Miten te desinfioitte kananmunat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Olin tekemässä munakasta ja munan päällä oli jotain ruskeeta, ajattelin sen olevan kakkaa. Huuhtasin munaa, mutta se jäi silti ruskeaksi niin tuli mieleen, että jos kiehautan sen niin varmasti salmonella kuolee kuoresta eikä päädy munakkaaseen.
Kiehauttaa, kun pitää 5min. jotta varmasti bakteerit kuolevat niin nyt se muna on kypsä, eikä siitä saa enää tehtyä munakasta.
Miten te desinfioitte kananmunat?

[QUOTE="aapee";28852566]Olin tekemässä munakasta ja munan päällä oli jotain ruskeeta, ajattelin sen olevan kakkaa. Huuhtasin munaa, mutta se jäi silti ruskeaksi niin tuli mieleen, että jos kiehautan sen niin varmasti salmonella kuolee kuoresta eikä päädy munakkaaseen.
Kiehauttaa, kun pitää 5min. jotta varmasti bakteerit kuolevat niin nyt se muna on kypsä, eikä siitä saa enää tehtyä munakasta.
Miten te desinfioitte kananmunat?[/QUOTE]Tinnerillä pyyhkäisen jokaisen =)

• Tykkää
Reactions: rops
Meinaat että ensinnäkin se munan sisältö olisi koskenut munan ulkokuorta, ja toisekseen että se munan paistaminen ei olisi tappanut mahdollisia bakteereja?

Eli ei, en todellakaan "desinfioi" munia millään lailla, sillä en syö munan kuoria enkä käsittele niitä niin että sisältö koskisi ulkokuoreen.

Tapanani on kyllä kypsentää kananmunat ennen syömistä. Kädetkin usein pesen ruoanlaiton jälkeen. Suomessa tosin käytännössä ei ole salmonellaa kananmunissa, jos ulkomailla olet, sitten huoli on merkittävämpi.

[QUOTE="aapee";28852566]Olin tekemässä munakasta ja munan päällä oli jotain ruskeeta, ajattelin sen olevan kakkaa. Huuhtasin munaa, mutta se jäi silti ruskeaksi niin tuli mieleen, että jos kiehautan sen niin varmasti salmonella kuolee kuoresta eikä päädy munakkaaseen.
Miten te desinfioitte kananmunat?[/QUOTE]

:laugh:
Päivän piristys!

Kananmuna tulee kanalla olevasta yhteissuolesta eli cloacasta. Samasta reiästä tulee myös pissa-kakka-sekoitus. Se ruskea munan pinnassa on juurikin ulostetta, mutta olipa ulostetta tai ei, lähinnä ulkomaalaisissa munissa todellakin voi olla salmonellaa. Kotimaiset munintakanalat ovat käytännössä salmonellavapaita.

Munan kuoren voi pestä, mutta pesu kannattaa tehdä juuri ennen käyttöä. Ja kyllähän se muna desinfioituu siinä munakasta paistettaessa.

No mä olen kyllä oikeasti miettinyt, jos jotain raakana syötävää tekee, nykyään on niin kakkaisia nuo munat.
Kyllähän se sisältö koskee siihen ulkopuoleen, ainakin mä olen niin huono särkemään munat. Ja käsienkin kautta monesti valuu sitten ja niillä hierottu sitä kakkaista munaa...
Pitäis varmaan etikalla edes pesaista tai jotain, niin ei tarvitsisi ällötä niin paljon. Sama koskee tietysti kaksilahkeisten munia, tästä lähtien voisi pestä nekin väkiviinaetikalla ennen koskettelua.

Ei kai kukaan nyt niitä enää käsin desinfioi? :D

HobbyHallista mies osti mulle munanpesimen, munat laitetaan koneeseen, litra vettä ja loraus fairya (likaisille pari truuttausta käsidesiä mukaan) ja sitten kammesta pyöritetään.
Munat pyörii kuin karusellissa konsanaan ja on muuten puhtaanvalkoisia. :)

• Tykkää
Reactions: rops ja emmiina

Yhteistyössä