tupakoinnista

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ärsyttääkö muita puolison tupakanpoltto? Mieheni oli muutama vuosi sitten pari vuotta polttamatta mutta sitten aloitti uudestaan. Itseäni ärsyttää suunnattomasti että kun raha on muutenkin tiukassa niin miehellä menee varmaan 50 viikossa savuna ilmaan!

Sanoinkin hänelle että rupean joka kuukausi ottamaan yhteisistä rahoista 200 euroa omaan käyttöön. Tai siis säästän ja teen joskus niillä mitä haluan. No, sitähän hän ei tietenkään ymmärtänyt kun se ei kuulemma ole sama asia!

"vieras"
Ei ärsytä. Ollaan yhdessä yritetty useampaan kertaan lopettaa. Viimeisellä yrityskerralla minä sitten onnistuinkin, mutta mies ratkesi jälleen tupakoimaan. Olen ollut nyt polttamatta kohta 4 kk, eikä yhtään ärsytä miehen tupakointi. Tiedän miten vaikeaa lopettaminen on, niin ei todellakaan tulisi mieleen ruveta syyllistämään toista.

"vieras ap"
[QUOTE="vieras";28862201]Ei ärsytä. Ollaan yhdessä yritetty useampaan kertaan lopettaa. Viimeisellä yrityskerralla minä sitten onnistuinkin, mutta mies ratkesi jälleen tupakoimaan. Olen ollut nyt polttamatta kohta 4 kk, eikä yhtään ärsytä miehen tupakointi. Tiedän miten vaikeaa lopettaminen on, niin ei todellakaan tulisi mieleen ruveta syyllistämään toista.[/QUOTE]

Olen itsekin nuorena tupakoinut ja varmaan siksi se niin ärsyttääkin varmaan kun lopetimme yhtä aikaa tosi kauan sitten. Mies oli silloin pari kuukautta polttamatta aloitti uudestaan. Sitten kolmisen vuotta sitten lopetti uudestaan ja sanoi itsekin oltuaan reilun vuoden polttamatta että nyt on päässyt eroon. Sitten taas pikku hiljaa aloitti.

Kun tosiaan näin hänestä miten kovalle se lopettaminen otti niin olisin toivonut hänen uskovan ettei tupakan kans voi leikkiä. Että siihen jää uudestaan koukkuun.

Petronelliina
Mieheni polttanut yli puolet elämästään, vaikka on vasta 31-vuotias. Polttanut koko 10,5-vuotta, kun on oltu yhdessä.

Itse poltin kun aloimme seurustella, lopetin vuosikausiksi, saimme lapsen ja aloin (idioottina) uudestaan ja nyt olen pari kuukautta sitten lopettanut taas. Joskin tällä kertaa tiedän, että en enää koskaan ikinä polta. En halua tupakoida, eikä minun tarvitse.

Mies lupasi aikoinaan, että lopettaa sinä päivänä kun tulee isäksi. Koitin vinkata, että uusi tilanne, univelat ja huutava lapsi ei välttämättä ole paras paikka lopettaa, vaan voisi lopettaa ennen syntymää. Lopputulos: Ei koittanut lopettaa sitten missään vaiheessa. On koittanut joskus vuosia sitten vähentämällä ja viimeksi ostamalla sähkötupakkaa. Mutta "tosissaan" ei ole koskaan lopettamista yrittänyt.

Miehen polttaminen ei ärsytä, vaikka onhan se kallista (150-200 euroa/kk menee röökiin) ja niiiiiin turhaa. Sen sijaan olen huolissani; jatkuvaa yskää aamuisin, keuhkosyövän riski, se että kuolee liian nuorena jne. Ja se ärsyttää, että ei uskalla vain koittaa olla ilman tupakkaa ja vakavasti lopettaa, kun on minusta kahteen otteeseen nähnyt, että ei se ole oikeasti mahdotonta ja vaikeaa ollenkaan.

Mieheni on nyt 31-vuotias ja hirvittää, että millaisessa kunnossa hänen keuhkonsa ovat nyt, saati sitten parinkymmenen vuoden päästä, jos sama tahti polttamisessa jatkuu.

Olisihan se kiva kun sen saman rahan saisi muuhun käyttöön, mutta eipä voi toista pakottaakaan lopettamaan. Monta nakkia olen antanut siihen lopetukseen ja toisinaan mies puhuukin sähkötupakan hankinnasta, mutta ei ole vielä hankkinut. (Saatan jouluna hankkia miehelle sen jos ei siihen mennessä ole itse hankkinut)

Vähän sekin mietityttää, että miten oma pääni pitää kun olen viime vuodenvaihteessa lopettanut itse (koska tulin raskaaksi, nyt rv 38+6) varsinkin kohta kun raskaus on ohi jne. kun toinen kuitenkin polttaa "vieressä" (ei nyt fyysisesti kuitenkaan ihan vieressä). Toistaiseksi olen kuitenkin tosi hyvin pärjännyt vaikka toisinaan näiden kuukausien aikana on tehnyt mielikin. Ihmettelen itsekin miten paljon tahdonvoimaa voi ihmiseltä löytyä :) Se vaan on fakta, että jos toinen pariskunnasta jatkaa polttamista ei toisenkaan mahkut pysyä loppuun saakka savuttomana ole kovin kummoiset.. Pitää vaan yrittää olla se poikkeus.

njep
Ei mua hirveästi ärsyttänyt, onhan se toki oma päätös, polttako vai ei, ja tiesinhän minä että tupakoi, kun yksiin mentiin. Mutta rahaa siihen tosiaankin meni, vaikka polttikin sätkiä eikä valmiita. Muita ikäviä puolia oli esim. Kun hänellä oli aamullakin heti kiire tupakalle, ois ollut kiva vötkistellä sängyssä vapaapäivinä pitkään, isompiin kauppoihin mennessä piti aina rööki vetää ettei tarvi kesken ostosten lähteä tupakalle, automatkalle lähtiessä sai aina odottaa että sätkä on poltettu ja piti pysähtyä tupakkatauolle, remppahommissa tupakkatauot hidasti työtä jnejne. Eli hirveästi tuollaista turhanpäiväistä odottelua ja vitkastelua tupakasta aiheutui, minua se toimeliaana hieman rassasi vartoilla! En kuitenkaan halunnut miestä painostaa lopettamaan, eihän se onnistu muutoin kun jos itse haluaa lopettaa. Kun aloimme yrittää vauvaa, hän päätti lopettaa, hankki Zyban-reseptin lääkäriltä, ja lopetti tupakoinnin tuosta vaan! Lääkkeitä käytti ehkä 3vk kaikkiaan, nyt ollut kohta vuoden polttamatta. Olen tosi ylpeä hänestä, ja usein huomaa, miten kiva on kun ei tartte enää tupakan takia joustaa ja odotella, ja ihan parasta kun hänellä ei oo enää kiire aamutupakalle! :) Ja se, miten tupakoimattomuus parantaa hänen terveyttä, ja nyt kun vauva kohta syntyy, niin isukki ei lemua tupakalle tai ole huonona esimerkkinä lapselle.

vaikeaa on
Vähän sekin mietityttää, että miten oma pääni pitää kun olen viime vuodenvaihteessa lopettanut itse (koska tulin raskaaksi, nyt rv 38+6) varsinkin kohta kun raskaus on ohi jne. kun toinen kuitenkin polttaa "vieressä" (ei nyt fyysisesti kuitenkaan ihan vieressä). QUOTE]

Toivottavasti sulla onnistuu paremmin kuin mulla. Raskaus- ja imetysajat menneet aina tosi hyvin, mutta sitten se lähtee siitä aina. Toinen käy tupakalla ja itse kaipaa sellaista "omaa hetkeä", ilman lasta, niin soppa on valmis.

Nuorin on nyt kolme, aloitin tupakanpolton kun hän oli vuoden vanha, poltin säännöllisesti vajaan vuoden ja sen jälkeen olen viimeisen vuoden ollut polttamatta 4 kk, polttanut 6 vkoa, ollut polttamatta 3kk polttanut 3 kk ja sitä rataa.

Nyt päätin, että en halua enää olla tupakoiva äiti ja huono roolimalli kaikille lapsilleni (vanhin 16 v) vaan nyt lopetan lopullisesti, enkä enää IKINÄ polta yhtään tupakkaa. Mä en vaan voi polttaa sitä yhtä.

Lopullinen niitti oli se, kun tämä kuopus halusi aina mukaan terassille tupakalle ja alkoi itsekin puhua jo tupakasta. Mä yritän nyt vaan pitää sen aina mielessä kun alkaa tehdä mieli tupakkaa..

vaikeaa on
[QUOTE="vieras";28862173]Sanoinkin hänelle että rupean joka kuukausi ottamaan yhteisistä rahoista 200 euroa omaan käyttöön. Tai siis säästän ja teen joskus niillä mitä haluan. No, sitähän hän ei tietenkään ymmärtänyt kun se ei kuulemma ole sama asia![/QUOTE]

Siinä tapauksessa tuo on ihan ok, jos te muuten käytätte saman verran rahaa itseenne kuukaudessa. Esim. sinä et osta vaatteita, kosmetiikkaa, käy kampaajalla/kynsihoidossa/ripsien laitossa tuon 200 euron edestä kuukaudessa.

Silloin se olisi mun mielestä ihan reilua, mies ostaa omalla rahallaan tupakkaa, sinä laitat säästöön ja ostat jotain kivaa itsellesi tai ostat kuukaudessa 200 euron edestä esim. edellämainittuja juttuja.

apvieras
Siinä tapauksessa tuo on ihan ok, jos te muuten käytätte saman verran rahaa itseenne kuukaudessa. Esim. sinä et osta vaatteita, kosmetiikkaa, käy kampaajalla/kynsihoidossa/ripsien laitossa tuon 200 euron edestä kuukaudessa.

Silloin se olisi mun mielestä ihan reilua, mies ostaa omalla rahallaan tupakkaa, sinä laitat säästöön ja ostat jotain kivaa itsellesi tai ostat kuukaudessa 200 euron edestä esim. edellämainittuja juttuja.

Joo en todellakaan laita itseeni noin paljon! Ehkä kerran kolmessa kuukaudessa kampaajalle johon menee 70-75 euroa. Harrastuksiin ei mene oikeastaan mitään. Ehkä kahden vuoden välein uusin lenkkarit, trikoot ja juoksupaidan. Mutta eihän miehen tupakanpoltto ole ainoa "harrastus".

"Vieras"
Ei ärsyttäisi tuollaisesta syystä, kuin ap luettelee. Toivon ainoastaan, että mies ei polttaisi terveydellisistä syistä, mutta se on oikeastaan ainoa syy... Mikäli olisi varmaa, ettei tupakka aiheuta mitään terveydellisiä haittoja, niin saa polttaa.

Mihin kaikkeen sinulla ap kuluu rahaa. Minun mielestäni miehesi olisi pitänyt alkaa laskea tiliä tasoiksi jo aikaa sitten, jotta itsekin olisi saanut omansa. Paljonko sinun meikkisi ja muut kauneudenhoitotuotteet maksavat kuukaudessa. Sinun kannattaisi nyt laskea jo omat menot ja miehen menot (vaatekulut/kk sun muut), jotta voitte varmasti tasata tilit. Epäilen, että sinulla kuitenkin menee henkilökohtaisiin menoihisi sen verran enemmän, että miehelläsi olisi varaa ostaa vielä vaikka kori kaljaa/vk. :)

"Juju"
Mieheni tupakointi (hyvin vähäinen) ärsytti todella paljon aikoinaan. Hän lopetti kun ensimmäinen lapsemme syntyi eikä ole sen koommin polttanut. Nyt ärsyttää lapsen tupakoivat isovanhemmat, joiden tupakointia pitää pimittää lapselta. Siis todella hienoa, että eivät polta ikinä lapsen läsnäollessa missään, mutta jatkuvaa ulkona ramppaamista pitää peitellä heidän puolestaan. Lapsi on jo niin iso, että tietää kyllä mitä tupakointi on ja että se on vaarallista. Uskoisimme mieheni kanssa että tieto isovanhempien tupakoinnista järkyttäisi lasta. Lapsenlapsetkaan eivät tunnu motivoivan heitä lopettamiseen.

52788
En voisi olla kenenkään tupakoivan kanssa parisuhteessa.
Yksi miesystävä poltti, asuttiin yhdessäkin jonkun aikaa.
Ärsytti, kun omatkin vaatteet löyhkäsi röökille. Miehen sormet ja henki haisi. Ja se että aina piti käydä "ruokasavuilla" jne tai mies ärsyyntyi ja kitisi kuin jos ei päässyt ajallaan röökille (ei edes polttanut paljon, ja moni tupakoiva kaverini kitisee samalla tavalla jos ei pääse röökille). Ja tietysti rahanmeno suututti, ja ympäristöhaitat, sekä huoli toisen terveydestä.

Kyllä se on silkkaa tyhmyyttä, jos maapalloa, muiden ja omaa terveyttä tuhoaa haisevilla syöpätikuilla. En voisi kuvitellakaan, että enää tapailisin ketään tupakoivaa, saati että joskus hankkisin lapsen jonkun sellaisen kanssa.

"vieras"
No itseäni ärsyttää, kun mies sai nimenomaan mut lopettamaan vähän vasten tahtoani ja sitten aloitti itse polttamaan uudestaan, kun itse olen raskaana ja edelleen tekee mieli röökiä, vaikka lopettamisesta on jo vuosi. En tietenkään voi polttaa ja ärsyttää myös se rahanmeno ja ettei parvekkeelle voi ripustaa enään pyykkejä. Tiedän myös itse ratkeavani taas helposti, kun imetys loppuu, jos mies jatkaa polttamista. Pidän itsestäni enemmän savuttomana, mutta rööki nyt vaan sattuu olemaan...no nautinto. Yritän hyväksyä ja olla sanomatta, mutta kyllä se ärsyttää.

"Vieras"
Jos teillä oikeasti loppuu ruokarahat sen takia, että toinen polttaa niin sit kärtyäisin toisen polttamisesta. Muuten toi raha ei ole kovin hyvä syy, koska tuo summa kuluu kaikkeen muuhun hömppään keskituloisilla. Paitsi jos ihan tietoisesti siirtää lopettamis rahat eri tilille. Kyllä sitä muuten ostaa kahvia, suklaapatukoita, uuden kynsilakan, kivat servetit, antaa katusoittajalle kolikon tai muuta vastaavaa hömppää 5 eurolla päivässä. Joku joka tästä on erimieltä, niin kokeileppa! Kaikilla joilla on vaan varaa käy noin. Sitä ei vaan välttämättä itse huomaa.

Itse olen ollut nyt puolitoista kuukautta polttamatta ja shoppailin ihan tahallaan yhden kuun "tupakkarahoilla" uusia vaatteita viime viikonloppuna.

apvieras
[QUOTE="Vieras";28862444]Ei ärsyttäisi tuollaisesta syystä, kuin ap luettelee. Toivon ainoastaan, että mies ei polttaisi terveydellisistä syistä, mutta se on oikeastaan ainoa syy... Mikäli olisi varmaa, ettei tupakka aiheuta mitään terveydellisiä haittoja, niin saa polttaa.

Mihin kaikkeen sinulla ap kuluu rahaa. Minun mielestäni miehesi olisi pitänyt alkaa laskea tiliä tasoiksi jo aikaa sitten, jotta itsekin olisi saanut omansa. Paljonko sinun meikkisi ja muut kauneudenhoitotuotteet maksavat kuukaudessa. Sinun kannattaisi nyt laskea jo omat menot ja miehen menot (vaatekulut/kk sun muut), jotta voitte varmasti tasata tilit. Epäilen, että sinulla kuitenkin menee henkilökohtaisiin menoihisi sen verran enemmän, että miehelläsi olisi varaa ostaa vielä vaikka kori kaljaa/vk. :)[/QUOTE]

No nyt arvelit väärin. Meikkejä en käytä enkä tuon 4 krt vuodessa kampaajallakäyntien lisäksi tarvitse muutakaan kauneudenhoitotuotteita.Ja vaateostoksilla käyn vain ja ainoastaan pakon edessä. En siis ole himoshoppailija. Täytyy sanoa että kyllä meidön perheen aikuisten ainoa ylimääräinen kulu on tuo tupakka. Ja tosiaan vielä kun laskee terveydelliset syyt päälle.

Neljä 13-20 vuotiasta nuorta kyllä pitää huolen meidän perheen ylimääräisen rahan kuluttamisesta, ei siitä enää jää itselle.

vaikeaa on
[QUOTE="Vieras";28862643]Jos teillä oikeasti loppuu ruokarahat sen takia, että toinen polttaa niin sit kärtyäisin toisen polttamisesta. Muuten toi raha ei ole kovin hyvä syy, koska tuo summa kuluu kaikkeen muuhun hömppään keskituloisilla. Paitsi jos ihan tietoisesti siirtää lopettamis rahat eri tilille. Kyllä sitä muuten ostaa kahvia, suklaapatukoita, uuden kynsilakan, kivat servetit, antaa katusoittajalle kolikon tai muuta vastaavaa hömppää 5 eurolla päivässä. Joku joka tästä on erimieltä, niin kokeileppa! Kaikilla joilla on vaan varaa käy noin. Sitä ei vaan välttämättä itse huomaa.

Itse olen ollut nyt puolitoista kuukautta polttamatta ja shoppailin ihan tahallaan yhden kuun "tupakkarahoilla" uusia vaatteita viime viikonloppuna.[/QUOTE]

Niinpä, mutta kun tuo viisi euroa menee yleensä vielä sen LISÄKSI, että ostaa tupakkaa :) Vai väitätkö, että itse et tupakoidessasi ostanut suklaapatukkaa, kynsilakkaa ym.

Kyllä se on "ylimääräistä" rahanmenoa joka tapauksessa, ihan samalla tavalla, kuin viikoittainen tissuttelu tms.

Vähän sekin mietityttää, että miten oma pääni pitää kun olen viime vuodenvaihteessa lopettanut itse (koska tulin raskaaksi, nyt rv 38+6) varsinkin kohta kun raskaus on ohi jne. kun toinen kuitenkin polttaa "vieressä" (ei nyt fyysisesti kuitenkaan ihan vieressä).
Toivottavasti sulla onnistuu paremmin kuin mulla. Raskaus- ja imetysajat menneet aina tosi hyvin, mutta sitten se lähtee siitä aina. Toinen käy tupakalla ja itse kaipaa sellaista "omaa hetkeä", ilman lasta, niin soppa on valmis.

Nuorin on nyt kolme, aloitin tupakanpolton kun hän oli vuoden vanha, poltin säännöllisesti vajaan vuoden ja sen jälkeen olen viimeisen vuoden ollut polttamatta 4 kk, polttanut 6 vkoa, ollut polttamatta 3kk polttanut 3 kk ja sitä rataa.

Nyt päätin, että en halua enää olla tupakoiva äiti ja huono roolimalli kaikille lapsilleni (vanhin 16 v) vaan nyt lopetan lopullisesti, enkä enää IKINÄ polta yhtään tupakkaa. Mä en vaan voi polttaa sitä yhtä.

Lopullinen niitti oli se, kun tämä kuopus halusi aina mukaan terassille tupakalle ja alkoi itsekin puhua jo tupakasta. Mä yritän nyt vaan pitää sen aina mielessä kun alkaa tehdä mieli tupakkaa..
Joo yritän kyllä pitää kiinni tästä savuttomuudesta vaikka välillä varmasti tulee niitä hetkiä, että tekisi mieli.. Mulla motivaattorina lähinnä se, että tiedän etten pysty lopettamaan enää jos nyt ratkean uudelleen (raskaus on mulla ollut oikeastaan ainoa niin hyvä motivaattori että on saanut lopetettua), alkukesästä juuri menetin rakkaan mummoni alle 70-vuotiaana keuhkoahtaumataudille enkä itse halua kuolla tuskallisesti liian nuorena...

"Milli"
Tupakoikoon ken tahtoo, mutta se on omalla hengellä leikkimistä. Juuri vuoden alussa saatoimme hautaan ystävän, joka kuoli 52-vuotiaana tuoakoinnin aiheuttamaan keuhkosyöpään. Pari kuukautta sitten todettiin hyvällä ystävälläni, joka on 48-vuotias niin sama tauti. Toivoa paranemisesta ei ole. Mutta, eiväthän kaikki tupakoitsijat keuhkosyöpään kuole. Vähän niinkuin venäläinen ruletti, siitäkin voi selvitä. Lisäksi on tietty sydän-ja verisuonitaudit.

Olen itse joskus teininä poltellut, mutta onneksi tapa ei päässyt vakiintumaan eli riippuvuus syntymään.

Kyllä ärsyttäisi tai oikeammin ei ärsyttäisi, kun ei olisi mun kanssa parisuhteessa, jos polttaisi. Eli tuo olisi ihan kynnyskysymys siinä kohtaa, kun parisuhdetta alkaisin muodostamaan. Jos vuosien yhdessä olon jälkeen alkaisi polttaa se olisi valinnan paikka minä tai tupakka (ihan jo siksi, että allergiani takia en pysty esim. nukkumaan hotellihuoneessa, jossa on saanut polttaa ja kotona se tupakan savu tulisi vaatteissa yms. sisään joka tapauksessa. Puhumattakaan tupakan terveyshaitoista sille polttajalle tai passiivisen tupakoinnin haitoista muulle perheelle).

Yhteistyössä