Kurjaa kun joitakin ekaluokkalaisia ei saateltu kouluun edes ekana päivänä

• Viestiketjun aloittaja "Taina"
  • Ensimmäinen viesti
"Inkeri"
Meidän paikkakunnallamme eka- ja tokaluokkalaisilla alkaa joka aamu koulu klo 8.30. Aamuhoidon ja IP:n saavat kaikki haluavat 1-2lk.

Täällä suurin osa kuljettaa koko ekan kouluvuoden lasta kouluun. Ehkä tämä on sitten juurtunut paikkakuntakohtainen tapa. Täällä katsotaan vähän kieroon kyllä, jos päästää ekaluokkalaisen yksikseen kouluun.

"vieras"
Kylläpä v*****aa lukea näitä syylistäviä tekstejä. Ihan vaan siksi että itsellä ei ole muuta mahdollisuutta kuin jättää ekaluokkalainen yksin kotiin aamuisin. Tai no, on siellä aika-ajoin isompia sisarruksia. Meille ei järjestetty aamu- eikä iltahoitoa. Mä en voi ottaa opiskeluista vapaata eikä ole ketään kelle voisin nakittaa lapseni hoidon. :/ Ja joo, tiedän että joku tulee sanomaan että kai ny joku voi katsoa laste sen aikaa, että kai on sen verran tukiverkkoa. Mutta ei, ei ole. Kauhulla odotan että mitä vuosi tuo tullessaan. :(
Positiivista syyllistymisessä on, että tiedostaa tekevänsä väärin.
Sitten on ne oman navan tuijottajat, jotka ei edes tajua toimivansa väärin tai edes mieti muutosta tilanteeseen.

noih
Kai sellaisiakin työpaikkoja on (?), että kummankaan vanhemman ei ole mitään mahdollisuutta saada vapaata kouluun viemisen ajaksi ekana päivänä. Mutta eiköhän se yleensä ole viitsimisestä kiinni, jos ei vanhempia paikalla näy.

Saattaa vain lapsesta tuntua ikävältä, kun melkein kaikkia muita ollaan saattamassa. Ja minunkin aina reippaalle pojalle iski ihan yllätten paniikki nimenhuudon aikana, olis varmasti ollut todella inhottavaa kokea se yksin.

"minna"
Ei kaikki vaan pysty järjestämään töitä niin että pääsisi saattamaan. Toisekseen lapsi saatta itse haluta ehdottomasti tulla yksin. Ei kannata lähteä syyllistämään kun ei tiedä taustoja. Mistä tiedät vaikka äiti oli itkemässä silmät päästään kun ei saanut järjestettyä asiaa.
Mä itse olen saattanut nyt lasta neljä päivää, koska ei halua mennä yksin. Kannustetaan sihen, että rohkenisi mennä itsekseen pihalle odotteleen, mutta ei tarvitse ennen kuin on siihen itse valmis. Meillä on hyvä tilanne, koska pystymme tämän järjestämään.

[QUOTE="vieras";28847914]Positiivista syyllistymisessä on, että tiedostaa tekevänsä väärin.
Sitten on ne oman navan tuijottajat, jotka ei edes tajua toimivansa väärin tai edes mieti muutosta tilanteeseen.[/QUOTE]
Vai että positiivistä syyllistymistä. :D Sorry, mä en suostu syyllistymään asiasta. :) On eri asia syyllistää kuin syyllistyä. Miksi helvetissa mun edes pitäisi syyllistyä koska en ole ns. tehnyt mitään väärin? :)

jokainen tyylillään
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28847591:
ei meillä ole koskaan saateltu ekalaista kouluun. taksi on hakenut pihalta ja tuonut pihaan. ei ole ollut mitään tarvetta lähtee norkoilemaan sinne koulun nurkille.
Meillä myös taksikyyditys, mutta eka-ja tokaluokkalaisen vien itse kouluun ensimmäisenä päivänä. Mukavaa sekä lapselle että minulle!

"vieras"
Itse aikoinani lähdin ihan itse kouluun, silloin oli ihan yleinen käytäntö kaveripiirissä. Äiti saattoi soitella jossain vaiheessa aamua. Iltapäivähoidossa olin, mutta en sinnekään olisi halunnut, mieluummin olisin ollut kotona. En osannut ennen tätä keskustelua pitää ekaluokkalaisen "itsenäistä" kouluunlähtöä millääntavalla kummallisena tai paheksuttavana, pikemminkin normaalina. En tosin ollut kuullut mistään aamupäiväkerhoista, itsellä kun vielä pienet lapset. Niin nämä ajat näköjään muuttuvat.

"Zzz"
Ymmärrän että ekana päivänä on hyvä saattaa. Meillä on ollut aiemmin ohje, ettei pikkukoululaisia tuotaisi autolla kouluun. Syitä on ollut kaksi: liikunnalliseen syyt sekä turvallisuuskysymys, ettei kouluun johtavalla pikutiellä ja koulun parkkipaikalla pörrää niin paljon autoja kävellen menevien lasten vaaraksi ja pakokaasujen lähteeksi.

"Zzz"
Nykyohjeistusta en tiedä, kun ei nyt ole alakoululaisia. Ensi vuonna sitten taas. Ja täällä ei ole aamupäivähoitoa, ei edes lääkärintodistuksella vaikeasti dysfaattiselle erityislapselle. Vanhemman on hoidettava aamut työaikajärjestelyin tai palkattava yksityisesti hoitaja. Ikävää, mutta viimesijassa vanhemmilla on vastuu lapsistaan ja niiden hoidon järjestämisestä. Normaalit ekaluokkalaiset osaa kyllä lähteä yksin kouluun. Voihan vanhempi herättää lapsen ja katsoa aamupalan, vatteet ja varusteet valmiiksi. Soitto sitten kun lähdön hetki on.

hertto
Ei kai tässä nyt puhuttu, kun ensimmäisestä päivästä. Mitä ihmettä te horisette, että normaalit ekaluokkalaiset osaa sitä ja tätä. Jos vanhemmilla on mahdollisuus, niin olisi erittäin kiva, että ensimmäisenä koulupäivänä, kun mennään ekalle luokalle, niin joku olisi tukena. Jos lapsi ehdottomasti ei halua tai kumpikaan vanhemmista ei pääse, niin ok. Itsellänikin on tuttava, joka on kotona, mutta ei vaan jaksanut lähteä, vaikka lapsi vielä on arka luonteeltaan. Se on mielestäni erittäin välinpitämätöntä!

Saraldo
Ei kai tässä nyt puhuttu, kun ensimmäisestä päivästä. Mitä ihmettä te horisette, että normaalit ekaluokkalaiset osaa sitä ja tätä. Jos vanhemmilla on mahdollisuus, niin olisi erittäin kiva, että ensimmäisenä koulupäivänä, kun mennään ekalle luokalle, niin joku olisi tukena. Jos lapsi ehdottomasti ei halua tai kumpikaan vanhemmista ei pääse, niin ok. Itsellänikin on tuttava, joka on kotona, mutta ei vaan jaksanut lähteä, vaikka lapsi vielä on arka luonteeltaan. Se on mielestäni erittäin välinpitämätöntä!
Juu, alun perin puhuttiin ekasta päivästä, mutta kuten tyypillistä, lähti aihe vähän rönsyilemään. Ja sen seurauksena hyvät vanhemmat vievät ja hakevat lapsensa koulusta vähintään koko ekaluokan, mielellään vielä toisenkin. Ja paskat vanhemmat lähettävät lapsen koulumatkalle yksin, tai vielä pahempaa, lapsi on aamulla yksin kotona ja lähtee kouluun ilman, että ketään on kotona.

"mirkku"
Meillä taas rehtori tutustumispäivän puheesssaan nimen omaan painotti, että ÄLKÄÄ opettako lapsianne siihen, että heidät kuljetetaan päivittäin kouluun ja takas kotiin. Tietysti koulumatkaa pitää harjoitella, mutta oli sitä mieltä, että vanhempien aiheuttama autoliikenne isolla koululla on suurempi riski lasten turvallisuudelle, kuin lasten itsenäisesti kulkema koulumatka.

• Tykkää
Reactions: vicy
hertto
Juu, alun perin puhuttiin ekasta päivästä, mutta kuten tyypillistä, lähti aihe vähän rönsyilemään. Ja sen seurauksena hyvät vanhemmat vievät ja hakevat lapsensa koulusta vähintään koko ekaluokan, mielellään vielä toisenkin. Ja paskat vanhemmat lähettävät lapsen koulumatkalle yksin, tai vielä pahempaa, lapsi on aamulla yksin kotona ja lähtee kouluun ilman, että ketään on kotona.
Ok, jatkakaa. :D

Käsittääkseni suurin osa lapsista on aamupäivä- ja iltapäiväkerhossa. AP alkaa meillä 5.45 ja IP loppuu 18.30. Vanhemmat vievät ennen töitä aamupäiväkerhoon. AP:sta ohjaaja saattaa lapset koulun aulaan.
Täälä aamupväkerho alko klo 8 ja ip loppu klo: 16 siinähän ei millään kerkee hakemaan joka pvä ja viemään jos itse pitää olla seiskalta tai kasilta. No mut täälä ei olekkaa moista ohjeistusta.

"Vieras"
[QUOTE="minna";28848079]Ei kaikki vaan pysty järjestämään töitä niin että pääsisi saattamaan. Toisekseen lapsi saatta itse haluta ehdottomasti tulla yksin. Ei kannata lähteä syyllistämään kun ei tiedä taustoja. Mistä tiedät vaikka äiti oli itkemässä silmät päästään kun ei saanut järjestettyä asiaa.
Mä itse olen saattanut nyt lasta neljä päivää, koska ei halua mennä yksin. Kannustetaan sihen, että rohkenisi mennä itsekseen pihalle odotteleen, mutta ei tarvitse ennen kuin on siihen itse valmis. Meillä on hyvä tilanne, koska pystymme tämän järjestämään.[/QUOTE]

Jokaisella on oikeus lyhennettyyn työpäivään.

Työnantaja voi kyllä evätä työntekijältä lyhennetyn työpäivän, jos katsoo, että siitä on kohtuutonta haittaa työpaikalle/ työyhteisölle.

Tuskin yksittäisen päivän kohdalla kieltäisi, mutta tuo ns. lakisääteinen oikeus 6h työpäivään, on toisella lailla? kumottavissa.

Yhteistyössä