G: Antaisitko toisen naisen imettää vauvaasi, jos vaihtoehtona olisi, että vauva joutuisi huutamaan nälkäisenä?

Antaisitko ystäväsi imettää vauvaasi, jos vauva huutaisi nälkäisenä eikä korviketta olisi?

• Kyllä

Ääniä: 32 69,6%
  • En

Ääniä: 10 21,7%
  • En tiedä

Ääniä: 6 13,0%

• Äänestäjiä yhteensä
    46
"vieras"
Missä kerrotaan, että sijaisimettäjän MAIDOSTA tulevat bakteerit ovat niitä vakavien kehityshäiriöiden alkuperiä? Annas sitä faktaa nyt.
Et osaa yhdistää tietoa? Kun sinulle on osoitettu että A aiheuttaa B ja B aiheuttaa C niin et silti näe minkäänlaista yhteyttä An ja Cn väillä?

Äidinmaidossa olevat bakteerit vaikuttavat lapsen bakteerikantaan (tutkimus yllä). Lapsen bakteerikannan häiriöt on yhdistetty mm. autismiin (tutkimus ja dokumentti yllä).

Jos tämä ei riitä sinulle niin se on voi voi.

[QUOTE="vieras";28872500]Vaikka negatiivisen vaikutuksen todennäköisyys olisi pienempi kuin 50% niin kyse on silti todellisesta ja täysin turhasta riskistä. Siksi sijaisimetystä ja antibotteja käytetään vain silloin kun parempia vaihtoehtoja ei ole.

Aloituksessa kuvatussa tilanteessa ei ole mitään syytä vaarantaa vauvan terveyttä ja kehitystä antamalla vierasta rintamaitoa.[/QUOTE]

Itse taas en haluaisi altistaa imeväistäni vieraan lajin maidolle. Siitä tiedetään olevan joissakin tapauksissa haittaa vauvan terveydelle. Mitä sitten kukin pitää välttämisen arvoisena riskinä.
Etenkin liikkuva vauva saa jatkuvasti ympäristöstään hurjat määrät patogeeneja ja muita mikrobeja ja nekin osallistuvat vauvan immuunijärjestelmän kehittymiseen. Vauva on ensi hetkistään lähtien jatkuvasti eräänlaisessa mikrobikylvyssä ja se on tarkoituksenmukaista. On vaikea kuvitella vieraan äidin maidon normaaliflooran olevan merkittävässä osassa vauvan immuunijärjestelmän kehityksen negatiivisessa muutoksessa, mutta toki olen valmis muuttamaan kantaani, jos tällainen vaikutus joskus tutkimuksissa todetaan :)

ei vittu oikeesti
[QUOTE="vieras";28872520]Et osaa yhdistää tietoa? Kun sinulle on osoitettu että A aiheuttaa B ja B aiheuttaa C niin et silti näe minkäänlaista yhteyttä An ja Cn väillä?

Äidinmaidossa olevat bakteerit vaikuttavat lapsen bakteerikantaan (tutkimus yllä). Lapsen bakteerikannan häiriöt on yhdistetty mm. autismiin (tutkimus ja dokumentti yllä).

Jos tämä ei riitä sinulle niin se on voi voi.[/QUOTE]

Eli et itse taida ymmärtää tutkimusta. :D
Bakteerikanannan häiriöt joo, mutta aiheuttaako juuri rintamaidon eriävät bakteerit sitä vakavaa kehityshäiriötä vai onko itsestäsi ihan sama mitä bakteereita vauvaan pumpataan, pelkästään erilainen bakteeri riitää sinulle? Esim ihan sama onko kyseessä ulostebakteeri vai vauvalle hyödyllinen? Tiedän kyllä asiasta aika paljon, joten jos lähdet väitteitäsi heittämään, kannattaa perustaa ne oikeisiin faktoihin, eikä naurettaviin johtopäätöksiin ihan toisenlaisista tutkimuksista. Edelleen kysyn, jos sijaisimettäjän käyttö on niinkin riskialtista, että se suurentaa riskiä vakaviin kehityshäiriöihin, miksi sitä ei koskaan ole osoitettu missään, vaikka asijaisimettäjiä käytetään edelleen? Eikö kuulosta omiin korviisi yhtään ihmeelliseltä? ;)

peesi
Itse taas en haluaisi altistaa imeväistäni vieraan lajin maidolle. Siitä tiedetään olevan joissakin tapauksissa haittaa vauvan terveydelle. Mitä sitten kukin pitää välttämisen arvoisena riskinä.
Etenkin liikkuva vauva saa jatkuvasti ympäristöstään hurjat määrät patogeeneja ja muita mikrobeja ja nekin osallistuvat vauvan immuunijärjestelmän kehittymiseen. Vauva on ensi hetkistään lähtien jatkuvasti eräänlaisessa mikrobikylvyssä ja se on tarkoituksenmukaista. On vaikea kuvitella vieraan äidin maidon normaaliflooran olevan merkittävässä osassa vauvan immuunijärjestelmän kehityksen negatiivisessa muutoksessa, mutta toki olen valmis muuttamaan kantaani, jos tällainen vaikutus joskus tutkimuksissa todetaan :)
Näin juuri.

"bbb"
Vähän asian vierestä, mutta kyllä ne määrätyt ulostebakteeritkin on vauvalle hyödyllisiä ;) Mutta en siis minäkään vetäisi suoria johtopäätöksiä ko. tutkimuksista, että kertaalleen tapahtuva imetys olisi lapselle vahingollinen maidon sisältämien normaaliflooraan kuuluvien bakteerien vuoksi.

Ne mahdolliset virukset minua siinä vieraassa maidossa pelottaa :D

"vieras"
Missä kerrotaan, että sijaisimettäjän MAIDOSTA tulevat bakteerit ovat niitä vakavien kehityshäiriöiden alkuperiä? Annas sitä faktaa nyt.
On osoitettu että passiivinen tupakointi saattaa vaikuttaa lapsen kehitykseen. On myös osoitettu että autossa tapahtuva tupakointi altistaa matkustjat pasiiviselle tupakoinnille.

Osaatko nyt linkittää yhtään tutkimusta jossa juuri autossa tapahtuva tupakointi olisi vaikuttanut lapsen kehitykseen?

Ai ei vai.. no sitten on ok jos tupakoin autossa. Älykääpiö.

ei vittu oikeesti
[QUOTE="vieras";28872591]On osoitettu että passiivinen tupakointi saattaa vaikuttaa lapsen kehitykseen. On myös osoitettu että autossa tapahtuva tupakointi altistaa matkustjat pasiiviselle tupakoinnille.

Osaatko nyt linkittää yhtään tutkimusta jossa juuri autossa tapahtuva tupakointi olisi vaikuttanut lapsen kehitykseen?

Ai ei vai.. no sitten on ok jos tupakoin autossa. Älykääpiö.[/QUOTE]

Loppuiko argumentit?
Tupakoinnin (myös passiivisen tupakoinnin) haittavaikutuksista ON tutkimuksia, sijaisimettäjän maidon kehityshäiriöriskeistä ei ole osoitettu missään olevan vakavan kehityshäiriön riskiä. Joten huomaatko eron?
Ainoa asia mistä joskus olen lukenut, että voi olla riski että maito ns saastuu, eli saa vieraita mikrobeja ulkopuolelta. Tämähän ei siis ole kasvanut sijaisimettäjän käytössä. :)

Tutkimus sijaisimetyksen terveysvaikutuksista voisi nousta esim. sellaisesta havainnosta, että jossakin maanosassa esim. autismi on selvästi yleisempää ja ko. kulttuurissa sijaisimetys on yleistä. Onko tällaista yhteyttä havaittu?

"vieras"
Eli et itse taida ymmärtää tutkimusta. :D
Bakteerikanannan häiriöt joo, mutta aiheuttaako juuri rintamaidon eriävät bakteerit sitä vakavaa kehityshäiriötä vai onko itsestäsi ihan sama mitä bakteereita vauvaan pumpataan, pelkästään erilainen bakteeri riitää sinulle? Esim ihan sama onko kyseessä ulostebakteeri vai vauvalle hyödyllinen? Tiedän kyllä asiasta aika paljon, joten jos lähdet väitteitäsi heittämään, kannattaa perustaa ne oikeisiin faktoihin, eikä naurettaviin johtopäätöksiin ihan toisenlaisista tutkimuksista. Edelleen kysyn, jos sijaisimettäjän käyttö on niinkin riskialtista, että se suurentaa riskiä vakaviin kehityshäiriöihin, miksi sitä ei koskaan ole osoitettu missään, vaikka asijaisimettäjiä käytetään edelleen? Eikö kuulosta omiin korviisi yhtään ihmeelliseltä? ;)
Kukaan ei tiedä mitkä bakteerit ovat hyödyllisiä ja mitkä ei. On osoitettu että
yhdistelmä muuten harmittomia bakteereja saattaa aiheuttaa muutoksen immuunijärjestelmässä joka yhdistettyynä tiettyyn geenivirheesen voi laukaista autoimmuunitaudin tai vaikuttaa negatiivisesti aivojen kehitykseen.

Tästä huolimatta käytetään sekä sijaisimetystä että antibiootteja vauvojen ja lasten hoidossa. Tämä siksi että parempia vaihtoehtoja ei yksinkertaisesti ole.

"vieras"
Loppuiko argumentit?
Tupakoinnin (myös passiivisen tupakoinnin) haittavaikutuksista ON tutkimuksia, sijaisimettäjän maidon kehityshäiriöriskeistä ei ole osoitettu missään olevan vakavan kehityshäiriön riskiä. Joten huomaatko eron?
Ainoa asia mistä joskus olen lukenut, että voi olla riski että maito ns saastuu, eli saa vieraita mikrobeja ulkopuolelta. Tämähän ei siis ole kasvanut sijaisimettäjän käytössä. :)
Ei loppunut, osoitin vain että olet vajaaälyinen. On osoitettu että bakteeriepätasapaino voi aiheuttaa kehityshäiriöitä. On myös osoitettu että äidinmaidon kautta saadut bakteerit vaikuttavat lapsen bakteeritasapainoon.

Siksi on samalla osoitettu että maidon kautta saadut bakteerit saattavat aiheuttaa kehityshäiriöitä. Näin vaikka ei olisi yhtäkään dokumentoitua tapausta jossa yhden nimetyn lapsen kehityshäiriö olisi varmuudella osoitettu johtavan juuri maidon kautta saaduista bakteereista.

Sama pätee autossa tupakointiin. Vaikka yhtään dokumentoitua tapausta ei ole voidaan silti riittävällä varmuudella sanoa että tupakointi autossa on huono idea.

ei vittu oikeesti
[QUOTE="vieras";28872691]Ei loppunut, osoitin vain että olet vajaaälyinen. On osoitettu että bakteeriepätasapaino voi aiheuttaa kehityshäiriöitä. On myös osoitettu että äidinmaidon kautta saadut bakteerit vaikuttavat lapsen bakteeritasapainoon.

Siksi on samalla osoitettu että maidon kautta saadut bakteerit saattavat aiheuttaa kehityshäiriöitä. Näin vaikka ei olisi yhtäkään dokumentoitua tapausta jossa yhden nimetyn lapsen kehityshäiriö olisi varmuudella osoitettu johtavan juuri maidon kautta saaduista bakteereista.

Sama pätee autossa tupakointiin. Vaikka yhtään dokumentoitua tapausta ei ole voidaan silti riittävällä varmuudella sanoa että tupakointi autossa on huono idea.[/QUOTE]

Lue oma tekstisi ajatuksella oikeesti. :LOL:

"äityli"
Kun kuopus oli päivän ilman minua, kun imetin, pyysin tuttuani imettämään, muttei tyttö ollut halunnut! Sensijaan olen imettänyt muita vauvoja, toinen oli nälissään, kun venäläinen äiti ei syöttänyt tarpeeksi, muutakaan ruokaa.

ei voi kun ihmetellä :/
Toosi surullista ja sairasta että osa ihmisistä pistäisi äidin silkan itsekkyyden lapsen edelle :( En voi kun sanoa, että kasvakaa vittu aikuisiks tai tehkää jotain itellenne (hakekaa apua)

Mjaa... jos mä ny aloituksen oikein ymmärrän???

Mun esikoislikan elämänsä ensimmäinen ateria oli 15ml luovutettua äidinmaitoa isipapan vapisevin käsin pitelemästä tuttipullosta. Rouvasta kun ei ihan heti synnytyksen jälkeen ollut ruokkijaksi.

Toi "velka" sit tuli hyvinkin nopsasti maksettua takaisin tuhatkertaisesti, joten aika moni muksu on tietämättään saanut rouvani rintamaitoa.

En näe asiassa mitään pahaa.

"vieras"
Mjaa... jos mä ny aloituksen oikein ymmärrän???

Mun esikoislikan elämänsä ensimmäinen ateria oli 15ml luovutettua äidinmaitoa isipapan vapisevin käsin pitelemästä tuttipullosta. Rouvasta kun ei ihan heti synnytyksen jälkeen ollut ruokkijaksi.

Toi "velka" sit tuli hyvinkin nopsasti maksettua takaisin tuhatkertaisesti, joten aika moni muksu on tietämättään saanut rouvani rintamaitoa.

En näe asiassa mitään pahaa.
Ei. Vaan jos kaverisi olisi sinun ja vaimosi tietämättä ja lupaa kysymättä mennyt antamaan lapsellenne pulloa, kun sinä ja vaimosi olisitte estyneet ja vauva olisi puoli tuntia nälissään.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28873058]Ei. Vaan jos kaverisi olisi sinun ja vaimosi tietämättä ja lupaa kysymättä mennyt antamaan lapsellenne pulloa, kun sinä ja vaimosi olisitte estyneet ja vauva olisi puoli tuntia nälissään.[/QUOTE]

Tässä ei ole keskusteltu pelkästä puolesta tunnista. Ja sekin on liikaa lastaan rakastavalle vanhemmalle katsoa kun oma vauva itkee nälkää, sitä nälkäitkua ei halua pitkittää kukaan. Vauva huutaa ruokaa - ja sitä on tarjolla toisen äidin rinnasta? Miksi hitossa ajatella OMAA NAPAA ja omia itsekkäitä haluja.
Minäminäminä. EI sellaisesta ihmisestä ole äidiksi :) Ehei.

"vieras"
[QUOTE="bbb";28873284]Itseasiassa puolituntia nälkäitkua on mainittu aloittajan toimesta. Eli kyllä keskustelu koskee juurikin tuota puolta tuntia.[/QUOTE]

Vauvalle se on ikuisuus. Tätä voisi vaikka miten pitkälle jatkaa, koska elämässä aina etenkin lasten kanssa tulee tilanteita joissa täytyy valita huonoista vaihtoehdoista se vähiten huonoin. Jos oma sairaalloinen mustasukkaisuus, itsekkyys ja narsistisuus menee lapsen edelle, "äiti"-ihminen tarvitsee apua ja pian. Luojan kiitos meillä on lastensuojelu<3

Yhteistyössä