnin päästä. Hullut imettää, minä en kuulu sellaisiin.[/QUOTE]

Aika minkä sen korvikkeen hankkimiseen menisi, ei ollut varmaa ja se saattoi olla puoli tuntia tai useita tunteja! Pointti on se minkä kokee tärkeämmäksi; äidin ja aikuisen ihmisen miellyttämisen vai viattoman vauvan. Itse (ja varmasti suurin osa) valitsen jälkimmäisen without a doubt.

Yhteistyössä