Voit olla erittäin onnellinen, jos sinulla on kiva äitisuhde. Kaikki äitit eivät ole kivoja. Esim. minä en voi kertoa äidilleni yhtään mitään (ihan kirjaimellisesti, sää on ainoa turvallinen puheenaihe), sillä kaikkea mitä sanon voidaan käyttää minua vastaan.
Lähes joka ikinen kerta kun kerron hänelle jotain elämästäni, kadun sitä syvästi jossain vaiheessa kun äiti keksii käyttää sitä lyömäaseena minua vastaan (hän on tässä mestari, ihan minkä tahansa voi kääntää negatiiviseksi!). Piikki voi tulla saman puhelun aikana, tai vuosia tai vuosikymmeniä myöhemmin. Kun en kerro mitään, hän joutuu turvautumaan keksittyihin loukkauksiin, ja ne eivät ole niin pahoja koska eivät kohdistu todelliseen minään, vaan siihen "pahaan tyttäreen" joka on äitini mielikuvituksen tuote.
Ja se, että joku loukkaantuu jostakin ei ole hyvä syy muuttaa käyttäytymistään. Loukkaantua kun voi niin monesta asiasta. Minunkin äitini loukkaantuu, kun en soittele hänelle enkä kerro mitään. Hän ei kuitenkaan loukkaannu siksi että haluaisi aidosti olla osa elämääni, vaan siksi, että kun en kerro mitään, hän ei voi haukkua ja mitätöidä minua niin helposti.
Hiljaisuuteni siis loukkaa häntä, koska se vähentää hänen aseitaan minua kohtaan. Ja se luonnollisesti harmittaa häntä, kun hän ei saa mitä haluaa (=mahdollisuutta mitätöidä minua). Kun kuitenkin vastapuolella on se fakta, että jos kerron asioitani niin HÄN LOUKKAA MINUA, valitsen ilomielin sen vaihtoehdon että hän loukkaantuu, en minä. Hän valitsee kohdella minua huonosti, joten minä valitsen minimoida sen kohtelun. Ainoa terve ratkaisu.
Ps: Kyllä, olen yrittänyt puhua tästä äitini kanssa useita kertoja vuosien mittaan. Hän ei ota ikinä teoistaan/sanomisistaan vastuuta, vaan turvautuu perinteisiin "ajattelin vain parastasi / ymmärsit väärin / olet ihan liian yliherkkä / en voi sille mitään että olen tällainen enkä täydellinen / en minä niin sanonut" jne. Hän ei näe tarvetta muutokseen, hän ei muutu, joten ainoa mitä voin tehdä on muuttaa itseäni ja minimoida kanssakäyminen.