Pk-seutulaiset: näetkö ruotsinkielentaidon tärkeäksi lapsillesi?

  • Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti
..
Ihan vain tällaista pienimuotoista kyselyä herättelen.

Itseä ja miestäni molempia harmittaa kun emme osaa ruotsia niin hyvin, että sitä voisi työssä käyttää. Meille siis paremmasta osaamisesta olisi ollut etua. Korkeasti koulutettuja olemme, teknisellä ja kaupallisella alalla. Olemme molemmat umpi-suomenkielisiltä paikkakunnilta kotoisin.

Mietin vain, että onko pk-seudulla paljon vanhempia, jotka eivät näe tarpeelliseksi lastensa ostata ruotsia. Itse olemme pohtineet lapsille ruotsin kielikylpykoulua.
 
stadilainen
Venäjä ja viro tärkeämpiä pk-seudulla kuin ruotsi.

Jos haluat lapsesi osaavan vierasta kieltä josta on oikeasti hyötyä niin pane hänet venäläiseen päiväkotiin.
 
Ruotsin kielestä on paljon hyötyä. Itse olen sen opetellut aikuisena ja nyt käytän työssäni päivittäin. Myös lapsilleni olen sitä suositellut ja sen opiskelua tukenut. Mitä useamman kielen osaat, sitä varmemmin saat haluamasi työpaikan.
 
Ken guru
Nojaa. Ennemminkin vain kiva lisä jos osaavat, kun sitä pääsee halutessaan kyllä käyttämään. Mutta en sanoisi että on tärkeää, englannin kielen taito kun riittää hyvin.
 
[QUOTE="fin";28846454]Kielitaito on hyvä taito, mutta kaikilla pitäisi olla oikeus valita mitä kieliä opiskelee. Monet vihaavat ruotsinkieltä ja ruotsalaisiakin siksi koska heidät on pakotettu opiskelemaan sitä.[/QUOTE]

Mutta silti rajataan tiettyihin kieliin. Silloin vapaus valita on vain sananhelinää. Se ei ole vapautta valita yhtään enempää kuin pakko. Edelleen lapset pakotetaan valitsemaan tiettyjen väliltä. Oikeammin se olisi rajattu vapaus valintaan.
 
kyllä
Pidän tärkeänä. Olen sisämaasta ja osaan hyvin ruotsia, olen saanut sillä monta työpaikkaakin. Mies on täältä eikä osaa, hänelle olisi hyötyä.

Lapset lukee A2-ruotsia.
 
"aapee"
[QUOTE="fin";28846454]Kielitaito on hyvä taito, mutta kaikilla pitäisi olla oikeus valita mitä kieliä opiskelee. Monet vihaavat ruotsinkieltä ja ruotsalaisiakin siksi koska heidät on pakotettu opiskelemaan sitä.[/QUOTE]

Kysyinkin nyt vähän eri kantilta, että nimenomaan tämän alueen vanhemmat vastaisivat, näkevätkö ruotsinkielen tarpeellisena vaiko ei. Ilman, että tarvitsee alata vänkäämään pakkoruotsista, se ei ollut pointtini.

Kiitos kaikille jo tähänastisista kommenteista!
 
"vieras"
Mutta silti rajataan tiettyihin kieliin. Silloin vapaus valita on vain sananhelinää. Se ei ole vapautta valita yhtään enempää kuin pakko. Edelleen lapset pakotetaan valitsemaan tiettyjen väliltä. Oikeammin se olisi rajattu vapaus valintaan.
On täysi mahdottomuus että kouluissa voitaisiin tarjota täysin vapaa kielivalinta, silloin valittavia kieliä pitäisi olla yli 6000 kpl.

Kyllä rajallinenkin valikoima on aina parempi kuin se että että ei voi yhtään vaikuttaa siihen mitä kieltä opiskelee.
 
Itse en ole ruotsia vielä tarvinnut mihinkään (asiakaspalveluammateissakin olen aina pärjännyt englannilla ja suomella), mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Ruotsinkielentaitoni eivät kyllä ole kummoiset, vaikka jotkin yksinkertaiset tapahtumat sillä kyllä hoitaa...

Itse tahtoisin myöskin osata ennemmin venäjän ja koen, että siitä olisin hyötynyt paljon enemmän (niin menneissä työtehtävissäni kuin tulevissakin urahaaveissani..), voi olla että joku päivä sitä lähden opiskelemaankin. Isäni on opiskellut ko kieltä urakalla viimeaikoina ja kyllä siitä hänen alallaan on huimasti hyötyä ihan varmasti.
 
En pidä sitä tärkeänä, tosin en turhanakaan.

Kotiseudullani länsirajalla se on tuntuvasti hyödyllisempi, kuin täällä Helsingissä.
Lapselleni pidän siis tärkeänä englantia, sen jälkeen esim. venäjää ja ranskaa.
Ruotsi on kyllä ihan kiva bonus eikä haittaa yhtään, että sen opiskelu kuuluu osaksi perusopetusta.
 
"Milla"
Kyllä toi ruotsinkielentaito olis hyödyksi. Itse en niin hyvin osaa. Mulla on kyllä esimerkki siitä, että kielitaidosta on ollu konkreettista hyötyä. Ystävän poika haki opiskelemaan lääkikseen. Ystäväni mies on suomenruotsalainen, eli puhunut pojalle aina ruotsia. Poika ei olis päässy lääkiksen suomenkieliselle puolelle, mutta pisteet riitti ruotsinkielisten kiintiöön.
 
Ken guru
[QUOTE="Milla";28846767]Kyllä toi ruotsinkielentaito olis hyödyksi. Itse en niin hyvin osaa. Mulla on kyllä esimerkki siitä, että kielitaidosta on ollu konkreettista hyötyä. Ystävän poika haki opiskelemaan lääkikseen. Ystäväni mies on suomenruotsalainen, eli puhunut pojalle aina ruotsia. Poika ei olis päässy lääkiksen suomenkieliselle puolelle, mutta pisteet riitti ruotsinkielisten kiintiöön.[/QUOTE]

No joo. Nuo kiintiöt pitäisi poistaa välittömästi.
 

Yhteistyössä