G: Antaisitko toisen naisen imettää vauvaasi, jos vaihtoehtona olisi, että vauva joutuisi huutamaan nälkäisenä?

Antaisitko ystäväsi imettää vauvaasi, jos vauva huutaisi nälkäisenä eikä korviketta olisi?

• Kyllä

Ääniä: 32 69,6%
  • En

Ääniä: 10 21,7%
  • En tiedä

Ääniä: 6 13,0%

• Äänestäjiä yhteensä
    46
"vieras"
Multa oli vaan mennyt ohi viittaukset seksuaalisuuteen, käsitin että tuossa pidettiin imetystä omalla tavallaan intiiminä toimintana äidin ja vauvan välillä. Niin sen koen itsekin, että siinä on jotain erityistä. Siksi varmaan minusta olisi myös vaikea imettää toisen lasta ja tuntuisi oudolta että joku muu imettäisi minun lastani. Vaikka olisin tarpeen tullen valmis sitten kumpaankin. Tarvetta tosin tässä on määritelty sitäkin eri tavoin (en ehkä imettäisi toisen lasta niin helposti ja luontevasti kuin joku muu, toisaalta oman lapseni voisin antaa toisen imetettäväksi helpommalla).

Mutta siis ymmärrän tuota tunnelatausta mikä liittyy toisen lapsen imetykseen, vaikka mielestäni lapsen tarpeet tulevatkin etusijalla.

Tuota huonoksi äidiksi haukkumista, ls-ilmoilla tai oikeusjutuilla uhkailua -puolin tai toisin- en ymmärrä tässä lain. Sen enempää kuin noita pelkoja lapsen sairastumisesta tai vammautumisesta sen enempää vieraan äidin maidosta kuin korvikkeestakaan.

Loppupelissä tässä ollaan näin pitkään tapeltu aiheesta joka ei ole tainnut koskettaa vielä ketään meistä (vai oliko joukossa joku joka oli imettänyt sairaalaan joutuneen ystävänsä lasta kun ei korviketta ollut?) ja sen perusteella leimattu ihmisiä huonoiksi äideiksi tai sellaisiksi kelle ei lapsia ikinä suotaisi. Jotenkin vaan menee yli...

Tosiaan kaikki varmasti ymmärtää, että erityinen läheisyys ja yhteys imetyksessä lapseen on ja se on äidin-vauvan välinen juttu. Mutta tässä kyse on poikkeustilanteesta, jossa ei ole mahdollista äidin itse tulla ruokkimaan lasta ja korviketta joutuisi hakemaan kaukaa ja se vie aikaa.

Siksi poikkeustilanne on minusta arvioitava lapsen näkökulmasta, ei äidin ihanteiden tai itsekkäiden halujen. Koska jokainen hyvä äiti haluaa lapselleen hyvää - ja sen on oltava lähtökohta.

Tämän enempää on vaikea oikein perustella samaa asiaa (lapsen etu, hyvinvointi, nälkä ja hätä) kun pointti on että tilanne on harvinainen ja yksittäinen imettäminen tuskin pilaa lasta.

Pitää siis riidella, selvä. Odota hetki.
Sinusta eri mieltä oleminen, väitteleminen ja väärien tekojen tuomitseminen on automaattisesti riitelyä? Mielenkiintoista. Kaikenlaista keskustelukulttuuria sitä löytyykin. Ilman kyseenalaistamista ei tapahdu muutoksia ja ihmisen on kyettävä rohkeastikin vastustamaan mielestään moraalisesti vääriä tekoja.

[QUOTE="Vieras";28873916]Sanoinko että menisi pilalle? Missä kohtaa? Jos joku vauva hamuaa mun rintaani, en koe mulla silti olevan oikeutta imettää sitä ilmam hänen vanhempiensa lupaa. Antaisitko vauvan kontata raiteille vain sen takia, että vauva haluaa niin tehdä?[/QUOTE]

Ehkä kyse on enemmänkin siitä nostaako sen raiteille (tai mihin tahansa vaaralliseen paikkaan) menevän vauvan turvaan vai ei. Silloinkin kun on kyse vieraasta lapsesta ja lapsen vanhemmat saattavat olla hyvinkin jyrkkiä sen suhteen ettei heidän lapseensa saa kukaan vieras koskea ilman lupaa. Ja voihan olla ettei ne vauvan vanhemmat pidä sitä raiteilla (tms) leikkimistä muutenkaan niin vaarallisena...

"vieras"
[QUOTE="vieras";28873942]Tosiaan kaikki varmasti ymmärtää, että erityinen läheisyys ja yhteys imetyksessä lapseen on ja se on äidin-vauvan välinen juttu. Mutta tässä kyse on poikkeustilanteesta, jossa ei ole mahdollista äidin itse tulla ruokkimaan lasta ja korviketta joutuisi hakemaan kaukaa ja se vie aikaa.

Siksi poikkeustilanne on minusta arvioitava lapsen näkökulmasta, ei äidin ihanteiden tai itsekkäiden halujen. Koska jokainen hyvä äiti haluaa lapselleen hyvää - ja sen on oltava lähtökohta.

Tämän enempää on vaikea oikein perustella samaa asiaa (lapsen etu, hyvinvointi, nälkä ja hätä) kun pointti on että tilanne on harvinainen ja yksittäinen imettäminen tuskin pilaa lasta.[/QUOTE]

Puoli tuntia ei ole sellainen poikkeustilanne, että sallisin toisen naisen imettävän vauvaani. Mielipidettäni en muuta, eikä se tee minusta yhtään huonompaa äitiä kuin sustakaan, jos äiti edes olet. Revi siitä.

dddd
Sinusta eri mieltä oleminen, väitteleminen ja väärien tekojen tuomitseminen on automaattisesti riitelyä? Mielenkiintoista. Kaikenlaista keskustelukulttuuria sitä löytyykin. Ilman kyseenalaistamista ei tapahdu muutoksia ja ihmisen on kyettävä rohkeastikin vastustamaan mielestään moraalisesti vääriä tekoja.
"Lapsia ei muuten kannata hankkia, jos ei ole valmis laittamaan lapsen etua omansa edelle". - Tytsi.

Mulla on täällä muitakin huollettavia, kuin ylipainoinen neitsyt.

Näin sivumennen sanoen, mun suhteeni omaan imetykseeni on moninainen. Se on hellyyttä, yhdessäoloa, jotakin erityistä, mutta myös mitä suuremmassa määrin ravintoa. Todella laadukasta ravintoa. Jos joku muu (oletetusti terve ystäväni) imettää vauvaani, koska olen itse estynyt, en tunne mustasukkaisuutta. Tottakai haluan itse hoitaa oman vauvani imetyksen 99,9%:sesti mutta poikkeustilanteissa olen kiitollinen, että hänet on ruokittu. Jos ruoka on ollut ihmisenmaitoa, aina parempi.

• Tykkää
Reactions: tytsi-89
"mummeli"
Että antaisinko muiden imettää jos tilanne on etten pääse imettämään? Tottakai minä annan ei kai kukaan meistä äideistä ja isoäideistä mitään Jumalia ole etteikö joku toinen voi hetken jelppiä.

Jos oma äitisi ei osannut opettaa, en varmaan minäkään.
Luojan kiitos on ihan muu huollettava. Ei tarvitse vastata aggressiivisiin tarpeisiisi sen enempää, kuin sattuu huvittamaan.
Sinulla on sitten varsin poikkeuksellinen maailmankuva, jos mielestäsi lapsia kannattaa hankkia vaikkei olisi valmis ajattelemaan näiden etua ennen omaansa. En oikeastaan muista kuulleeni ainoankaan ihmisen myöntävän ajattelevansa niin.

[QUOTE="vieras";28873993]Tulet tietämään, mitä äitiyteen kuuluu sitten, kun (jos) saat omia lapsia. Sitä ennen voit vain arvailla. :)[/QUOTE]

En hankkisi lapsia, jos ajattelisin jo ennen raskautta, että minun oma etuni menee tulevien lasteni edelle.

"vieras"
Jos oma äitisi ei osannut opettaa, en varmaan minäkään.
Luojan kiitos on ihan muu huollettava. Ei tarvitse vastata aggressiivisiin tarpeisiisi sen enempää, kuin sattuu huvittamaan.
Siis huhhuijaa. Elä koskaan hanki lapsia tai jos hankit varo ihmeeessä! Elä anna sen koskea muihin! Elä päästä lähelle ihmisiä! Tai toisten luo koska sille voi tulla kakkahätä ja joku joutuu pyyhkimään sen pyllyn! Elä vaan hanki niitä kakaroita.

"vieras"
Sinulla on sitten varsin poikkeuksellinen maailmankuva, jos mielestäsi lapsia kannattaa hankkia vaikkei olisi valmis ajattelemaan näiden etua ennen omaansa. En oikeastaan muista kuulleeni ainoankaan ihmisen myöntävän ajattelevansa niin.
Lapsia kannattaa hankkia sitten, kun on tarpeeksi kypsä äidiksi. Ja kun saa hommattua itselleen sen miehen. Sitä kypsyyttä ei sun teksteissä kyllä vielä näy, joten jatka vähän aikaa kasvua. Ja vinkkinä, että kokeile elämistä hetki ilman palstailua, ehkä maailmankuvasi alkaa laajentua tosielämässä ja alat nähdä nokkaasi pidemmälle.

dddd
[QUOTE="vieras";28873999]No mulla menee pumpatessa puoli tuntia, että saan 50ml tulemaan. Sen ajan lapsi joutuisi huutamaan nälkäänsä. Olisinko huono äiti, jos en imettäisi sen pumppaamisen sijaan?[/QUOTE]

Tytsin mielestä yksikin annos korviketta voi ilmeisesti vahingoittaa suolinukkaa.
Lisäksi, jos korvikkeen syöttämiseen menee tunti tai kauemminkin, on se jo käytännössä melkein sama kuin ettei sitä olisi. Hänen mielestään.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28873993]Tulet tietämään, mitä äitiyteen kuuluu sitten, kun (jos) saat omia lapsia. Sitä ennen voit vain arvailla. :)[/QUOTE]

Lopeta jo pelle :D olet ihan täysin tsoukki ja olevinaan äiti :D :D

Yhteistyössä